מוקדש באהבה לכל האיתיאיסטים המוצהרי

pieceofmadness

New member
מוקדש באהבה לכל האיתיאיסטים המוצהרי

זהירות! זה ארוך, ארוך ארוך. סינון עיקרי ההקדמה של שטייניץ, מקווה שאגרה אתכם מספיק כדי להניח ידיכם על הספר המשובח: "עובדה ידועה היא שגלילאו, דקארט וניוטון מתחו ביקורת חריפה על התפיסה האריסטוטלית של ימי הביניים, על העובדה שאלוהים - או השכל העליון - נתפס כ*בלתי רלוונטי* להסברו המדעי של העולם. הוויתור במי הביניים על ההיפותזה הקלאסית של סוקראטס ואפלטון ש"השכל הוא סיבת הכל" - היא ההיפותיזה שהועמדה ע"י סוקראטס ואפלטון בבסיס האידיאל הנהדר של חיים עפ"י השכל - נתפס אצל אבירי המדע החדש כוויתור בלתי נסלח על השאיפה הפילוסופית-מדעית להכניס את "השמים והארץ וכל צבאם" מתחת למטרייתו של שכל עליון אחד. טענה נוספת הגלומה בהגותם של גליליאו, דקארט וניוטון היתה שמדע *נטול אלוהים* כגון זה של ימי הביניים, הוא גם מדע *נטול הסברים*. זאת כיוון שמדע שאינו משתית את קיום הטבע על קיומה של סיבה שכלית ראשונה שיצרה אותו, ואת ארגונו של הטבע על קיומו של שכל עליון שתכנן אותו, חייב לטעון בחשבון אחרון כי ליקום אין הסבר. לפיכך, כאשר לוחצים אותו אל הקיר עם השאלות היסודיות ביותר על קיום העולם וארגון הטבע, סופו של אותו המדע שהוא נאלץ להשיב ש"הטבע הוא כפי שהוא מכיוון שהוא כפי שהוא". על כל זה יש להוסיף את העובדה המצערת שאם ליקום או לטבע בכללותו אין הסבר, אז כך גם בנוגע לקיומו או לאופן פעולתו של כל חלק מחלקיו. לכן התוצאה הסופית היא, שכאשר המדע האיתיאיסטי נוסח ימי הביניים נדרש לשאלות ה"למה" וה"מדוע" בכל נושא, אין לו ברירה כי אם למשוך בכתפיו. או אם לומר את הדבר החמור הזה בדרך הומוריסטית - התשובות היחידות הבאות בחשבון מבחינת המדע האיתיאיסטי לשאלות ה"למה" הן: "ככה"! מהו אופיו האמיתי של כל מדע איתיאיסטי באשר הוא, כולל חלקים נרחבים של המדע המודרני של המאה העשרים? ובכן, מדע שהוא איתיאיסטי על-באמת חייב להיות מדע למדני. כלומר, להעלות את האספנות על ראש שמחתו. שהרי במקום לנסות ולרדת לסיבותיהם העמוקות והראשוניות של הדברים - סיבות שעפ"י האיתיאיזם אינן בנמצא כלל - אין לו ברירה אלא להתמקד בהרחבת תיאור הדברים, משמע באיסוף פריטים ובמיונם למחלקות. החוקרים במדע שכזה ידמו איפוא למדענים האסורים במשל המערה המפורסם של אפלטון, מדענים המתארים את הצללים שלנגד עיניהם - התופעות - בלא לחפש את הסיבות העמוקות שמאחוריהן. מדע שכזה יתמקד בכוון למדני-פרגמטי של איסוף אינפורמציה מועילה, או בכוון למדני-רכלני של איסוף אנפורמציה לשמה. אך כיוון שמדובר באיסוף אינפורמציה "מדעית", האספנות הזו תכונה בשם "מלומדות". את חוסר ההסבריות ואת חוסר הטעם האינטלקטואלי במדע מעין זה נהוג לטשטש ולהסוות ע"י מורכבות ותיחכום. ואכן, המדע המערתי בימי הביניים ואף חלקים נכבדים של מדע המאה העשרים לוקים (או מתברכים, תלוי בנקודת המבט) במידת מורכבות כמעט בלתי מוגבלת, הן מבחינת האלמנטים המעורבים בהסבריהם והן מבחינה מתמטית, מורכבות ותיחכום המשיגים את מטרתם הקדושה שהיא הסוואת הריקנות האינטלקטואלית של אותם מדעים. שתי הטכניקות העיקריות שנוקטים המדעים האיתיאיסטים והאנטי-תבוניים הללו, על מנת להגביר ככל האפשא את מורכבותם ותיחכומם, הן: 1. "הטכניקה של שוליית הקוסם" - היא לנפץ מטאטא בגרזן, כלומר "לפתור" בעיה ע"י פיצולה לאינספור בעיות קטנות יותר, וכן הלאה וכן הלאה. כפכ שאפשר לראות במהלך הספר, תורת האטומים המודרנית "מצליחה" לענות על שאלות בדבר תכונותיהם של דברים מסויימים בתחות המקרו, ע"י העמדתם על תכונותיהם, הבלתי מוסברות בה-במידה, של החלקיקים האלמנטריים המשתייכים לתחום המיקרו. 2. "הטכניקה של צבים כל הדרך למטה" - שאולה מן האגדה שטענה שהארץ אינה נופלת כיוון שהיא ניצבת על צב, שאינו נופל כיוון שהוא ניצב על צב אחר, וכן הלאה וכן הלאה "צבים כל הדרך למטה" , כלומר לטפל בבעיות באמצעות רגרסיות אינסופיות הדוחקות אותן אל מעבר לאופק או מטאטאות אותן אל מתחת לשטיח. כפי שאפשר לראות במהלך הספר, גם הסיפור האריסטוטלי על העולם הקדמון וגם הסיפור המודרני של המפץ הגדול הם שני נסיונות לפתור את החידה הגדולה של קיום העולם באמצעות כניסה לרגרסיות אינסופיות, רגרסיות המסבירות, לכאורה, את עצמן, ובכך משחררות אותנו, לכאורה, מהצורך בחיפוש אחר הסבר סיבתי של ממש. לפיכך אפשר לשער שלו היו גליליאו, דקארט וניוטון נמצאים עימנו כאן ועכשיו, קרוב לוודאי שהיו מזהירים אותנו מתהליכי החידלון ההולכים וגוברים של מחשבתינו. זאת בטענה שהתעלמותינו הבלתי-רציונלית מההיפותיזה של אלוהים - כלומר, מההיפותזה הסוקראטית-אפלטונית של סיבה שכלית-רוחנית העומדת בבסיס העולם - חייבת בסופו של דבר להובילנו לקראת שקיעה ימי ביניימית מחודשת שתאופיין ע"י שתי התפתחויות שליליות הכרוכות זו בזו: א. נסיגה לפילוסופיה ולמדע של "למה? ככה!" - משנע לפילוסופיה ולמדע בלתי תבוניים המבקשים לתאר את הדברים כפי שהם נתפסים ואף לכמתם באורח מתימטי, אך מוותרים מראש על הסברתם והבנתם לפי סיבותיהם העמוקות. ב. נסיגה למדע האריסטוטלי המסורבל נוסח ימי הביניים - כלומר למדע המסביר את הטבע באמצעות פיצולו לאינספור יצורים וטבעים שונים ומשונים, שהם בעלי אופי וחיים משלהם, במקום להסבירו ע"י מערכת *אחידה* של חוקי טבע *אוניברסליים* שהם בעלי מקור תבוני אחד". זהו, עד כאן להיום, אני פורשת לחדר התאוששות מהקלדה אינטנסיבית. הפרחים ליובל.
 

