מחפשת בתי-ספר להטמעת תכנית לימודים

ברכה13169

New member
מחפשת בתי-ספר להטמעת תכנית לימודים

ערב טוב,
נושא השואה, הפקת הלקחים והמשמעויות בעקבות השואה הינם תכנים רבי משמעות לאדם ולחברה.

תהליכי הוראה-למידה הומניסטים מיטביים יתאפשרו אודות לפיתוח וטיפוח המודעות לצד ועל בסיס ידע. כך תתאפשר הפקת לקחים אמיתית והטמעת הערכים ההומניסטים.

חינוך הוא תהליך ולכן יש לעסוק בנושאים הללו במהלך שנת הלימודים (ולא רק "סביב" יום השואה).

התכנית מזמנת ומעודדת התמודדות משמעותית ורציפה על פני כל שנת הלימודים (ולאורך שנות הלימוד בבית-הספר היסודי) עם נושאי השואה כמנוף לטיפוח חברה ערכית, מוסרית, טובה יותר.

השואה על מושגיה וסמליה - בלתי נפרדת מהוויה האנושית-הישראלית-היהודית ומן הראוי "לטפל" באופן אחראי ומבוקר בנושא - כאנשי חינוך.
דרושים בתי-ספר להטמעת תכניות הלימודים:
(ל)היות אדם-הוראת השואה בראייה הומניסטית
כ
וקול אדם, יאנוש קורצ'אק -מחנך למופת.

אשמח להשיב על כל שאלה - http://www.facebook.com/lhywtdmHwrtHswhBryyhHwmnystyt
 

masorti

New member
יש לי שאלה...

אני אשמח מאוד אם נושאי השואה ישמשו כמנוף לטיפוח חברה ערכית, מוסרית, וטובה יותר.
אבל רציתי לוודא שהמונח "בראייה הומניסטית" אינו שם קוד שמשמעותו "בראייה שמאלנית".
במילים פשוטות, האם אחת ממטרות תוכנית הלימודים הזו אינה לייצר במוחות התלמידים אנלוגיה בין תקופת השואה לכיבוש בשטחים כשהמסקנה הבלתי נמנעת היא שעלינו לסגת לקוי 1967 כדי לא להיות כמו הנאצים?

אני כשלעצמי מעדיף תוכנית שתטפח חברה ערכית, מוסרית וטובה יותר, כשערך מרכזי יהיה "לעולם לא עוד" שמשמעו שלעולם לא נחזור למצב בו נהיה תלויים בחסדי זרים לבטחוננו (כולל לא נחזור לגבולות שאינם בני הגנה). מכאן יסיק כל תלמיד שאם בטחון העם היהודי ובטחון מדינתו דורש פגיעה מסוימת בזכויות העם הפלשתיני, הרי שבטחון העם היהודי גובר. המוסריות והערכיות של החברה יתבטאו בכך שהתלמיד ישאף בבגרותו שלא לפגוע בזכויות בני דודינו יותר מהנדרש מטעמי בטחון.
 

ברכה13169

New member
ולי יש תשובה...

שלום לך,

תודה על התייחסותך.

אענה לך במספר מישורים:
א. אינני משתמשת בשם קוד. אני אומרת דברים מאוד ברורים ועומדת מאחוריהם.
ב. חינוך הומניסטי הוא חינוך לחשיבה ביקורתית, ריבונית שהאדם (על כל המשתמע מכך) עומד במרכז.
ג. ההומניזם מנתב לחשיבה ולא לעדר/המון ומתוך כך חינוך הומניסטי בכלל והתכנית שלי בפרט לא "מייצרים אנלוגיות במוחות" ולא מכוונת לתשובות אלא לשאלות.
ד. כמי שחושש כל כך ממסקנות פוליטיות שמאלניות אתה מעודד את המסקנות הפוליטיות הימניות...
ה. דעותיי הפוליטיות ברורות ומגובשות ומבוססות על בחינה מעמיקה (מאחר וזה לא רלוונטי לנושא - לא אציגן) יתרה על כך, התכנית הזו אינה תכנית פוליטית אלא תכנית
ערכית שנשענת על ספרות, תרבות והיסטוריה.
ו. התכנית מיועדת לילדים בבית ספר יסודי כך שנושאי כיבוש, קווי 67 (השתמשתי במושגים שבחרת) - אינם ברי דיון בגיל זה בשל חוסר בשלות מנטאלית, קוגנטיבית ורגשית.
כפי שציינתי בסעיף ג' ורוצה לחזק - עמדות (בהן פוליטיות) הינן אישיות, נבנות לאחר בחינה מעמיקה ולא מ"העתק-הדבק"...
תכנית הלימודים חפה מכל רבב פוליטי והיא כולה חינוכית...

