מזה שהם יכולים, ואת הרי תשלמי...
עד לפני 12 שנה דווקא הונהג פיקוח על מחיר העמדת המכונית לטסט, והיה גבול למחיר המרבי שמורה לנהיגה היה יכול לגבות מתלמיד תמורת "השכרת" המכונית למשך המבחן המעשי. מחיר זה היה שווה ערך פחות או יותר לשני שיעורי נהיגה. א-ב-ל, הפיקוח היה במסגרת צו של שר התחבורה, שבלחץ מורי הנהיגה לא הוארך בשנת 2001. משרד התחבורה הסיר אז את הפיקוח בטענה שמדובר ב"שוק חופשי", ומאז כמובן זינקו המחירים.
אם את שואלת מה הסיבה שדורשים כ- 400 ₪ בממוצע על העמדת הרכב מכל תלמיד (שזה 800 ₪ לטסט!), אז מורי הנהיגה טוענים ש:
זה מעין "ביטוח" לכך שאם קורה משהו לרכב במהלך הטסט אז מורה הנהיגה צריך לשלם על התיקון מכיסו (ואם לא קורה כלום לרכב במהלך הטסט המורה מחזיר את הכסף? לא!).
הפסד שיעורים בזמן הטסט (הרי זה גג שני שיעורים שעלותם כ- 250 ₪, לא 800).
הצדקות לכל מיני "בעיות" ו"קשיים" כלכליים, דוגמת: העובדה שהממשלה לא מאפשרת להם לרכוש רכבים ללא מיסוי, על אף שמדובר בכלי לצרכי עבודה, אותו הם יתקשו למכור, אם בכלל; המדינה לא מפצה אותם במקרים של נזקים לרכבים; הם עובדים ללא תנאים סוציאליים; הם נאלצים להתמודד עם זה ששוק מורי הנהיגה פרוץ וכל המעוניין יכול לעסוק בכך, לרבות פנסיונרים שמורידים את מחירי השיעורים....
אבל האמת היא שהמחיר הוא כזה פשוט כי הם יכולים. מה תעשי? לא תגשי לטסט?
בדיון שהיה לפני כחודשיים בכנסת, נציגי מורי הנהיגה טענו שבמשך עשר שנים לא השתנו מחירי השיעורים וכי "מה שנותר להם זה רק עלות העמדת הרכבים לטסטים". או במילים אחרות: אנחנו לא יכולים להעלות את מחיר השיעור, אז נגבה מהתלמיד את הכסף בדרך יצירתית אחרת....
אגב, במשרד התחבורה טוענים כבר כמה שנים שהם יחזירו את המחיר לפיקוח במסגרת רפורמה בנושא לימודי הנהיגה, אבל זה לא קורה. זה ככל הנראה גם לא יקרה בזמן הקרוב.