מה קרה לשנת שמיטה

מה קרה לשנת שמיטה

מתקנה שמקורה בהומניות בכבוד לשם בכבוד לאדמתו היא הפכה - שנת השמיטה - לעיסוק בהיתרים כאלו ובהיתרים שאינם כאלו באיך להפטר מקליפות הבננות..ובכמה נילונים לעטוף אותם שלא יגעו באדמה ובשנה שאינה שנת שמיטה אתם עובדים אדמתכם?!? זה לא קצת 'לשכוח את העיקר' ? למה בעצם מקיימים את מצוות השמיטה (זה דווקא היה קשור לאחדות - בין עני לעשיר..אך זה רק פן ) שרשרו הצעות מקורות פרשנויות...לפני ששנת השמיטה תגמר וכל מה שנלמד ממנה זה איזה סופרמרקט מתאים ואיזה לא...
 

אופירA

New member
מנהל
הרעיון שבשמיטה

הוא דווקא לא רעיון חברתי במיוחד, אלא רעיון שקשור לרעיון הבסיסי של בריאת האדם והעולם. כמו שכל דבר בתורה קשור לרעיון הבסיסי של בריאת האדם והעולם - הקשר בין האדם לבוראו, וידיעת הבורא ע"י האדם, כתכלית הבריאה. אדם בעל נכסים ובעל קרקע מחובר לעולם הזה ועלול להתרחק מידיעת הבורא, ולהתחבר להרגשה שהנכסים הם ביטחון וערך אמיתי, ולהיות קשור אליהם. והאמת לאמיתה שהעולם הזה הוא עולם חולף, וכל הנכסים אינם ברי קיימא כלל וכלל, וכל תכלית הרכוש הוא לעבוד את הקב"ה ולקיים את מצוותיו ולעשות את רצונו. הכרה זו באה מצוות השמיטה להחדיר בבעל הקרקע, ע"י ששומט את נכסיו ומכיר בריבונות בוראו ובחובתו כנברא לציית לדבר הבורא. באופן זה, בעל הקרקע מכיר בתוך נפשו שלא כוחו ועוצם ידו עשו לו את החיל הזה, אלא הבורא מנהל את העולם והוא בעל הנכסים כולם. כאשר מקיימים את הפרטים הקטנטנים, זה בעצם העיקר כולו. זה רעיון קיום המצוות ביהדות - עיסוק בחומר וקידושו. אשה שמתעסקת בכל פרט ופרט זעיר בבישול (קורט קינמון, קמצוץ מלח, סיר שטוח דווקא, מנירוסטה דווקא) אינה שוכחת את העניין העיקרי - לבשל אוכל טעים לילדיה, אלא עוסקת בו מפורשות בכך שהיא מתעסקת בכל פרט ופרט. אם תזלזל בפרטים הקטנים ותתעסק "בעיקר" - התוצאה תהיה אוכל לא טעים... הציות לאלוקים בכל פרט ופרט הוא המימוש האמיתי של ההכרה שהאדם הוא עבד ה', ועבד אינו עצמאי בהחלטות מה חשוב ומה לא חשוב, אלא הוא מציית למלכו בכל פרט כי מכיר בחוכמתו של מלכו ויודע שאם המלך ציווה על כל הפרטים הללו, אף אחד מהם אינו מיותר. המחשבה שאולי הפרטים מיותרים היא בעצם כפירה בריבונות המלך - שהרי אם המלך ציווה, אין הם מיותרים! כאשר אני מבררת במצח קמוט באיזה סופרמרקט אני יכולה לסמוך על הסחורה במאה אחוז, וכאשר אני מחשבת במחשבון טריגונומטרי את כמות הניילונים שבה אעטוף בחרדת קודש את הירקות ולכמה ימים יישאר כל ירק בשקית - אני מתעסקת בלעשות בצורה המדוייקת ביותר את רצון בוראי מנהל העולם, ומממשת בצורה המושלמת ביותר את ההכרה שאינני אדון לחיי ואינני אדון לרכושי, אלא עבד ה' המופקד על הרכוש ונאמן לעשות בו בדיוק כמצוות בעליו ואינו מזלזל באמון שניתן לו. או אז אני יודעת את ה' בדרך הנכונה ביותר - דרכו של ירא השמים. (כמובן שאין הכוונה שאאבד את שמחת החיים בזמן החישוב הטריגונומטרי, שהרי משפטי ה' אמת צדקו יחדיו, וכל הוראה יש לעשות בפרופורציה המתאימה למכלול ההוראות, ולא אחת על חשבון השנייה. לכן מצד אחד מהללים את האמהות הטורחות בניקיון הבית לפני הפסח בעיסוק עמלני ללא לאות במצוות סילוק החמץ, אך במקביל יוצאים כנגד אלו שחוטפות תוך כדי כך עצבים ומאמללות את הילדים בשם "קדושת הניקיון". כמו בכל דבר בחיים - פרופורציות).
 
ממש אהבתי את הדימוי

כאשר מקיימים את הפרטים הקטנטנים, זה בעצם העיקר כולו. זה רעיון קיום המצוות ביהדות - עיסוק בחומר וקידושו. אשה שמתעסקת בכל פרט ופרט זעיר בבישול (קורט קינמון, קמצוץ מלח, סיר שטוח דווקא, מנירוסטה דווקא) אינה שוכחת את העניין העיקרי - לבשל אוכל טעים לילדיה, אלא עוסקת בו מפורשות בכך שהיא מתעסקת בכל פרט ופרט. אם תזלזל בפרטים הקטנים ותתעסק "בעיקר" - התוצאה תהיה אוכל לא טעים... הזה "אך האם המשמעות של שנת שמיטה אינה ולא תהיה לך הארץ לקניין אלא לעובדה בלבד..." ? (ציטוט מהראש...מישהו יודע היכן זה נרשם?..אוף הסניליות) שלעניות דעתי כוונתו - תזכור למי שייכת האדמה ואל תהא רודף בצע!!! אני למשל גרה במודיעין החדשה...עיר בה הקבלנים משתלחים לכל אשר ידם משגת.. יש הרבה עיירנות מצד שומרי הטבע והנוף אל מולם.. (אני בתמונה הרחוקה..אם היה לי זמן להכל..) האם לו לכך מתכוונת המצווה שלא "נתפרע" על האדמה (שלו,) כאילו לא אורחים לזמן קצר פה אנחנו והאם אם היינו עוסקים במהות התקנה לא היו תושבי הכדור הזה ... מגדילים את החור באוזון? הורסים ומזהמים את מקורות המים..האם את לא רואה את הקשר כאן? ונכון שזו לא תקנה חברתית..אך יש מדרש או פרשנות שפעם למדתי שמדבר על שנת שמיטה כדבר המסיר מחיצות בין עשיר ועני בין בעל הרכוש לבין הדל והעביון..לא ממש זוכרת איפה ומה..זה היה לפני 23 שנה.. אההם..מה שכן שמיטת חובות...גם היא הרי קשורה למעמדות...אם חושבים על זה * ואופיר אני רוצה, גם להודות לך על האופן נטול משוא הפנים בו את שחה במחשבותייך על הדת.. חוכמת נשים תרבה בינה ודעת...
תודה .
 
ואכלו אביוני עמך !

זהו הרעיון העומד אחר השמיטה. ומאז שהפכתם רעיון חברתי לרעיון שמימי, מה פלא אם הענים מבקשים אוכל -ואין ! המחירים ממש בשמים והסחורה מתחת לכל ביקורת.
 
למעלה