"הוראת השואה היא קודם כל מעשה של חשבון נפש מתמיד עם עצמנו ועד עולם.
בחשבון נפש כזה אין באות התשובות לפני השאלות."
מדברי אבא קובנר.

מקווה שהצלחתי להרגיע...

אשמח להשיב על כל שאלה נוספת שתתעורר.

המשך יום נעים, ברכה.
 

masorti

New member
תגובה...

אני אשתדל רק להתייחס בקצרה לדברייך ולא להתנצח ולהתווכח.

לגבי סעיף ב':
סליחה שאני חוזר על המנטרה "קוד", אבל חינוך "לחשיבה ריבונית שהאדם עומד במרכז" נשמע באופן חשוד כהטפה לאתיאיזם.
"ריבונות האדם" ועמידתו במרכז הם הבסיס לתפישה העצמית שנוהגים להציג אתיאיסטים, וזאת כהנגדה להעמדת האל במרכז והכפפת האדם לרצונו.

אין לי בעיה עם חשיבה ביקורתית.

לגבי סעיף ד':
נכון. אפשר להבין מתוך מה שכתבתי מה הן העדפותי הפוליטיות.
עם זאת, אם הייתי אמור לכתוב תוכנית לימודים אני מניח שהייתי מוצא איזון כך שהשקפתי לא תוצג כתורה מסיני שיש לקבל במלואה.
תני לי לנחש שאילו הייתי מציע תוכנית להנחלת השואה ב"רוח לאומית", את היית נזעקת ומסבירה לי באריכות שמדובר על לאומנות וזה לא יעלה על הדעת.
אז בואי נסכים שתוכניות הלימוד צריכות להנחיל קודם כל את העובדות, ואחר כך ערכים שאינם במחלוקת פוליטית.

לגבי סעיף ה':
זה בסדר. דעותייך הפוליטיות ברורות (... וכמובן לגיטימיות).
בישראל מספיק לשמוע את הטרמינולוגיה שבה אדם משתמש ("הומניסטי" מול "לאומי") כדי לדעת מה דעתו על בעיית השטחים ועל יחסי דת ומדינה, ובמקרים רבים גם מהו מוצאו העדתי וכמה בערך הוא מרוויח.

לגבי סעיף ו':
בענין זה את טועה.
נושאים כמו כיבוש וקוי 67' (וגם מעמדו של האל) רלוונטיים מאוד בגיל בית הספר היסודי.
במו אוזני שמעתי (לא כתלמיד) בשנת 1993 מנהל בית ספר יסודי בחינוך הממלכתי מכריז ברמקול שיש להביא שירונים לבית הספר כדי לחגוג את השלום (חתימת הסכמי אוסלו).
לא צריך לדבר על מושגים מופשטים כמו כיבוש או קוי גבול אלה ואחרים, אבל קל מאוד לטפטף לילדים שתהליך שלום זה או אחר הוא פסגת השאיפות ויביא לשלום אמת או לחילופין הוא אסון נורא ובלוף שיביא לקטסטרופה. עובדתית, בוגר ממוצע של בית ספר יסודי קיבוצי בשנות ה- 90 אחז בהשקפה שונה מאוד לגבי תהליך אוסלו מבוגר בית ספר דתי באותה תקופה. להזכירך גם שכל משטר דיקטטורי שכיבד את עצמו הפעיל חינוך אידיאולוגי החל מגיל הגן ולא חיכה עד לגיל בית הספר התיכון. ילד בן 10 בגרמניה הנאצית ידע היטב שיהודי הוא דבר רע שפוגע בגרמניה (גם אם לא התעמק בפרטים הטכניים של תורת הגזע), וילד בן 10 בברית המועצות ידע בוודאות מוחלטת שאמריקה היא אם כל חטאת ושמנהיגיה הם אנשים רעים (גם אם הילד לא התעמק בכתבי מרקס ובתורת לנין).

