מושג התיוג

מושג התיוג

בשולי הדיון על גן שפתי או קלינאית תקשורת....עולה מושג התיוג.
ישנם הורים שמאד חוששים להביא ילדם לגן שפתי,או לכתה קטנה שבה לומדים לקויי למידה, או כתה קטנה שלומדים בה ילדים עם קושי רגשי ,או כתה קטנה שלומדים בה ילדים עם קשיי תקשורת ברמת ארגון גבוהה יחסית....ומתייחסים למסקנות ועדת השמה שממליצה על פתרונות אלה ככאלה שיש להילחם בהם עד חורמה ,זאת על מנת שהילד שלהם חלילה "לא יתוייג".
כמובן שכל מקרה לגופו.
אבל אני רוצה לומר שכאשר המסגרת של החינוך- המיוחד- בתוך- החינוך- הרגיל כן מתאימה לילד מבחינת יכולותיו וכישוריו-לילד עצמו יש כמו אנחת רווחה. הוא מרגיש שהוא הגיע למקום מתאים ומכיל.
צריך להבין שהכתה הרגילה היא על פי רב בית חרושת להשגים ולציונים. על המורים מוטל להעביר כמות נכבדה של חומר בזמן מוגבל. מספר הילדים בכתה הרגילה מקשה מאד על התייחסות אינדיבידואלית.בו בזמן המורות היותר סבלניות וערות לקצב של התלמיד היחיד משובצות לכתות הקטנות,הן והסייעות שלהן. האוירה היא אוירה של טיפוח היחיד,וברגע שנראה שהילד כן יכול להמשיך הלאה -נשקלת מסגרת משלבת-למודים חלקיים גם בכתות הרגילות,עד לשילוב מלא בכתה הרגילה.
היינו רוצים שהילד שלנו יהיה "כמו כולם". לא תמיד זה כך. לפעמים הצרכים הם אחרים. חשוב שלא נעשה שריר רק מתוך הפחד שלא יהיה כמו כולם. חשוב שהשיקול הראשוני יהיה מענה מדוייק על צרכי הילד.
צריך לזכור שילד שהולך לכתה רגילה שאינה מתאימה לו-חווייתו ביום -יום היא של "הכל מסביב לא מובן".וככל שמתקדמים "בריצה" בחומר הנלמד-הצלילים נדמים בעיני ילד מתקשה יותר ויותר לסינית...תורכית...אשורית עתיקה.חבל על הילד שרק בשביל מראית העיין,ומה יחשבו בני הדודים ,לא יהנה ממסגרת שהכי מתאימה לו. הכתות הקטנות הן הכי חינוך פרטי בתוך המערכת הרגילה.[כולל חבר אנשי הטיפול שנילוים לכתות אלה ותומכים בילדים תחת כותרות שונות].
עצה קונקרטית- אם יש המלצה על מסגרת מיוחדת,כדאי לשאול חוות דעת שניה אצל איש מקצוע,כלומר לקחת את הילד למה שקרוי "הערכה",וזאת כדי להיות שלמים עם ההחלטה להפניה למסגרת המיוחדת או לחילופין עם החלטה על עירעור.
אני נזכרת עכשיו שהדרכתי מטפלת שעבדה עם ילד חמוד בכתה ב'. ברקע היתה אבחנה של ליקוי תקשורת והמלצה על כתה מתאימה. בשנה הראשונה לטיפול האמא היתה מאד מלחמתית."לא יקום ולא יהיה!". הילד שלה אהב מאד את המטפלת אך הלך לאיבוד בבית הספר. בין השנה הראשונה לשנה השניה לטיפול משהו קרה לאם ,בין השאר בעקבות פגישה עם מומחה.[שלה ושל הילד]. היא הסכימה
להעביר אל הכתה המיוחדת עם 8 תלמידים ומורה מעולה [פגשתי אותה.מיוחדת ומקסימה]. התוצאה היתה שהילד פרח הן בכתה והן בעבודה הטיפולית.
יש הרבה פעמים שימוש אוטומאטי במושג התיוג. זה מושג שבעיני בא מהרבה חרדה. כששמים אותו בצד ורואים נכוחה את צרכי הילד האמיתיים-בסוף כולם מרויחים.
 

49צהוב

New member
תיוג

את בהחלט צודקת שצריך תמיד להעדיף את טובת הילד,

אבל...לא כדאי לטמון את הראש בחול- התיוג קיים, ומלווה את הילד, במבטי הילדים, בהתנהגות המורים בתעודות, בתיקים ה"סודיים" שעוברים איתו מבית ספר לבית ספר
ו.. בלשכת גיוס- הלאה מזה לא הלכתי בינתיים, אבל יתכן שגם הלאה....

