אכן היסטוריה מרתקת של ריקודי העם מתקופת מפא"י
בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל ועד לשנת 1977 המפלגה השלטת היתה למעשה מפלגת מפא"י או שאפשר גם לכנות זאת בשם מפלגות הפועלים או תנועת העבודה.
ההסתדרות הכללית היתה גוף מרכזי של תנועת העבודה (כולל התנועה הקיבוצית) עוד מתקופת המנדט הבריטי בטרם הוקמה המדינה. ההסתדרות הכללית ריכזה תחתיה פעילויות רבות של הישוב העברי המתחדש בארץ ישראל ולרבות את פעילותה של הוועדה הבין קיבוצית לריקודי עם שהפכה כמה שנים מאוחר יותר למדור לריקודי עם בוועד הפועל של ההסתדרות.
לאחר הקמת המדינה כאשר מפלגת מפא"י היתה בשלטון, הוחלט שלא לשנות את המבנה של ההסתדרות ולהשאיר אותה חזקה ואיתנה ואף הוחלט לחזק את כוחה עוד. וכך הוחלט על ידי ראשי ההסתדרות (ומפא"י) להפוך באופן רשמי את הוועדה הבין קיבוצית לריקודי עם למדור לריקודי עם שפעל במסגרת האגף לתרבות ואמנות בהסתדרות. באגף לתרבות ואמנות בהסתדרות היה גם מדור למוסיקה ואף הוצאת ספרים שהוציאה לאור ספרי תווים של מוסיקה ישראלית ומוסיקה מקורית לריקודי עם. שם ההוצאה היה מפעלי תרבות וחינוך והיא שכנה בבניין מישלב ברחוב ויצמן 53 בת"א מול בית ליסין (היכן שנמצא כיום סניף סופר פארם).
המדור לריקודי עם בוועד הפועל של ההסתדרות היה הגוף היחידי מאז ומעולם שעסק בקידום ובטיפוח תנועת ריקודי העם ולמעשה היה מעין זרוע ביצועית של ממשלת מפא"י. מעמדו של המדור לריקודי עם החל להישחק עם החלשותה של ההגמוניה השלטת של מפלגת מפא"י ושל ההסתדרות.
ועכשיו נחזור לענייננו,
מפלגות הימין ראו בתנועת ריקודי העם הקיבוצית וההסתדרותית ככלי תעמולה פוליטי של תנועת העבודה ומפא"י ולמעשה מעולם לא הכירו בה. וניתן אף לומר שהם בזו לה ורק בגלל שראו בה כלי תעמולה פוליטי.
ולמרות המלחמות הקשות ביותר שהתנהלו במסדרונות משרד החינוך והתרבות החל משנת 1977 לאחר עלייתו של הליכוד לשלטון, המדור לריקודי עם בהסתדרות המשיך להתקיים ואף המשיך לטפח את תנועת ריקודי העם עם תקציביו הדלים ואף יזם פסטיבלים למחול.
אך המלחמות הקשות החלו להפיל חללים רבים בשלהי שנות ה-80' וניתן לראות שהאנשים החזקים ביותר והדומיננטיים ביותר בהסתדרות החלו להישחק וכבר לא היה להם עוד כוח למלחמות עם אנשי ההגמוניה השלטת של מפלגות הימין שמעולם לא ראו בריקודי העם כאמנות מקצועית וריקודי העם נתפסו בעינהם מאז ומתמיד ככלי תעמולה פוליטי של מפא"י.
וכך קרה הדבר שבשנת 1988 במסגרת חגיגות ה-40 למדינת ישראל ולאחר כ-11 שנים של מלחמות קשות במסדרונות משרד החינוך והתרבות, החלו להראות הניצנים הראשונים המבשרים לכולם שימיו של המדור לריקודי עם בהסתרות ספורים ובקרוב הוא יעלם כאילו לא היה מעולם.
12 שנים לאחר שנת 1988 שגם במהלכם התנהלו מלחמות קשות ביותר בין אנשי ההגמוניה השלטת של מפלגות הימין לבין אנשים מבוגרים שכבר אין להם עוד כוח למלחמות, המדור ההסתדרותי שבק חיים ולמעשה נעלם ונכחד לעד וכאילו לא היה מעולם.
ומאז שנת 2000 שורר כאוס מוחלט ותוהו ובוהו בתחום ולמעשה אין כל יד מכוונת.
וכאמור, את אנשי ההגמוניה השלטת כיום שמשתייכים למפלגות הימין, לא מעניינים ריקודי העם והם כאמור רואים בהם ככלי תעמולה פוליטי של מפלגת מפא"י מתקופת ראשית הציונות.
מה גם שכיום לאחר 40 שנה, אין כבר יותר מפא"י וגם לא תנועת העבודה. דעתם בתחום ריקודי העם של אנשי מפלגות השמאל כיום, היא בדיוק כמו דעתם של אנשי מפלגות הימין, כולם גדלו בצל המלחמות הקשות שהפילו חללים רבים והם אינם מכירים כלל את האמנות הפולקלוריסטית העשירה ביותר שהיתה כאן רק לפני 30 שנה, אמנות פולקלוריסטית ועשירה ביותר שראשון מבשריה בראשית שנות ה-80' הוא לא אחר מאשר הכוריאוגרף שלמה ממן.
החללים הרבים שנפלו במלחמות זו בכייה לדורות!!!
וכשאני אומר חללים רבים שנפלו במלחמות, אני מתכוון ליצירות אמנותיות הבנויות מאלמנטים פולקלוריסטיים, יצירות פולקלוריסטיות שלא רואים אותן כיום כלל. וזאת בגלל שהוולגריות הגסה והדורסנית השתלטה על היצירה האמנותית במדינה והכל הפך להיות זבל.