מחפש מקורות...

Ronen B

New member
מחפש מקורות...

צהריים טובים לחברים/ות ! שתי שאלות לי אליכם: א. "ברוך....המוציא לחם מן השמיים". כידוע, ברכה זו לא נכללת ב"ברכות הנהנין", שאלתי היא: מהי מקור הברכה- מתי נקבעה וע"י מי? ב. במגילת אסתר מצויין שמרדכי הורה לאסתר שלא לגלות את מוצאה היהודי, אולם, כאשר נשאל מרדכי מדוע הוא מסרב להשתחוות להמן- הודה הוא תיכף ומיד שהינו יהודי. וכאן שאלתי היא: מדוע חשף מייד מרדכי את מוצאו ומדוע דווקא בשלב זה? (הרי יכל הוא להתחמק בתירוץ כזה או אחר...). תודה מראש לכל המשיבים/ות !!!! רונן.ב נ.ב- ציון מקור מדויק לתשובה הניתנת (ספר או אפילו מקור אינטרנטי) הינו חשוב ביותר.
 
תשובות.....

שלומות. א. ברכת: "המוציא לחם מן הארץ" - הינה ברכת הנהנין לכל דבר ועניין. ב. במדרש כתוב: שמרדכי הראה להמן שטר, בו המן שעבד עצמו לעבד אצל מרדכי. וזאת לאחר שבזמן מלחמה נגמר להמן המים, והוא קיבל ממרדכי. ואת השטר הזה הראה כאשר סירב להשתחוות, ולכן נאלץ לומר שהוא מרדכי היהודי. וליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר - כן תהיה לנו.
 
ובמדרש רבה מובא.....

שכאשר מינה אחשוורוש את המן, והוכרחו להשתחוות לו, הלך המן ולבש בגד ובו עבודה זרה, כדי שהמשתחווים ישתחוו לע"ז, ולכן היה חייב מרדכי לומר שהוא יהודי ואינו יכול להשתחוות לע"ז.
 

Ronen B

New member
אי הבנה....

מרדכי היקר! בראש בראשונה- תודה על התשובות וההתיחסות. לגבי תשובתך הראשונה- שים לב ששאלתי היתה לגבי המוציא לחם מן השמיים ולא מן הארץ (דהינו הברכה על ה "מן" המוזכר בספר "שמות ט"ז"). בנוגע לתשובתך בנושא מרדכי- במידה ואפשר, אשמח מאד באם תפנה אותי לספר המדוייק (עד לרמת העמוד בספר....) בו מצאת את התשובה. בתודה מראש (וסליחה על הנדנוד...
) רונן
 