כאמור לרוב אין ברירה ועדיף לבחור מסגרת מתאימה, אבל יחד עם זה על כולם להלחם- וברצינות ובכל המחשבה , בתיוג-
ולנסות לדעת איך אנחנו כחברה- באמת משנים אותו
 
גם את או אתה צודקים...

לא התכוונתי לומר שלא קיים בכלל תיוג.
אבל חייבים לדעתי "לעשות סדר" במה נלחמים ובמה לא.להיות שגרירים טובים של מושג האימוץ והיות ילדנו מאומץ- זה מתבקש.
להביא ילד למסגרת שהוא רק מתאמץ בה קשות ,מזיע,מרגיש לא הלים ולא מאושר ולא נהנה,[כי היא לא מתאימה לו!] רק על מנת להימנע מאפשרות של "מה יגידו" [שקיימת לא רק ביוצאי פולניה...]-זה מאד מאד חבל,ובעיני עושה עוול משווע לילד.
 

Angelina68

New member
תיוג - קיים בכל מקום ודבר לטוב ולרע

ולכן, לדעתי, את צודקת ומי שצריך להלחם עם פחד התיוג אלו ההורים ולא הילדים. ביסודי תמיד איימו עלינו שאם נפריע נעבור לכיתה הטיפולית ולא יצא מאתנו כלום. בתיכון, מה רבה היתה הבושה שהגעתי לכיתה "כללית" עקב ב' בהתנהגות וציון מספיק בטבע (זו מן כיתה טיפולית של התיכון היוקרתי). אחרי חודשיים של בושה הודיעו לי הורי ומורי שאני עוברת לכיתה "רגילה". סרבתי. היה לי כיף ללמוד עם 20 איש בלבד ולא ארבעים ועם המורים המצויינים והסבלנים ביותר. לא עזר לי. לחצו עלי. אמרו לי שאני הורסת לעצמי את העתיד. שבכיתה הזו אני לא אסיים בגרות, שזה לא לרמה שלי. אז "עליתי" לכיתה רגילה בה כולם למדו, הקשיבו, לא הפריעו, רשמו, הכינו שיעורי בית ואחרי שבוע התגנבתי לכיתה שלי חזרה עד לסיום התיכון.

את התיכון סיימתי עם עם בגרות מלאה פלוס פלוס (כל מקצועות הרשות ניגשתי בהם לבגרות כדי לא לאכזב את המורים הנהדרים ובעיקר את פליציה המורה לפיסיקה
) והיום אני וטרינרית. אני היום יודעת בוודאות שלא הייתי מסיימת תיכון אילו הייתי נשארת בכיתה ה"נורמאלית".

דוגמא נוספת: אנגלית דיברתי מגיל צעיר כי רציתי ללמוד את השפה. היו שולחים אותי לגן שפתי עם היו שומעים איך אני מדברת אבל בסוף ג'יבריש הופך לצלילים מוכרים. ביסודי הייתי בהקבצה ב' כי בא' הריצה היתה מהירה מידי. המורה עצמה הזדעזעה שאני בקבוצה נחותה ואמרה לי שאני חייבת לעבור הקבצה כדי להגיע לתיכון נחשב. עברתי להקבצה א' וזו היתה התקופה היחידה בחיי שכמעט ולא הוצאתי מילה באנגלית ואת הבסיס של הדקדוק לא הפנמתי בכלל. בתיכון איבדתי עניין בשיעורי האנגלית עקב החסך הבסיסי מהיסודי ופשוט קראתי את כל ספרי החובה באנגלית ולמדתי מקריאה ושמיעה של תוכניות. המורה שלא אהבה את דרך הלימוד שלי הגישה אותי לארבע יחידות בלבד למורת רוחי למרות שהיא יודעת, לדבריה, שזה יהרוס לי את החיים כי בלי 5 יחידות באנגלית אני לא אתקבל לשום מקום.

באוניברסיטת תל אביב קיבלתי פטור מאנגלית לאחר מבחן אמי"ר ואת לימודי הוטרינריה במלואם למדתי בשפה האנגלית.
 
מה זה מבחן אמי"ר?

מה שסיפרת מהמם. מרתק. וכל כך מלמד.
מקווה שמצאת בהמשך הדרך אנשים שהבינו אותך,את המיוחדות שלך,את הכשרוניות שלך,ואת הקצב שלך וחיזקו אותך בכך.
מי אמר שהכשרוניים לומדים רק בכיתות הרגילות?

