../images/Emo27.gif
קודם אתחיל בזה שהתעוררות, לפחות על פי הבנתי את תורתו של הבודהה, למרות שייתכן ויש בה אלמנטים אקסטטים, אינה טראנס מכל סוג שהוא, אלא אחרת: בהירה, צלולה, מלאה בשלווה ויחד עם זאת מלאה בחיוניות. כשמה כן היא - התעוררות ממצב דמוי חלום ואשליה, מצב התודעה בו מרביתנו שוהים במשך רוב, אם לא כל, חיינו, אליו בטעות אנחנו מתייחסים כ *מציאות*. בהתייחס ספציפית לדבריך, אני כמובן לא מסכים איתך: היהדות למן ימיה הראשונים ועד לימינו אלה רצופה באירועים מיסטיים מכוננים, החל מחלומו של יעקב, חלומותיו של יוסף, מעמד מתן-תורה בהר סיני (האירוע המכונן הגדול ביותר של דת משה וישראל העתיקה והיהדות צאצאיתה) חזיונותיהם של הנביאים, של המיסטיקנים העברים הקדומים - רבים מהם מבין התנאים ("יורדי-המרכבה") והאמוראים, ובהמשך סיפורי הניסים המופלאים של הרבנים השונים מימי העבר ועד לימינו אלה, ביניהם מקובלים כמו הרמב''ן, אבולעפיה, האר''י, ר' יוסף קארו, הבעש''ט ותלמידיו, הליובאוויטשר, אבו-חצירה, ועוד רבים אחרים.העובדה שזרמים מסוימים בתוך היהדות מן העבר ועד לימינו אלה וחוקרים מסוימים באקדמיה מנסים (ודי מצליחים) להדגיש ולהציג את היהדות כדת שבעיקרה הינה מעשיות וראציונליות, ומקלפים ממנה את מימדיה המיסטייים והטראנסיים או האקסטטיים, לא אומרת שכך היא היהדות באמת. היהדות, הן העתיקה והן המודרנית יותר היא אוסף עשיר ביותר של רעיונות, דעות, הבנות וגם חוויות מיסטיות ודתיות שונות, מהן עוצמתיות מאוד. הניסיון להציג אספקט אחד או מס' אספקטים מצומצם שלה חוטא את מה שהיא באמת. מה אנשים לומדים בישיבות? לא רק הלכות של מצוות או הלכות משפט שבין אדם לחברו, אלא גם אגדות בהם רבנים שורפים את זולתם במבט עיניהם, מורידים גשמים (חוני המעגל), ר' ישמעאל הכהן שעלה לשמיים לברר את גורלו ואת גורל חבריו וכו'. להבנתי, פירוש נוסף לזה שהבאת לסיפור על ארבעה שניכנסו לפרד''ס הוא - שפשוט אין מה לעסוק במה שלא הכשרת את עצמך אליו. כלומר, לא הכניסה עצמה לפרד''ס היא הבעייתית, אלא שאנשים שאינם מוכשרים (במובן של הכשרה) לכניסה כזו - מוטב שלא ייכנסו.