מחזור הודעות

diday

Member
מחזור הודעות

מכיון ש"חוקי" תפוז לא מקפיצים הודעות לאחר 72 שעות ןמכיון שאני מעונין שBARZIK יקרא את תשובתי אני ממחזר אותה. BARZIK כתב:----------------------- כאשר שוטטתי וחיפשתי מתכונים אלו ואחרים לידידי הצמחוני, שמתי לב שבפורום זה ובאתרים אחרים באינטרנט משתמשים במונח "רצח" כאשר באים לתאר המתה של בעלי חיים למטרה זו או אחרת (בעיקר אכילת בשר). מוזר בעיני, כאחד המתבונן מהצד, שרבים מהצמחונים משתמשים במונח זה. רצח הוא מונח קשה למדי - יותר קשה מהרג ובוודאי שקשה יותר ממיתה. יש לי תחושה לא נוחה בעליל מהשימוש במונח זה - בכך שקהל גדול משווה בעלי חיים לבני אדם מבכל בחינה מוסרית כלשהי. אין כל בעיה בסירוב לאכול בשר חיות שהומתו לצורך כך. אך בוודאי שיש בעיה כאשר מעלים את הבהמה לדרגת אדם ומכנים המתה שלה - רצח. בכך נוצר עיוות חמור של התפיסה המוסרית - הגדרת כל בני האדם האוכלים בשר כרוצחים על כל המשמעויות הכרוכות בכך. אשמח לשמוע את דעתכם. ----- תשובתי ----------------------- אמת, רצח הוא מונח קשה למדי. אז בוא ננסה להגדיר את זה אחרת. ניקח אולי כמה דוגמאות שיוכלו לעזור לנו במקצת: דוגמה ראשונה: אדם שנגע בנציגו של אל השמש עלי אדמות (פרעה) דינו - מיתה. האם ניתן להגדיר זאת בתור רצח? "בוודאי שיש בעיה כאשר מעלים את (בן התמותה) לדרגת (נציג אל השמש) ומכנים המתה שלה - רצח". דוגמה שניה: (נקפוץ כמה אלפי שנים) עבד (שחור) המרה את פי אדונו (הלבן) והומת על ידו כעונש או כגחמה. האם ניתן להגדיר זאת בתור רצח? "בוודאי שיש בעיה כאשר מעלים את (השחור) לדרגת (הלבן) ומכנים המתה שלו - רצח". דוגמה שלישית: (נקפוץ עוד כמה עשרות שנים) אם על ידי סלוק אלמנטים מסוימים בחברה נוכל להגיע לעולם יותר טוב, האם ניתן להגדיר זאת בתור רצח? "בוודאי שיש בעיה כאשר מעלים את (היהודי) לדרגת (הארי) ומכנים המתה שלו - רצח". אם אתה חושב שאני מגזים מדי בהשואה זאת. אציין שהנצים רצחו (המיתו על פי הגדרתך) גם חולי נפש ובעלי פגור שכלי חמור. שהרי "אין הבדל בינם לבין חיות" דוגמה רביעית: (הגענו להווה: היום, אתמול, מחר) עגל נולד. הוא יזכה לגורל מיוחד, הוא יהיה "עגל חלב". לא לשכוח! זהו כבוד גדול! הוא לא נועד סתם לאיזה נקניק או קופסת שמורים. לא! הוא יגיע רחוק לצלחתם של שועי הארץ. אולי אפילו לצלחתו של ראש המדינה. אבל כמו שהעם אומר ´בשביל כבוד צריך לעבוד´. אז אותו העגל מופרד מיד מאימו הפרה. אמנם הוא נקרא ´עגל חלב´ אבל חלב הוא לא זוכה לשתות ובודאי שלא לינוק. החלב מכניס יותר כסף אם ימכר לBARZIK. אותו העגל מוכנס לחדר חשוך שבו יבלה את כל חייו ללא אפשרות תנועה ןללא אור במשך כמה חודשים. הוא יראה את אור היום רק מספר שעות בדרך לשוחט. האם ניתן להגדיר זאת בתור רצח? "בוודאי שיש בעיה כאשר מעלים את (הבהמה) לדרגת (אדם) ומכנים המתה שלה - רצח". ... דוגמה קשה יותר היא זו של האוז המפוטם שתוארה כאן בפורום בפרוט. אבל יתכן שטטען שזהו רק סוג עוף הנמצא בדרגה עוד יותר נמוכה. ... בשפות אירופאיות אין במילה חיה אזכור לחיים שבחיה. בשפה העברית אנו אומרים חיה או בעל חיים. בספר בראשית (עד כמה שאני זוכר) מותר האדם הוא בהיותו בעל "רוח חיים" ו"נשמה" לעומת החיה שהיא (רק) בעלת "נפש חיה". אז איך בדיוק נגדיר את נטילת החיים, את נטילת הנפש של החיה לצורך ענוגינו אם לא כרצח??? ... דיברתי פעם עם מכר חרדי על דיני כשרות ושחיטה והבעתי את זעזועי ממקצוע השוחט. אמר המכר, הגמרא אומרת: טוב שנעשה שוחט, אחרת היה נעשה רוצח. הגבול בין הריגת בעלי חיים להריגת אדם הוא גבול מאוד דק. ... הגדרת כל אוכלי בשר כרוצחים?...לא. אבל כמה לדעתך היו ממשיכים לאכול בשר אם היו שוחטים את החיה בעצמם? ללא ספק מספר זעום (אני מקוה). ... לאחר המבול נתנה לבני האדם ה"זכות" לאכול בשר. מבחינה פיסיולוגית ישנם אנשים (מספר מועט) שללא בשר לא מסוגלים להתקים. רופאים חשבו בעבר שאכילת בשר (והרבה) היא צורך קיומי. הרפואה המודרנית אמנם עדיין לא הגיע לכך שתשלול את צריכת הבשר לחלוטין, אולם ממליצה להמעיט מאוד ולבסס את התזונה בראש וראשונה על דגנים. בהנחה שאנו חייבים בשר כדי להתקיים, מקבלת המוסריות ברצח חיות לשם אכילתן מימד אחר. אבל מדוע עלינו לטול נפש של בעל חיים לא לצורך קיומי אלא לשם הנאה בלבד. לחיות כדי לאכול במקום לאכול בשביל לחיות. דבר כזה הוא רצח! ... עשיתם על האש, החבר´ה של טולקין, הבאתם הרבה בשר? שלא יחסר ושתהיה הנאה מרובה... ואחר כך... יואא... נשאר כל כך הרבה... טוב, מה לעשות, נזרוק לפח. אז...נטלנו חיים של חיה לצורך הנאה בלבד! לא לצורך קיומי! ואיננו מכבדים את אותם החיים שנטלנו וזורקים את הנותר לפח. אפשר להסתכל במראה אחר כך? מסתבר שכן.
 

