אלי כ ה ן
New member
מחלוקת סמויה, אך עיקשת, בין ליבוביץ לרב אבינר
כידוע, התיאולוגיה של הרב אבינר - בעקבות רבו הרב צבי יהודה קוק, מבוססת בין השאר על ראיית מדינת ישראל בתור "כיסא השם בעולם".
אל תמהרו לזלזל ברעיון הזה - לפחות לא על ההתחלה, כי מתברר שלרב אבינר יש לכך נימוק תיאולוגי מעניין: כמומחה לנצרות ולתיאולוגיה של הנצרות - טוען הרב אבינר (תוך שהוא מרחיב בכך רעיון שגרעינו מצוי כבר בתורת הרב צבי יהודה קוק), כי עצם קיומה של מדינת ישראל - מציב את הנצרות בפני בעייה תיאולוגית - לא פשוטה - ולמעשה גם בלתי ניתנת לפיתרון (לדעת הרב אבינר), שהלא: במשך אלפיים שנה ניפנפה התיאולוגיה הנוצרית - בעובדת קיומו הרמוס והמושפל של העם היהודי המפוזר בגלויותיו השונות (קיום יהודי "שלילי" אשר ניצחיותו "נובאה" כבר ע"י ראשוני הנוצרים) - כהוכחה ניצחת ונצחית לנכונותה של הנצרות ולעליונותה על פני היהדות; אך מאז האירוע המפתיע של קום מדינת ישראל, לא עוד! אירוע מכונן זה (אליבא דהרב אבינר), החטיף לכל התיאולוגיה הנוצרית סתירת לחי מצלצלת - לפחות בכל ההבט של משמעות קיומו של העם היהודי מההבט הנוצרי. מסקנתו של הרב אבינר מכל זה - היא אפוא, שכל מי שרואה את עצמו מצוי במאבק אנטי-אלילי מול הדת הנוצרית - חייב לשמור מכל משמר על קיומה הריבוני של מדינת ישראל - קיום המביא לניפוץ התיאולוגיה הנוצרית-אלילית; לשון אחר: ראוי להתייחס אל מדינת ישראל כאל מומנט אנטי-אלילי מובהק! זוהי למעשה תמצית הנימוק התיאולוגי של הרב אבינר - לטובת ההתיחסות אל מדינת ישראל - כאל "כיסא השם בעולם".
איפה ליבוביץ בכל הענין? זו נקודה מעניינת, במיוחד לאור המשותף הלא-קטן - שבין ליבוביץ לרב אבינר - הקיים בכמה הבטים, למשל: א. שניהם, אינם רק אנשי יהדות, אלא גם אנשי מדע: ליבוביץ - כביוכימאי כנוירולוג וכרופא, והרב אבינר - כמתמטיקאי וכמהנדס-אוירונאוטיקה; ב. שניהם, מומחים גדולים לנצרות: אצל ליבוביץ זה השתקף בין השאר בכך שהוא כתב (כמומחה לעניין) חלק נכבד ביותר מתוך הערך הארוך "ישו" באנציקלופדיה העברית, בעוד שהרב אבינר מפגין בכתביו ידע מקצועי עשיר על התיאולוגיה של הנצרות ועל ההיסטוריה שלה; ג. שניהם נאבקו בתיאולוגיה הנוצרית - בשל אליליותה המובהקת: ליבוביץ עסק בכך בעיקר פולמוסית בכתביו (למשל כשהטעים את ההבדל שבין רעיון העקדה לבין רעיון הצלב), בעוד שהרב אבינר עסק בכך גם מעשית - במיוחד במסגרת המאבק האדיר שהוא מנהל מזה שנים נגד קבלת תרומות מגופים נוצריים (ואגב פעם הוא גם דחה תרומה נוצרית בת מיליוני שקלים לטובת הישיבה שבראשה הוא עומד)...