דרך אגב, קל מאוד ללמד גם ילדים בבית הספר היסודי שבמלחמת השחרור "גירשנו את הערבים" ובאותה מידה ניתן ללמדם ש"הערבים ברחו".
גם ילד בכיתה ד' מבין מצוין שלגרש זה מעשה שיוצר עוול ואילו עזיבה מרצון היא משהו שונה.
לכן כתבתי קודם שבתוכניות הלימוד צריך להנחיל קודם כל את את העובדות.
לא את ה"עובדות" של נרטיב זה או אחר, אלא את העובדות כפי שקרו בפועל. אחר כך נתמודד עם המסקנות הנובעות מאותן עובדות.

----

זהו.
יצא לי קצת ארוך, אבל השתדלתי רק להעיר הערות נייטרליות ולא להתווכח פוליטית. זה לא ממש רלוונטי לפורום ומן הסתם אף אחד משנינו לא ישתכנע להמיר את השקפתו.
 

ברכה13169

New member
המשך לדיאלוג

ערב טוב (שוב),
בראש ובראשונה אין לי שום בעיה לנהל דיאלוג, להיפך - אם לא הייתי מעוניינת לנהל דיאלוג לא הייתי מפרסמת דבריי בפורום שאחת ממטרותיו היא השיח.
בהתייחס לדבריך (קצת קשה לי לכתוב לאדם שאפילו את שמו אינני יודעת, אך... אשתדל...)
דעותי הפוליטיות אינן רלוונטיות ולכן לא אתחיל בשיח זה, ברשותך.
מטרתי היא הוראת השואה ובראייה הומניסטית. למה הכוונה? - בהכללה אומר שהכוונה היא לשיח, לדיון לחשיבה ביקורתית כשהידע הוא הבסיס.
תכניתי מבוססת (הפן הפדגוגי) על רעיונותיו של קורצ'אק (הכרות והבנת רעיונותיו של קורצ'אק מבהירים הומניזם מהו).
אין לי שום וויכוח עם התפישה (אותה אני משתדלת ליישם להלכה ולמעשה בכל יום במפגש עם תלמידיי) - הידע הוא בסיס. אגב, בדיוק מה"מקום" הזה התחלתי לכתוב את התכנית; לצערי כי רב, עדיין ברוב מערכת החינוך (צר לי על ההכללה), בעיקר בבית הספר היסודי, מוציאים מה"וויטרינה" את נושא השואה לקראת יום הזיכרון (עשרה בטבת / כז בניסן / 27 בינואר) וגם אז עוסקים בעיקר בזיכרון... הנרטיב הוא המרכזי... ויום-יומיים לאחר מכן - חזרה ל"וויטרינה".... למרות שהשואה היא חלק (נרצה או לא נרצה מהחיים שלנו כבני אדם, כישראלים, כיהודים... - כמו שהיטיב לתאר אריה פלגי בשירו "לשכוח")
לכן כתבתי תכנית שתתמודד עם ידע עובדתי מחד ודיון הומניסטי מאידך וכל זאת ברמה הקוגנטיבית והרגשית של הילדים (אגב, תהליך מאתגר וארוך... שכלל פיילוט של מספר שנים).
באשר לכך שילדים בברית המועצות או להבדיל בגרמניה או בכל משטר "שוטף מוח" אחר דיקלמו את המנהיג ותפישותיו - זו אינה למידה ואוי למערכת חינוך שמתנהלת כך - אחד מתמרורי האזהרה הגדולים ביותר שאנו, אנשי החינוך צריכים להאיר ולהעיר (בראש ובראשונה לעצמנו) מידי יום במפגש עם הילדים - עוד סיבה להתחברותי להומניזם... העובדה שילד מדקלם משהו לא אומר שהוא מבין ואם הוא לא מבין - אין לדיקלום שום משמעות אידאולוגית אך היא מסוכנת מאוד לאדם ולחברה. (דומה הדבר לקריאה טכנית ללא הבנה - אין קריאה ללא הבנה)
מקווה שהתייחסתי לכל הנקודות שהעלית.
מניחה שהמטרה של שניינו דומה - שיח על אודות השואה.
אשמח להמשיך את השיח.
המשך ערב נעים, ברכה.
 

masorti

New member
תגובה...

