Dia Leoghann
New member
מונחים מצריים למילה "אל" ושימושם
אזהרה: המאמר אינו קל בכלל, ועלול אפילו לשעמם, ולכן מומלץ למתעניינים בלבד. מונחים מצריים למילה "אל" והשימוש בהם לאורך כל מסורת הכתבים המצריים אין עובדה ברורה יותר מאשר שתי העובדות הבאות: 1. הדוקטרינה של אל אחד ושל אלים רבים נלמדו ולומדו במצריים ע"י אותם האנשים. 2. המצרים לא מצאו חוסר התאמה בין שתי הדוקטרינות. אין דבר אבסורדי יותר מעובדות אלה אם אכן המצרים מייחסים למלה "אל" את אותו מטען שאנו מיחסים לה. כדי לפתור את הדילמה הבעייתית עלינו לנסות ולברר למה המצרים התכוונו כאשר הם אמרו את המילה ntjr אותה אנו מתרגמים ל"אל". למרות שעיצורי הכתב ההירוגליפי מוכרים לנו, הצלילים ואופי ההבעה אינם מוכרים לנו. אין אנו יודעים אם אומרים נֶצֶ'ר, נֶצַ'ר או כל צורה אפשרית אחרת. מטעמי נוחות בלבד אנו משתמשים בצליל הצירה ואומרים netjer. ציור הירוגליף ה-ntjr ופירושו החזותי - ראו תמונה הצורה הקדומה ביותר של ההירוגליף (a) מופיעה כבר בתקופה הפרה-דינסטית, ובה מופיע מוט עם דגלונים נפרדים זה מזה. צורה זו נשמרת עד השושלת ה-3, ובדרך כלל יש בה בין שניים לארבעה דגלונים. הסימן מגיע לצורתו הקאנונית (b) רק בתקופת הממלכה הקדומה, ובצורה זו נראה בו מוט עטוף בבד קשור בחבל, וקצה הבד בולט כמו דגלון רחב. המצרים עצמם פרשו את הציור באותה צורה, אך עדות לכך אנו מוצאים רק מאוחר בממלכה החדשה (סביבות 1200 לפנה"ס). על מספר חרפושיות מתקופה זו הצליל של סימן הדגל הוא w (וּ), וכנראה שהמקור לצליל זה הוא מהמילה wt שפירושה ל"כרוך, לקשור". מתקופות מוקדמות המילה wt היא גם תואר של העוסק בחניטה, וכן זו המילה שפירושה "תכריכי המומיה". החל מן הממלכה החדשה תכריכי המומיה נקראו גם ntjri, ובפפירוס טאניס מהתקופה הרומית מופיע הירוגליף זה (b) שפירושו "הוא קבור". אסוציאציות אלו נותנות לנו רקע מוצק למנהג המצרי לכנות את המתים ntjrw ("אלים"), מנהג שמופיע כבר בתקופות מוקדמות למדי. תהליך כריכת המת בתכריכים, שהיה נהוג עוד לפני מנהג החניטה, הוא זה שהביא את המת להיות ntjr במובן של "כרוך". אם נמשיך בקו חקירה זה נגיע למסקנות מעניינות בנוגע לטבע החניטה, אך לא לתפיסת האל במצריים. פירוש אחר שהוצע לציור הוא פשוט שזהו דגל פולחני. החוקרים שהציעו פרוש זה ראו בעיני רוחם את המוטות נושאי הדיגלונים שהתנוססו בשערי הכניסה למקדשים (פילונים). מוטות דגלונים אלו כנראה כבר עמדו בכניסה למקדשים בתקופה הדינסטית הקדומה (תקופת תיניט). מן התקופה התלמאית אנו יודעים על מוטות עם דגלונים בצבע לבן, ירוק ואדום, ואותו שילוב צבעים מופיע גם בציור מתקופתו של אמנופיס ה-III (שושלת 18). בציורים אחרים מן הממלכה החדשה מופיע גם שילוב צבעים אחר – רק