מודוסים, רבותי, מודוסים!

TheMo

New member
מודוסים, רבותי, מודוסים!

קל לזכור מודוסים (בלי במולים או דיאזים - עם מתחילים את הסולם על דו זה יוני, מתחילים על רה זה דורי וכו' וכו'). היום החלטתי שאני רוצה להבין אותם. כדי להבין אותם, צריך לכתוב אותם כתבנית (לדוגמא: 1 2 במול3 4 5 במול6 במול7. זה כתוב בעברית כי האנגלית מתהפכת בצורה מוזרה). אז ניגשתי לפסנתר (אני גיטריסט, אבל יותר קל להבין את זה על פסנתר), ובדקתי את המרווחים של המודוסים. הגעתי למן טבלה, אותה אני מפרסם כאן כדי שתגידו לי אם יש לי טעויות (או כדי שתשתמשו בה, איך שבא לכם. אבל אין שום התחייבות מצדי לחוסר טעויות
) בגלל הנטיה של תפוז להפוך כל מה שכתוב באנגלית (להפוך ביצירתיות, יש לומר), אי מציין כאן רק את הבמולים והדיאזים (ביחס למודוס היוני, כמובן). יוני:) דורי: b3, b7 פריגי: b2, b3, b6, b7 לידי:#4 מיקסולידי:b7 אאולי: b3, b6, b7 לוקרי: b2, b3, b5, b6, b7 אז.. יש טעויות? איפה?
 

יפתח מ

New member
קצת סדר.

המודוסים הראשיים והמוכרים מתחלקים לנו לשתי קבוצות. מודוסים בעלי אווירה מז'ורית. מודוסים בעלי אווירה מינורית. מכאן אנחנו מתחילים. המודוסים בעלי האווירה המז'ורית הם- יוני, לידי, מיקסולידי. המודוסים בעלי האוירה המינורית הם- האולי, דורי, פריגי, לוקרי. נקודת המוצא שלנו שכל מודוס בנוי על הסולם המז'ורי או המינורי עם שינויים במספר דרגות כך למשל במודוסים המז'וריים: מודוס יוני- הוא מודוס שבנוי כולו כמו המז'ור הטבעי, למשל- דו רה מי פה סול לה סי. (לשם הסמנטיקה, ללא חזרה של הטוניקה). מודוס לידי- הואו מודוס שבנוי כולו כמו המז'ור הטבעי רק עם הדרגה הרביעית מוגבהתת, למשל- דו רה מי פה# סול לה סי. מודוס מיקסולידי- הוא מודוס שבנוי כולו כמו המז'ור הטבעי רק עם הדרגה השביעית מוגבהת, למשל- דו רה מי פה סול לה סיb מודוס האולי- הוא מודוס שבנוי בדיוק כמו המינור הטבעי, למשל- לה סי דו רה מי פה סול. מודוס דורי- הוא מודוס שבנוי בדיוק כמו המינור הטבעי אבל עם דרגה שישית מוגבהת, למשל- לה סי דו רה מי פה# סול. מודוס פריגי הוא מודוס שבנוי בדיוק כמו המינור הטבעי אבל עם דרגה שניה מונמכת, למשל- לה סיb דו רה מי פה סול. מודוס לוקרי הוא מודוס שבנוי בדיוק כמו המינור הטבעי אבל עם דרגה שניה וחמישית מונמכות, למשל- לה סיb דו רה מיb פה סול. כמובן שיש עוד המון המון מודוסים שנגזרים מהמון סולמות, אבל תתחיל מזה. תלמד את זה בע"פ, תלמד את כל המודוסים על כל 12 הסולמות בכל הפוזיציות שיש בגיטרה (בזה אני לא מבין), ורק ככה תלמד :)
 
כמה תיקונים...

