מה קורה כשלא נועלים את החופה...

מבלי להתייחס למקרה...

הספציפי הזה שאגב לא ברור לי מה בדיוק קרה שם, פרט לאפשרות שהמטוס הזה היה מצוייד ב-JETTISON והבחור במקום לנעול את החופה שלח אותה הישר לתוך המדחף (?) קשה להבין איך... אף פעם לא אהבתי את הרעיון של חופה נפתחת קדימה. נסה לפתוח אותה בשעת טיסה, כהכנה לנחיתת אונס למשל.
 

טל ר

New member
אתה מעלה נקודה טובה, אבל...

שלום עירא,
&nbsp
למדתי לטוס על ה-Diamond Katana, בו החופה נפתחת אחורה. תמיד בדקתי וחזרתי ובדקתי שהחופה נעולה - מאחר וקראתי על דו"ח תאונה בה החופה נפתחה בטיסה (כנראה שהטייס לא נעל אותה כמו שצריך). כתוצאה מכך, הרוח התנגדה לנסיונותיו הכושלים של הטייס לסגור את החופה, וככל הנראה המטוס אינו מסוגל לשמור ישרה ואופקית עם הגרר העודף של החופה הפתוחה.
&nbsp
האם יש פתרון שמאפשר לפתוח חופה באויר אבל לא גורם לגרר קטלני? למשל פתיחת חופה לצד (לדעתי מטוסי Rutan למיניהם עושים את זה - יאיר, האם תוכל להאיר את עיננו אם זה הנורמה, או כל אחד בוחר איך שעולה רצון מלפניו)?
&nbsp
טל
 
בוודאי שיש פיתרון - חופה מחליקה אחורה.

במספר דגמים של וואנס יש אפשרות בחירה בין חופה נפתחת בהטיה לפנים לבין חופה מחליקה אחורה.
מדובר בדגמים של מטוסים בתצורת ישיבה "אחד ליד השני".
במטוסים בתצורת ישיבה "אחד אחרי השני", בדגמי RV8 החופה מחליקה אחורה ובדגמי RV4 החופה נפתחת הצידה.

במטוס של רוטאן, ה- Long EZ, החופה נפתחת הצידה אך ישנם שבנו חופה חצויה אשר לכל אחד היושבים ישנה מחצית חופה הנפתחת בהטייה אחורה.

אריאל אריאלי
 
לא מבין איך חופה יכולה לעוף

קדימה נגד זרם האויר.
מאוד מוזר ולא מובן. אלא אם כן למטוס הזה יש היפוך פסיעה .........
יש לנו הרבה אזמים עם חופה נפתחת קדימה, בהסעה קשה לפתוח בכלל את החופה כאשר המטוס עם מנוע פועל שלא לדבר "להשאב" לכיוון המדחף.
מאוד מוזר.
 

mike300L

New member
זרם האוויר שעובר מעל החופה יוצר אזור לחץ סטטי נמוך בגלל

העליה בלחץ הקינטי...החופה מגיבה בדיוק כמו כנף...וכשהחופה מנסה ״להמריא״ בזמן שהנועלים מאחור לא נעולים ורק הציר הקידמי מונע ממנה אז היא - tilt forward..(לא זוכר מילה מקבילה ל tilt בעברית).
במטוסים אווירובטיים יש מצבים בהם יהיה צורך לנטוש מטוס עם מצנח, כל שעליך לעשות זה לפתוח את הנועל...החופה כבר תיפתח בגלל העילוי שהיא יוצרת ותתנתק מהצירים שמחברים אותה לגוף המטוס.
אתה מניח שזרימת האוויר ״דוחפת״ את החופה אחורה, זה נכון! אבל כוח העילוי שנוצר עקב הזרימה חזק בהרבה וגובר על הכוח שדוחף!
 

eyal bo

New member
צודק לגבי העילוי

אבל לחופה יש גם גרר שגדל ככל שזווית הפתיחה שלה גדלה ולכן משוואת מומנטים פשוטה עשוייה קצת לסתור את הטענה שלך. אני מניח שהצירים הקדמיים משתחררים בזווית פתיחה מאוד קטנה של החופה ואז, בטיסה, היא אכן ניתקת בשל העילוי, אבל זה לא מה שרואים בסרטון. מה שאגב כן רואים, זה שיש רוח חזקה ואני מנחש שבמקרה הזה היא גבית ועוצמתה מספיק גדולה כדי להתגבר על הרוח שיוצר המדחף כשהמנוע במצב במצב סרק (ממתין להתיישרות).
 
Tilt...ועלוי.

מענין... הסבר משכנע למרות שמעולם לא חשבתי על כך.
TILT... יש מונח בעברית שכמו הרבה מונחים לא נקלט בגלל (אני מניח) סרבולו המילולי. השתפע, TILTED השתפעות TILT, וכו' המילה נגזרת מהשורש "שיפוע"
אבל גם היא אינה מבהירה: הפרוש המעשי הוא הרמה מצד אחד בלבד, בעוד שהצד השני נשאר קבוע במקומו. כמו ציר למשל.
 

mike300L

New member
ב 2002 באחת הטיסות הראשונות של באקסטרא לא נעלתי נכון את

הנועל. מיד עם ההתנעה החופה התרוממה במהירות...באקסטרא החופה נפתחת משמאל לטייס לכוון ימין, לאורך שלושת הצירים שמחזיקים אותה לחלק הימני של השילדה. שום כוח לא הצליח לסגור אותה עד שלא כיביתי מנוע.
למזלי יש רצועה שמחזיקה את משקל החופה כשהיא פתוחה כך שלא תיפול ימינה על הכנף ותתרסק.

עוד הוכחה טובה לעילוי החופה...בזמן טיסה אווירובטית כשמושכים לזווית התקפה במהירות גבוהה העילוי גובר וניתן לראות אור יום חודר מתחת להועלי החופה, לעיתים ניתן לראות זאת במצלמות גו פרו שמוקמו מבחוץ לכוון החופה, בזמן תמרון עם עילוי גבוהה החופה מנסה להתרומם יותר....לא לשכוח שכשמושכים לעומס G מסויים, שמושך את החופה מטה הכוח שהיא תייצר מטה שווה למסתה במכפלת העומס...ולמרות זאת היא עדיין מנסה להתרומם בגלל זרימת האוויר שמעל.
 
לא לכל מטוס ניתן ליישם חופה על מסילה

במטוסי רוטאן בגלל כל מיני סיבות, לא ממש מעשי.
סידור חופה נפתחת הצידה, לרוב הוא הכי זול כלכלית, אך לא ממש בטוח למטוסים בעלי מדחף אחורי, במטוסי קנארד עם מנע אחורי, אלו שהמריאו עם חופה פתוחה שנתלשה ופגעה בפרופלור זה נגמר לא טוב.
חופה עם ציר קדמי זה מצויין, והחופה לא יכולה לעוף קדימה, אלא אם יש לכך גורם נסתר נוסף.
בסרטון הנ"ל כתוב (בהמשך הדף של יוטיוב, שהיה משב רוח...)
מוזמנים לפיסאבוק https://www.facebook.com/groups/454547874726795/
 
למעלה