לבן ואדום. כמה חוקרים הציעו גם עדויות אתנוגרפיות לעיניין: עד לא מזמן נהגו להציב מוטות דגלים בכניסה לקברי קדושים בסודן ובצפון אפריקה כחלק ממסורת בת אלפי שנים. האנתרופולוג בקמאן אומר שאצל הנובים מ-Derr, המוט המדוגל הוא התגלמות של האל המקומי עצמו. רצועות בד מופיעות גם על חפצי פולחן אחרים במצריים. הם אף פעם אינם חסרים בניסים המצריים (מוטות גבוהים עליהם מחוברים סמלים מאגיים ופולחניים) המופיעים כבר בתמונות מהתקופה הקדם שושלתית. רצועות דומות קשורות גם לעמוד ה-Djed שהוא אובייקט פולחני בפולחן אוזיריס ועל העמודים המקיפים את הבמות עליהם נמצא כס המלך או מזבחות בתקופת הממלכה החדשה. רצועות הבד מופיעות גם על המצנפת המלכותית המופיעה רבות באומנות של תקופת אל-עמרנה (שושלת 18), ועל אין ספור דוגמאות של ביגוד האלים, משפחת המלוכה ואנשים פרטיים כמעט בכל התקופות. רצועות בד אלו הן ללא ספק יותר מסתם קישוט שהיה באופנה במשך אלפי שנים. לפרש את ההירוגליף של "אל" כ"דגל פולחני" ולהביא דוגמאות של שימוש פולחני נוסף בדגלונים זה למעשה לטשטש הבחנה חשובה בין שני דברים: דגלוני המקדשים, הניסים, והעמודים הם בעיקר אלמנטים ארכיטקטונים שבמקורם מדמים צמחים שאליהם נקשרו סרטים, בדרך כלל בחלקם העליון. בהירוגליף ה-netjer לעומת זאת, הבד כורך את המוט כולו ונקשר סביבו בחבל, וכך אולי מעניק לו משמעות יוצאת דופן. חוקרים כמו גולדאמר ומרגרט מוריי מציעים את התיאוריה המקובלת שרעיון הדגלונים שאוב מתוך המטה הכרוך בבד. המטה הכרוך איננו האל אלא אטריבוט שלו, אולי סימן למקום ישיבתו של האל. ישנו ספק רב אם את המוט יש להפריד לשני אלמנטים נפרדים (מטה וסרט בד) שלכל אחד מהם משמעות שונה. הירוגליף ה-ntjr עטוף לכל אורכו ורוחבו, ויוצר איחוד בין המוט והבד ולכן עלינו גם לפרש אותו כך. את הירוגליף ה-ntjr, שהוא ההירוגליף הנפוץ ביותר למילה אל, יש לפרש אם כן כעדות לסגידה לחפץ דומם המייצג מושא כלשהו להערצה, ש"צאצאיו" הם ככל הנראה דגלונים פולחניים ושאר סרטי בד המשמשים בפולחן. גוסטב ג'קו מציע סכימה היסטורית של התפתחות הדת המצרית, על פיה בשלב הפרמיטיבי ביותר היתה זו דת פטישיסטית, שהתפתחה לדת של פולחן בעלי חיים ואחר-כך לפולחן אלים אנתרופומורפים. כאן המקום לציין ששני ההירוגליפים הנוספים למילה "אל" שייכים לשתי הרמות המתקדמות יותר שמציע ג'קו. אחד מהרוגליפים אלו הוא בז, אחד מהתגלמויות האלוהות החשובות במצריים, היושב על נס. הירוגליף זה נפוץ בעיקר בכתב ההירטי, נדיר יותר בכתב ההירוגליפי המונומנטלי, וכמעט ואינו מופיע בהירוגליפים לבדו בתור המילה "אל" (אלא רק בתור מגדיר המופיע אחרי שמות של אלים מסויימים). הירוגליף הבז עתיק ממש כמו הירוגליף המוט הכרוך, שניהם מופיעים עם המצאת