ק א ר ן

New member
וואו....

אני ממש שמחה שבחרת למחזר את ההודעה, אחרת הייתי ללא ספק מפספסת אותה. ההודעה הזאת תועיל לא רק לברזיק, לדעתי, אלא אף לטבעונים אדוקים כמוני. העלית כמה טיעונים מעניינים... ומן הסתם, יש לי מה להעיר על כך
אז ככה... כל הדוגמאות שהבאת, עד לאחרונה, משוות בין בני אדם, והרי שויון בין בני אדם ללא הבדל דת, גזע, מין וכו´ הפך זה מכבר למוסכמה חברתית. עניין בע"ח הוא כבר קפיצה רצינית קדימה, אבל העיקרון שלא כל מה שנכון ומקובל היום יישאר כך בשנים הבאות, הוא נכון. בנוגע לברזיק... יש לי תחושה שתוך זמן קצר הוא יהיה אחד מאיתנו...
 

barzik

New member
אהה... לא נראה לי

למרות שאני מתעניין מאד בנושא הצמחונות והסיבות לה, כרגע עדיין לא מצאתי פגם בתפיסתי המוסרית...
 

shanty.G

New member
ציטוט מטקסט מאת גיל חובב

"חובב חיות מושבע", קרניבור בלתי מתפשר: "..."תפריט בוצ´ר". מתברר שממש כפי ששמו מרמז, התפריט מיועד לקרניבורים, מילואימניקים מורעבים ורוצחים סדרתיים. ובמלים אחרות - בשר, בשר ועוד פעם בשר, בלי להתעכב על שטויות כמו תוספות, איזה סלט ירוק או כל דבר אחר שיפריע לנו בדרך אל החלבונים." כך שלא רק צמחונים מתייחסים לכך באופן זה. גם אם התייחס לכך בציניות מסויימת, הרי שגיל חובב אינו מקדיש למזון מן החי מחשבה "מיותרת" אחת בדבר הריגת יצור חי אחר. הוא מתייחס לרצח (כדבריו) בעלי חיים בשוויון נפש מוחצן ומזלזל.
 