קודם כל, אין כזה דבר "מאז'ור טבעי" - מאז'ור הוא מאז'ור... האווירה המינורית או המאז'ורית עליה אתה מדבר, נובעת ממרווח שנוצר טרצה מהטוניקה - אם הטרצה גדולה זה נשמע מאז'ורי, אם היא קטנה זה נשמע מינורי. דרך חשובה וטובה לזכור את זה היא כפי שאתה ציינת - לדוגמא, דורי הוא מינור טבעי עם דרגה שישית מוגבהת. אני אסביר פה את השיטה הכי נכונה: בשיטה הזו זוכרים פשוט אם המודוס הוא מינורי או מאז'ורי, ואם הוא מוגבה או מונמך. להגביה = להוריד במול או להוסיף דיאז (בהתאם לסוג הסימנים בסולם) להנמיך = להוסיף במול או להוריד דיאז (בהתאם לסוג הסימנים בסולם) כמובן שבשני המקרים יש ללכת לפי הסדר שבמעגל הקווינטות... כלומר, דורי הוא מינור מונמך. הסיבה היא כזו - קחו את דו מינור (שלושה במולים). בכדי להפוך אותו לדו דורי, יש להוריד במול אחד - כלומר להגביה אותו. דו דיאז מינור הוא בעל ארבעה דיאזים - בשביל להפוך אותו לדו דיאז דורי, פשוט צריך להוסיף עוד דיאז. ע"פ השיטה: יוני - מאז'ור דורי - מינור מוגבה פריגי - מינור מונמך לידי - מאז'ור מוגבה מיקסולידי - מאז'ור מונמך אאולי - מינור לוקרי - יוצא הדופן היחיד, צריך להנמיך פעמיים ד"א - לוקרי הוא מודוס שכמעט ומעולם לא היה בו שימוש.
 

TheMo

New member
אוקיי, בעזרתכם, ובעזרת חברים עם ידע

הגעתי לדרך נכונה יותר להבין מודוסים (ולא רק לזכור אותם בעל פה). כמו שאמרת, אני מגדיר את היוני, הלידי והמיקסולידי ביחס למאז'ור, ואת הדורי, הפריגי, האאולי והלוקרי ביחס למינור. אז ככה: יוני = מאז'ור דורי = מינור #6 פריגי = מינור b2 לידי = מאז'ור #4 מיקסולידי = מאז'ור b7 אאולי = מינור לוקרי = מינור b2 b5 אני יודע שאני פחות או יותר חוזר על מה שאתה כתבת, אבל חשוב לי להיות בטוח שההבנה שלי היא נכונה ברמה התיאורטית, ולא רק ברמה הטכנית :)
 
חשוב לזכור את עניין המפתח...

שציינתי גם כן. וחוץ מזה, תזכור שאם אתה כותב # או b, זה אומר הגבהה או הנמכה, ולאו דווקא באמת # או b. לדוגמא במי פריגי השניה היא לא במול, אלא בקר (במקום הדיאז שאמור להיות במינור). אבל אני רק אומר את זה כדי לוודא שהבנת...
 

hotelvamp

New member
תיקון קטן

כתבת יפה אבל מיקסולידי- מז'ור עם 7 מונמך ולא מוגבה חוץ מזה הכול סבבה
 

SHEX

New member
אני נאלץ לתקן אותך..../images/Emo95.gif

האפיון המקובל, והנכון ביותר ל"נוסחאות" לסולמות ומודוסים הם לפי דרגות מוגבהות או מונמכות. למשל, סמודוס דורי, אם אתה מתחיל אותו מהצליל רה, אז הוא נשמע כמו רה מאז'ור, אבל עם דו ופה בקר, במקום דיאז. לא ניתן לקבוע לגבי כל המודוסים שיהיה על דרגות מסוימות במולים או דיאזים, אבל הגבהות או הנמכות ביחס לסולם המאז'ורי או המינורי הבנוי על אותו צליל. בכל מקרה, תודה רבה על ההשקעה והשיתוף. כן ירבו כמוך
 

TheMo

New member
תודה לשניכם!

אבל.. איך אפשר לגזור את המודוסים מהסולמות, עם המודוסים באו קודם? (או שהם לא באו קודם?) אגב, את שיטת הכתיבה לקחתי ממאמרים של Jamey Abersold. כשאני אומר 'שיטת כתיבה' אני מתכוון, לגודמה, לזה: qp 1, b2, b3, 4, b5, b6, b7 (אוף! שעה לקח לי לסדר את זה בלי שזה יתהפך. אין משמעות ל"qp", זהו חלק מהמאבק למען סימביוזה בין עברית לאנגלית). יש דרך מקובלת או נוחה יותר להגדיר את המרווחים בתוך הסולם?
 

יפתח מ

New member
אתה צודק- עניין של סמנטיקה.