הכתב ההירוגליפי בנקודת המעבר מן הפרהסטוריה אל ההסטוריה המצרית. ההירוגליף השלישי, האנתרופומורפי, מראה אל יושב עם ברכיו לחזהו (ישיבה כזו היו יושבים באפריון המצרי) ועל סנטרו הזקן המצרי המלכותי (והמלאכותי). הירוגליף זה מופיע בתבליטים החל מתחילת הממלכה הקדומה, ומאומץ בתור מגדיר המופיע אחרי שמות אלים רק בסוף אותה תקופה. הוא גם משמש לבדו בתור הירוגליף של המילה "אל" פעמים מספר. חוץ משלושת ההירוגליפים האלו ישנה גם סידרה שלמה של הירוגליפים זואומורפים ואנתרופומורפים של אלים ספציפיים. הירוגליפים אלו היו חביבים במיוחד על אנשי התקופה הרעמססית, אך כיוון שהם מאוחרים מאוד, וציורם שאוב מההירוגליף האנתרופומורפי הראשי נתעלם מהם במאמר זה. סיכום ביניים האלים מופיעים בכתב המצרי בצורה פטישיסטית, זואומורפית ואנתרופומורפית. הצורה האנתרופומורפית מאוחרת בכמה מאות שנים לשתי הצורות האחרות שהן מן הצורות הבסיסיות והקדומות ביותר של הכתב ההירוגליפי. התפתחות ההירוגליפים אינה מראה קדימות של הצורה הפטישיסטית על הצורה הזואומורפית כמו שמציעה הסכימה של ג'קו, למרות שאי-אפשר לפסול את הסכימה על בסיס זה. ההירוגליף הנפוץ ביותר למילה 'אל' מראה חפץ שצורתו היא צורת מטה כרוך בבד המייצג התגלמות של כח אלוהי מסויים שהיה חשוב כבר בתקופה הפרה-דינסטית והדינסטית הקדומה, אך הוא אינו אומר לנו דבר על תפיסת האל במצריים הקדומה.
אזהרה: המאמר אינו קל בכלל, ועלול אפילו לשעמם, ולכן מומלץ למתעניינים בלבד. מונחים מצריים למילה "אל" והשימוש בהם לאורך כל מסורת הכתבים המצריים אין עובדה ברורה יותר מאשר שתי העובדות הבאות: 1. הדוקטרינה של אל אחד ושל אלים רבים נלמדו ולומדו במצריים ע"י אותם האנשים. 2. המצרים לא מצאו חוסר התאמה בין שתי הדוקטרינות. אין דבר אבסורדי יותר מעובדות אלה אם אכן המצרים מייחסים למלה "אל" את אותו מטען שאנו מיחסים לה. כדי לפתור את הדילמה הבעייתית עלינו לנסות ולברר למה המצרים התכוונו כאשר הם אמרו את המילה ntjr אותה אנו מתרגמים ל"אל". למרות שעיצורי הכתב ההירוגליפי מוכרים לנו, הצלילים ואופי ההבעה אינם מוכרים לנו. אין אנו יודעים אם אומרים נֶצֶ'ר, נֶצַ'ר או כל צורה אפשרית אחרת. מטעמי נוחות בלבד אנו משתמשים בצליל הצירה ואומרים netjer. ציור הירוגליף ה-ntjr ופירושו החזותי - ראו תמונה הצורה הקדומה ביותר של ההירוגליף (a) מופיעה כבר בתקופה הפרה-דינסטית, ובה מופיע מוט עם דגלונים נפרדים זה מזה. צורה זו נשמרת עד השושלת ה-3, ובדרך כלל יש בה בין שניים לארבעה דגלונים. הסימן מגיע לצורתו הקאנונית (b) רק בתקופת הממלכה הקדומה, ובצורה זו נראה בו מוט עטוף בבד קשור בחבל, וקצה הבד בולט כמו דגלון רחב. המצרים עצמם פרשו את הציור באותה צורה, אך עדות לכך אנו