יהודה ישרים
New member
מותר לצעוק על ה'?
בשבת הקרובה נתחיל לקרא את הספר השני מחמשת חומשי התורה, ספר שמות. בסוף פרשת שמות אנו קוראים כי בעקבות שליחותו של משה אל פרעה במטרה לשחרר את בני ישראל ממצרים, פרעה עושה בדיוק ההיפך ומקשה את העבודה על העם. משה לא יכול לסבול את הקשיית העבודה שבכל מקרה היתה קשה והוא פונה אל ה' בלשון קשה: "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה--לָמָּה זֶּה, שְׁלַחְתָּנִי. וּמֵאָז בָּאתִי אֶל-פַּרְעֹה, לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ, הֵרַע, לָעָם הַזֶּה; וְהַצֵּל לֹא-הִצַּלְתָּ, אֶת-עַמֶּךָ". רבותינו אומרים כי הקב"ה נזף במשה שלא נהג באמונה שלימה כדרכם של האבות שעל אף שה' כאילו נהג בהם בניגוד להבטחות שהבטיח להם (לדוגמא אברהם שה' הבטיח לו ילדים, ובערוב ימיו כאשר כבר זכה לילד, הוא מצווה לעקוד אותו על גבי המזבח, ואברהם לא מהרהר אפי' לרגע והולך לבצע את המשימה) הם האמינו ללא סייג וללא עוררין. אבל על כך יש להקשות: הרי יש הבדל בין האבות שלא צעקו כאשר העניין נגע אליהם, ואילו משה צועק עבור עם ישראל ולא עבור עצמו. אם כן מה הביקורת אותה רצו חז"ל להעביר? ניתן להסביר כי אין כל בעיה להביע את הכאב ואת המרירות אותה אנו חשים, כלפי הקב"ה, אבל משה השתמש במילה "הרעות" (רע). כאילו ה' עושה רע לעמו. צריכים אנו לדעת כי ה' לא עושה רע לעמו. לה' יש מהלכים מתוכננים היטב כאשר לא פעם הם כוללים קשיים וכאבים, לענה ומרורים, אבל לא "רע", וזו היתה הביקורת על משה. שיהיה לכולם המשך שבוע טוב ובשורות טובות. שלכם, יהודה ישרים
בשבת הקרובה נתחיל לקרא את הספר השני מחמשת חומשי התורה, ספר שמות. בסוף פרשת שמות אנו קוראים כי בעקבות שליחותו של משה אל פרעה במטרה לשחרר את בני ישראל ממצרים, פרעה עושה בדיוק ההיפך ומקשה את העבודה על העם. משה לא יכול לסבול את הקשיית העבודה שבכל מקרה היתה קשה והוא פונה אל ה' בלשון קשה: "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה--לָמָּה זֶּה, שְׁלַחְתָּנִי. וּמֵאָז בָּאתִי אֶל-פַּרְעֹה, לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ, הֵרַע, לָעָם הַזֶּה; וְהַצֵּל לֹא-הִצַּלְתָּ, אֶת-עַמֶּךָ". רבותינו אומרים כי הקב"ה נזף במשה שלא נהג באמונה שלימה כדרכם של האבות שעל אף שה' כאילו נהג בהם בניגוד להבטחות שהבטיח להם (לדוגמא אברהם שה' הבטיח לו ילדים, ובערוב ימיו כאשר כבר זכה לילד, הוא מצווה לעקוד אותו על גבי המזבח, ואברהם לא מהרהר אפי' לרגע והולך לבצע את המשימה) הם האמינו ללא סייג וללא עוררין. אבל על כך יש להקשות: הרי יש הבדל בין האבות שלא צעקו כאשר העניין נגע אליהם, ואילו משה צועק עבור עם ישראל ולא עבור עצמו. אם כן מה הביקורת אותה רצו חז"ל להעביר? ניתן להסביר כי אין כל בעיה להביע את הכאב ואת המרירות אותה אנו חשים, כלפי הקב"ה, אבל משה השתמש במילה "הרעות" (רע). כאילו ה' עושה רע לעמו. צריכים אנו לדעת כי ה' לא עושה רע לעמו. לה' יש מהלכים מתוכננים היטב כאשר לא פעם הם כוללים קשיים וכאבים, לענה ומרורים, אבל לא "רע", וזו היתה הביקורת על משה. שיהיה לכולם המשך שבוע טוב ובשורות טובות. שלכם, יהודה ישרים