RichardSmith

New member
זה גובל...

בעברה על זכויות יוצרים... כמו שאסור לפרסם מילים של שירים על גבי הודעות בתפוז. ככה שלהגיב להודעה יהיה די חסר תועלת... ככה שאם אחד המנהלים רוצה למחוק, נא להודיע קודם שאעתיק זאת... להציב יישות אלוהית מאחורי העולם לא בהכרח נותנת סיבה. כלומר, כן, מאנישים את הסיבה אבל פשוט יוצרים וילון אלוהי שמאחוריו הסיבה נחבאת. יש ברשותי את הספר ואף קראתי אותו ואני יכול להגיד שהוא לא השאיר בי רושם עמוק כל כך, הוא די ברמה של... ברח לי שם הספר, אחד פופולרי עם כריכה לבנה שחורה שלא אומר כלום... יופי, יובל הצהיר שאין בסיס למדע האתאיסטי, הוא לא הוכיח שיש בסיס למדע התאיסטי.
 

pieceofmadness

New member
הוא כן הוכיח את זה בספר

וזה אחד הספרים שפקחו לי את העיניים. תתווכח, למה לא. אם תצליח להפריך את הטענות המבוססות, אני... מממ.... תן לי לחשוב... אני אתן לך להכין לי קפה!
 

