מחפש חומר על שילוב

אריה127

New member
מחפש חומר על שילוב

הבן שלנו מתחיל שילוב בשנה הבאה. אנחנו מחפשים חומר על שילוב. מה עושה שילוב לשילוב טוב. כיצד מדריכים את הסייעת? על מה צריך לשים דגש וכו'
מכירים ספר/חוברת בנושא?
תודה!
 

SMADAR55

New member
שמעתי המלצות מצויינות על סדנת "אתגר השילוב"

של גל בכר. הסדנה מיועדת להורים המשלבים את ילדיהם במערכת החינוך הרגילה, לאנשי צוות (גננות, מורות, סייעות) ולכל מי שרוצה לעסוק בתחום.
הסדנה בת 8 מפגשים של כ- 4 שעות למפגש.
הנושאים בהם עוסקת הסדנה: איך מתחילים את השנה בדרך הטובה ביותר, איך מגייסים את המורה /גננת
לשילוב? איך מלמדים את הילד למצוא את מקומו בין שאר הילדים ועוד.
הבן שלי משולב מגן חובה, לא עברתי את הסדנה ואני מתכננת לעבור אותה בעתיד. תעשו חיפוש בגוגל , אני חושבת שיש דף פייסבוק לגבי הסדנה או אתר או לברר דרך אלו"ט.

כמו כן, ניתן לפנות לועד ההורים המשלבים הארצי (ראה הקישור בהודעה נפרדת מאתמול בנושא השילוב) ולהתייעץ עם יעל ניר לגבי חומר כתוב. כדאי להצטרף ללוח התפוצה שלהם- הם מידי פעם שולחים חומרים / טיפים עבור ההורים .
 

SMADAR55

New member
מאוד רוצה ללכת אבל כל פעם שנפתחת סדנה

אני חוששת להתחייב למפגשים (מבחינת יכולת התארגנות שלי).

בקצב הזה אני ארשם כשאפרוש לגמלאות.
 

אריה127

New member
ממש אשמח לתובנות, דגשים וכו'

תודה
סיכוי קטן מאוד שאוכל להגיע
 

SMADAR55

New member
האם אצלכם הרשות בוחרת עבורכם את הסייעת או שאתם בוחרים אותה?

זו למעשה השאלה הבסיסית והחשובה.
אצלינו הרשות בוחרת את הסייעת כך שאין להורים יותר מידי יכולת השפעה .
כל הסייעות שקיבלנו היו בעלות מספר שנות נסיון בתחום , עברו הכשרות בתחום. סייעות מחליפות (בימי מחלה של הסייעת/ בקייטנות) היו בחלקן ללא שום הכשרה. היה לנו סייע מחליף במשך חודשים (חופשת מחלה של הסייעת) ללא הכשרה קודמת ופשוט נפלא.
אם יש לכם אפשרות לבחור המשימה הראשונה היא לאתרת סייעת טובה ולסגור את כל ההבטים הבירוקרטיים.
אני מעולם לא נדרשתי לדאוג להכשרת הסייעת כך שלא יכולה לייעץ בתחום. המתי"א מלווים ומדריכים.
אם אתם משתתפים בעלות שכרה, חשוב לסגור בחוזה או בדרך אחרת (העיקר שיהיה ברור לשני הצדדים) האם אתם נדרשים לשלם לה בעבור ימים בהם לא מתקיימת פעילות בבית הספר (חופשות/ שביתות/ ימי מחלה שלה/ ימי מחלה של הילד), האם היא תלווה את הילד בקייטנות, ערוץ ההידברות ביניכם (באיזו תדירות היא מדווחת לכם ואיך- במייל, טלפונית, מחברת קשר, פגישות אישיות או האם אתם מעדיפים הידברות באמצעות המחנכת).
חשוב להיפגש לפני תחילת שנת הלמודים ושהילד יכיר אותה מחוץ למסגרת בית הספר.
קביעת התח"י נקבעת אחרי תחילת שנת הלמודים ובשיתוף של כל הגורמים (כולל הסייעת) כך שזה לא רלוונטי לפעילויות המקדימות. צוות בית הספר צריך להכיר את הילד ורק אחרי זה יוכלו לקבוע יעדים.
חשוב מאוד להגדיר מה הדרישות שלכם- האם הסייעת היא סמויה או לא . בהתאם לכך עליה לפעול. כמובן שזה בתאום עם המחנכת.
מה זה שילוב טוב? כל אחד בוודאי יגדיר אחרת.
מבחינתי שילוב טוב זה אם הבן שלי מרגיש טוב בבית הספר.
אני אתן לך דוגמא- הבן שלי עכשיו בכתה ג'. בשנה שעברה מאוד קיטר על בית הספר.
השנה הוא מאוד השתפר מבחינה למודית וגם מבחינה חברתית. מבחינה חברתית- יש לו שני חברים ממש טובים מהכתה שאיתם מבלה הרבה אחרי בית ספר. חוץ מהם לעתים מתקשרים אליו/ הוא מתקשר לילדים אחרים מהכתה ונפגשים (בכתה ב' זה היה נדיר). לא מזמן הייתי צריכה להוציא אותו ביום שישי מוקדם מבית הספר. באתי להוציא אותו והוא לא הסכים ללכת משום שהתחילה הפסקה והוא לא הסכים לוותר על משחק כדורגל עם הבנים של הכתה. הוא גם מתלהב להישאר בבית ספר אחרי שעות הלמודים לחוגים המתקיימים בבית ספר. בשנה שעברה כל הזמן רק רצה לצאת מבית הספר וכמה שיותר מהר.
סייעת טובה לדעתי צריכה לדעת לתווך ולעזור כשהילד מהתקשה (בסיטואציות חברתיות או בלמודים) ולדעת גם לשמור מרחק (לא כל הזמן להיות צמודה לילד), היא צריכה להיות דיסקרטית (למשל- לא לדבר ליד הורים אחרים על הילד)
כל אחד יגדיר שילוב טוב אחרת.
בכתה א' כשלבן שלי היו שיא הקשיים (מכל הבחינות) , מנהלת בית הספר הגדירה את השילוב שלו כמאוד מוצלח. אני חשבתי אז אחרת.
 
