מה ?!

WINGS

New member
מה ?!

ממתי מטוס Dash 7 של ארקיע טס בנתיב הנמוך מעל הים לכיוון פלמחים ? נראה לי די מוזר... נתיב טיסה חדש לטיסות המסחריות דרומה ? ודרך אגב, מה הגובה בו המטוסים טסים בנתיב הזה ? נראה פחות מ500 רגל והאם כמטוסי התעופה הקלה עוקפים את פלמחים, הם לא מסתכנים בהתנגשות עם אזמ"ים שפועלים באזור מנחת ראשון ?
 
למה מה?

מותר גם למטוסי ארקיע לטוס בנתיבים הנמוכים. גובה הנתיב שם "800 דרומה ו- "1200 צפונה. לגבי מנחת ראשון - לדעתי יש שם פוטנציאל לבעיה הן בגלל גובה הנתיב.
 
מינחת ראשון

כל האז"מים שטסים באיזור מינחת ראשון טסים לא יותר מאשר 200 רגל מעל הקרקע שזה כ 350 רגל QNH, אם טייסי התעופה הכללית, קלים וכבדים, ישמרו על גובה הנתיב, אין כל בעיה בטיחותית, ואכן עד היום, כ10 שנים שהמינחת פועל, לא נרשם אף אירוע בטיחותי שכרוך בהתקרבות מטוסים באויר.
 
לא ממש מדויק!../images/Emo85.gif

ביום ששי האחרון הטסתי אז"מ ממנחת ראשון עם בעליו של אחד המועדונים שם. מ א ד נהניתי אמנם, אבל רוב הטיסה היתה 450-500 QNH וזה היה לפעמים הכרחי: מזרחית למנחת, ליד מחלף חולות, יש עמודי פלדה וקוי מתח מפלצתיים בגובה רב ומי שחוצה מזרחה - דחילק, אם יטוס 200 מעפ"ש יגרד אותם או לפחות יצלה אורגנים חיוניים בגופו. יש גם אנטנות גבוהות באיזור (מכירים את האנטנות בגובה 720 רגל בנתיב מבית חנן דרומה - עוקף אגדה? יש עוד!) צריך להזהר באיזור המנחת לא להכנס לאיזור הטיסנים הצמוד מצפון, יותר מאשר לחשוש ממטוסים. אגב, הקטע בטיסת ההיכרות הזאת שהרשים אותי יותר מכל היה הטיסה הנמוכה. ממש לא דומה ל-500 מעפ"ש שלנו. זה באמת נמוך! כשאז"מ טס נמוך לטייל במרחב זה המון אדרנלין, יותר דומה למסוק אבל בלי ריחוף.
 
גובה מהעפ"ש

אין סתירה בין מה שאמרתי למה שראית, הגובה מעל פני השטח מוגדר כגובה מעל העצם הגבוה ביותר ברדיוס של 200 מטר מכלי הטייס, אני מכיר את עמודי החשמל ליד מינחת ראשון והם מתנשאים לגובה של כ 250 רגל מעל הקרקע כך שלידם ומעליהם צריך להיות בגובה 450 רגל מהקרקע
 

צחי נבו

New member
אני כמעט ונפגעתי ליד המנחת ../images/Emo122.gif

טסתי ב- 172 ועקפתי את פלמחים ממזרח (בית חנן וכו´) בגובה הנתיב. בקטע שמתל יונה לכיוון דרום-מזרח התקרב אלי מטוס דו-כנפי מתמרן, בצורה שנראתה לי מסוכנת. אפרופו דיווחים, מילאתי בזמנו טופס... לא קיבלתי התייחסות כלשהי מהמנהל.
 
אכן

אחת הסיבות שלא חהזקתי את האז"מ שהיה לי בראשון, שהמנחת כמעט בלתי אפשרי. נחיתה מצפון למעשה אינה חוקית (עמודי תאורה), מייד אחרי המראה צפונה יש לשבור שמאלה חריף (טיסנים), אין למעשה איזור אימונים כמו במרכז, וכמובן, דרישות פלמחים הן לטיסה בגובה 0.2 (לא מעפש!) שאינה מעשית. אין ספק שהרבה אזמ"ים טסים באזור זה בגובה המתקרב לנתיב.
 
לא מדויק

בנחיתה מצפון אפשר לבצע פיינל קצר בין האיצטדיון והמסלול ואז עמודי התאורה לא מפריעים, אם ממריאים על 36 מתחילתו, מנתקים הרבה לפני אמצע המסלול וניתן לפנות מערבה בפניה בינונית תוך כדי טיפוס. בכל הפעמים שטסתי שם, הגובה שפלמחים ביקשו היה 200 רגל מהעפ"ש ולא QNH
 
באיזה גובה הפניה הנ"ל

אהוד, שנינו יודעים יפה מאד, שאחרי ניתוק על 36, הפניה מערבה עוברת בגובה מטרים בודדים (פחות מ 20) ממש מעל המזנון של מוטקה, שבה יושבים אנשים ושותים קפה. בפועל, כל מי שישב שם אחר הצהרים ביום שישי יתרשם ש: א. המטוסים טסים מעל ראשי האנשים. ב. מדובר בסכנה של ממש, במקרה של אובדן מנוע באותה נקודה. ג. לא כל הטייסים מבצעים את הפניה בצורה זאת, אבל יותר מאחד. ולגבי הטיסה: ראשית, עם מטוס חזק אפשר לחתוך שמאלה קצת קודם, אבל לא עם כל המטוסים שטסים בראשון. שנית, כל פרופיל הטיסה של פניה שמאלה מייד אחרי המראה בגובה 50 רגל הוא משוגע, שלא לומר מסוכן. פנית טיפוס בגובה נמוך קרוב למהירות ההזדקרות, במנוע מלא, הוא משהו שרוב הטייסים לא יצאו ממנו בשלום במקרה של קט מנוע. לגבי עמוד התאורה - בטח שאפשר להמנע. בדיוק כמו שאפשר לנחות בפלוגות. אבל בחוק המנחתים יש הגדרה ברורה לגבי גובה המכשולים ביחס למרחק שלהם מהמסלול. לא מדדתי, אבל אני משוכנע שעמוד התאורה הנ"ל הופך את המסלול 18 ללא חוקי.
 
למעלה