הדברים שכתבת פה וסיפרת על עצמך הם בעלי ערך רב בעיני.
אני בעדך...
 

year of the cat

New member


גם אני לא הסתדרתי בכלל בבית הספר
עשו לי שיחות של "לא כולם יכולים" במיוחד במתמטיקה ששם הייתי כשלון גמור
בסוף הוריי היקרים הרימו ידיים ושלחו אותי לאקסטרני בתל אביב שהיה קרוב לים ואני ביליתי בעיקר בדיזינגוף ובים
עשיתי בגרות אקסטרנית ממוצעת ומטה

אבל תמיד אהבתי ללמוד לבד, ישבתי שעות עם המחשב וכתבתי תוכניות
ומכיוון שרציתי להמשיך בכיוון הזה ורציתי ללמוד באוניברסיטה הלכתי למכינה באוניברסיטה העברית
ואז פתאום היתה הצלחה אדירה, הייתי מצטיינת, בעיקר במתמטיקה להפתעת כולם
עשיתי בגרות מצטיינת, התקבלתי למדעי המחשב באוניברסיטה העברית (וזה ממש לא פשוט, לחבריי מבית הספר הרגיל שסיימו בגרות מצויינת לא היה בכלל סיכוי) בשילוב עם מתמטיקה וגם שם סיימתי בהצטיינות, בעיקר במתמטיקה..

פשוט לא התאמתי בכלל לגישה ולסגנון הלימוד ובוודאי שלא למורים
והנה, למרות שלא סיימתי בית ספר רגיל, הסתדרתי מצויין באוניברסיטה

הלימודים ה"רגילים" כלכך לא מעידים על כלום, בעיקר לא על יכולת
 

משתפרת

New member
בדור של ההורים שלי-

אם היו מציעים למישהו לגשת לפסיכולוג התגובה היתה: "מה, אני משוגע?" -תיוג. אני מכירה ניצול שואה מבוגר מאד שרק בשנתיים האחרונות התחיל טיפול פסיכולוגי, בגלל התיוג הזה. אני חושבת שהחיים שלו היו יכולים להיות נוחים יותר אילו היה מצליח להשלים עם חלקים מעברו בשלב מוקדם יותר. גם היום יש מי שנרתע מעזרה פסיכולוגית, אך הפתיחות בכל זאת קיימת.
בדור שלי (אני כבר סבתא) הורינו היו נלחמים בשיניים ובצפורניים כדי שילדיהם לא ייכנסו לחינוך מיוחד. "מה, הוא מפגר/מופרע/מוגבל/משוגע?" -עוד תיוג. לדעתי התיוג הזה חזק יותר מהתיוג של טיפול פסיכולוגי. נכון שיש הורים שפונים לוועדת השמה, שיש הורים שמבינים את התועלת בגן ייחודי או בכיתה קטנה, אך יש רבים שממש מתנגדים לזה.
אני מקווה שעם השנים ועם הקידמה- התיוג של חנוך מיוחד יטושטש וטובת הילדים תודגש.
ובאשר לתיוג "מאומץ = בהכרח צרות" תיוג שהתקשורת אוהבת לחזק (ראה ערך המאמר ההוא בידיעות עם הכותרת לא לילד הזה התפללתי, ואפילו בסדרה משפחות בערוץ 8 בחרו להראות את המאומץ עם תסמונת אספרגר ולא את אחותו)- אנחנו יכולים להשפיע רק על הקרובים אלינו. לא הפכתי לשגרירת אימוץ שמנופפת בדגלים בכל מקום, אבל אינני מסתירה את זה (אצלנו- זה בלתי אפשרי), וכך אנחנו נחשפים לאמירות שונות ומשונות ומגיבים עם האמת שלנו. גם הבת (הביולוגית) וגם הבן (שאימצנו) איתגרו אותנו לא פעם, והגבנו לכל אתגר על פי טבעו. אני מקווה שהסובבים ראו שילדים מטבעם מאתגרים את הוריהם, ובאותה מידה גם גורמים להם סיפוק ואושר. ביולוגיים כמאומצים. הכי חשוב הוא שאנחנו כהורים מאמצים נהיה משוחררים מהתיוג הזה.
 
משתפרת-מילים מדוייקות!

