"מוסיקה חינוכית"

"מוסיקה חינוכית"

שלום רב לאחרונה נתקלתי ביצירתו של המלחין אנדרה היידו ``שביל החלב``. היצירה היא יצירה מודרנית שמטרתה לימוד מושגים מסויימים במוסיקה לילדים. האם ישנם יצירון מהסוג הזה שנכתבו בתקופות קדומות יותר. בתקופה הקלאסית? הרומנטית? ידוע לי על יצירות בסגנון ``אלבום לבני הנעורים`` של שומאן ושל צייקובסקי, האם הן נחשבות יצירות שכאלה? האם הן נחשבות יצירות שנכתבו לנגינת ילדים וללימוד ערך מוסף כלשהוא?
 

ItsikH

Member
למיטב זכרוני האלבום של שומאן מיועד יותר לנגינה משר להאזנה לבני הנעורים, וגם כך אין הכוונה לילדים ממש. היצירות הידועות ביותר בתור כאלו הן המדריך לתזמורת לבני הנעורים של בריטן (לא מתחייב על השם המדויק) ופטר והזאב של פרוקופייב. יש עוד יצירות שמקובל לנגן בהקשר הזה, למרות שזו ככל הנראה לא היתה "כוונת המשורר".
 

BanjoKazooie

New member
כדי למנוע בלבול:

יש 2 יצירות של שומאן שקשורות לילדים האחת היא Kinderzenen Op.15 והשנייה : Album for the young Op.68 כמובן שהראשונה יותר מפורסמת. שניהם אוסף של יצירות קצרות.
 

amitmis

New member
אמת. ../images/Emo9.gif

בנוסף, לפי הבחנתי (והעובדה שניגנתי יצירות משני האלבומים האלו), "Kinderszenen" נכתבה ש"כזכרונות מהילדות" (בלי שום קשר לנגינה של ילדים, או האזנה של ילדים), בעוד ש"Album For The Young" נכתבה עבור נגינה של ילדים, ולא קשורה (ב"תוכן" המוסיקה והיצירות) לילדים בשום דרך אחרת...
 
יש מלא יצירות

שלא נכתבו למטרה זו,אך בפועל הן גם מתאימות לכך. למשל השעון הסינקופי. ובכלל,יש מלא חוברות ללימוד מוסיקה שמותאמות ללימוד מושגים במוסיקה לילדים. והן מלמדות ממש מהיסוד ועוברות שלב שלב. בכל חנות מוסיקה טובה ישנן חוברות אלו.
 

amitmis

New member
אותם "אלבומים לילדים"...

הם בד"כ נועדו לנגינה של ילדים את היצירות באלבומים, ולא להאזנתם לאלו. שומאן, צ'ייקבוסקי, פרקופייב, ועוד הרבה (שכעת מסרבים "לעלות לי בראש"), כתבו אלבומים כאלו. כמובן שיש מלחינים שכתבו אלבומים ממש עבור הילדים, אך המוסיקה פחות עשירה (לפחת באופוסים המוקדמים), כמו קרל צ'רני, תומפסון, ורבים אחרים (בד"כ מורים של מלחינים מפורסמים, אגב). האלבומים, לפי מיטב ידיעתי, לא באו בכדי ללמד את הילדים "ערך מוסיקאלי נוסף" כלשהו, אלא דווקא את "הערכים הבסיסיים"...
 

amitmis

New member
ועוד...

