מחסור בגני תקשורת

תירתיר2

New member
מחסור בגני תקשורת

אני גרה באיזור חדרה, ויש שם מספר לא מבוטל של גנים שפתיים, אבל אף אחד מהם לא מתמחה בתחום התקשורת (PDD). תארו לעתמכם שבגן שבו אני עובדת נכנס השנה ילד פידידי ואף אחד לא יודע מה עושים איתו !! מה זאת אומרת? איפה ילדים כמותו היו משובצים עד היום? הגננת אובדת עצות ולדבריה הילד הזה לא מתאים לגן. הוא גוזל המון זמן משאר הילדים, וקשה מאוד לעבוד איתו ולקדם איתו.אני יודעת על עוד גן באיזור שהיה בו ילד פידידי שפשוט הוצא מהגן עקב חוסר התאמה. יש אמנם מסגרת גנית באיזור לילדים אוטיסטים, אבל מדובר בילדים במצב קשה הרבה יותר, כך שילדי פידידי יותר "קלים" לא מתאימים לשם. לדעתי ממש נחוץ שיהיה באזורנו גן שמתמקד בתחום התקשורת, מישהו יודע מי אחראי על פתיחת מסגרות חדשות? האם אני צריכה לפנות למתי"א, או לאחד מארגוני האוטיסטים (אלו"ט)?
 

doroniz

New member
פתיחת מסגרות

דבר ראשון יש לברר עם ההורים מהי עמדתם. בשום אופן אין להתחיל לפעול לפני שמקבלים את הסכמתם או לפחות לפני שמיידעים אותם על חוסר ההתאמה של בנם לגן. פני ישירות ומיידית למפקחת על החנ"מ של הגן שלך - אם הילד שובץ למסגרת שאיננה מתאימה לו יש למצוא לו מסגרת אחרת. גייסי לשם כך את כל הגורמים הרלוונטיים - מתי"א, הפסיכולוגית של הגן, את בעצמך, ההורים של הילד. צרי קשר עם אלו"ט - 8101569-04 הוא הטלפון של הסניף החיפאי של אלו"ט. אני מוכן להיות בתמונה כחבר ועד של אלו"ט, חבר הועדה לחטיבה הצעירה וגם בתור תושב צפון הארץ (הגליל). העניין חייב להיפתר עוד השבוע. צריך ליצור לחץ על מערכת החינוך המקומית אליו שייך הילד (עפ"י מקום מגוריו). דורון.
 

doritmor

New member
לדעתי זו בעיה שאופיינית לא רק

לאזור שלך. אני גרה באיזור המרכז. ויש כמובן מגוון עצום של אפשרויות. אבל הן יותר מאותו דבר. כלומר- יש הרבה גני תקשורת, הרבה גנים שפתיים, אבל אין גנים שמתאימים לילדי PDD בתפקוד גבוה. ממה שאני יודעת, ילדים אלו נשלחים לגני תקשורת, ושם הם זוכים אמנם לטיפולים אינטנסיביים אבל לא נחשפים לילדים גבוהים ברמתם התקשורתית או לילדים שיכולים למשוך אותם למעלה. אחרים, הולכים לגנים שפתיים (בד"כ ההורים שלהם מסתירים מההורים האחרים את ההגדרה PDD) ושם יש בעיה של טיפולים אבל הם מקבלים חיזוק חברתי במסגרת קטנה ותומכת. כמו שכתבה נונינה באחת הההודעות, גם אני לא חושבת שילד נעשה יותר PDD בגלל שהוא ליד ילדים ברמת תפקוד נמוכה יותר. אבל בטוח שזה לא מושך אותו כלפי מעלה. הורים שרוצים לתת לילד שלהם חשיפה מסוג זה צריכים להאבק במערכת כדי להוציאו לשילוב בגן רגיל עם סייעת. בד"כ המערכת מפנה לגן שפתי (הורים שמתעקשים על הוצאה מגן תקשורת), אבל הגן השפתי לא יודע איך להתמודד עם הפן התקשורתי. אני לא יודעת מה צריך להיות הפתרון. יכול להיות שהגנים השפתיים צריכים לעבור הכשרה (הצוות) והדרכה איך לעזור בנושא תקשורת. בטוח שזה לא יזיק לילדים האחרים... למרות שאני מאמינה שלפעמים הכי טוב לילד זה ללכת לגן רגיל עם סייעת. אני כותבת בהודעה את המילה "בד"כ". יכול להיות שאני טועה. לא עשיתי סקר בנושאים האלו. אבל זאת ההרגשה שלי.
 