נתחיל מענין השם...
ותיקי הפורום יודעים שאני מקפיד על האנונימיות והפרטיות שלי, ולכן אני משתמש בכינוי ולא בשם.
(הכינוי "מסורתי" מתאר אורח חיים, והוא נובע מכך שבמקור השתתפתי בפורומים של דתיים-חילוניים.)
את כמובן יכולה להמציא לי שם בדוי, אבל זה יהיה חסר משמעות ולא שונה מהותית מהשימוש בניק שבחרתי.

ולגופו של ענין...
אני לא מומחה למשנתו החינוכית של קורצ'אק, אבל ממה שהבנתי הפואנטה היא כבוד לילד ויחס יותר שוויוני אליו במקום יחס פטרנליסטי.
אני לא ממש מבין מה כאן "הומניסטי", ובכל מקרה אני הייתי ממליץ לך לא לתייג את התוכנית שלך כ"חינוך הומניסטי" ולדבר על "דיון הומניסטי" כי בטרמינולוגיה הישראלית המקובלת המשמעות היא חינוך חילוני-שמאלני. בשביל מה ליצור מראש "אנטי" אצל בכירים במערכת החינוך שכל חטאם הוא השקפת עולם ימינה מהמרכז?
למה לא לומר בפשטות שזוהי תוכנית לימוד על בסיס כבוד לתלמיד ברוח משנתו של קורצ'אק?

אני לא מתנגד לכך שהתוכנית תהיה פרושה על פני השנה ולא תחומה ליום השואה. אני רק בספק האם זה מעשי, וזאת גם משיקולים טכניים (כמה שעות לימוד אפשר כבר להקדיש לנושא השואה באילוצים של מערכת לימודים כוללת?) וגם משיקולים רגשיים (למי יהיה כוח ש"יטחנו" לו במוח את נושא השואה יותר מכמה ימים בשנה?).
אני לא אכנס לשיטות פדגוגיות ולאיך מעבירים חומר רגיש לגילים השונים, כי זה לא התחום המקצועי שלי. אני מניח שעם הוותק שלך בתחום את מכירה את המאטריה.

לגבי הדוגמאות של גרמניה הנאצית וברה"מ.... הכוונה שלי לא היתה לטעון שהגישה שם היתה נכונה אלא לומר שגיל בית הספר היסודי אינו מוקדם מכדי יכולת להנחיל ערכים. הדוגמא הדיקטטורית מוכיחה שדווקא בגיל המוקדם ניתן להשפיע על החשיבה העתידית.
לענייננו, את יכולה להתחיל לחנך ילדים לחשיבה ביקורתית כבר בגיל בית הספק היסודי ולא לחכות שיהיו על סף צבא.

