מה עושים כשאי אפשר לעבוד עם המנחה?

מה עושים כשאי אפשר לעבוד עם המנחה?

הי לכולם אני שואלת עבור חבר שמצוי במצוקה. סומכת עליכם שיהיו לכם רעיונות טובים. וגם אם מישהו מצליח לאתר דיונים קודמים בנושא, זה יעזור מאוד תודה מראש אני דוקטורנט בשנה השלישית ללימודים. קיבלתי מלגת קיום למימון הלימודים. עד כאן הכל נהדר. א ב ל לאחר שהצעת המחקר שלי אושרה המנחה שלי מטרפד באופן קבוע (במשך שנתיים) את כל מה שכתבתי, בין אם זה פרק בדוקטורט או תכנית עבודה. נראה כי המשך עבודתנו המשותפת הוא חסר טעם ואף בלתי אפשרי. לצערי, המנחה שלי הוא היחיד בחוג המתמחה בנושא המעניין אותי, ועוד יותר מזה הוא ראש המחלקה... אין באפשרותי להחזיר לאוניברסיטה את כספי המלגה שקיבלתי במשך שלוש שנים, ואני לא מסוגל להמשיך לעבוד עם המנחה. מה אפשר לעשות? איך יוצאים מזה במינימום נזקים?
 

22ק ו ס ם

New member
לדעתי צריך להחליף מנחה

הרי לא רק שהמנחה הזה לא מקדם את הסטודנט אלא מעכב אותו. זה ממש לא משנה שהוא המומחה היחיד בתחום אם הוא לא עוזר. עדיף למצוא מישהו פחות מומחה בתחום קרוב אבל שיעזור.
 
זאת בדיוק השאלה

איך מחליפים מנחה, בלי להחזיר לאוניברסיטה את המלגה (וזה בהנחה שצריך לעבור למנחה באוניברסיטה אחרת...) ובכלל מה ההליך המקובל למהלך כזה?
 

22ק ו ס ם

New member
אין לי מושג טכנית מה צריך לעשות

אבל איזו משמעות יש למילגה הזו אם לא מושגת שום התקדמות?
 