מוצאים רק מאוחר בממלכה החדשה (סביבות 1200 לפנה"ס). על מספר חרפושיות מתקופה זו הצליל של סימן הדגל הוא w (וּ), וכנראה שהמקור לצליל זה הוא מהמילה wt שפירושה ל"כרוך, לקשור". מתקופות מוקדמות המילה wt היא גם תואר של העוסק בחניטה, וכן זו המילה שפירושה "תכריכי המומיה". החל מן הממלכה החדשה תכריכי המומיה נקראו גם ntjri, ובפפירוס טאניס מהתקופה הרומית מופיע הירוגליף זה (b) שפירושו "הוא קבור". אסוציאציות אלו נותנות לנו רקע מוצק למנהג המצרי לכנות את המתים ntjrw ("אלים"), מנהג שמופיע כבר בתקופות מוקדמות למדי. תהליך כריכת המת בתכריכים, שהיה נהוג עוד לפני מנהג החניטה, הוא זה שהביא את המת להיות ntjr במובן של "כרוך". אם נמשיך בקו חקירה זה נגיע למסקנות מעניינות בנוגע לטבע החניטה, אך לא לתפיסת האל במצריים. פירוש אחר שהוצע לציור הוא פשוט שזהו דגל פולחני. החוקרים שהציעו פרוש זה ראו בעיני רוחם את המוטות נושאי הדיגלונים שהתנוססו בשערי הכניסה למקדשים (פילונים). מוטות דגלונים אלו כנראה כבר עמדו בכניסה למקדשים בתקופה הדינסטית הקדומה (תקופת תיניט). מן התקופה התלמאית אנו יודעים על מוטות עם דגלונים בצבע לבן, ירוק ואדום, ואותו שילוב צבעים מופיע גם בציור מתקופתו של אמנופיס ה-III (שושלת 18). בציורים אחרים מן הממלכה החדשה מופיע גם שילוב צבעים אחר – רק לבן ואדום. כמה חוקרים הציעו גם עדויות אתנוגרפיות לעיניין: עד לא מזמן נהגו להציב מוטות דגלים בכניסה לקברי קדושים בסודן ובצפון אפריקה כחלק ממסורת בת אלפי שנים. האנתרופולוג בקמאן אומר שאצל הנובים מ-Derr, המוט המדוגל הוא התגלמות של האל המקומי עצמו. רצועות בד מופיעות גם על חפצי פולחן אחרים במצריים. הם אף פעם אינם חסרים בניסים המצריים (מוטות גבוהים עליהם מחוברים סמלים מאגיים ופולחניים) המופיעים כבר בתמונות מהתקופה הקדם שושלתית. רצועות דומות קשורות גם לעמוד ה-Djed שהוא אובייקט פולחני בפולחן אוזיריס ועל העמודים המקיפים את הבמות עליהם נמצא כס המלך או מזבחות בתקופת הממלכה החדשה. רצועות הבד מופיעות גם על המצנפת המלכותית המופיעה רבות באומנות של תקופת אל-עמרנה (שושלת 18), ועל אין ספור דוגמאות של ביגוד האלים, משפחת המלוכה ואנשים פרטיים כמעט בכל התקופות. רצועות בד אלו הן ללא ספק יותר מסתם קישוט שהיה באופנה במשך אלפי שנים. לפרש את ההירוגליף של "אל" כ"דגל פולחני" ולהביא דוגמאות של שימוש פולחני נוסף בדגלונים זה למעשה לטשטש הבחנה חשובה בין שני דברים: דגלוני המקדשים, הניסים, והעמודים הם בעיקר אלמנטים ארכיטקטונים שבמקורם מדמים צמחים שאליהם נקשרו סרטים, בדרך כלל בחלקם העליון. בהירוגליף ה-netjer לעומת זאת, הבד כורך את המוט כולו ונקשר סביבו בחבל, וכך אולי מעניק לו משמעות יוצאת דופן. חוקרים