והערה שלי לגבי דברים שאני הייתי רוצה שהתלמידים יבינו...
לי לא בהכרח בוער להשתמש בשואה להנחלת ערכים, כי כאמור זה תלוי השקפת עולם. לפחות לא כמטרה עיקרית.
כבר אמרתי שחשוב ללמד את העובדות.
אבל עוד דבר שרצוי ללמד (אולי לא בכיתה ב' או ג', אבל למה לא בכיתה ז' או ח'?) הוא שהחיים מורכבים ומכילים גם אפור ולא רק שחור או לבן.
נורא קל לשבת בכיתה מתחת לניאון ולשפוט את הדמויות שפעלו בתקופת השואה, ונורא קל לאמץ דעות קדומות על סמך הכללות.
קחי לדוגמא את הנרטיב הקבוע של השואה מול הגבורה, שלפיו 99% מהיהודים היו סוג של לפלפים פחדנים ורק מיעוט זניח היו אמיצים כי מרדו בנשק.
היום זה כבר פחות מאשר לפני 40 או 50 שנה, אבל עדיין יש הדים לתחושה הזו. אני למשל לא משתגע על האפולוגטיקה המקובלת של "גם ללכת בשורה לבור הירי או לשרוד בגטו זו גבורה". נו אז מה? אם לשרוד בגטו זו גם גבורה, זה מסביר מדוע לא מרדו בכל מקום? הרבה יותר רציני ללמד באיזה תנאים פעלו אותם אנשים ומדוע התנהגותם היתה רציונלית בתנאים אלה. (סתם לדוגמא: ברור שבחור צעיר היה יכול לברוח לפרטיזנים, אבל בכך הוא דן למוות ברעב את כל משפחתו שנשארה בגטו ונסמכה עליו. ובניגוד לנו שיודעים מה היה הסוף, הוא לא ידע בזמן אמיתי שאף אחד לא יינצל מכל הגטו ורק הבורחים ישרדו.)
דוגמא נוספת היא מושג הקאפו. קחי 100 בוגרי מערכת החינוך הישראלי ותשאלי אותם מהו שיפוטם הערכי על הקאפואים. 99 מהם לפחות יאמרו לך שמעצם ההגדרה קאפו היה סדיסט ושיכור כוח ששיתף פעולה עם השטן בהנאה מרובה למען טובתו האישית. אותו כנ"ל כמובן לגבי היודנראטים.
האמת כמובן מורכבת יותר (ואת זה אני יודע בין השאר מידע אישי כבן דור שני). הקאפואים וחברי היודנראטים היו במהותם סוג של "חניך תורן" שבדרך כלל נודב בכפייה לתפקיד בעייתי ומסוכן. כמו בכל אוכלוסיה של בני אדם גם שם היו אנשים טובים והיו אנשים רעים, ובגלל הקיצוניות של הסיטואציה התוצאה היתה קיצונית באותם מקרים שבהם היו בתפקיד אנשים רעים. מה לעשות שכוח מוחלט ובצידו סכנת חיים מוציאים את הרוע מאדם שבמקור אינו טוב לב.
לכן לא יזיק ללמד שהיו גם קאפואים שעשו ככל יכולתם כדי להגן על האסירים הכפופים למרותם, ולתת לתלמידים לחשוב איך הם היו מתנהגים בסיטואציה דומה ושהחיים אינם כה פשוטים.
דרך אגב, באותה מחלקה אפשר גם להכניס דמויות ידועות כמו קסטנר או רומקובסקי שכידוע היו אנשים שנויים במחלוקת.
בתור חצי לודז'אי אני מכיר את סיפורי גטו לודז' מהתחלה לסוף ומלמעלה למטה, וידוע לי שרומקובסקי לא היה האיש שאיתו הייתי מפתח חברות נפש. אבל עדיין עם כל הביקורת על אישיותו, היה רציונל בגישה העקרונית שלו. בגלל שגטו לודז' הושמד בסופו של דבר, אנו מאשימים אותו בדיעבד בכך שכפה מדיניות של שיתוף פעולה והפיכת הגטו לפס ייצור המוני כולל שליחת הילדים להשמדה. אבל העובדה היא שביולי 1944 הצבא האדום עמד בפאתי ורשה, כלומר במרחק 140 ק"מ מלודז' (ענין של יום-יומיים נסיעת טנק באיזור מישורי ללא מכשולים טבעיים שישמשו להגנה). כדיוע הצבא האדום עצר על הויסלה במשך חודשים, וההסטוריונים מתווכחים האם זה בגלל אילוץ או משום שסטאלין העדיף לתת לגרמנים לכתוש את המחתרת הפולנית (האנטי קומוניסטית) בוורשה. הפואנטה שלי היא שמבחינה צבאית זה לא היה מופרך שהצבא האדום ישחרר את לודז' ביולי 1944, כשגטו לודז' עדיין עמד על תילו וחיו בו כ- 70 אלף איש. אם זה היה קורה, רומקובסקי היה מוכרז כגיבור לאומי בישראל ובכל עיר היו מציבים פסלים ואנדרטאות לזכרו.
מבחינת תוכנית הלימודים אני לא מציע כמובן להתעלם מאישיותו הבעייתית או מהטעויות שעשה, אבל לא יזיק שהתלמידים יבינו שאנשים מסוגו פעלו בהינתן המידע שהיה להם בזמן המעשה ולכן האמת עליהם הרבה יותר אפורה מאשר הדמות הפלקטית שנוטים לבנות להם.

