מה קורה במחוז חיפה? (לאחר הגהה)

ש מים

New member
מה קורה במחוז חיפה? (לאחר הגהה)

מי שזוכר, לפני למעלה מחודש, כאשר נודע דבר מינויו של איתמר בן-דוד ליו"ר הוועדה המחוזית חיפה, הבעתי תקווה גדולה מהמינוי, נוכח הרקורד של האיש והדיעות החיוביות ששמעתי על אישיותו, אבל לצד זה הבעתי חשש שמא המינוי הנו סוג של עלה תאנה, והוא יהפוך לזיקית וישנה את עורו בהתאם לתפקיד (ולמחוייבות כלפי השר הממנה - השר כחלון). לצערי, ההתנסות האישית שחוויתי - לפני כ-3 שבועות - הוכיחה לי שעומק הנפילה כגובה הציפיות.
להלן פירוט ההתנגדויות ועקמומיות התנהלות הוועדה המחוזית, מבלי להיכנס לפרטים רבים ומייגעים מידי.
  1. מדובר בתכנית נקודתית קטנה (בשטח של כ- 5 ד') לה הוגשו כ-400 התנגדויות (המהוות כ-10% מתושבי הישוב!). בלחץ לשכת התכנון, נעתרו חלק ממגישי ההתנגדות - אליהם פנו אנשי לשכת התכנון - והסכימו לכך שרק 4 אנשים יזומנו להשמעת ההתנגדויות בפני הוועדה. מעשה לא חוקי לחלוטין! (שכן, נדרשת היתה הסכמה - בכתב - של כל אחד מהמתנגדים).
  2. אמנם החוק אינו מגדיר מס' מינימאלי של התנגדויות לצורך מינוי חוקר, אך קיימת פסיקה המגדירה זאת, ו-400 התנגדויות לתכנית כזו מחייבות מינוי חוקר. דבר שלא נעשה ע"י הוועדה המחוזית.
  3. אחת מהטענות העיקריות של המתנגדים היתה הצבעה על בעיות וכשלים תחבורתיים קשים כתוצאה ממימוש התכנית. למרות זאת, לא רק שיו"ר הוועדה - שניהל את הדיון ביד רמה - לא דרש התייחסות של יועץ תחבורה (ולוועדה המחוזית יש יועץ כזה), ובוודאי שלא דרש נספח תנועה לתכנית, אלא שהוא נסמך על אמירה כי "נציגות של לשכת התכנון ביקרו בשטח ומצאו שאין בעיות תנועה". אז לא זו בלבד שזו אמירה מגוכחת וחסרת מקצועיות, אלא שהנציגות ביקרו בשטח בדיוק בשיא של קריסה תחבורתית גדולה... (שימו לב: "ירה את החץ ואז סימן את המטרה" מס' 1).
  4. טענה כבדה נוספת של המתנגדים היתה היעדר פרוגרמה. כאן כבש בן-דוד שיא חדש של צביעות (או "החלפת צבעים", אם תרצו) וטען כי: "יועצת הפרוגרמות של הוועדה המחוזית נמצאת בניגוד עניינים עם יזם התכנית ומשום כך התכנית לא נבדקה על ידי יועץ פרוגרמות", ולמרות זאת - החליט יו"ר הוועדה המחוזית - כי אין צורך בבדיקה פרוגרמטית. הכיצד? הכיצד מגישים תכנית המתייחסת לשטחים ציבוריים, להיבטי תנועה וכל זאת בעת ובמקביל להגשתה של תכנית מתאר ישובית חדשה, ללא התייחסות פרוגרמתית? לאיתמר בן-דוד ולשר הממנה שלו - כחלון - הפתרונים.
אז הארץ גועשת ורועשת מסיפורי ביבי, אבל בשטח נפערת תהום עצומה בין האזרחים - החשים מרומים ונרמסים - לבין המערכת השלטונית האמורה לייצג אותם ולפעול ביושר, במקצועיות וללא משוא פנים. והכל הודות לשרים כוחניים ורודפי אגו ולמינויים פוליטיים חסרי חוט שידרה וחסרי יושרה!
 