doroniz

New member
התאמת גנים

ועדת ההשמה קובעת את סוג הגן עפ"י הלקות של הילד ומצבו. לפי הבנתי, גנים שפתיים נועדו לילדים שיש להם ליקויי שפה בלבד (ולא ליקוי תקשורתי אחר), ולכן ילדי PDD אינם מתאימים לשם, אפילו שהם בתיפקוד גבוה. אני מסכים שאחד הצדדים העיקריים שיש לתגבר אצל ילדי PDD הוא הצד החברתי. העניין הזה נתון לשיקולה וליוזמתה של הגננת ואינו קשור לרמת התיפקוד של הילדים. ניתן לבצע שילוב עם ילדי PDD בתיפקוד נמוך, ניתן לתגבר כישורים חברתיים בין הילדים בתוך הגן המיוחד - יוזמה היא מילת המפתח. גם לשילוב פנים שונות - שילוב חלקי או מלא, עם סייעת או ללא סייעת, כיתת PDD בתוך בי"ס, אשכול גנים, שילוב פרטני. הנושא מאוד מורכב - צעד חשוב בכיוון נעשה בועדת החינוך של הכנסת בשבוע שעבר - חוק השילוב עבר. החוק הוא על הנייר ונצטרך להמתין ולראות איך הוא ייושם. דורון.
 

doritmor

New member
עד כמה שילוב חלקי הוא בכלל שילוב?

האם שילוב חלקי, (מספר ימים בשבוע) לילד PDD בתפקוד גבוה, הוא שילוב? אני בכלל לא בטוחה. ברגע שהילד לא נמצא במסגרת באופן מלא, מעבר לקושי התקשורתי שממילא יש לו, הוא צריך להתמודד גם עם "החלקיות". הילדים האחרים מתחברים כל יום, יש להם המשכיות בפעילות, הם נפגשים גם יותר אחה"צ. הילד "המשולב" לא תמיד גר בסביבה הגאוגרפית, ואם כן, הוא ממילא מנותק ממנה והחיבור הוא חלקי ודי מלאכותי. אצל הילד עצמו יכול להווצר מצב של חוסר ודאות ואפילו בילבול. היכן הגן שלי? מי הגננת שלי? באיזה חגיגת חנוכה אני משתתף? עם מי אני עושה מדורת ל"ג בעומר? האם להזמין למסיבת יום ההולדת ילדים משני הגנים? גם להורים המצב קשה - לתמרן עם עוד מסגרת (מלבד הגן, קופת חולים, והמטפלים אחר הצהרים) לדעתי, אם לשלב אז באופן מלא, במידת הצורך, להצמיד סייעת שעיקר תפקידה הוא לתווך ולדעת מתי להתערב שלא יהיו "פיצוצים". אם שילוב מלא בגן לא מתאים, רצוי לנסות לשלב במסגרות אחרות (חוג אחה"צ, הליכה לגן השעשועים, יצירת קשר עם ילד בשכונה או ילד של חברים). אשמח לשמוע נקודות נוספות . אנחנו עכשיו בדיוק בדילמה בנושא (למרות שאני נשמעת מאוד מגובשת...) דורית
 
מאד מעניין אותי לדעת

האם בעיה שפתית היא כ"כ נפוצה (שלא קשורה לבעיות תקשורת)? עד כדי כך שבעיר קטנה ישנם מספר גנים? אני יודעת שאצלנו בהרצליה רק לפני כשנתיים נפתח גן יחיד שכזה.
 