אני יכול לחשוב על עוד דוגמאות לנושאים שממחישים את המורכבות שהיתה אז, אבל אני חושב שהבנת את הפואנטה.
לי נראה שהכרת המורכבות הזו היא דבר ראוי לתוכנית לימודים על השואה.
 

ברכה13169

New member
עוד תשובה

ערב טוב לך,
אתחיל מהסוף... בו נסכים שישנם דברים עליהם לא נסכים....
אחד הדברים הראשונים (כמעט) שאני אומרת בכל הרצאה / מפגש ותחילת שנת לימודים - שאין לשפוט אף אדם ובודאי לא מי שחי בתקופה לא נורמלית. אי אפשר לשפוט היום (כשאנו חיים בביטחון, במדינה משלנו, בריאים, שבעים וכו') אנשים שניסו לשרוד עוד שעה... עוד יום....
על כל אמירה שלך אוכל לכתוב ולכתוב... אבל בוחרת להתייחס לשתי דמויות שהזכרת - קורצ'אק (שרעיונותיו החינוכיים הם נר לרגלי והם הבסיס הערכי בתכניתי) - קורצ'אק הוא מחנך הומניסט ואי אפשר לראות זאת אחרת... כמי שמכירה לפני ולפנים את הרעיונות של קורצ'אק (להלכה ולמעשה)... בתכנית שלי קורצ'אק מופיע באופן ישיר ועקיף בכל שיעור ובכל נושא בתכנית. על קורצ'אק מוכנה לכתוב, ללמד, להרצות וכו' (ואף עושה זאת) אך השאלה האם הפורום הזה הוא המקום...
באשר לרומקובסקי - דמותו שנויה במחלוקת וככל שמתעמקים בדמות מגלים זוויות חדשות (ממליצה מאוד לקרוא את הכרוניקה של גטו לודז' - על כל חלקי הכרוניקה וכן את מחקריה של מיכל אונגר) שני דברים יזכרו לו ויעוררו עד עולם פולמוס: נאום הילדים והגטו הפרודוקטיבי ככרטיס לחיים. נאום הילדים, על כל המשתמע ממנו איננו מתאים לשיח עם ילדים בבית ספר יסודי וכפי שציינתי ואחדד שוב - המטרה היא שיח הומניסטי (המשלב ידע, מוסר, ביקורת...)
שבוע טוב, ברכה.
 

masorti

New member
תגובה קצרה...

אין לי ספק שאת מכירה את משנתו של קורצ'אק טוב ממני, ואין לי כוונה להתווכח על כך.
קורצ'אק ודאי היה הומניסט במובן המקורי של המילה, אבל כפי שאמרתי - "חינוך הומניסטי" ובכלל "הומניסטי" הוא בישראלית מדוברת שם קוד לתפישת עולם אנטי-ימנית ואנטי-דתית.
כל מה שהצעתי הוא לא להשתמש במינוח הטעון הזה למיתוג התוכנית שאת מציעה.