מפחיד.....

השלב הבא אישור בז"ן, מיכל האמוניה ומגה פרוייקט שאין בו צורך של יפה נוף.
מלא תסכול.
אין למי לערער?
לבית המשפט שיפסול את הההחלטה?

(יש מצב שכל ההחלטה היא כדי להראות "אני המחליט"?)
 

ש מים

New member
את צודקת :(

יש בתקנות (התכנון והבניה) אפשרות להגיש בקשה לדיון בוועדת ערר. אבל "אזרח מן השורה" לא יכול לערער (על דחיית התנגדות), אלא צריך להגיש בקשה והאישור (להעביר לוועדת הערר) מותנה באישור יו"ר הוועדה המחוזית. כלומר - זה שפסל את ההתנגדות...

האופציה השניה הינה כמו שכתבת: בקשת סעד משפטי מבית-משפט מינהלי. אבל זה עולה המון כסף (במקרה הנדון, נבדקו כל האפשרויות ומשרד עוה"ד עליו פנו המתנגדים דרש 100-125 אלף ש"ח).

אפשר כמובן לפנות גם למבקר המדינה (בהיעדר גוף ביקורת רציני אחר), אבל זו מטחנה שעובדת לאאאאאאאטטט נורא ואני גם לא יודע כמה שיניים יש לה בכלל.

בקיצור: המצב חרבנה, והנבלות מנצלים זאת (והאזרחים החלשים נטחנים)
 

ש מים

New member
עידכונים: "מינוי פוליטי"

נאמר לי שמדובר ב"מינוי פוליטי" מטעם כחלון. ככל הנראה זה נכון. החלטות נוספות - של יו"ר הוועדה המחוזית חיפה - מעידות על "מדיניות כחלון": אישור תכניות למגורים בכל מחיר, ובמקרה של רכסים למשל - אפילו מול התנגדויות של העירייה ורמ"י(!), אשר דרשו "תכנון כלכלי-תומך", שיאפשר לרשות לשאת את תוספת האוכלוסייה. אבל את כחלון (ועושה דברו - איתמר בן-דוד - כל זה לא מעניין
)
 

אבישי ק

New member
תראה...תשמע אתה צודק אבל...

יותר מדי בירוקרטיה הביא אותי למצב שאני לא יכול היום לרכוש דירה.
אם זוג לא ממוצע מרוויח מעל 15 ו50% זה הוצאות לילדים והשאר זה מיסים עקיפים ומוצרים של"יבואנים רישמיים" ואז עוד יש מחיר דירה (משכנתה שד"א אין פיקוח) שעולה על 40% מסך הההכנסות אז אני בעד שיזרזו בנייה ואז ובמקביל יקדמו את התח"ץ.
 

shershku

New member
לא ביורוקרטיה, בנק ישראל

למרות שצריך לשנות שורה של דברים בהליכים הביורוקרטיים (ומבחינה תכנונית) בועדות השונות, לא אלו הן שיצרו את הלחץ.
משום שבסופו של דבר הועדות השונות יצרו את המלאי התכנוני הדרוש לגידול הדמוגרפי + דלתא מסוימת.
איפה התחילה הבעיה? כשמשקיעים התחילו לראות בענף הנדל"ן אפיק השקעה משתלם יותר מהאפיקים שהם השקיעו עד עכשיו. כלומר, לא היה פה משבר תכנון מאז תחילת שנות התשעים.
אבל, אנחנו נתקעים עם תכנון לקוי ובעייתי שמחריף את הבעיות התכנוניות של המדינה. כל זה תוך כדי תכנון כמותי ליצירת הון פוליטי של אישים כאלה ואחרים.
 

