וואלה, נסע בכיף..
הייתי בפסטיבל צפת לפני שלוש שנים, וקצת התאכזבתי. מה שאנחנו קוראים מוסיקת כליזמר (אני אוהב לקרוא לה "קלעזמער" אבל זה בייִדיש), המוסיקה שאין זה כלים אלקטרונים אלא קלרינט, אקורדיון ותופים או הרכב רחז יותר שכולל חצוצרות וכו´ - אינו נמצא ברובו בצפת. הם מביאים את פיאמנטה וחושבים שזה כליזמר. נו, על מי הם עובדים. נכון שיש גם כמה להקות שעושות כליזמר נטו, בעיקר החבורות של הירושלמים, מוסא ברלין ועוד כמה מהולנד ומגרמניה, אבל רוב המוסיקה שם ניתן להגיד כמיקס של שירים לאומיים של הכיפות הסרוגות, שירים חסידים שוליים (פריד וקאנונים גדולים אחרים לא משתתפים), מוסיקה יהודית תמהונית של חבורות מוזרות שעושות שם את דרכן הראשונה ומוסיקת כליזמר אמיתית. אגב, יש לי אוסף אמפישלושלים ענק של כליזמר, משהו אדיר. שמעתי את "בשצף" ולא ידעתי שזה של פלאם, יותר נכון - לא ידעתי מי זה פלאם. מאז שיצאתי בשאלה אני לא מכיר את הזמרים החדשים. אני עדיין תקוע עם פריד ומרדכי בן דוד. השיר "בשצף" חביב אבל בומבסטי קצת ביצוע שלו, נו, זה בדיוק מה שאמרתי, שהם עברו למוסיקת דיסקו ורוק, ואז זה העולם החופשי עושה הרבה יותר טוב. לפעמים זה מזכיר לי את המוסיקה הרוסית הפופולרית, את המוסיקה ששומעים לפעמים כאשר הולכים לחתונות של משפחות רוסיות שלא כל כך התאקלמו בארץ (אני רואה בדברים אלה שלי פתח לוויכוח
), יענו, המוסיקה האיומה שהם שומעים. סגנון מוסיקלי שהיה נפוץ איפשהוא בשנות ה-60 וה-70 במערב. זה כאילו שהם עדיין לא מעודכנים. ככה זה עם המוסיקה החסידית המודרנית. ואני אומר: אתם רוצים לעשות רוק ? חבל לכם, אנחנו עושים זאת טוב יותר. אתם רוצים לעשות מוסיקה חסידית או מוסיקה יהודית אשכנזית ? תפסיקו עם התופים הבומבסטים ועם קולות הקיטש של הילדים ותתחילו לחזור למקורות (אני מטיף לחזרה למקורות
). זיַיַט געזונט