לגבי רומקובסקי...
א. הוא רק היה דוגמא להצכת המורכבות של קבלת ההחלטות באותם תנאים. בחרתי בו כי אני מכיר את הדמות מתוקף הרקע המשפחתי שלי. את יכולה לבחור דמות אחרת.
ב. לרומקובסקי זוכרים במידה לא פחותה את אהבת השררה שלו, ויש אפילו שמועות על ניצול מיני של נשים שהיו בסביבתו.
אני אגב לא חושב שתלמיד בסוף בית הספר היסודי לא מסוגל להתמודד עם נאום הילדים. הצגת תמונות של ערימות שלדים וגופות מעוותות (שהיא חלק בלתי נפרד מהמראות שמציגים בטלויזיה ביום השואה) היא לא פחות טראומטית. חוץ מזה, בשביל לדון על העקרון של הקרבת הילדים לא מוכרחים להתעמק בכל פרטי הנאום של רומקובסקי ב- 1942. מספיק לציין את העובדה העקרונית ולהעלות את הנושא לדיון.

והערה אחרונה כללית...
לדעתי לא מספיק לומר לתלמידים משהו בנוסח "אין לשפוט אף אדם ובודאי לא מי שחי בתקופה לא נורמלית". זו הצהרה שעוברת להם ליד האוזן.
צריך להעמיד בפניהם דילמה פרטנית כולל התוצאות של כל החלטה שלהם (נניח עונש קולקטיבי קשה לסביבתם) ולתת להם לחשוב איך הם היו נוהגים בסיטואציה כזו.
 

Y. Welis

New member
אגב גם אפרים ברש, סגן ראש היודנראט בביאליסטוק

הצליח לשמור על הגטו 'שמור' פחות או יותר, עד סוף 43' לערך, ע"י שימוש בתושביו לעבודה. יש על זה ספר טוב של שרה בינדר.

אגב מעניין שלודז' עוד לפני המלחמה, נחשבה למעצמת טקסטיל.
 

מדריך1

New member
גם לי יש שאלות

1. את מי את מייצגת?
2. מה הופך אותך לברת סמכא לכתיבת תכניות לימוד?
3. כתיבת תוכניות לימוד ,הם חלק מתפקיד משרד החינוך, אנשיו או את מי שהוא ממנה כקבלן משנה,עם פיקוח ובקרה.
האם את מאלה,אם כן, מי, אם לא ,מדוע אינך פונה דרך משרד החינוך ולא דרך אתר אשר אין כל קשר לבתי ספר או רשויות.
 

ברכה13169

New member
תשובות לשאלותיך

ערב טוב,
בראש ובראשונה אני מייצגת את עצמי. אדם שאינו מייצג את עצמו בראש ובראשונה ונשען אך ורק על... צריך לעורר שאלות....
ובנימה פחות פילוסופית -
אנסה להכליל את תשובותיי לכל שאלותיך בכדי שלא ארגיש שאני ב"חקירה"...
כתיבת תכנית לימודים הינה תהליך מקצועי רב פנים: קוגנטיבי, פדגוגי, דידקטי, רגשי.
אין הנחתום מעיד על עיסתו אך בכדי לענות על שאלותיך... - אסכם את העבר וההווה שלי מבחינה מקצועית: הוראה, חינוך, הדרכת מורות, הנחיית מורות ופיתוח תכניות לימודים...
"אקפוץ" למהות כי הטכני פחות מעניין...
אני לא המרכז אלא נושאי השואה - אם לא כן, לא היינו מתארנטים בפורום זה... אני מאמינה ב'לעשות את'... ולא מסתפקת ב'לדבר על'... מאחר ומקצועי הוא חינוך והוראה אני מנתבת את עשייתי להוראת השואה באמצעות תכנית מסודרת עם רציונאל, מטרות כלליות, מטרות אופרטיביות לכל שכבת גיל וכו'.
הסיבה שאני פונה (גם) באמצעות הפורום לקהל יעד שמתעניין בנושאי השואה (הכוונה למורים, מנהלים וכו') - להציע תכנית לימודים שזכתה בשני פרסי חינוך.
חשוב לתת את הדעת לכך שאין תכנית להוראת השואה לבתי הספר היסודי (הכוונה לתכנית שנתית ולא רק "סביב" יום הזיכרון) וממקום זה התחלתי לכתוב את התכנית לפני כעשור. הפעלתי פיילוט מספר שנים והתכנית יצאה לדרך בשלמותה.
מקווה שהשבתי לכל שאלותיך.
אשמח להמשיך את השיח.
המשך ערב נעים, ברכה.
 
למעלה