אכן אני רואה שהעבודה לגבי תיוג היא עם ההורים לא פחות מאשר עם המערכת החינוכית.
הם לא מתייגים את הילדים שלהם,אבל [לעיתים] קשה להם מאד להסכין עם המלצות הועדה במנהל החינוך . כאילו על ילדם יוטל פגם לתמיד אם ילך לכתה קטנה/טיפול וכו.."וכשמדברים איתם לעומק יש גם "אבל איך אני אופיע ומה אני אגיד בארוחה המשפחית של ראש השנה/פסח/שבועות....?"
כלומר בעומק ישנה תחושה כאילו באקט הזה של הסכמה שילדם ילמד בכתה קטנה ,כאילו בהם עצמם הוטל איזה פגם והם נידונים לתיוג.
ניתן בהחלט "לעבור תהליך" עם תפיסה זאת שבעצם מקבעת ,והופכת את הילד,ודווקא לא מכוונה רעה,לנידון לחיים מאד מאד קשים בבית הספר ,שכידוע הולכים אליו יום יום במשך 12 שנים...[אני מתכוונת לאותם ילדים שאתגר הלימודים הרגילים מלחיץ אותם,"גדול" עליהם,קשה להם באופן מתמשך]
בבית הספר של הבן שלי שבזמן האחרון אני מספרת עליו בפורום,קיימת מדיניות של קירוב בין הכתות הרגילות לכיתות הקטנות.מדיניות יזומה,של פעילויות משותפות,ואף מצאו דרכים מיוחדות שבהצגות שכבה גם ילדי כתות תקשורת יקחו חלק פעיל ושווה.לפחות בין הילדים,דור ההמשך,מתקיימת פעולה של קירוב ואנטי-תיוג. הלוואי שכך גם במקומות נוספים.
 
שלום חייכנית,אני כל כך מבינה את הנושא הזה

מקרוב, כשהחליטו בגן של הבן שלי בין טרום חובה לחובה על גן שפתי
לבעלי היה קשה, אבל בוועדה לא ממש התנגדנו, אבל כשהוא התחיל להיות
בגן וחזר הביתה כמו שחזר בהתחלה בשנה הראשונה עוד היה בסדר
אבל בשנה השניה זה היה נורא הוא היה חוזר עם מכות הביתה ולפעמים
גם דם בפנים עד שהעברנו אותו לגן חינוךמיוחד אחר אצלנו, ומשם לבית ספר
בהתחלה כשהיועצת אמרה על שמע פחדתי שהוא ירגיש שונה עוד לא הבנתי
את המשמעות לעומק, של כיתה מונגשת ומורה לחינוך מיוחד שעובדת
איתו שלוש פעמים בשבוע עם עוד שלושה ילדים בכיתה נפרדת ומורת
שמע שבאה אליו, גם לי היה קשה לקבל את זה, אבל היום הילד
ברוך השם כותב לפי גילו והוציא 77 אחוז במבחן שפה המסכם.
שזה מאוד משמעותי שכל הזמן הוא היה הכי נמוךבכיתה בשפה.
בהתחלה גם פחדתי מהשילוב, זה נקרא שילוב, אבל בסופו של דבר
זה בסדר גם גם לקראת סוף השנה עשו לו התאמות והמחנכת היתה
מבקשת שיעבדו איתו בדיוק מה שעובדים בכיתה אז היה לי יותר קל.
בסה"כ ברוך השם יותר טוב.
רציתי גם לשתף
 
היי חייכנית, אני רוצה לדייק לא בדיוק

כיתה קטנה, אלא שלוש פעמים בשבוע הוא הוצא מהכיתה ע
עם עוד שלושה ילדים למורה מתקנת, וגם שנה הבאה בע"ה
הוא יהיה איתה ויש לו מורת שמע שיושבת איתו שעתיים
גם לבד.
שאר הזמן הוא בכיתה עם כל הילדים, משמע, כיתה רגילה.
רציתי רק להבהיר.
שבת שלום.
 
אני מבינה

שגם לשילוב היה לכם בהתחלה קשה להסכים,וכל הכבוד שבסוף הסכמתם ויצא שתרמתם למציאותו של דניק בדיוק היכן שמתאים לו וגם במינון מתאים.
 