הנה הודעה שראתי לא מזמן, ובה מעט מידע בנושא. ועבור תלמידים, יש להוסיף. העלית את יצירותיהם של שומאן (אופ` 15 ובעיקר אופ` 68, שתיהן אסופות לפסנתר) ואת צ`ייקובסקי - כוונתך ודאי לאופ` 39, גם כן אסופה לפסנתר. כן, אני מכיר יצירות כאלה, ובהיותי בילדותי ובנעורי תלמיד פסנתר היה לי הכבוד לנגן כמה מהן. לצערי, אינני מכיר יצירות מסוג זה לכלים אחרים, למעט סונאטה בדו מז`ור לצ`לו ופסנתר של המלחין הרוסי בְּרֶאווַאל (תק` רומנטית), וידוע לי שיש לו יותר מסונאטה אחת לצ`לו ופסנתר. יצירות מסוג זה, מטבע הדברים, מותאמות מראש לרמה ויכולת של תלמיד ולא לרמה של אמן בשל - אם כי אמנים גדולים הקליטו יצירות כאלה. לא מדובר ביצירות שנכתבו כיצירות לכל דבר אבל במקרה הן מתאימות גם לרמה של תלמיד שנה שלישית עד חמישית בפסנתר (או רמה מקבילה כשמדובר בכלי אחר. עכשיו, לבקשתך, אני מביא כאן רשימה של יצירות חינוכיות/לימודיות או שמתאימות לרמה של שנה ג` -ה` בפסנתר; מובן כי רשימה זו היא חלקית - אני סומך על זכרוני בלבד ואינני נעזר בספרים/אתרים/מה-שזה בעת כתיבת הדברים: באך - הספר של אנה מגדלנה באך. בעיקר מחולות מן התקופה - נכתב כחומר לימודי במיוחד עבור אנה מגדלנה - קודם תלמידתו, אח``כ רעייתו (השניה ) של באך. באך - פרילודים קטנים ופוגות (לא הפסנתר המושווה!) ג``כ נכתבו כחומר לימודי, עבור תלמידיו של באך לכלי-מקלדת. בטהובן - שתי סונטינות (ללא ציון מס` אופ`). אחת בסול מז`ור, קלה יותר, אחת בפה מז`ור. שתיהן יפות ומלאות חן. ואם בסונטינות עסקינן - אז כל מלחין שגם לימד פסנתר כתב כמה כאלה. בין מלחינים אלה ניתן למצוא שמות כמו ואנהאל (חוץ ממורי ותלמידי פסנתר - מי מכיר, מי יודע?), הומל (כתב בלי עין הרע יצירות רציניות ומורכבות, בהן אף קונצ`רטו לחצוצרה - אך מוכר בעיקר מהסונטינות), פרנסוא-ז`וזף גוֹסֶק, שב-95 שנות חייו כתב הרבה סונטינות - ונכנס מהתקופה הקלאסית אל הרומנטית(!), בונה-הפסנתרים פלייאל: היו לו 3 בנות שעבדו במפעלו כמדגימות פסנתרים, ועבורן הלחין סונטינות יפות בדיוק למטרה זו (הראש הצרפתי ממציא לנו פטנטים), פרידריך קוּלאוּ, אנטון דיאבלי, ואף היידן הגדול (יוזף) והיידן הקטן (מיכאל) - אבל בתור ``מלך הסונטינות`` נחשב מוּציוֹ קלמנטי, האיטלקי שהתאנגלז וישב בלונדון. נתקלתי אף בסונטינה מוזרה מאת קרל ריינֶקֶה - ומסתבר שאותו ריינקה שייך לתקופה יותר מאוחרת: היה מלחין ככה-ככה, מנצח מעולה - ואחד מידידיו של בראהמס. אטיודים: ``אטיוד``, פירושו: לימוד, תרגיל. ישנם אטיודים ``יבשים``, שמטרתם רק לתרגל: סולמות, אקורדים, מעברים, תבניות נפוצות - אך במאה ה-XIX נעשתה אפנה לחבר אטיודים שיש להם מנגינה והרמוניה וכל הדרוש ליצירה לכל דבר - אלא שניתן בכל אטיוד כזה דגש על משהו מסויים הדורש תירגול: פעם זה סולם, פעם אקורדים שבורים, יש וזה תבנית זוגית כנגד משולשת, כיצד ללוות בצלילים העליונים מנגינה המופיעה בבס או בקול פנימי - האפשרויות הן רבות. מבין מלחיני האטיודים הללו אני מציין את סטפן הלר (אופ` 45, 46, 47) ואת קורנליוס גוּרלִיט. [באשר ל``אטיודים`` של שופן - אינם נכללים בקטיגוריה זו: רובם הם קטעים וירטואוזיים שנכתבו עבור הופעותיו של שופן עצמו]. דווקא בתקופה שאחרי הרומנטיקה אנו מוצאים יצירות חינוכיות/לימודיות מעניינות. אציין ארבעה מלחינים: שוסטקוביץ` (לפחות אסופה אחת לפסנתר), דימיטרי קבַּלבסקי - אסופה של 15 קטעים לפסנתר (נדמה לי אופ` 39) ו-פרוקופייב (אופ` 65). הרביעי הוא בילָא ברטוק עם ה``מיקרוקוסמוס`` שלו: 153 קטעים מחולקים ל-6 מחברות; מתחיל מרמה של מתחילים, עולה במודרג ומסיים בדרגת-קושי גבוהה למדי. אבל יצירות שבמקרה מתאימות לדרגת-קושי ממוצעת יש הרבה, בהן: הסונאטה בסול מינור, אופ` 49 מס` 1 מאת בטהובן, כמה סונאטות מאת מוצארט (בהן - K.331 המפורסמת עם ה``רונדו בנוסח תורכי``), היידן ואחרים, שני פרילודים לפחות מאת שופן וכן שלוש מזורקות לפחות, קטעים מאת שומן, מלחינים רוסיים ו...והרשימה ממש לא נגמרת. בכלים שמחוץ לפסנתר - אני מזכיר כאן את שלוש ה``סונטינות`` לכינור ופסנתר מאת שוברט, ואת הקונצ`רטינו לקלרינט מאת רימסקי קורסקוב (נכתב לקלרינט וכלי נשיפה, אבל יש ``פסינתור`` של הליווי וכן עיבודים עבור כלי קשת ועבור... אקורדיאון). והנה מעט מידע על דביסי - "פינת הילדים שלי": נכתבה עבור בתו של דביסי. כוללת 6 קטעים. רובם אינם קשים במיוחד. הראשון - Dr. Gradus Ad parnassum. הוא אטיוד לכל דבר. איננו קשה כשמדובר בנגינה במהירות מתונה עד מתונה-מהירה, אך המטרה היא להגיע לטכניקה וירטואוזית - ובמהירות דבוהה די קשה לנגן. בנוסף - יש שם מקומות עם שׂיכּוּלי-ידים - שיד שמאל צריכה לנגן מעל יד ימין. בנוסף על כך - דביסי הוא דביסי הוא דביסי - ולא ייצמד לתבנית נדושה ולעוסה - תמיד יחפש משהו מקורי, רענן - וזה קצת מקשה על הנגינה: במקום שהאצבעות והמוח רצים לך אוטומטית - הנה דביסי תוקע לך פתאום איזו הפתעה... התוצאה: אטיוד מוסיקלי מרשים ומרהיב ביפיו. באשר לשם הקטע ``גראדוס אד פרנאסום`` (לטינית: במעלות/מדרגות עד להר הפרנאסוס, משכן המוזות) היה ספר תרגילים יבש ומשעמם, אימתם של תלמידי הפסנתר עד שספרי לימוד אחרים, חלקם מארה``ב, דחקו את רגליו. דביסי רצה כנראה לכתוב פרודיה על התרגול היבש - ופיספס: מה שיצא מתחת ידו הוא כאמור קטע מרהיב, מקורי, רענן. בהקשר לקטע זה אני תמיד מזכיר את הסרט Fortunat, בהשתתפות בורביל: שם מלווה הקטע את הסרט ומופיע בו מספר פעמים. גם הקטע הששי והאחרון באסופה - Golliwog`s Cake-Walk (מחול הקייקק-ווק של גוליווג, דמות ספרותית קומית) איננו פשוט לנגינה. מושפע מהג`ז הבראשיתי; במהלכו מובא ציטוט פארודי מהפתיחה של ``טריסטאן ואיזולדה`` מאת ואגנר (דביסי שטם את ואגנר משטמה עזה - הן את האיש והן את המוסיקה שלו, וכל חייו חלם ונלחם כדי לנקות את המוסיקה הצרפתית מהשפעות גרמניות). מעניין שאצל לאומן צרפתי וקנאי ללשון הצרפתית כדביסי מופיעות ביצירה זו כותרות דווקא בשפה האנגלית - הן שמות הקטעים והן השם הכולל ליצירה - My Children`s Corner. יש עוד ``פינת ילדים`` - מאת ביזה, ולפסנתר ארבע-ידיים. ויש עוד יצירה לילדים, או לפחות על ילדים, מאת דביסי: ``חג המולד 1915 של הילדים ללא בית``. לתזמורת מיתרים ומקהלת ילדים/נשים. דביסי כתב כאן גם את המלים, ומנקודת מבט של ילד בן 9 שביתו חרב במלחמה (מלחה``ע I).יצירה פשוטה וקלה יחסית להאזנה, יחסית ליצירות דביסי, ויש בה אפילו משום חזרה לכיוון מוסיקה צרפתית עתיקה, בנוסח המוסיקה הכנסייתית בצרפת של לפני תקופת הבארוק. ונחזור ל``פינת הילדים``: למי שאיננו מנגן בפסנתר - להאזין! חובה! למי שמנגן בפסנתר - בהאזנה אין די: לנגן את היצירה. - מנסיון אישי: כדאי להשקיע. לאחר קצת עמל תקבלו הנאה נטו. (ג``כ מנסיון). עמית.
 