אבל למרות כל המשותף הנ"ל שבין שניהם, ובמיוחד ביחסם החד-משמעי לנצרות, הרי ש"משום מה", דווקא בנקודה ההיא - של מעמדה של מדינת ישראל כמומנט "אנטי-נוצרי" כביכול (כטענתו של הרב אבינר בעקבות רבו הרב צבי יהודה קוק) - ליבוביץ נחלק עמוקות על הרב אבינר: זה התברר לי במיוחד הערב, כשנתקלתי בסירטון המרתק הזה (שאגב שופע בחציו השני פרטים ביוגרפיים מעניינים על ליבוביץ), שם טוען ליבוביץ נחרצות (בדקה 11:41), כי "מדינת ישראל איננה בעייה תיאולוגית" של הקאתולים, אלא רק עצם "קיומה של היהדות הנו בעייה תיאולוגית" של הקאתולים! וכאשר מיכאל ששר (המראיין) - קצת תמה על ליבוביץ - ומנסה לקשור בין מדינת ישראל לבין עצם היהדות, ליבוביץ ממש מתקומם כנגד זה (כפי שניתן לראות בדקה 11:55), ומייד פוסק חד-משמעית (בדקה 12:06): "מדינת ישראל איננה מדינת-היהדות, אלא היא רק מדינתו של העם היהודי!"
אם שוכחים לרגע מגישת הרב צבי יהודה קוק הרואה את מדינת ישראל כ"כיסא השם בעולם", אז עמדתו העיקשת של ליבוביץ - כפי שהיא נראית בסירטון - עשויה להיראות די מפתיעה: למה היה כל כך חשוב לו להדגיש שרק עצם קיומה של "היהדות" הוא הבעיה התיאולוגית של הקאתולים? למה ליבוביץ מיהר לשלול את הרעיון האחר, שלפיו גם עצם קיומו הריבוני של העם היהודי - מהווה בעיה תיאולוגית לקאתולים - כפי שלכאורה נימק יפה הרב אבינר? סוף סוף, זו בסך הכל שאלה עובדתית על הקאתולים - אודות איך שהם תופסים את הענין - לא אודות איך שהיהדות תופסת את הענין...
אבל כשנזכרים בגישת הרב צבי יהודה קוק, מבינים שבהחלט יתכן שליבוביץ עשה את הכל במכוּון; כלומר: בהחלט יתכן שהוא מנסה כעת - במכוּון - לשנות איזשהו פרמטר עובדתי במשוואה היהודית-נוצרית של הרב אבינר (שאגב לא הוזכר כלל לאורך הראיון שבסירטון), הואיל וליבוביץ יודע שמשוואת הרב אבינר נועדה לנמק את גישת רבו הרב צבי יהודה קוק באשר למעמדה של מדינת ישראל כ"כיסא השם בעולם" - גישה אשר לה ליבוביץ מתנגד ערכית...
כידוע, התיאולוגיה של הרב אבינר - בעקבות רבו הרב צבי יהודה קוק, מבוססת בין השאר על ראיית מדינת ישראל בתור "כיסא השם בעולם".
אל תמהרו לזלזל ברעיון הזה - לפחות לא על ההתחלה, כי מתברר שלרב אבינר יש לכך נימוק תיאולוגי מעניין: כמומחה לנצרות ולתיאולוגיה של הנצרות - טוען הרב אבינר (תוך שהוא מרחיב בכך רעיון שגרעינו מצוי כבר בתורת הרב צבי יהודה קוק), כי עצם קיומה של מדינת ישראל - מציב את הנצרות בפני בעייה תיאולוגית - לא פשוטה - ולמעשה גם בלתי ניתנת לפיתרון (לדעת הרב אבינר), שהלא: במשך אלפיים שנה ניפנפה התיאולוגיה הנוצרית - בעובדת קיומו הרמוס והמושפל של העם היהודי המפוזר בגלויותיו השונות (קיום יהודי "שלילי" אשר ניצחיותו "נובאה" כבר ע"י ראשוני הנוצרים) - כהוכחה ניצחת ונצחית לנכונותה של הנצרות ולעליונותה על פני היהדות; אך מאז האירוע המפתיע של קום מדינת ישראל, לא עוד! אירוע מכונן זה (אליבא דהרב אבינר), החטיף לכל התיאולוגיה הנוצרית סתירת לחי מצלצלת - לפחות בכל ההבט של משמעות קיומו של העם היהודי מההבט הנוצרי. מסקנתו של הרב אבינר מכל זה - היא אפוא, שכל מי שרואה את עצמו מצוי במאבק אנטי-אלילי מול הדת הנוצרית - חייב לשמור מכל משמר על קיומה הריבוני של מדינת ישראל - קיום המביא לניפוץ התיאולוגיה הנוצרית-אלילית; לשון אחר: ראוי להתייחס אל מדינת ישראל כאל מומנט אנטי-אלילי מובהק! זוהי למעשה תמצית הנימוק התיאולוגי של הרב אבינר - לטובת ההתיחסות אל מדינת ישראל - כאל "כיסא השם בעולם".