משתפרת

New member
ועוד משהו בענין התיוג

הורים חוששים ממסגרות מיוחדות כדי שהסביבה לא תתייג אותו. מה שהם לא לוקחים בחשבון זה שכשהילד במסגרת לא מתאימה הוא עצמו מתייג את עצמו כ"לא מצליח", "נכשל", "לא מתאים", "לא ראוי" ועוד הרבה "לא" חמורים יותר. תיוג עצמי כזה עלול לגרום לבעיות התנהגות ובעיות משמעת קשות של אותו ילד או לבעיה חברתית.
 

fatfat

New member
לפעמים החשש הוא מתיוג ולפעמים הסירוב נובע

מהידיעה שהמסגרת הקטנה לא מיטיבה עם הילד. אסור לשכוח שבשל היעדר תקציבים/ מלחמות בין רשויות /העדר מסגרת אחרת של חינוך מיוחד בסביבה ועוד גורמים מוכנסים למסגרת החינוך המיוחד גם תלמידים שלא ממש עונים לקלסיפיקציה של אותה המסגרת (למשל בגן שפתי עשויים להיות גם ילדים עם הפרעות בתקשורת, בכיתת לקויי למידה גם ילדים עם בעיות התנהגות או ילדים עם פוטנציאל שכלי גבולי וכו').

אני עכשיו עווזרת להורים במלחמתם להשאיר את הילד בכיתה רגילה. מדובר בילד עם PDD. בכיתה א' נשלח לבית ספר לילדים אוטיסטים. חזר משם עם התנהגויות שלא היו קודם ושנעלמו לאחר שהוצא מהמסגרת כמו פציעה ונשיכות עצמיות, ריור, השמעת צווחות, אטימת האוזניים ועוד. בסוף השנה ההורים התעקשו להעבירו לחינוך רגיל ובכיתה ב' הוא למד בכיתה רגילה עם סייעת צמודה. היתה לו מחנכת מדהימה שהשקיעה רבות בטיפוחו ובשילוב החברתי שלו. מטלות לימודיות שהיה מסוגל עשה עם הסייעת ומה שלא עבד על פי תוכנית אישית וכשהפך לחסר שקט הסייעת הוציאה אותו למספר דקות להירגע בחוץ. השנה התחלפה לו המחנכת והנוכחית לא ידעה איך להכיל אותו. אז מבחינה חברתית הילדים בכיתה אוהבים אותו, מזמינים אותו לכל ימי ההולדת והמסיבות ויש אפילו שלושה ילדים שמגיעים לשחק אתו בביתו ומזמינים אותו אליהם. בלימודים הוא סתם "חימם את הכיסא" כפי שהגדירה המחנכת. בסוף השנה בית הספר העלה אותו לדיון בועדת השמה במטרה להחזירו לחינוך מיוחד. ההורים התנגדו בטענה שפחות חשוב להם הצד הלימודי, שחשוב להם יותר השילוב החברתי ושיהיו ילדים שימשכו אותו למעלה ולא להיפך שיחקה התנהגויות בעייתיות. הועדה החליטה בכל זאת על החזרתו לחינוך מיוחד. ההורים עירערו על ההחלטה וועדת ערר שלחה אותם להביא חוות דעת של מומחה ניטראלי. במקרה הנוכחי ולאחר שצפיתי בסרטים של התנהגותו במסגרת החינוך המיוחד מול הילד שפגשתי ווהילד שמצולם בסרטונים מהכיתה הרגילה גם השנה וגם שנה שעברה השתכנעתי שבמקרה הנוכחי ההורים צודקים וטובת הילד היא להשאירו במסגרת רגילה לפחות עד סוף בית הספר היסודי.
 
נראה לי שבאמת כל מקרה -לגופו

ושבסופו של דבר הרבה בנוי על כימיה ועל סבלנות ועל יכולת תיווך של המבוגרים המשמעותיים בחיי הילד.
אני מתרשמת מכך שגם בכתה הרגילה נזקק הילד הזה לדמויות מתווכות ,למשל הסייעת האישית.
נכון שבכתה עם התנהגויות "אקסטרימיות"- הן יכולות לדבוק בילד רגיש,[כמו הטענה הידועה שלשלוח את מי שסרח לכלא זה לא חכם כי יש שם מורים רציניים להנצחת מנטליות הפשיעה...]
וזה גם עניין של מזל ,אם באמת נוצר הקליק בין הילד הזקוק לבין המבוגרים במערכת החינוכית שאמורים להיטיב איתו.
אני חושבת שילדים גם כשהם פגועים וגם כשיש להם אבחנות כאלה ואחרות הם הרבה פעמים חכמים ביותר לגבי מצבם ,וחשוב מאד בכל ההחלטות הקריטיות לשאול גם אותם
לגבי המסגרות.לגבי אלה המוכרות להם,הם יידעו להאיר אספקטים חשובים.
 
למעלה