הוראה מתקנת
שלום דורינה וברוכה הבאה
אלינו. האם בנך בכתה א´ אובחן כילד עם הפרעת ריכוז וקשב? ואם כן האם הוא מטופל בטיפול תרופתי? . מידע זה חשוב מאוד לצורך מתן תשובה. לעיתים מופיעים טיקים בעקבות קבלת טיפול תרופתי. במקרה כזה יש לשוב מייד לרופא המטפל (נוירלוג ילדים) להיוועצות. במידה ובנך אינו מטופל תרופתית והטיקים הם תופעה חדשה מרבית הסיכויים כי אין מדובר בתופעה על רקע נוירלוגי אלא על רקע ריגשי. הטיק הוא לעיתים סימן למצוקה , לחץ, או כל קושי ריגשי אחר. בדרך כלל מומלץ שלא להתייחס לטיק עצמו. לא להעיר הערות לא חיוביות ולא שליליות. לנסות לזהות את הגורם הרגשי ושם לנסות ולרווח. בדרך כלל הטיק יחלוף מעצמו כפי שהופיע , אך אם לא תטופל הבעיה הריגשית הוא עשוי לשוב או לחליפין עשויים להופיע סימפטומים אחרים. (לעיתים הבעיה הריגשית היא זמנית וממוקדת) בענין הסיוע, אני מבינה כי בנך לומד בכתה א´ רגילה. ילדים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בכתות רגילות מתחלקים לשתי קבוצות. כאלה השייכים לעדיפות א´ לצורך קבלת שעות סיוע וכאלה השייכים לעדיפות ב´. לעדיפות א´ שייכים ילדים: ליקויי חושים, בעלי נכויות פיזיות קשות, ילדים אשר למדו שנה קודם בחינוך המיוחד, ילדים אשר עברו ועדת השמה, ילדים שחזרו מפנימיות לילדים בסיכון. לעדיפות ב´ שייכים כל שאר הילדים. בזמן שלגבי ילדים בעדיפות א´ אין לבית ספר שיקול דעת, כל ילד בעדיפות א´ הזקוק לסיוע , יקבל מענה במסגרת המשאבים הקיים בבית הספר. הרי שלגבי עדיפות ב´, שיקול הדעת הוא לחלוטין של בית הספר. ישנם למשל בתי ספר אשר מחליטים על מדיניות של אי מתן סיוע בכתות א´ , כי הילדים עדיין צעירים וזקוקים להסתגלות. אחרים למשל נותנים סיוע רק לכתות הצעירות, כי יכולת ההשתנות של ילדים צעירים היא גבוהה יותר. אחרים יתנו סיוע רק לליקויי למידה רב תחומיים ואחרים ישקיעו את כל השעות בפרוייקט להתמודדות עם הפרעות התנהגות קשות. אין זה משנה, הרעיון הוא שאין מחוייבות של בית ספר לתת שעות לכל הילדים הנמצאים בקבוצת עדיפות ב´. בפועל, במרבית בתי הספר מנסים לתת מענה למגוון רחב ככל שניתן של קשיים בכל הרמות והכתות. אך עדיין ישנם ילדים ללא סיוע מספק. מה את יכולה לעשות? ובכן, תחילה ליזום שיחה עם בעלי הדעה בנושא הטיפול בפרט בבית הספר, יועצת, פסיכולוגית בטח ובטח מנהלת. לשתף את הצוות במצב הנוכחי , שמן הסתם מוכר להם היטב. ולברר מה ניתן לעשות עבור ילדך במסגרת בית הספר. יש להניח כי מענה מושלם לא ינתן, לכן, כדאי ורצוי לבדוק מה עוד ניתן לעשות מחוץ לבית הספר. פניה לקופ"ח וברור האם במסגרת הביטוח המשלים ניתן לקבל הוראה מתקנת. זה אמנם עדיין לא שגרתי , אך ידוע לי כי קיים בכל זאת. ניצן, עלות שיעור של הוראה מתקנת בניצן, היא כמחצית הסכום משיעור פרטי. שווה בדיקה. סטודנטיות לחינוך מיוחד, נכון עדיף מורה מקצועית ומנוסה, אך סטודנטית בשנה ג´ בהחלט יכולה לתת מענה לא רע בעיקר אם תקבל הדרכה ממדריכת השילוב של בית הספר, או מהמורה להוראה מתקנת, או ממאבחנת. וגם זו יכולה להיות התרומה של בית הספר לטיפול של שעות אחר הצהריים. (רשימת מורים מומלצים ניתן לקבל בבית הספר מהיועצת או מהמורה להוראה מתקנת) כמו כן שווה לברר האם ישנו מרכז למידה אליו ניתן להגיע באמצעות הפניה של בית הספר. (יש כאלה בחלק מהערים והאזורים) במידה ובאיבחון תהייה גם המלצה לגבי טיפול פרא רפואי, ניתן לקבל השתתפות של קופת החולים עד גיל 9. מקווה כי עזרתי במשהו. ואני כאן ליעוץ נוסף. דיאנה ממתינה לשמוע כיצד הדברים מתקדמים