מוטיב האמת

DHallow

New member
מוטיב האמת

אני מוצאת כי ב"חומריו האפלים" פולמן משוחח עם "המערה" של אפלטון, במובן זה שהממסד הדתי שהנהיג "הסמכות" משול לצללים, ואילו האמת נמצאת מחוץ למערה. לכן כשמארי מוותרת על הנזירות, היא הופכת למדענית. זה לא מקרי, הדעת היא מרד! הדעת קשורה גם למיניות (ועל כך בהזדמנות), אבל אם תחשבו על זה- גם בסיפור גן העדן הנחש מפתה את האשה לאכול מפרי עץ הדעת, ובאותה הזדמנות גם מסתבר שהנחש מדבר אמת בעוד ש... אלהים משקר! אלהים מזהיר מאכילה מעץ הדעת תחת האיום "פן תמות", ואילו הנחש אומר לאשה "לא מות תמותון כי יודע אלהים כי ביום אכלכם והייתם כמוהו יודעי טוב ורע" (מקווה שציטטתי נכון, זה בבראשית ג'). וכולנו יודעים איך זה נגמר! השקר הראשון בתנ"ך, ולא תאמינו מפי מי! מארי משמשת כנחש במובן זה שהיא חושפת את האמת, זו שמנוגדת לדת וגם מציגה את התשוקה כדבר חיובי (ואילו בתנ"ך התשוקה היא עונש "ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך" זה העונש של האשה על הפרת האיסור), ובכך יוצאת כנגד הדוגמה הדתית שרוצה לבטל את המיניות על ידי קיטוע. היציאה מהמערה היא ה"גירוש" מגן העדן, או מעתה אמור "היציאה הגן העדן"?
 

DHallow

New member
../images/Emo207.gif סמים בקולג' ג'ורדן?

היום התחלתי את הקריאה השניה, והפעם אני מקווה להיות מרוכזת, כי הקריאה הראשונה היתה מאוד אסוציאטיבית ומעוררת מחשבה בכיוונים רבים מאוד, מה שלא אפשר תשומת לב יתרה לפרטים. ובכן, המלומדים מתכנסים בחדר ההסבה, ומסניפים פרגים בחמאה? זה אופיום לאניני טעם? מה קורה פה?
 
יכול להיות שבאוקספורד של ליירה

אופיום (ואולי גם סמים אחרים) לא הוצאו מחוץ לחוק, זו חברה שבכמה מובנים תקועה כמה מאות מאחור (יחסית לאוקספורד של וויל). זה יכול להיות אחד הסימנים לכך.
 

DHallow

New member
עזוב חוק

השאלה היא האם יש כאן פארודיה על סטודנטים סטלנים :) עישון אופיום זה לא שיא צלילות הדעת, אלא ההפך הגמור, לא? ואם כך, אז אולי יש כאן קריצה ל"אופיום להמונים"? ומה עם משל המערה? אתה מוצא אותו בסדרה? אגב, לימדתי השבוע על חנוכת בית המקדש, וכשביקשתי לסכם אמר לי תלמיד: "למדנו על אנשים שבונים בית לחבר הדימיוני שלהם", אז המלצתי לו על "חומריו האפלים". זו היתה בדיחה ממש טובה :)
 
לדעתי לא

אאז"נ שרלוק הולמס נהג לצרוך אופיום בצורה כזו או אחרת. מעבר לזה לא קפצה לי יותר מדי סימבוליות לא למשל המערה ולא הדברים האחרים שאת מזכירה. אבל קראתי את הספרים רק פעם אחת. חוץ מזה אני נוהג לנקוט בגישה של "בדרך-כלל סיגר הוא רק סיגר" יותר מעניין אותי מה המשמעות של משהו לעלילה, או בתוך העולם הבדיוני בו היא מתרחשת מאיזה אסוציאציות זה יכול להקפיץ לכל מני קוראים. אם זה משהו ברור, ורצוי גם מכוון - אוקי אחרת זה יותר מדי כמו שיעורי ספרות בבית-הספר. אם להשתמש באנלוגיה מפורסמת של טולקין זה יותר מדי לנבור בעצמות ופחות מדי להנות מהמרק (ואני חושב שלאור האנלוגיה הזו אפשר להבין את האמירה של גנדאלף שכל השובר דבר על מנת לראות ממה הוא מורכב סוטה מדרך החוכמה, לא כאמירה נגד המדע אלא נגד צורות מסויימות של ביקורת ספרות מה שגם משתקף בדברים שטולקין כתב ב"על סיפורי פיות" ו"ביאוולף המפלצות והמבקרים"). אגב, אני לא בטוח עד כמה אפלטון מתאים לפולמן. צריך לזכור שאפלטון וממשיכיו תרמו הרבה להעדפת הנפש על-פני הגוף ושהמודל שהוא מציע ב"מדינה" הוא של מדינה טוטליטרית. אם יש פה התייחסות למשל המערה אז זה עם טוויסט שהופך אותו על ראשו - האידיאות, המלאכים חסרי-הגוף, הם חלשים יותר מבני האדם ומתגלים כדי רופסים כש"הסמכות" הוא שיא העניין. גם משקר, גם רופס וסנילי.
 

חגיתלו

New member
אופיום כסממן התקופה

העולם של ליירה הוא מעין אנגליה של סוף המאה ה 19 (1890 כזה) - עולם על סף טכנולוגיה, עם הרבה עשן ופיח, ספינות קיטור, מעמדות נפרדים (משרתים ולורדים), אי שויון בין גברים ונשים וכו'. באותה התקופה היה נהוג לעשן אופיום (פרג) במאורות אופיום. ראו גם את הסרט עם ג'וני דפ (ממעמקי הגהינום או משהו כזה) שהיה בלש בסגנון הולמס. וכמובן הולמס עצמו שנאמר עליו שהתשמש בסמים. לדעתי, כשפולמן תיאר את הפרג זה נועד להכניס אותנו לאווירה של אותה התקופה, להסביר לנו איך נראה העולם של ליירה. עישון הפרג לא הופך את המלומדים לסאטלנים. זה פשוט מציין את המעמד שלהם - הם יכולים להרשות לעצמם את העישון.
 

האבק

New member
וזו לא הפעם הראשונה שהוא עושה את זה

אותו הדבר קורה גם ב"סאלי לוקהארט", אבל שם האופיום לוקח חלק קצת יותר מרכזי..
 

האבק

New member
כנראה שלא...

נרגילה? מקטרת? מתפקידך לגלות
 

DHallow

New member
כנראה שמקטרת

במה מעשנים אופיום ? (בחמאה, זה גורמה) אגב סיגר, גם לפרויד היתה אמונה רבה בכוחם של חומרים אפלים לפתרון בעיות...
 
זה מדהים!

זה כל כך מדהים! אני אף פעם לא חשבתי על זה ככה... אין לי מילים... באמת... רק שעכשיו אני צריכה לברוח כי אני גרה בבני ברק (ואני לא דתיה) ועכשיו הדתיים באים להרוג אותי... שלום עולם
 

DHallow

New member
תתפלאי

האחרונים להרוג אותך על זה הם הדתיים. אני עוד בחיים ואני מפזרת הרהורי כפירה על בסיס קבוע, גם בקרב חובשי כיפה. הם אומרים שזה שטויות, במקרה הגרוע, או שואלים אם למדתי עם רש"י במקרים משעשעים יותר (לא, לא היו מקבלים אותי לטרוייש של המאה ה- 11 כי אני גם אישה וגם ספרדיה ). תקראי את "פולמן בבית המדרש", תגלי סובלנות מהי.
 
למעלה