איפה ליבוביץ בכל הענין? זו נקודה מעניינת, במיוחד לאור המשותף הלא-קטן - שבין ליבוביץ לרב אבינר - הקיים בכמה הבטים, למשל: א. שניהם, אינם רק אנשי יהדות, אלא גם אנשי מדע: ליבוביץ - כביוכימאי כנוירולוג וכרופא, והרב אבינר - כמתמטיקאי וכמהנדס-אוירונאוטיקה; ב. שניהם, מומחים גדולים לנצרות: אצל ליבוביץ זה השתקף בין השאר בכך שהוא כתב (כמומחה לעניין) חלק נכבד ביותר מתוך הערך הארוך "ישו" באנציקלופדיה העברית, בעוד שהרב אבינר מפגין בכתביו ידע מקצועי עשיר על התיאולוגיה של הנצרות ועל ההיסטוריה שלה; ג. שניהם נאבקו בתיאולוגיה הנוצרית - בשל אליליותה המובהקת: ליבוביץ עסק בכך בעיקר פולמוסית בכתביו (למשל כשהטעים את ההבדל שבין רעיון העקדה לבין רעיון הצלב), בעוד שהרב אבינר עסק בכך גם מעשית - במיוחד במסגרת המאבק האדיר שהוא מנהל מזה שנים נגד קבלת תרומות מגופים נוצריים (ואגב פעם הוא גם דחה תרומה נוצרית בת מיליוני שקלים לטובת הישיבה שבראשה הוא עומד)...
אבל למרות כל המשותף הנ"ל שבין שניהם, ובמיוחד ביחסם החד-משמעי לנצרות, הרי ש"משום מה", דווקא בנקודה ההיא - של מעמדה של מדינת ישראל כמומנט "אנטי-נוצרי" כביכול (כטענתו של הרב אבינר בעקבות רבו הרב צבי יהודה קוק) - ליבוביץ נחלק עמוקות על הרב אבינר: זה התברר לי במיוחד הערב, כשנתקלתי בסירטון המרתק הזה (שאגב שופע בחציו השני פרטים ביוגרפיים מעניינים על ליבוביץ), שם טוען ליבוביץ נחרצות (בדקה 11:41), כי "מדינת ישראל איננה בעייה תיאולוגית" של הקאתולים, אלא רק עצם "קיומה של היהדות הנו בעייה תיאולוגית" של הקאתולים! וכאשר מיכאל ששר (המראיין) - קצת תמה על ליבוביץ - ומנסה לקשור בין מדינת ישראל לבין עצם היהדות, ליבוביץ ממש מתקומם כנגד זה (כפי שניתן לראות בדקה 11:55), ומייד פוסק חד-משמעית (בדקה 12:06): "מדינת ישראל איננה מדינת-היהדות, אלא היא רק מדינתו של העם היהודי!"
אם שוכחים לרגע מגישת הרב צבי יהודה קוק הרואה את מדינת ישראל כ"כיסא השם בעולם", אז עמדתו העיקשת של ליבוביץ - כפי שהיא נראית בסירטון - עשויה להיראות די מפתיעה: למה היה כל כך חשוב לו להדגיש שרק עצם קיומה של "היהדות" הוא הבעיה התיאולוגית של הקאתולים? למה ליבוביץ מיהר לשלול את הרעיון האחר, שלפיו גם עצם קיומו הריבוני של העם היהודי - מהווה בעיה תיאולוגית לקאתולים - כפי שלכאורה נימק יפה הרב אבינר? סוף סוף, זו בסך הכל שאלה עובדתית על הקאתולים - אודות איך שהם תופסים את הענין - לא אודות איך שהיהדות תופסת את הענין...
אבל כשנזכרים בגישת הרב צבי יהודה קוק, מבינים שבהחלט יתכן שליבוביץ עשה את הכל במכוּון; כלומר: בהחלט יתכן שהוא מנסה כעת - במכוּון - לשנות איזשהו פרמטר עובדתי במשוואה היהודית-נוצרית של הרב אבינר (שאגב לא הוזכר כלל לאורך הראיון שבסירטון), הואיל וליבוביץ יודע שמשוואת הרב אבינר נועדה לנמק את גישת רבו הרב צבי יהודה קוק באשר למעמדה של מדינת ישראל כ"כיסא השם בעולם" - גישה אשר לה ליבוביץ מתנגד ערכית...