הרשות מחויבת לשקול לקבל סייעת שההורים מבקשים.

יש הגדרה כזו בהנחיות של משרד החינוך... (אני אמצע את זה ואפרסם) הגעתי אם זה לוועדת שילוב/ השמה לא זוכר מה קודם למה אבל לוועדה הראשונה. ואז הם התחילו לנסות לחרטט בכל מיני דברים.... לא רק בנושא הסייעת. שלפתי להם את המסמך והם נחנקו... שלחתי את הסייעת שלנו למנהל החינוך אצלנו... וסידרו את העיניינים תוך רבע שעה סיימה שם את כל העיניינים.
 
מצאתי... מתוך אתר אלוט

http://alut.org.il/?page_id=402

בנוסף, תוכנית השילוב כוללת תמיכה מסוג סייעת (על-פי דרגות תפקוד).
על פי ההנחיה של מנהלת האגף לחינוך מיוחד למפקחי החינוך המיוחד, למנהלי המתי"אות ולמנהלי מחלקות חינוך, יש לגלות רגישות, לחזק את ההקשבה להורים, ולבחון בנפש חפצה את האפשרות לשלב סייעות המומלצות על-ידי המשפחה. עוד נכתב בהנחיה , כי פתיחות ושקיפות עם המשפחות והתלמידים, תוך שיתוף הצוות התומך, תסייע בקידום השילוב ובהצלחתו.
 


 

אריה127

New member
אנחנו יכולים להביא סייעת.

גם נאמר לנו שאף אחד לא יספור כמה שעות הסייעת תהיה. כלומר, לא ימנעו מאיתנו להוסיף שעות על חשבוננו.
סייעות אחרות שנמצאות בבית הספר סיפרו שכמעט ואין הדרכה של המתי"א. כך שאנחנו נצטרך להדריך את הסייעת. מבחינתנו זה בסר גמור ואפילו עדיף.
הילד עולה לכיתה א' כך שקשה לנו לתת הערכה של הקשיים שלו. ולכן קשה לנו להגדיר דרישות.
אחת הבעיות שזיהינו היא שהוא היחיד שעולה מגן השפה לכיתה רגילה, ואילו שאר הילדים מכירים זה את זה משנתיים בגן.
שאלה חשובה למציאת סייעת היא האם ניתן להביא שתי סייעות (שכל אחת עושה חלק מהשעות)
 
צודק.