doritmor

New member
יש כאן שילוב של מספר אלמנטים

אחד הוא שבאמת הרבה ילדים יחסית מאובחנים ביחס לעבר עם ליקויי שפה (יש יותר מודעות, מטפלים בכל מיני בעיות שבעבר לא טיפלו. אלמנט אחר הוא שיחסית לגנים מיוחדים אחרים, לגן שפתי "קל להכניס את הילד". הילדים שם נראים ומתנהגים כמו ילדים "רגילים". רוב הילדים בגנים האלה, אני מאמינה, הם עם קשיים בתחומים נוספים ולפעמים השפה היא לא הקושי הדומיננטי. אבל משום מה לא שמעתי על גן לילדים עם קשיים גרפו-מוטורים למשל.
 

doroniz

New member
אופי השילוב

צריך להקבע בהתאם ליכולתו של הילד - לי קשה לשפוט האם שילוב כזה או אחר הוא יעיל יותר או פחות ובודאי לקבוע שהוא לא שילוב. אני יכול להביא את המקרה הפרטי שלי ואני גם מכיר מספר מקרים אחרים: לפני שנתיים (כשגרנו בחיפה) הגננת של עומר יזמה לקחת אותו ליומיים בשבוע (שעה עד שעתיים בכל פעם) לגן רגיל. עד היום אני שומר את הספרון שהילדים הכינו לו כמתנת יומולדת - הם חגגו איתו את יום הולדתו הרביעי והוא חילק להם חטיפים. יש שם גם תמונות מחמסיבת יום העצמאות - מחמם את הלב. כשעברנו לישוב בגליל יזמנו את רעיון השילוב כדי שעומר יכיר את הילדים בישוב והם יכירו אותו. עשינו את זה בשנה שעברה ולצערנו עדיין לא התחלנו זאת השנה (מסיבות טכניות ומעצבנות). עומר נהנה מאוד בגן שלו אבל נהנה גם בגן בישוב, הילדים בישוב יודעים מי זה עומר ובדרכם שלהם אפילו לומדים לקבל את החריגות שלו. את כל זה עומר עושה במסגרת של שילוב חלקי. כמובן שהיינו רוצים שהשילוב יהיה מלא - זה יהיה סימן למשהו, לא?? אבל אנחנו מודעים למצבו ויודעים שנכון להיום הוא לא יפיק מכך תועלת. אולי בהמשך ניתן יהיה לשלבו יותר - כבר השנה יש תכניות להרחיב את תכנית השילוב שלו. יצא ארוך - אני מקוה שלא משעמם. דורון.
 

doritmor

New member
לדורון - ממש לא משעמם

אותי זה אפילו מרתק. מאוד חשוב לי לשמוע על נסיון של אחרים. אני לא חושבת שלשילוב חלקי אין יתרונות. נראה לי שמה שהילד מפיק מהתנסות הזו זה לא שילוב אלא חשיפה. זה מביא לשאלה "הפילוסופית" - מה זה בעצם שילוב?
 

נונינה

New member
פדד גבוה בגן אוטיסטים ושילוב חלקי..

