מה עדיף ?

רמי אב

New member
מה עדיף ?

אם קמים בבוקר מהמיטה וצריך ללכת לבית הכסא.
האם אחרי היציאה מבית הכסא צריך קודם לברך ברכת אשר יצר להוצאה הטומאה מבית הכסא ?
או שצריך קודם לעשות נטילת ידיים של שחרית כי נראה לי שבלי בית הכסא הדבר שצריך לעשות לאחר אמירת מודה אני, זה לעשות נטילת ידיים של שחרית ?
 

golan heights

New member
זה לא עניין של עדיפות, כך ההלכה:

לאחר הקימה, אם צריך להתפנות, הסדר הוא:
שירותים, נטילת ידיים בברכה, שטיפת הפה - צחצוח שיניים ושאר ההתארגנויות, נטילת ידיים או שטיפתן ללא ברכה (כי היינו בחדר שירותים), אשר יצר + ברכות השחר.
כשלא צריך להתפנות, מתחילים ישר מנטילת ידיים בברכה.
 

manew

New member
לא הבנתי דבר אחד

בסדר שכתבת אם הולכים קודם לשירותים
למה בעצם להפריד בין שתי הנטילות ובין שתי הברכות - אם הייתי בשירותים מספיקה נטילה אחת גם לנטילה של הבוקר וגם לנטילה של אשר יצר.

לפני שאפרט את סדר הבוקר - כמה נקודות חשובות
קודם כל חשוב לדעת שהכי טוב קודם כל ליטול ידיים בבוקר ואח"כ ללכת לשירותים ויש לזה כמה וכמה סיבות.

בנוסף חשוב לדעת שלא ברכת אשר יצר מוציאה את הטומאה אלא הנטילה עצמה, ולכן העניין של הטומאה לא משפיע על השאלה מתי לברך אשר יצר.

ודבר אחרון - מומלץ מאוד לצרף את ברכת אלוקי נשמה מיד לאחר ברכת אשר יצר.

סדר הבוקר:
קימה - נטילה - שטיפת פה/פנים/שירותים - נטילה נוספת - ברכות נטילת ידיים אשר יצר ואלקי נשמה (ושאר ברכות השחר - אפשר עכשיו או בתפילה)

אם חייב ללכת לשירותים יעשה:
קימה - שירותים - נטילה - שטיפת פה/פנים - ברכות

הערה אחרונה - החלקים שהפרדתי במקף (-) הם לפי סדר מחייב, ואילו מה שהפרדתי באלכסון (/) הסר לא מחייב, כלומר אפשר קודם ללכת לשירותים ואחרי זה לשטוף פנים או ידיים.

אם יש שאלה על אחד הפרטים אשמח להסביר

חיים
 

golan heights

New member
הרב מוצפי כתב שיש חשש ברכה לבטלה אם

נוטלים ידיים ללא ברכה ואח"כ מתפנים ושוב נוטלים עם ברכה כי הרי כבר נטלת בפעם הראשונה ויצאת ידי חובת נטילת ידיים שחרית.
לכן האריך בזה מאד בספריו והסביר כי דבר ראשון מתפנים ואין צורך ליטול ידיים לפני כן, ולאחר מכן ישר נטילה ולא ישר שטיפת פנים וצחצוח שיניים כי התחייבת בנטילת שחרית ודחינו אותה רק מפני צורך להתפנות, לכן נטילת ידיים בברכה ואז לחזור ולשטוף את הפה וכו' ובסיום ליטול/לשטוף (וזה לא משנה כי אין זו נטילה עם ברכה) ואז אשר יצר+אלוקיי נשמה ואכן כמו שכתבת יש חשיבות לברך אותן יחד.
 

manew

New member
היכן הרב כתב זאת?

אני חייב לציין שלא נתקלתי באמירה כזו, תודה שהארת את עיני..

יתרה מזו - יש כמה מקורות בפוסקים שלכאורה לא חוששים לספק זה (למשל שו"ע סימן ו' סע' ב' - וכל הסוגיה שם)

אשמח למקור המדוייק בספרי הרב
 

golan heights

New member
תשובה

מקור מדוייק אולי בהמשך בלי נדר כיוון שאין לי זמן לעיין אך בוודאי נמצא באורחות ציון.
בוודאות שמעתי זאת מהרב בשיעורים והנה ראיתי גם בשו"ת:
2 הדוגמאות האחרונות טובות.
(כמובן שיש על מי לסמוך וכו')



שאלה - 118520
אני נוהג שאני קם בבוקר אומר מודה אני ישר הולך לנטול
ידיים בברכה הולך לשירותים שיוצא מברך אשר יצר ושאר ברכות השחר
האם נוהג נכון?האם יש להקדים את ההליכה לשירותים לפני הנטילה
תשובה
אם אינך נחוץ לשירותים זה בסדר, אך כשנחוצים לשירותים תלך קודם לשירותים, ובצאתך תטול ידיך בברכה.