כמו גולדאמר ומרגרט מוריי מציעים את התיאוריה המקובלת שרעיון הדגלונים שאוב מתוך המטה הכרוך בבד. המטה הכרוך איננו האל אלא אטריבוט שלו, אולי סימן למקום ישיבתו של האל. ישנו ספק רב אם את המוט יש להפריד לשני אלמנטים נפרדים (מטה וסרט בד) שלכל אחד מהם משמעות שונה. הירוגליף ה-ntjr עטוף לכל אורכו ורוחבו, ויוצר איחוד בין המוט והבד ולכן עלינו גם לפרש אותו כך. את הירוגליף ה-ntjr, שהוא ההירוגליף הנפוץ ביותר למילה אל, יש לפרש אם כן כעדות לסגידה לחפץ דומם המייצג מושא כלשהו להערצה, ש"צאצאיו" הם ככל הנראה דגלונים פולחניים ושאר סרטי בד המשמשים בפולחן. גוסטב ג'קו מציע סכימה היסטורית של התפתחות הדת המצרית, על פיה בשלב הפרמיטיבי ביותר היתה זו דת פטישיסטית, שהתפתחה לדת של פולחן בעלי חיים ואחר-כך לפולחן אלים אנתרופומורפים. כאן המקום לציין ששני ההירוגליפים הנוספים למילה "אל" שייכים לשתי הרמות המתקדמות יותר שמציע ג'קו. אחד מהרוגליפים אלו הוא בז, אחד מהתגלמויות האלוהות החשובות במצריים, היושב על נס. הירוגליף זה נפוץ בעיקר בכתב ההירטי, נדיר יותר בכתב ההירוגליפי המונומנטלי, וכמעט ואינו מופיע בהירוגליפים לבדו בתור המילה "אל" (אלא רק בתור מגדיר המופיע אחרי שמות של אלים מסויימים). הירוגליף הבז עתיק ממש כמו הירוגליף המוט הכרוך, שניהם מופיעים עם המצאת הכתב ההירוגליפי בנקודת המעבר מן הפרהסטוריה אל ההסטוריה המצרית. ההירוגליף השלישי, האנתרופומורפי, מראה אל יושב עם ברכיו לחזהו (ישיבה כזו היו יושבים באפריון המצרי) ועל סנטרו הזקן המצרי המלכותי (והמלאכותי). הירוגליף זה מופיע בתבליטים החל מתחילת הממלכה הקדומה, ומאומץ בתור מגדיר המופיע אחרי שמות אלים רק בסוף אותה תקופה. הוא גם משמש לבדו בתור הירוגליף של המילה "אל" פעמים מספר. חוץ משלושת ההירוגליפים האלו ישנה גם סידרה שלמה של הירוגליפים זואומורפים ואנתרופומורפים של אלים ספציפיים. הירוגליפים אלו היו חביבים במיוחד על אנשי התקופה הרעמססית, אך כיוון שהם מאוחרים מאוד, וציורם שאוב מההירוגליף האנתרופומורפי הראשי נתעלם מהם במאמר זה. סיכום ביניים האלים מופיעים בכתב המצרי בצורה פטישיסטית, זואומורפית ואנתרופומורפית. הצורה האנתרופומורפית מאוחרת בכמה מאות שנים לשתי הצורות האחרות שהן מן הצורות הבסיסיות והקדומות ביותר של הכתב ההירוגליפי. התפתחות ההירוגליפים אינה מראה קדימות של הצורה הפטישיסטית על הצורה הזואומורפית כמו שמציעה הסכימה של ג'קו, למרות שאי-אפשר לפסול את הסכימה על בסיס זה. ההירוגליף הנפוץ ביותר למילה 'אל' מראה חפץ שצורתו היא צורת מטה כרוך בבד המייצג התגלמות של כח אלוהי מסויים שהיה חשוב כבר בתקופה הפרה-דינסטית והדינסטית הקדומה, אך הוא אינו אומר לנו דבר על תפיסת האל במצריים הקדומה.