barzik

New member
והתגובה שלי

הדוגמאות שנתת הן טובות מאד, אך לקויות במידה רבה: כל הדוגמאות שנתת מתייחסות לבני אדם בלבד. אבל כאן מתחדד ההבדל בינינו: אתה טוען שחיות שוות במידה "מוסרית" לבני האדם, חד וחלק. אני אכן מכבד את דעתך, אך אני טוען אחרת. למרות שלחלק מהחיות יש תחושות והן אכן חשות בכאב, אני חושב שהן לא בני אדם ולעולם לא יהיו בני אדם. לא בגלל שהן "נחותות" או בגלל שהן "לא מפותחות" אלא פשוט בגלל שהן שונות באופן מהותי מבני אדם. עוד סתירה לוגית חשובה: בכל התקופות שציינת מעולם לא נטען שהאדם שנגע בפרעה הוא לא בחזקת אדם, אלא הוא נהרג בגלל שהפר ציווי דתי כלשהו. השחור שהולקה למוות לא נהרג בגלל שהוא לא בחזקת אדם אלא בגלל שהוא הפר ציווי חברתי כלשהו, לדוגמה השלישית שנתת לא אתייחס ברשותך עקב השקפתי שהשואה היא מאורע סינגולרי וייחודי בהיסטוריה האנושית. בכל מקרה הדוגמאות שהבאת הראו על כך שאנשים נהרגו בהיסטוריה - אבל בגלל שהפרו חוקים או מצוות שנחשבו לטאבו בל יעבור בתקופתם - בדיוק כמו שבתקופתנו נהוג להוציא להורג אנשים שעברו על חוקים מסוימים. האנושות אוכלת חיות להנאתה, היא לא הורגת חיות כי הן עברו על צו חברתי מסוים (שגוי ככל שיהיה) כמו בדוגמאות שנתת. היא הורגת חיות כי רוב האנושות מאמינה שהן שונות מהותית מבני האדם. שונות בצורה כזו שמבחינה מוסרית רוב אוכלי הבשר מאמינים שניתן להרוג אותן על מנת לאכול את בשרן. כיוון שהן לא שוות לבני אדם ומעולם לא יהיו. יכול להיות שתקרא לזה גנוצנטריה - אבל זהו מונח יותר מדי "פוסט מודרניסטי" לטעמי. אבל נניח שכל טיעוניך נכונים: חיות שוות לבני אדם. ואכן בתקופה מסוימת בעתיד יוקיעו אותי ואת בני דורי ויהללו את הצמחונים שהיו היחידים בעלי חוש מוסר בזמן זה. בוא ונמשיך ונגלוש במדרון החלקלק: אם אסור לקחת חיים של חיות, מדוע אפשר לנצל אותם לתפוקות חקלאיות (ביצים, חלב)? ואז הצמחונים יוקעו על ידי הטבעונים. ומה על החרקים? האם על ידי זה שאני הורג ג´וק או זבוב מעצבן אני לא מוסרי? בוודאי שלא, אתה תאמר - אך לפי שיטתך והטיעונים שלך זה אכן לא מוסרי - והיכן נעצור? בחיידקים? בנגיפים? תמיד אפשר לקחת את "המוסר" לקיצוניות חדשה. שטויות! אתה תאמר - ג´וק הוא אינו חיה מפותחת, אי אפשר להשוות זבוב או שמרים לעגל! זה בדיוק מה שאני חושב על חיות ובני אדם: אי אפשר להשוות אדם לעגל. הנימוקים הדתיים שנתת לא תופסים במקרה שלי. בנוע לנימוקים הרפואיים שהעלית, ראה דיון קודם שעשיתי עם דורון ק´ ותוצאות הבדיקה שערכתי. אכילת בשר היתה נפוצה גם בתקופות שבהן לא היו סופרמרקטים ופסטרמות - בתקופות שבהן אנשים נאלצו לשחוט ולהכין לעצמם את מזונם הבשרי. עדיין לא עשינו על האש (עוד שבוע ויומיים, בחוף ראשון - לכל המפגעים הפוטנציאליים), וכן, אנו נקנה די הרבה בשר ונקח חיים של חיות לצורך הנאה בלבד (הרי כבר אין "צורך קיומי" בחברה המערבית), וכולם ירגישו מצויין עם עצמם - כיוון שרובם ככולם מאמינים שחיות אינן בני אדם בשום מובן. בדיוק כפי שאתה מרגיש מצויין כשאתה אוכל עוגת דגנים שנאפתה בעזרת שמרים. נ.ב החבר´ה של טולקין מעולם לא השאירו שאריות בכל מפגש טולקינאים...
 

Weird Eyal 21

New member
מה הוויכוח בכלל???

כשאתה לוקח מישהו ומשסף לו את הגרון זה רצח? כן אז ככה גם כשאתה לוקח פרה ומשסף לה את הגרון זה רצח אין אצלי הבדל בין חיות לבניי אדם כאן אתה רוצח מישהו וכאן אתה רוצה מישהו וכשאתה לוקח תרנגולת ומשסף לה את הגרון ותולה אותה הפוכה וכל הדם נכנס לה לקניי הנשימה והיא עדיין חייה..... זה רצח והתעללות קשה!!! אוהב אייל
 

barzik

New member
קראת את ההודעה שלי בכלל?

קרא אותה ותבין את נקודת ההשקפה שלי על העניין כולו. אם יהיו לך אחר כך שאלות או השגות אני אשמח לענות עליהן ואולי אפילו ללמוד משהו חדש...
 
למעלה