ובקשר לבחורצ'יק שמעלייך- לפי מה שאני למדתי יש צריך לעשות את ההדגשה של מז'ור טבעי מכיוון שיש גם מז'ור הרמוני ומז'ור מלודי.
 
אין מאז'ור הרמוני ומלודי...

או שאתה מתבלבל עם מינור, או שמישהו המציא איזה מונח בכדי להסביר משהו לא ברור...
 

יפתח מ

New member
אני למדתי כך:

מז'ור הרמוניה- דרגה שישית מונמכת מז'ור מלודי- דרגה שישית ושביעית מונמכות. (ואני יודע את דרגות ההגבהה במינור הרמוני ומלודי- איך צורך לפרט)
 
מצטער, אבל זה לא נכון...

הבנתי שאתה לא מתבלבל עם מינור, אבל המונחים הללו חסרי משמעות - הסיבה שלמינור הרמוני קוראים מינור הרמוני היא ברורה וכבר כתבתי אותה פה פעם (נדמה לי)... ההגבהה של השביעית נובעת ממניעים הרמוניים של דומיננטה. איזו סיבה הרמונית יש להנמכת השישית במאז'ור? (מעבר לעניין הצבע היפה - מכיוון שצבע יפה נוצר גם מהנמכת השניה או מהגבהת רביעית וכו').
 

יפתח מ

New member
טוב...אחרי בירור נוסף אצל המורה שלי

(ראש מחלקת תיאוריה לשעבר בסרטוב)....כן יש מז'ור הרמוניה ומלודי. שניהם לא נפוצים במיוחד (כהמז'ור המלודי נפוץ אפילו פחות) אבל יש לכך מספר לא קטן של דוגמאות ביצירות של שופן, בארטוק, דבורז'אק וכו'. שאלתי אותו גם בנוסף אם זה משהו שהוא לימד אותנו מלאכותי על מנת שנבין משהו אחר, והוא התעקש באופן חד משמעי שאכן קיימים(!!!) מז'ור הרמוניה ומלודי. בספרי התיאוריה בעברית מעט קשה למצוא עליהם מידע אך אם תחפש בספרי תיאוריה אירופאיים, גרמניים, צרפתיים, רוסיים תמצא לכך איזכורים והסברים רבים.
 
טוב...

קודם כל - אני לא מזלזל במורה שלך, אבל מספיק לי מה שאתה אומר ואין צורך להראות תארים...את מה שאתה אומר אני בעצמי בודק. אני לא מסתמך על ביטויים כמו "המורה אמר..." כי לפעמים מורים טועים, ולפעמים מורים צודקים והתלמידים לא בדיוק מבינים וכו'... בכל אופן, קראתי קצת ואתה צודק - באמת יש מונח כזה. זה נשמע לי קצת מגוחך אבל לא משנה... בלי קשר - אני חושב שאם אתה רוצה להסביר כראוי מה זה מז'ור הרמוני ומלודי, תאמר שזה כמו הסולמות המינוריים באותו השם עם הגבהה של השלישית כך שתיווצר טרצה גדולה בינה לבין הטוניקה... אם מסתכלים על זה מהכיוון הזה, אז לפחות יש הגיון לשמות.
 

יפתח מ

New member
אבל זה לא נכון....

מז'ור הרמוני הוא מז'ור עם דרגה שישית מונמכת (בעוד אני לא צריך להזכיר לך שמינור הרמוני הוא עם דרגה שביעית מוגבההת). מז'ור מלודי הוא מז'ור עם דרגות שישית ושביעית מונמכות בעוד מינור הרמוני הוא עם שישית ושביעית מוגבהות.
 
לא הבנת...

מינור הרמוני הוא מינור עם דרגה שביעית מוגבההת - לדוגמא: דו רה מיb פה סול להb סי אם תגביהה במינור ההרמוני הזה את הדרגה השלישית תקבלף דו רה מי פה סול להb סי או במילים אחרות "מז'ור הרמוני"... במלודי זה אחרת...
 
זה בסך הכל שני טטרכורדים, ביג דיל!

טטרכורד ראשון של סולם מז'ורי וטטרכורד שני של מינור הרמוני
 
זה בכלל מוזר...

הרי ההבדל בינו למינור הוא הבדל של צליל אחד, אז למה לקרוא לו מז'ור? למה לא מינור מז'ורי? השמות האלה מיותרים ומבלבלים!!!
 
למעלה