yairma1

New member
סיטואציה כאובה

כמות הדעות לגביה שווה לכמות היועצים כפול שתיים. למרות זאת אנסה לומר כמה דברים: אני חושב שמדובר כאן בשלושה נושאים: המלגה, מסלול הלימודים והיחסים עם המנחה. המילגה – מלגה ניתנת על פעילות מסוימת. אם במלגה שלך יש התניה לפעילויות שהיית צריך לעשות ולא עמדת בהם? האם בתנאי המלגה יש סעיף הדן בצורך להחזיר אותה. ככל שידוע לי מלגה לא ניתנת כתלות בתוצר אלא כתמיכה בתהליך. שווה לבדוק עם הגופים המנהליים האחראים על תחום זה. כמו כן, חשוב לבדוק מה הנוהל אצלכם לגבי המשך הלימודים: בדרך כלל לימודי הדוקטורט מוגבלים בזמן. אצלנו, למשל, צריך תוך שנה להגיש הצהרת כוונות ותוך שנה נוספת להגיש הצעת מחקר ואז תוך פרק זמן מוגדר לסיים את הלימודים. כיצד זה אצלכם? בעיקר לאור העובדה שעברו שנתיים וטרם נכתב דבר מה. מה הנוהל אצלכם במקרה כזה? בנושא היחסים עם המנחה יכולים להיות כמה כוונים: • אתה הבעיה - אתה לא נראה לו כתלמיד רציני – הוא מתרשם שאתה לא מתאים "ומטרפד" כדבריך, כל מה שאתה כותב בלי קשר לאיכות הכתיבה. - מה שאתה כותב לא מוצא חן בעייניו – הוא מעריך שמה שכתבת לא מספיק טוב. • הוא הבעיה – הוא לא יודע מה הוא רוצה. לא מצליח לגבש דעה מה צריך לעשות ואיך. לכן גם פוסל כל דבר אבל לא מכוון למקום שכן נראה לו ואותך לכלל עבודה פרודוקטיבית. • הקשר בניכם הוא הבעיה – אין כימיה. הוא/אתה לא מוצאים מסילות זה לליבו של זה והקשר הזוגי לא הולך. קורה! הייתי מנסה לנתח את היחסים בינכם ביושר הכי גדול (ואולי בסיוע מישהו שלא רק מפרגן בעיוורון), ומנסה לבדוק מה מתוך האמור הוא הנכון ביותר (ואולי שילוב של כמה סיבות). הייתי שוקל פגישה עם המנחה לליבון הנושא. ראשית, כדי להבין. אולי ניתן ליישר את ההדורים. אולי הוא מנסה להעביר מסר ולא מצליח. אולי בשיחה ניתן יהיה להגדיר כוון ברור יותר עם הנחיה ממוקדת יותר. הדבר נחוץ כי: א. הוא היחיד בתחום שמעניין אותך ולמעשה אני מבין שאם לא תונחה על ידו הרי שבאוניברסיטה הזו אין מי שיכול להנחות תחום זה. ב. הוא ראש המחלקה ומן הסתם נודעת לו השפעה גם על המשך לימודיך באותה אוניברסיטה וגם באחרות. ג. השיחה נחוצה בעייני גם כדי לישר את ההדורים הבינאישיים ביניכם. מן הסתם הוא לא עיוור ורואה ששום דבר לא זז במשך שנתיים. זה לא דבר אופייני. הייתי שואל לדעתו באשר לאפשרויות העומדות בפני. (דבר שצריך לעשות בזהירות. אם אתה חושב שהוא הולך לומר משהו כמו: אין לך סיכוי אצל אף אחד... לא הייתי רוצה להביא אותו לומר את המשפט הזה. כדי שלא ייצור התחייבות למשפט שאמר. עדיף להשאיר כזה דבר באוויר). מכל התהליך הזה צריך לצאת אחת מהאפשרויות: - אתה מפסיק את לימודיך. לפחות לעת עתה. - אתה מחדש את המאמץ לעבוד עם המנחה דנן כשאתה מבין טוב יותר מה הוא מצפה. - אתה עובר אוניברסיטה אבל נשאר באותו תחום מחקר. - אתה עובר תחום מחקר . (באותה אוניברסיטה או באחרת). אפשרויות נוספות: האם אתה מכיר מנחה אחר מהחוג שניתן להתייעץ איתו. הוא מן הסתם מכיר את הנפשות הפועלות ואולי יכול לתרום מניסיונו ורעיונותיו הטובים. האם אתה מכיר, או יכול ליצור קשר, עם סטודנט אחר של אותו מנחה ולהתייעץ איתו. בכל מקרה, לטעמי, פרק הזמן שעבר ארוך מכדי להניח לדברים כפי שהם. חשוב לבדוק את הנושאים המנהליים כדי לדעת היכן אתה עומד מבחינת הצורך להחזיר את המלגה ופרק הזמן העומד לרשותך להמשך הלימודים. חשוב בעייני עוד יותר, למצוא דרך לדבר עם המנחה כדי לבדוק מה קורה ומה ניתן לעשות. יאיר
 

k ah

New member
../images/Emo184.gif

נראה לי שיאיר סיכם יפה את הדרכים שעומדות בפניך, אוסיף לכך, שלפעמים הנתק בתקשורת הוא זה שמוביל לקריאה לא נכונה של ההערות. לפעמים כל אחד מדבר ממקום אחר לגמרי, וזה מוביל לקריאה לא נכונה של ההערות. אולי אפשר לבקש ממשהו שיקרא יחד אתך את ההערות ויחשוב אתך למה הכוונה. לפעמים זה גם סגנון, יש מנחים שמנסחים לתלמיד שלהם איך לתקן, ואחרים שמצביעים על קושי או על כיוונים ולא ממשיכים מעבר, זה כבר התפקיד של הכותב. אני באמת לא יודעת מה קורה שם, לכן אוסיף בזהירות, שבדרך כלל מנחים לוקחים על עצמם הנחיה כי הם חושבים שיש לכך סיכוי טוב לעבודה טובה, לכן לא הייתי ממהרת לחשוב שיש נסיון מכוון לפגוע. אלא בעיקר אי הבנה בניכם לגבי אופן ההנחיה והדרך בה אתה מקבל את ההערות. אני חושרת על המלצתו של יאיר, שיחה זה דבר מעולה, לפני השיחה תנסח לעצמך מה הייתה רוצה לברר, ומה לדעתך הייתה רוצה לשנות בשיטת העבודה שלכם. בהצלחה
 