RichardSmith

New member
הטענות המתמססות*

התכוונת להגיד. אוה! את כל כך אדיבה! יחי המלכה! נקח כדוגמה את רעיון הכוחות בחומר. בלה בלה בלה 4 כוחות, בלה בלה בלה... מה הסיבה לכך שהחומר מתנהג כמו שהוא מתנהג? למה כוח המשיכה בין שני עצמים הוא מכפלת המסה חלקי המרחק בריבוע או איך שזה מסתכם? האם אפשר לשנות את המתמטיקה ככה שהביטוי לכוח ניוטון לא יהיה יפה כמו F=MA? איך האנשת הטבע ע"י הצבת גורם אלוהי גורמת לטבע להיות יותר ברור? למה אורך שניה כאשר נמדד ע"י מהירות האור בריק הוא לא מספר עגול? הרי אלוהים יצר את העולם ככה.
 
ברות הפרכה - פופר.

אשתמש בניסוח שלו - התייחסות לשאלות למה חייבות להובילנו לקראת שקיעה ימי ביניימית שתאופיין ע"י שתי התפתחויות שליליות: א. נסיגה לפילוסופיה מבוססת "למה"? משנעת לפילוסופיה שמוותרת מראש על החובה להיות ברת הפרכה. ב. יש עוד בעיה אחת, שאת בטח מכירה, אלוהים נועד "לפתור" לך את סיבת קיומו של העולם, אך קיומו של אלוהים רק יוצר שאלה גדולה (שלא לאמר גדולה יותר) על סיבת קיומו של אותו אל עצמו. מי יצר אותו ולמה? ג. נסיגה למדע האריסטוטלי המסורבל נוסח ימי הביניים - כלומר למדע המסביר את הטבע באמצעות פיצולו לאינספור יצורים וטבעים שונים ומשונים, שהם בעלי אופי וחיים משלהם, במקום להסבירו ע"י מערכת *אחידה* של חוקי טבע *אוניברסליים* שהם בעלי מקור תבוני אחד". - בא לי לכפכף אותו על השימוש במושג שונים ומשונים, כי משתמעת מהם נימת זלזול. לדעתי צריך לפתח כבוד ליצורים והטבעים המשונים האלה. צריך להיות איזה "והדרת פני, מי שמבין את היצרים והטבעים המשונים הללו" לדעתי.
 

pieceofmadness

New member
חמודה שלי

א. פילוסופיה מבוססת על "למה" אינה מוותרת על החובה להיות ברת הפרכה בכלל, אלא בדיוק ההיפך. ב. את רק מבססת פה את השיטה האיתיאיסטית שהיא רגרסיה אינסופית. את לא יודעת את ההגדרות של ישות עליונה, והיא מחוץ לרגרסיה הזאת. ג. אל תכפכפי אף אחד, לא משתמעת שום נימת זלזול. כולנו כורעים ברך לפנייך ומנגבים את חוטמינו האדמדם בעפר שדרכו עליו רגלייך הענוגות. עכשיו תסכימי איתי?
 

pieceofmadness

New member
לרדת מהפסים? מעולם לא הייתי מעליהם

אבל למה להעליב, למה?
דיון ענייני יתקבל באהדה. הרי זאת היתה מטרתי, ומטרה אחרת שיש לי היא להשיג את מטרותיי, כך שאת מוזמנת להתדיין בענייניות. רק תסבירי לי מה בדיוק מגרד לך.
 
בקצרה:

הוא רוצה שתהיה לו תשובה לשאלה למה נוצרו הדברים? לא אכפת לו שתהיה תשובה דמיונית ולא מדעית (שאינה ברת הפרכה) העיקר שהעיסוק יהיה בשאלה : למה?
 
למעלה