מושגים, מפתח פה

ShiRley2007

New member
מושגים, מפתח פה

אני לא מוצאת כמה פרושים לכמה מושגים, אז אולי תוכלי לעזור לי בלתרגם את המושגים נכון או להפנות אותי לאתר שבו יש את המושגים (כי עברתי על כל האתרים בגוגל ולא מצאתי) סטילה קונצ'רטטו עיקרון "ניגוד והשלמה" קונצ'רטו סינפוניה סוב דויננטה - פרשנויות שונות. ראלזציה באס ממוספר אחדות תמטית איזון טונלי חשיבת הרמונית\מלודית המלצות ללימוד מהיר של מפתח פה.. תודה מראש לכל העוזרים והעוזרות
 

אילת441

New member
חלק מהמושגים

סטילה קונצ'רטטו - סגנון תחרותי. עיקרון של כתיבה היוצרת תחושה של תחרות פנימית בין 2 קבוצות במוסיקה, ובכלל תחושות מנוגדות למשל - אהבה מול שנאה. באס ממוספר - עד המאה ה-18 לא כתבו את כל ההרמוניה בתווים, אלא היה נתון תו אחד בבאס ומתחתיו מספרים המציינים את המרווחים שיש לבנות מעליו (למשל אם כתוב דו ומתחתיו 4 ו-6 מנגנים דו, פה ולה). צורה זו נתנה הרבה יותר חופש למבצעים, ובד"כ קו הבס הנתון נוגן ע"י כלי מלודי נמוך (צ'לו, בסון וכו') וההרמוניות שנבנו עליו נוגנו בכלי הרמוני כמו צ'מבלו, עוגב, הרפסיקורד וכו'. סובדומיננטה היא הדרגה הרביעית בסולם - לא הבנתי לאיזה פרשנויות את מתכוונת, ולגבי ניגוד והשלמה - יש לי הרגשה שזה משהו בסגנון הסטילה קונצ'רטטו. לדעתי דרך טובה לתרגל את הקריאה במפתח פה היא פשוט לקחת את כל התווים שיש לך (גם אלה שבמפתח סול) ולקרוא/לנגן אותם כאילו הכל כתוב במפתח פה (באותה הזדמנות גם תקבלי וריאציה מעניינת של כל השירים שאת מכירה...
).
 

ShiRley2007

New member
../images/Emo13.gif

תודה רבה!
נשמע רעיו טוב, אני אנסה. עוד הצעות? ועזרו לי כאן ובפורום מוזיקה קלאסית אז המושגים שנשארו הם: עזרו לי בפורום תאוריה וכאן, אז המושגים שעדיין לא מצאתי להם פרוש או הסבר הם: קונצ'רטו סינפוניה ראלזציה אחדות תמטית איזון טונלי חשיבת הרמונית\מלודית
 

dombi7

New member
לכתוב במפתח פה לכמה זמן...

נגיד תקחי סולפג' כלשהוא... ואת התווים שלו תעבירי למפתח פה.
 

ShiRley2007

New member
נשארו שניים: אחדות תמטית ואיזון טונלי

חברי פורום מוזיקה קלאסית כבר עזרו לי בקשר לשאר.
 

ShiRley2007

New member
אולי זה נכון..

אחדות תמטית: מצאתי באיזו עבודה באינטרנט שכתוב שתמטיות זה נושא שיש לו זהות אז כניראה זה איחוד הנושא. איזו טונלי : גם מתוך אותה עבודה אינטרנט מצאתי הספר למילה טונאליות: טונליות / טונאליות: שיטה הרמונית, לפיה טון אחד, המכונה 'טוניקה', מהווה מרכז, שסביבו נבנים שאר הטונים והאקורדים ביצירה מוסיקלית. מקובלת במוסיקה המערבית שעד המאה ה-20. שיטות מנוגדות: אטונליות (ללא מרכז טונלי מוגדר), פוליטונליות (מספר מרכזים טונליים מוגדרים). ומתוך ויקיפדיה (כתוב שזה לא מדוייק): במוזיקה, הרמוניה טונאלית הינה הרמוניה בעלת משיכה הרמונית ותחושת יציבות. ההרמוניה הטונאלית היא בעלת סולם, טוניקה, ודומיננטה, והם אלה שתורמים לתחושת היציבות והמשיכה ההרמונית. בהרמוניה הטונאלית, שימושים בסולם המז'ורי, ובסולם המינורי, והם בעצם הסולמות ה"רגילים". בהרמוניה הטונאלית, ישנם מספר סוגים של אקורדים: אקורד מז'ורי (בעל אופי שמח), אקורד מינורי (בעל אופי עצוב), ספטאקורד (אקורד בעל מתח) ואקורד מוקטן, ועוד אקורדים, שהם וריאציות של אקורדים אלה, שהתפתחו עקב צורך גדול יותר במשיכה הרמונית. בדרך כלל האקורד המוגדל לא מופיע בהרמוניה הטונאלית, משום שאין לו כל משיכה טונאלית, מכיוון שכאשר עושים לו היפוכי אקורדים (הופכים את סדר צליליו), מרווחיו של האקורד נשארים קבועים. ברוב היצירות, ההרמוניה היא טונאלית, ובכל היצירות מהמאה ה-17 וה-18, אך ישנם מלחינים כמו ליסט (מלחין לפסנתר) למשל, שכתב הרמוניה בלתי טונאלית (אטונאלית). דוגמה להרמוניה טונאלית, היא המוזיקה הקלאסית המוכרת לנו, ודוגמה להרמוניה אנטונאלית היא, למשל, מוזיקה מודרנית. מספרן של היצירות בעלות ההרמוניה טונאלית, גדול יותר, משום שלרוב פשוט יותר להלחין הרמוניה טונאלית, והאוזן מורגלת לשמוע את ההרמוניה הטונאלית, בניגוד להרמוניה האטונלית. היצירות שנכתבות בהרמוניה טונאלית הן יצירות מסודרות, בעלות מבנה מסוים ומשקל מסוים. ניתן להגיד שההרמוניה הטונאלית היא "מסודרת", ואילו ההרמוניה האטונאלית (לא טונאלית) היא "בלתי-מסודרת". ההרמוניה הטונאלית המסורתית נקראת הרמוניה טונאלית פונקציונאלית, והיא נלמדת כיום במגמות המוזיקה ברחבי הארץ. אבל עדיין לא הבנתי מה זה איזון טונלי... =\
 
למעלה