אבישי ק

New member
ההשקעה בדירות תגיע בקרוב לסופה בגלל עליית הריבית

אבל במשך תקופה ארוכה מאד לא בנו כמעת דירות בטענה שאין צורך וזה גם "דחף" את המחיר למעלה.
 

shershku

New member
הכל זה עניין של ריבית בנק ישראל

במשך שנים בנו בערך כמה שהיה צריך.
להזכירך, עקב משבר הדיור האחרון בנו הרבה יותר דירות ממה שהיה צריך ועזבו הרבה מעליית ברה"מ. לכן, הייתה ירידת מחירים עד 2007. באותה התקופה בנק ישראל הוריד את הריבית, עד לרמה אפסית ב-2008, כך שהשתלם לקנות דירות ונוצר בועת הנדל"ן שאנחנו מכירים היום.
 

ש מים

New member
גם זה וגם מצוקת קרקע

אחת הסיבות לעליית המחירים היא מצוקת הקרקע במדינה. עד כה לא שמעתי על כך דבר ולא ראיתי בשום מקום התייחסות לכך, אבל במדינה קיימת מצוקת קרקע שעולה ומחריפה. כן, נכון, שמדברים באופן כללי על "מצוקת קרקע", אבל בשום מקום כמעט לא מצאתי התייחסות לנושא "תפיסות קרקע" המונעות תכנון ושיווק, על תכנון ובניה בזבזנית קרקע במגזרים מסויימים, על בנייה בזבזנית ותכנון בזבזני (כבר ציינתי זאת בעבר מספר פעמים: קווי בניין מוגזמים מצירי תשתית, מחלפי ענק מיותרים, כבישים בזבזני קרקע, קווי מתח עיליים שגורמים למגבלות בניה ועוד כהנה). במדינה בה הקרקע נמצאת במחסור תמידי היו צריכים כבר מזמן לשנות תפיסות תכנון וביצוע בנושאים אלה. אבל אצלנו כל שר תחבורה רוצה להיות פלך הכותרת הראשית בעיתון ולגזור סרטים "עוד בקדנציה הנוכחית", ואחרי המבול!
 

shershku

New member
זה לא בדיוק מצוקת קרקע

ישנה בעיה אחרת הנוגעת לנושא - ניצול גרוע של הקרקע. אני גר באחת השכונות הגדולות בארץ, ואפשר להכניס לתוכה עוד מאות יח"ד.
אין ניצול יעיל של הקרקע במדינה וכל הזמן הולכים לשטחים הריקים מחוץ לערים - רק בגלל שזה קל יותר לא להשקיע מאמץ ומחשבה.
אבל, התכנון הקלוקל הזה מעלה באופן עקיף - בזה ששטחים מבוזבזים לשווא, דרך הדרכים הפקוקות, הצורך בהוצאה רבה יותר על אנרגיה (גם לתחבורה) ועוד. אבל, זה החלק הקטן יותר של יוקר הדיור. כמו כן, זה משפיע על ההכנסות של התושבים.
 

zammy

New member
צריך לראות את התנהלות מוסדות התכנון מזוית נוספת

יו"ר ועדה לא עובד בחלל ריק. לידו אנשי מקצוע מעולים ומנוסים כמו מתכנן המחוז ומתחתם ראשי צוותים ובודקי תכניות ויועצים למיניהם.
על כל אלו לדאוג לכך שתכנית תשובץ ותגיע בשלה לדיון עם כל המסמכים הנחוצים. מאחר והם יושבים "על הברז" , הם אלו שיכולים לעצור או לעכב תכנית עד שיושלמו כל תנאי הסף ותנאים מהותיים אחרים.
אנשי מקצוע אלו נתונים לעתים ללחצים "מלמעלה" לקדם תב"ע ויהי מה בנימוק שנדבר על כל הבעיות בדיון.
בדיון המהיר והאינטנסיבי אין זמן להעלות את כל הפרטים הטכניים לכאורה אולם אלו הכי חשובים וכך מאושרות תב"ע בדילוגים על פתרון בעיות באותו רגע נתון, ולא לדחות אותם לשלב הביצוע.
לדעתי צומת הדרכים הקריטית היא ברגע שתב"ע מגיעה לראש צוות, פגישה מכינה איתו תגבש בעיות ותמצא פתרונות כשאר בסמכותו וביכולתו לדרוש השלמות אלו ואחרות בטרם נכנסה הפוליטיקה לתמונה.
 
למעלה