Spianist

New member
דרך אגב...

Dr Gradus ad Parnassum יצירה זו היא פארודיה על אטיודים של קלמנטי :)
 

Spianist

New member
האמת..

שהסונטות של בטהובן op.49 no.1/2 הם בהחלט נכללות ב-32 הסונטות אך עם זאת המבנה שלהם הוא מבנה של סונטינה ולא של סונטה, הם "סונטות" מעולות ומועילות למתחילי נגינת הסונטות של בטהובן
 

Spianist

New member
יצירה המציגה את התזמורת הסימפונית

אני איני יודע אם בקשתך היא אך ורק ליצירות מן התקופות,הקודמות לתקופה המודרנית כי קיימת יצירה של בריטן-המדריך לתזמורת לבני הנעורים אומנם בריטן הוא מלחין מודרני אך הנושא עצמו של היצירה (חוץ מחלק הפוגה) לקוח מיצירה של הנרי פרסל מלחין ידוע מתקופת הבארוק
 

lvb

New member
איך לא הזכרתם את ברטוק?

ברטוק כתב יצירה פדגוגית לפסנתר בכמה חוברות שנקראת "מיקרוקוסמוס" (הקשר בין השמות שלה ושל היצירה של אנדרה לא מקרי, אנדרה שאב השראה ברורה מברטוק), והיא יצירה שמלמדת טכניקות פשוטות ומורכבות בנגינה בפסנתר. שומאן כתב "אלבום לנוער" שמטרתו פדגוגית, וגם צ'ייקובסקי. גם לבאך יש את הספר לאנה מגדלנה שהוא בעצם פדגוגי במהותו.
 
המון תודה על המידע../images/Emo140.gif

לא ידעתי שיש הרבה יצירות פדגוגיות שכאלו. זה יעזור לי בלימודי הפסנתר בהמשך. בינתיים אני עובדת עם מורתי בעזרת ספרי הדרכה מסויימים. אך בהמשך בהחלט אעזר ברשימה זו. תודה רבה!
 
למעלה