אף אחד לא סופר שעות. הם יודעים שמוסיפים וזה טוב לשני הצדדים. אין בכלל הדרכות. אצלנו בגן הגיעה המדריכה פעם אחת לפני שבועיים פעם ראשונה מתחילת השנה. לגבי סייעת נוספת אין לי מושג. זה שלא עולים איתו ילדים אני מאמין שיסתדר עם זה. זה בדיוק התפקיד של הסייעת להכיר לו חברים חדשים. בהצלחה...
 

אריה127

New member
שאלה נוספת - האם אפשר ששתי סייעות יעשו את השילוב??

אשמח לנסיונכם.
האם קיים חוק או תקנה בעניין?
 

TikvaBonneh

New member
בטח שאפשר זה גם עדיף

כי אז יש יותר גמישות. זה מקובל אצלנו כי בדרך כלל העובדות הינן סטודנטיות.
 

1דרור ב

New member
שילבתי את הילד שלי מגיל 0 עד כיתה ו'

התובנה הכי חשובה היא שזה סתם בזבוז זמן אחד גדול,ובייחוד להורים,שלהם זה התעסקות
אינסופית ומיותרת.חינוך מיוחד זה קייטנה אחת ארוכה במימון המדינה וכל ילד עם קצת אינטלגנציה
יוציא את אותו דבר ויותר ,כמו בחינוך רגיל.כמובן שכל ילד עם צרכים מיוחדים זכאי ורצוי שיהיה בחינוך
רגיל,אבל בשביל שזה יצליח יש יותר מידי גורמים שצריכים לשתף פעולה ביחד כדי שזה יקרה.ברוב המקרים
גם היום הרבה יותר מידי זמן אחרי שעבר חוק שמחייב את המדינה לשלב,אין מספיק מקומות שבהם כל הגורמים
האלה משתפים פעולה ביחד.שיתוף פעולה ואחריות זה צמד המושגים שחייבים להיות בשביל ששילוב יצליח,אם תשמע
אותם נאמרים בתור הבסיס לשילוב ,תצליח ,אם לא ,לא יעזור לך שום דבר ותמצא את עצמך בשדה קרב.עם מי ומי צריך
לשתף פעולה? ומי צריך לקחת אחריות ? ראשית כל הבית ספר חייב לקחת אחריות על השילוב,להעיף את המתי'א או איך
שהם נקראים אצלכם ולהשאיר אותם רק בתור גורם מדריך בשלב ראשון ,בשלב שני הבית ספר עצמו צריך לקחת על עצמו
את ההדרכה.הדבר השני הוא אחריות המחנכת לשילוב,סייעת בהגדרה שלה ,היא סייעת לעזרת המורה בכיתה,היא נועדה לפנות
למחנכת את הזמן בשביל לקחת את האחריות והסמכות על שילוב הילד,כשמחנכת פועלת בשביל זה ,זה עובד ,כשמשאירים את זה
לסייעת ,יוצא חרבנא אחת גדולה.בסוף עם מי ומי צריך לשתף פעולה,בית הספר והצוות שלו עם ההורים ועם כל גורם שבא במגע
עם הילד,הייתי מרחיק והולך עד ביקורי בית וביקור אצל המטפלים ,אבל זה לא קורה לעולם ,אף אחד במערכת החינוך לא מבזבז היום
דקה אחת על חשבון הזמן הפרטי שלו ,גם לא למען שילוב.כמובן שההורים מבזבזים בשילוב בעיקר את הזמן שבו הם מתפרנסים,כי המורים
לא.בקיצור ,אם יש לך אופי של דון קישוט,עם לא מעט כסף בכיס ,שילוב זה אתגר מצוין ,אם בא לך לחסוך את כל הקשקוש הזה שלא מצליח
להתרומם לשום מקום,שלח את הילד לקיטנה של משרד החינוך,היא עובדת בניגוד לחינוך הרגיל רוב השנה.
 


חייכתי לא מעט במהלך הקריאה... רוב הדברים נכונים השאר אני רוצה להאמין שהם לא נכונים...
וכך או כך תמיד יוצא שהורים לילדים מיוחדים לא בוחרים בדרך הקלה...
אז בהצלחה...
 
למעלה