הבן שלי היה 3 שנים בגן ה"אוטיסטים" ברמת-חן. "אוטיסטים" במרכאות כי יש בפירוש בגן גם ילדים פדד גבוהים והקבוצות הן הטרוגניות ובכוונה, בטענה שלכולם יש מה להרוויח מהמצב. אין לדעתי סיבה ליצור גנים נפרדים לשתי האוכלוסיות. מה גם שיש ילדים שמתחילים מאוד נמוך ומתקדמים יפה ויש כאלו שנראים מבטיחים ולצערנו לא מתקדמים....... לאחר שנתיים בקבוצה כזו, כשהיה ברור שיש קבוצת ילדים המועמדת לשילוב, בשל יכולתם הגבוהה יחסית, דרשנו, אנחנו ההורים, ליצור לשנת הלימודים השלישית קבוצה גבוהה הומוגנית על מנת שיוכלו להעלות את רף הדרישות מהילדים בפעילויות הגניות - ריכוז, העברת חומר לימודי, משמעת, פעילות קבוצתית חברתית וכדו, הגן נענה לנו, והקבוצה אכן אפשרה להעלות את הדרישות. זו גם היתה מעין הכנה לשילוב - כדי שהשוני בין המסגרות יהיה קטן ככל האפשר... באותה השנה התחלנו גם שילוב חלקי - התחלנו משעתיים בשבוע והגענו ליומיים בשבוע, כאשר אנחנו הולכים עם היכולות של הילד, וכאשר ברור שמטרת השילוב היא לראות האם הילד יכול לתפקד בסביבה רגילה כך שניתן יהיה השנה לשלוח אותו לגן רגיל עם סייעת. השילוב ההדרגתי היה דרך נהדרת ואופטימלית להעביר ילד מגן של שמונה ילדים וחמישה אני צוות, לגן של 35 ילדים עם שני אנשי צוות (+סייעת פרטית כמובן). המעבר בין המסגרות הוא גדול מכיוון שהוא מעבר ממסגרת שמתכווננת לפי יכולות הילד, למסגרת בה הילד צריך להתאים את עצמו לדרישותיה, והיכולת ללמוד את הדרישות ולהתנסות בהן באופן הדרגתי מקלות בהרבה את התהליך. אני בכלל לא פוסלת גם שילוב חלקי לשם שילוב, על מנת שהילד יכיר ילדים "רגילים", זה נראה לי בהחלט חשוב וחיובי גם לילד הפדד וגם לילדים האחרים שיכולים ללמוד על סובלנות לשונה !
 

yonitbrk

New member
תגובה

שלום לך דורית. לו רק היית יודעת כמה את צודקת והנה שוב הדוגמא שלנו. היות ועומר ברמה קוגנטיבית מאוד גבוהה סירבנו לפני שנה לרשום אותו לגן תקשורתי פרופר היות ושם הילדים לפחות בראשון במצב הרבה יותר קשה משלו עומר מתקשר מצויין כשהוא רוצה והבעיה שלו היא בעיקר התנהגותית וחברתית ואילו הילדים בגנים התקשורתיים לא הגיעו לרמתו . כמו כן עומר הגיע מגן פרטי רגיל ללא עזרה של סייעת אלא עזרה של גננת מיוחדת במינה שלקחה אותו כפרוייקט ועבדה איתו המון בצורה אישית וידעה איך לגשת אליו ולהפיק ממנו מרגליות. במקביל עומר קיבל טיפול של קלינאית תקשורת וריפוי בעיסוק במסגרת קופ"ח . הכנסנו את עומר לגן שפתי שבו רוכזו 13 ילדים ברמה קוגנטיבית גבוהה חלקם אפילו ברמה יותר גבוהה משלו אך שם הגננת לא יודעת איך לעבוד איתו ואיך לגשת אליו והוא הולך לאיבוד. זהו . אז פה יש לנו ויכוח ויסורי מצפון אם לא עשינו טעות שלא הכנסנו אותו לגן תקשורתי ששם היו יודעים איך לעבוד איתו אבל מצד שני הוא היה מגיע לילדים שלא היו מתקשרים איתו ולא היה לו עם מי לשחק. כי עומר הוא ילד שכשהוא רוצה הוא מסוגל לתקשר ולנהל משחק משותף בצורה מאוד יפה הכל תלוי ברצונו.
 

נונינה

New member
אולי משהו יכול להדריך את הגננת

והסייעת בגן לגבי עומר, אולי יכול משהו להצטרף לצוות לתקופה מסויימת על מנת לתמוך בעומר באופן מקצועי ותוך כדי כך להכשיר את צוות הגן בנושא. כמובן הדבר תלוי ברצון הטוב של צוות הגן. ובאדם המתאים לעבודה. אם לעומר יש פסיכולוג הוא אולי יכול להיות איש מקצוע שיושב עם הצוות של הגן ומנסה איתם לראות איך לקדם את עומר בגן. אם יש לכם את הכסף לאדם נוספ פרטי בגן אפשר לראות אם המערכת מוכנה לקבל אדם כזה.......אולי אפילו הגננת משנה שעברה יכולה לעזור.... בכח אופן, חבל על שנה שלמה שבה הילד לא יקבל את התמיכה הנכונה בגן....
 
למעלה