מה שייך חג פורים לשיר הפרטיזנים? - לא שייך!

מה שייך חג פורים לשיר הפרטיזנים? - לא שייך!

הקשבתי להקלטה של קול המוסיקה. בתוכנית התארחה אורה בינור, שהשמיעה את פול רובסון (!) שר במוסקבה, ביידיש, את שיר הפרטיזנים. דקה 17:46.
לגזור ולשמור ליום השואה.
 
שבכל דור ודור, חפשי את ההמן...


את השיר שר רובסון בניסיון לחלץ את ידידו איציק פפר, מן הכלא הסובייטי.
הנסיון לא צלח ופפר הוצא להורג יחד עם עוד שורה של אנשי רוח
יהודיים באוגוסט 52 ע"י סטאלין "שמש העמים" ומי ששימש יד ימינו
ברייה הביריון.

בקובץ המצורף כאן ישירות מן היו-טוב, הסרטון מלווה בתמונות מגיטו ורשה.
אין קשר בין המרד וחיסול הגיטו [1943]להשמעת השיר ע"י רובסון [1948]
לובה אליאב שנוכח בטקס במוסקבה בו הושמע השיר, מספר
כי רובסון -בהקדמה לשיר- השווה את מצבם של הכושים באמריקה
לנרדפותם של היהודים בכל הדורות.
מחיאות הכפיים בתום השיר היכו בתדהמה את בכירי המפלגה הקומוניסטית
שישבו על בימת הנשיאות.

אגב,
אם מדובר בתחפושות. בשנים ההן בקולנוע האמריקאי,
כמעט ולא העסיקו שחקנים שחורים. בתפקידי כושים.
גילמו אותם שחקנים לבנים שנצבעו שחור.
פול רובסון היה מן הראשונים שנתנו לו למלא תפקיד מקורי של שחור בקולנוע.
"פורגי אנד בס "
 

חייםלוי

Member
מנהל
תודה. אגב רובסון תמך בקומוניזם בברית המועצות

גם אחרי שידע על מעשיו של סטאלין.
"בשנות ה-30 קיבל רובסון הזמנה לבקר בברית המועצות. בהיותו שם, נהנה מטיפול אח"מ והלך שבי אחר החברה החדשה הזו והנהגתה. "מדינה זו חופשית לגמרי מדעות קדומות בענייני גזע", הצהיר, "ושירי הדת של האפרו-אמריקאים מתאימים עצמם למסורות העם הרוסי. כאן, בפעם הראשונה בחיי... אני מהלך בכבוד אנושי מלא."

רובסון המשיך להגן, בכתביו ובנאומיו, על מדיניות הפנים והחוץ של ברית המועצות ועל יוסף סטלין. בתקופת הטיהורים הסובייטיים, אמר רובסון, על פי השמועה, לכתב ה"דיילי וורקר", כי "על פי מה שראיתי עד כה על אופן הפעולה של הממשלה הסובייטית, אני יכול רק להגיד, שכל המרים ידו נגדה ראוי להיירות!"[3] אחרי הקמת נאטו הצהיר רובסון בנאום בקונגרס השלום העולמי בפריז בשנת 1949, כי "אין להעלות על הדעת, שכושים אמריקאים יילחמו בשם אלה שדיכאו אותם במשך דורות... נגד ארץ (ברית המועצות), שהעלתה את עמה במשך דור אחד למלוא הכבוד האנושי." שוגר ריי רובינסון הגיב לדברים באמרו, שאף כי איננו מכיר את רובסון, היה "מרביץ לו בשיניים" לו פגש אותו.[4] גם כאשר שמאלנים רבים מתומכי ברית המועצות, שנודעו להם התועבות שבוצעו שם, החלו לגנות ולהוקיע בפומבי את מושאי תמיכתם לשעבר, לא זז רובסון מדעתו.

בשנת 1952 קיבל רובסון את פרס השלום על שם סטלין. באפריל 1953, זמן קצר אחרי מות יוסף סטלין, כתב הספד "לך, חבר אהוב",[5] שבו הילל את "אנושיותו העמוקה", "הבנתו החכמה" ומסירותו לקיום הדדי ושוחר שלום עם כל עמי העולם של סטלין, שאותו כינה "טוב ונבון" ...
כעבור שש שנים, ביוני 1949, במהלך חגיגות 150 שנה להולדת אלכסנדר פושקין, בא רובסון לברית המועצות כדי לשיר בקונצרט. מתוך דאגה לשלומם של אמנים יהודים, דרש רובסון מן הפקידים הסובייטים לאפשר לו להיפגש עם פפר.[6] פפר, שנאלץ לתקשר בתנועות ידיים ובפתקים בגלל מכשירי הציתות שהותקנו בחדר, מסר לו, כי מיכואלס נרצח ב-1948 בידי המשטרה החשאית. רובסון הגיב בפומבי במתן כבוד בקונצרט שלו באולם צ'ייקובסקי לחבריו פפר ומיכואלס. אך בשובו לארצות הברית הכחיש רובסון מכל וכל את דבר רדיפות היהודים וטען, "פגשתי יהודים בכל מקום שם... לא שמעתי מילה על כך."[7]ביקורת נמתחת לעתים קרובות על רובסון בגין תמיכתו המתמשכת בברית המועצות על אף מודעתו לאנטישמיות הסובייטית.
על פי ספרו של יהושע רובינשטיין, "הפוגרום החשאי של סטלין", רובסון הצדיק את שתיקתו בטענה, שכל ביקורת פומבית על ברית המועצות הייתה מחזקת את סמכותם של היסודות האנטי-סובייטיים בארצות הברית שחתרו, כך סבר, להכריז מלחמה על ברית המועצות. עם זאת רובסון ראה בזה הדדיות עקב השתיקה על מותם של השחורים באפריקה ואף, בייחוד, בארצות הברית." (ויקיפדיה)
 
תודה לשניכם על המידע המעשיר.

וברוח השבוע הזה, ניתן אולי לומר: "לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן".
כשחור בארה"ב, לרובסון היה כנראה חשבון מר עם אמריקה, ומכאן 'אהבתו' לסטאלין ושות'.

(לבן אהרון: היינט זאגט מען נישט "כושים". מדערף זאגן "אפרו-אמריקאים". "שווארצע" איז אויכט גיט, אבער שטילהייט...)
 
הערט זיך צו


"א שווארצער מיט אן אויערינגל"

כוכב עולה בתחום הזמר היידי בארה"ב.
 
תיקון

רובסון הופיע בהצגת התיאטרון "פורגי" אשר היתה הבסיס לסרט הקולנוע
"פורגי ובס". את התפקיד בסרט מילא סידני פואטייה.
 
למעלה