yairma1

New member
ובהמשך לאותו כוון וכדי להדגיש אותו

אני חושב שלא צריך להגדיר את הבעיה כ: "כיצד לנתק את היחסים במינימום תשלום" אלא: "כיצד לטפל בארוע". ההגדרה הראשונה מצמצמת מאד את מרחב הפתרונות ולמעשה מגדירה בעיה אחת שמצריכה פיתרון. טכני בעיקרו. לטעמי זו דרך אחת ולא המועדפת שבהם. היא קיימת - אבל אין שום סיבה לרוץ אליה. אגב, אם אכן בסוף תחליט שזה הפתרון היחידי - אזי כדי לתת לכך מענה צריך לדעת היכן לומד הבחור (שהרי החוקים בכל אוניברסיטה אחרים הם). אני לא הייתי שש לפרסם כזה פרט וגם הסיכוי שמישהו ידע בדיוק את כל הנוהל של האוניברסיטה הספציפית הוא נמוך. אם מגיעים לשאלה הטכנית שווה לבדוק אצל מי שאמון על כך - היחידה האדמינסטרטיבית שעוסקת בכך. אבל, כאמור, לטעמי שווה לבדוק קודם לכן אם אפשר להציל את מערכת היחסים ורק אחר כך לחשוב כיצד לשבור את הכלים.
 
באיזו אוני' מדובר?

נראה לי שכדאי שנדבר ב
.. יש לי כמה וכמה אנשים בעלי ניסיון בעניין הזה, על כל המורכבות שתיארת.
 

Go Leo Go

New member
לצאת מהמבוך?

האם מדובר בישראל או בחו"ל? בישראל, גם אם פורמלי יש אולי לפעמים לאוניברסיטה אפשרות לדרוש בחזרה את כספי המלגה - הסיכוי שזה יקרה בפועל קלוש. לגבי חו"ל - אני פחות מתמצא. אשר לעתיד - זה מאוד תלוי בדיסצפלינה. במדעי הרוח ובחוגים תיאורטיים, שבהם אין מעבדות וקבוצות מחקר, ניתן יותר בקלות למצוא מנחה אלטרנטיבי - גם באוניברסיטה אחרת, אפילו ללא מלגה. במדעים הקשים - הדוקטורנט קשור יותר למחקר מתבצע במעבדה ספציפית. קשה לתת עצה יותר מדוייקת בלי להכיר את הפרטים, אבל באופן כללי - הייתי אומר שאם הכסף לא משחק תפקיד מכריע - רצוי למצוא מקום במחלקה אחרת או קמפוס אחר. אם המלגה קריטית - כדי לחשוב איך מספרים למנחה את מה שהוא צריך בשביל לקדם את הדיסרטציה בהנחה שמחקר חייך יחכה לפוסט.
 

einatgross1

New member
המסע הוא דכאני

ברוב המקרים ויש לקחת את זה בחשבון. האם נראה לחבר שלך שבאמת המנחה מנסה לטרפד את הגעתו לסוף? או שאולי מנקודת המבט הזאת של מקבל הנחיה ודחיה, זה נראה כטירפוד? אני ממליצה לחבר שלך לעשות את המהפך הבלתי אפשרי ו"להתאהב" במנחה הנוכחי. לראות את ההשקעה של המנחה האינסופית בלמידה של המונחה ועוד. כלומר, לגמרי לשנות תפיסה ולקבל את המנחה. להמשיך להגיש עוד פעם ועוד פעם. בסוף הסיום יגיע. בהצלחה,
 
אני חייבת לומר שיש משהו מאד מקומם במה שכתבת

אני לא מכירה את המקרה הספציפי, הסטודנט, המנחה, החוג, המחלקה או הארץ שבה הסיפור מתנהל בה (ולכל אחד מאלה יש משקל מאד משמעותי בעצות שיכולות להנתן). אבל לומר "ממליצה לחבר שלך לעשות את המהפך הבלתי אפשרי ו"להתאהב" במנחה הנוכחי" היא אמירה מאד פשטנית. מערכת היחסים בין מנחה לסטודנט - על אף שאין דפוס אחד קבוע שלה - היא מאד מורכבת, ובעלת גוונים אישיים מאד משמעותיים. אין לנו, כאן, דרך לדעת את כל פרטי היחסים ביניהם. אין לנו גם דרך לדעת מי "אחראי" להתנגשות ביחסים. הטלת האחריות כולה על הסטודנט היא לא רק בעייתית בהקשר היומיומי של מערכת יחסי העבודה עם המנחה, אלא גם בראיה עתידית כלפי מה שיכול המנחה לעשות כדי לסייע או לפגוע בקריירה האקדמית של המונחה שלו. פתרונות קסם של "התאהבות" נשמעים אידיליים למדי. בפרקטיקה, נראה לי שהם לא בדיוק מתאימים. העצות שנתן יאיר במעלה השרשור נשמעות לי נכונות, ומתאימות, ובעיקר - אם ישנה אפשרות כזו - להוועץ במישהו חיצוני (רצוי אובייקטיבי, למרות שזה נראה לי בגדר משימה כמעט בלתי אפשרית באקדמיה) שיוכל להאיר זויות שאנחנו לא מודעים להן.
 
למעלה