מורכבות מוזקילית - נסיון לכימות
מפעם לפעם מתעורר הויכוח : איך מגדירים מורכבות מוזקילית. איזה קטע יותר מורכב או מסובך? אז לי יש הצעה לא להגדרה אלא לכימות המורכבות. הרעיון נולד בהשראת ספר שקראתי מזמן "הקווארק והיגואר" של מארי גל-מן. ספר משעמם לכל הדעות שנושאו המרכזי תורת המורכבות. לא מזמן צץ לי הרעיון לקשר בין רעיון מהספר למוזיקה. וזה הולך ככה: ניתן לקודד יצירה מוזיקלית מפרטיטורה מלאה ומפורטת בצורה החסכונית ביותר - במינימום מידע ולהגדיר את המורכבות כפונקציה של המידע הזה. בשיר פופ ממוצע המקצב קבוע, הסולם זהה, כל התווים בכל תפקיד (גיטרה בס תופים שירה קלידים) חוזרים על עצמם ולכן אפשר לצמצמו למידע כללי (סולם,מפתח וכו') ולתווים לכל תפקיד (אם התפקידים לא זהים) פלוס מספר החזרות עליהם. לעומת זאת בסימפוניה ממוצעת המקצב בד"כ קבוע אבל יש סולמות שונים, יש הרבה מאוד תפקידים בדרך כלל שונים אחד מהשני, והחזרה כמעט אף פעם לא זהה (בתזמור, בעיטור) ולכן לצמצם שיר כזה ידרוש הרבה יותר מידע. מאחר שכמות המידע גדולה יותר יצירה קלאסית מורכבת יותר משיר פופ. רק שזה לא כל כך פשוט. הרי רעש אקראי ממספר רב של מקורות ידרוש עוד יותר מידע לקידודו. לכן צריך להפעיל על המידע אלגוריתם שיבדוק את החוקיות המוזיקלית שלו- הארמוניה בין התפקידים השונים, קו מלודי הגיוני, מקצב כלשהו. את מידת החוקיות של המידע יש להוסיף לפונקצית המורכבות. כך רעש סתמי יקזז את המורכבות. איך בדיוק תוכנס לפונקציה מידת החוקיות היא עניין של טעם. ניתן לקבוע שככל שכפיפות לחוקים גבוהה יותר המורכבות תגבר (וכך תועדף מוזיקה קלאסית) או ההפך (אם ההעדפה לג'אז או אוונגארד). אני יודע שהרעיון הזה רחוק מלהיות מושלם, אבל זה מקום טוב להתחיל בו. יש הרבה נקודות חלשות שאני חושב עליהם, ואני מבקש שתבקרו ותעלו עוד הצעות שו"ש.
מפעם לפעם מתעורר הויכוח : איך מגדירים מורכבות מוזקילית. איזה קטע יותר מורכב או מסובך? אז לי יש הצעה לא להגדרה אלא לכימות המורכבות. הרעיון נולד בהשראת ספר שקראתי מזמן "הקווארק והיגואר" של מארי גל-מן. ספר משעמם לכל הדעות שנושאו המרכזי תורת המורכבות. לא מזמן צץ לי הרעיון לקשר בין רעיון מהספר למוזיקה. וזה הולך ככה: ניתן לקודד יצירה מוזיקלית מפרטיטורה מלאה ומפורטת בצורה החסכונית ביותר - במינימום מידע ולהגדיר את המורכבות כפונקציה של המידע הזה. בשיר פופ ממוצע המקצב קבוע, הסולם זהה, כל התווים בכל תפקיד (גיטרה בס תופים שירה קלידים) חוזרים על עצמם ולכן אפשר לצמצמו למידע כללי (סולם,מפתח וכו') ולתווים לכל תפקיד (אם התפקידים לא זהים) פלוס מספר החזרות עליהם. לעומת זאת בסימפוניה ממוצעת המקצב בד"כ קבוע אבל יש סולמות שונים, יש הרבה מאוד תפקידים בדרך כלל שונים אחד מהשני, והחזרה כמעט אף פעם לא זהה (בתזמור, בעיטור) ולכן לצמצם שיר כזה ידרוש הרבה יותר מידע. מאחר שכמות המידע גדולה יותר יצירה קלאסית מורכבת יותר משיר פופ. רק שזה לא כל כך פשוט. הרי רעש אקראי ממספר רב של מקורות ידרוש עוד יותר מידע לקידודו. לכן צריך להפעיל על המידע אלגוריתם שיבדוק את החוקיות המוזיקלית שלו- הארמוניה בין התפקידים השונים, קו מלודי הגיוני, מקצב כלשהו. את מידת החוקיות של המידע יש להוסיף לפונקצית המורכבות. כך רעש סתמי יקזז את המורכבות. איך בדיוק תוכנס לפונקציה מידת החוקיות היא עניין של טעם. ניתן לקבוע שככל שכפיפות לחוקים גבוהה יותר המורכבות תגבר (וכך תועדף מוזיקה קלאסית) או ההפך (אם ההעדפה לג'אז או אוונגארד). אני יודע שהרעיון הזה רחוק מלהיות מושלם, אבל זה מקום טוב להתחיל בו. יש הרבה נקודות חלשות שאני חושב עליהם, ואני מבקש שתבקרו ותעלו עוד הצעות שו"ש.