שאלה - 55089
לכבוד הרב שלום רב!
מחילה לא קיבלתי תשובה על השאלה ג.האם כשמתעורר בבוקר נוטל ליד המיטה נטילה ראשונה כדין לסירוגין ללא ברכה ואחרי שמתארגן וניקה גופו יכול ליטול שוב עם ברכה ולהתחיל ברכות השחר?
תשובה
יש חשש ברכה לבטלה, כי כבר נטל, לכן או שיטול מיד בברכה, או שיצא לשירותים ואחר כך יטול בברכה.





שאלה - 70904
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם בבוקר שקמים יש ליטול ידיים בברכה?או ליטול ללא ברכה וללכת להתפנות ורק אחר כך לברך על הנטילה ואשר יצר?
תודה
תשובה
מי שלחוץ לשירותים, ילך מיד להתפנות, ובצאתו משם יטול ידיו כהלכה בברכה.





שאלה - 71713
לכבוד הרב שלום רב
בחורה רווקה שגרה עם אימה צריכה להדליק נרות שבת?בנטילת ידיים בבוקר, אם צריך להתפנות יש ליטול קודם ללא ברכה ואחכ ליטול עם ברכה? תודה רבה, השם יברך אותכם.
תשובה
לא מדליקה כלל . הולכים לשירותים לפני נטילה .

שאלה - 80659
לכבוד הרב
האם גם למי שצריך להטיל מי רגלים עדיף שיברך על הידים ליד המיטה ולא אחרי שירותים
תשובה
אם הוא לחוץ ילך קודם לשירותים בלי נטילה .

שאלה - 92736
שאלה שאין תשובה להרבה אנשים ואין תשובה ברורה במאגר
האם צריך לברך על נטילת ידים של הבוקר?כי אמרו לנו שבכל מצב ילך לא לברך ללכת להתפנות ורק אחרך כך לנטול ולברך על נטילת ידיים
תשובה
יש שתי שיטות , יש מי שכתב ליטול בלי ברכה וללכת לשירותים ובצאתו יטול בברכה , אלא שכתבו הפוסקים שיש כאן שאלה של ברכה לבטלה מכיוון והוא כבר נטל , ואין ברכות מעכבות . ולכן עדיף יותר לא להמתין עם יציאה לשירותים כי זה אסור בהחלט , ומותר ללכת לשירותים ללא נטילה , וכשיצא יטול ידיו בברכה .

שאלה - 108196
שלום לרב
1 נשאלתי לגבי נטילת ידיים בשחרית
מה הסדר הכי נכון לעשותו
ומי שאיסטניס האם יש היתר לרחוץ פניו ולצחצח שיניים
לפני הנטילה
2 האם יש בעיה אחרי מים אחרונים להעביר על הפה
תשובה
א, נטילת ידים בברכה ואחר כך יציאה לשירותים. וכשהאדם לחוץ יש לו ללכת לשירותים קודם נטילה, וכשיצא יטול ידיו בברכה , ויתלבש ויברך ברכת אשר יצר וברכות השחר.

ב, אין לשטוף פנים ופה קודם נטילת שחרית.

ג, מותר להעביר שיירי מים אחרונים על שפתיו לנקותם.
 

קליט

New member
הרבה לא קמים מהמיטה לפני הנטילה

של הבוקר. גם לדברי הרב מוצפי אם יש קריאה דחופה לשירותים שילך כדי שלא יעבור על בל תשקצו. כך הבנתי
 

רמי אב

New member
אני לא הבנתי

אם קמים מהמיטה וצריך לבית הכסא.
אחרי בית הכסא וניקיון הידיים,מה מברכים ?
האם , אשר יצר ואחרי זה על שקמים מהמיטה ?
או להפך ?
 

קריספיל

New member
אחרי

בית הכסא נוטלים ידיים בברכה (על נטילת ידיים) ואת ברכת "אשר יצר" מברכים עם ברכות השחר.
 
למעלה