מחסור בברזל ו B12

belabula

New member
מחסור בברזל ו B12

שלום, אני צמחונית בת 18 חסר לי ברזל ו B12. הייתי אצל הרופאה והיא אמרה לי משהו בסגנון "חסר לך ברזל ו B12, את צריכה לאכול דברים שיש אותם בהם." שאלתי אותה על כדורים והיא לא רוצה לתת לי אותם. מה אני יכולה לעשות? יש דרך אחרת לקבל את הכדורים? מישהו יכול להמליץ לי מה לאכול? (לא בשר, לא דגים, לא ביצים.. ובלי קשר- דברים שבאופן כללי יש להם צורה.)
 

belabula

New member
תשובה...

היא אמרה שזה לא פתרון ושאני צריכה לקבל את זה מהמזון.
 
זה באמת לא פיתרון

אם אתה חי במאה ה 17 באפריקה. בקיצור, החליפי רופאה לכזו שמעודכנת בפתרונות מודרניים ונוחים לבעיות שכאלה, ומעדיפה לא לסכן את הבריאות שלך בגלל גחמות אישיות שלה.
 

john111

New member
אני דווקא חשוב שיש טעם בדבריה של

הרופאה. כאשר צורכים ברזל בתוספים רק עשרה אחזו ממנו נקלט. בנוסף מרבית התוספים עושים באלגן במערכת העיכול. במקום זה אולי כדאי לשקול פניה לדיאטנית שתעזור לך להרכיב תפריט עשיר בברזל. מה שכן B12 אני אל רואה הרבה ברירה אלא לקחת כתוסף לפחות עד שיעבור החסר.
 

diday

Member
ובעצם בהרבה מאד מקומות

כנראה שגם היום הבעיה אינה קיימת (לפחות לפי מה שרואים בתקשורת)
 

אלי ו.

New member
בדגני בוקר יש בד"כ תיסוף של B12

וברזל. עברי על מדף דגני הבוקר בסופר ובדקי את התוויות. עשי חיפוש בפורום על ברזל ותמצאי מקורות לברזל מן הצומח.
 
לצרוך ויטמין C

ליד מוצרים שמכילים ברזל, כי ויטמין C עוזר מאוד לספיגה. מוצרים שמכילים הרבה ברזל: קטניות (אפונה, עדשים, שעועית, חומוס, פול...), קינואה, ירקות ירוקים, אגוזים.. מוצרים שמכילים הרבה ויטמין C: פירות הדר, קיווי, עגבניות...
 
אוי, שכחתי, בקשר לB12

אין את זה במזון צמחי! (ולא המזון המועשר לא מספיק.) כמובן שזה לא אומר שצריך לצרוך מזון מהחי. אפשר לקבל B12 בצורה טובה בהרבה (היא טובה בהרבה כי הויטמין מגיע ישר למחזור הדם ולא עובר דרך מערכת העיכול) בסוכריות מציצה קטנות ששמים מתחת ללשון. זה לא מזיק לגוף, זה רק מועיל. אפשר לקנות גם בלי מרשם אם אני לא טועה, אבל אין שום סיבה הגיונית לא לתת לך מרשם.
 

ailag

New member
לא היה B12 בחלב?

ומה רע בביצים? (אפשר אולי סלט ביצים, שם הן חתוכות) (טבעונימים, בבקשה אל תענו. אני יודעת מה לדעתכם רע בביצים, שאלתי לדעת בלהבולה ספציפית)
 

belabula

New member
אני לא אוכלת ביצים.

לא טבעונית. אם זה בתוך משהו אז כן- אבל זה כמויות קטנות שבטח לא מספקות לי מספיק B12...
 

p0miki

New member
עד כמה שידוע לי

לא צריך מרשם עבור כדורי ברזל, ובטח ובטח לא לגבי B12. ניתן לקנות בכל בית מרקחת ולהתעיץ עם הרוקח מה המינון שמומלץ לקחת בהתאם לתוצאות הבדיקות שהיו לך. בכל אופן, בכל מה שקשור לברזל מתזונה צמחית יש מידע די מפורט באתר של אנונימוס: http://www.anonymous.org.il/nut-iron.html
 

d a p h n a

New member
קודם כל

אין צורך במרשם עבור כדורי ברזל או בי-12. בשביל כדורי ברזל את צריכה רק לדעת את השם שלהם ולבקש בבית המרקחת (אני לוקחת מסוג שנקרא פריפול ומכיל גם חומצה פולית, בהוראת רופא, אבל יש מן הסתם כל מיני סוגים - ולפני שמישהו קופץ, אין לי מושג אם הכדורים שלי הם ממקור מן החי או לא). יחד עם זאת, אם את מתחילה לקחת כדורי ברזל בגלל מחסור, חשוב שתהיי במעקב כי עודף ברזל גם הוא אינו בריא ולכן לא כדאי לקחת אותם על דעת עצמך. ישנם מזונות המועשרים בברזל ובי-12, כמו למשל קורנפלקס. ישנו לחם שנקרא "לחם נשים", שמועשר בחומצה פולית ובי-12 (מאחר ויש במיוחד לחומצה פולית חשיבות לנשים בגיל הפוריות). בנוסף ירקות ירוקים נוטים להיות עשירים בברזל, ויש עוד מקורות כמו שאמרו לך כאן בשרשור. ובנוסף, כמו שאמרו לך, ייתכן וכדאי להתייעץ עם רופא נוסף. שמעתי על מקרים מסויימים בהם רופא המליץ בצורה חזקה לפציינט צמחוני לחזור ולאכול מוצרים מן החי, אבל זה היה אך ורק במקרים של אנמיה מאוד רצינית שיכולה להיות מסוכנת בטווח המיידי לבריאותו של החולה, או לחילופין של מחסור מאוד משמעותי בבי-12, שלא עובר אחרי טיפול בכדורי מציצה - שהוא אכן מחסור שחשוב להתייחס אליו מאוד ברצינות מאחר והעדר בי-12 יכול לגרום לבעיות נוירולוגיות. כלומר, רק במצבים שבהם המחסורים היוו סכנה בריאותית די מיידית לפציינט.
 
למעלה