כמה בעיות עם מה שאתה כותב

א) מרדכי לא אמר להמן שהוא יהודי אלא לעבדי המלך (מגילת אסתר, פרק ג' פסוק ג'). מי שהגיד להמן שמרדכי יהודי אלו עבדי המלך שכן כתוב בפרק ג' פסוק ו': "ויבז בעיניו לשלח יד במרדכי לבדו כי הגידו לו את עם מרדכי". שים לב שכתוב "הגידו" ולא כתוב שמרדכי אמר לו. ב) מרדכי לא "נאלץ" לומר אלא אמר בכוונה תחילה שהוא יהודי. למה? מצאתי הסבר יפה לדבר בספר "מגילת אסתר" עם ליקוט חדש של פירושים ממאמרי חז"ל ומגדולי הראשונים והאחרונים שליקט: הרב מאיר יעקב זלוטוביץ. זה אומנם ארוך אבל זה מאוד מעניין ועונה לך על השאלה: ומרדכי לא יכרע ולא ישתחוה (עמוד 175 בספר) פעם אחת נתן המללך ממון {למרדכי ולהמן} ושיגרם בראשי גייסות לכבוש את המדינה. נטל המן ממון שלו ואכלו, ולא נשתייר לו ממון. כשבא להוציא עלבעלי המלחמה, לא היה בידו כלום, אבל מרדכי חצי של ממון היה בידו. בא המן אצל מרדכי, אמר לו הלויני ממון זה שבידך. אמר לו אין אני מלווך, אלא אם כן תמכור את נפשך לעבד לי. קבל על נפשו והלווהו. וכתב לו הרי המון עבדו של מרדכי (ילקוט שמעוני תתרנ"ו). המהר"ל (בספרו אור חדש) מסביר שלמרות שמרדכי היה יכול להמנע מלפגוש את המן, הוא הלך בכוונה לקראתו, כדי להראות לעין כל שאין הוא נכנע מפניו. התנהגותו של מרדכי מעוררת תמיהה; לשם מה היה עליו להתגרות בהמן? זאת ועוד, התרגום מביא שבכל פעם שמרדכי היה רואה את המן, הוא היה מראה לו את מנעלו שעליה היה כתוב שטר המכירה, כדי להזכיר להמן שהוא עבדו של מרדכי. ויש להבין מדוע התגרה מרדכי באופן כה חמור בהמן שהרי באותה שעה היה המן "רשע שהשעה משחקת לו". מעשיו של מרדכי הגדילו את חמתו של אותו רשע. בודאי למרדכי היתה סיבה חשובה להנהגה זו, שהרי הוא ידע שהוא עלול להביא על עם ישראל סכנה גדולה מאד. גם בתלמוד (מגילה יב) וגם במדרש (ילקוט שמעוני תתרנ"ג) מובא שחלק מעם ישראל אמנם הביא תרעומת בפני מרדכי בגלל התייחסותו להמן. כראש הסנהדרין באותו דור, בוודאי שקל מרדכי את צעדיו היטב והוא עשה אותם בגלל סיבות עמוקות וחשובות ביותר. ננסה להסביר מעט ממניעיו ומנימוקיו של מרדכי. במדרש תנחומא (פרשת ויחי) מובא: א"ר שמואל בר נחמן אגדה היא שאין עשו (עמלק) נופל אלא ביד בני בניה של רחל שנאמר אם לוא יסחבום צעירי הצאן(ירמיהו מט:כ). פרשת פגישתו של יעקב אבינו עם עשו, כאשר הוא חזר לארץ ישראל מחרן (בראשית פרק ל"ב) מהווה לימוד לדורות כיצד על עם ישראל להתייחס ליתר העמים ומה עליו לעשות כדי להינצל מידם. [מובא בחז"ל שכאשר התנאים נסעו לרומי, כדי להציל את עם ישראל מגזירות מלכות הרשע הרומאית, םה למדו היטב את פרשת יעקב ועשו. מפרשה זו בתורה הם הבינו כיצד לפעול בהיותם ברומי כדי להציל את עם ישראל מיד מלכות הרשע]. מובא במדרש שכאשר יעקב אבינו עמד להיפגש עם אחיו שונאו, הוא הכין את עצמו לשלשה דברים: לדורון, לתפילה ולמלחמה. לפי מסורת חז"ל מעשיהם של אבותינו המובאים בתורה הם בבחינת "מעשי אבות סימן לבנים". בין השאר, כלול כאן הענין שבמעשיהם ובדרך הנהגתם של אבותינו, ניתנת לנו הדרכה כיצד לנהוג במצבים דומים מפגש יעקב ועשו הוא סימן מוקדם למה שיקרה לאורך כל ההסטוריה של עם ישראל. ההתמודדות בין יעקב לעשו היא מאבק נצחי. יעודנו בחיים הוא לעמוד מול הסכנה - הן במישור הרוחני, נגד רצונו של עשו לבטל את יחודו של עם ישראל והן במובן הגשמי, נגד רצונו של עשו להשמיד ח"ו את ישראל (רמב"ן). במדרש מובא שכאשר באו ישראל אל מרדכי ושאלו אותו למה הוא אינו מכניע את עצמו לפני המן, הוא ענה להם שהוא יהודי. השיבו לו שגם אבותיו (יעקב ובניו) השתחוו לעשו, כדי לא להעלות את חמתו של השונא. לטענה זו השיב מרדכי שבנימין אביו היה במעי אמו באותה שעה שהם נפגשו עם עשו, והוא לא הכניע את עצמו לפני הרשע. תשובה זו של מרדכי ראויה להבהרה; שהרי יתכן שאם בנימין היה בחיים, גם הוא היה מכניע את עצמו לעשו כשם שעשה יעקב, ואם כן כיצד ניתן ללמוד מכאן דרכי הנהגה? הרב דסלר (מכתב מאליהו חלק ב) כותב שחייב תמיד להיות בעם ישראל שבט אחד שאינו מכניע את עצמו לפני הרשעים. יעקב אבינו, הכין את עצמו לפגישה עם עשו, בדורון, בתפילה ובמלחמה - כלומר, הוא הכין שלש דרכים שונות שבהן ניתן להתמודד עם עשו. "מעשי אבות סימן לבנים" ומכאן אנו למדים שקיימות שלוש דברים כיצד עלינו להתמודד עם הרשע שעשו מגלם. לא כל הדרכים מתאימות לכל אדם. ישנם אנשים אשר אינם מסוגלים לעמוד מור האתגר שעשו מציב מולם - עליהם לתת דורון ולהשתמט מהמערכה, פן לא יצליחו. ישנם אנשים אשר דרכם בהתמודדות היא תפילה. וישנם אנשים - אשר מכח אישיותם הנעלה - מוטלת עליהם החובה לאמץ את כל הכוחות המצויים בקרבם כדי להתמודד עם כוחות הרשע של עשו. תפקיד זה נטל מרדכי על עצמו. דרך זו היא מסוכנת ביותר ורק גדול הדור יכול לקבל על עצמו משימה קשה כזו. כדי להצליח במאבק מסוג זה על האדם להיות בעל אמונה ובטחון חזקים מאד ה', ועליו להתאזר בנחישות דעת ובנכונות להתמודד בלי פשרו. זו היתה כוונת תשובתו של מרדכי כאשר אמרו לו, והרי אבותיך השתחוו לעשו. ענה להם מרדכי: בנימין אבי במעי אמו היה; אני נצר של בנימין וממשיך דרכו של זה שאף פעם לא התפשר עם הרשע. .........כאשר יעקב אבינו בירך את בנימין, הוא תיאר אותו כזאב (בראשית מט:כז). תיאור זה מהווה משל לתכונות הנפשיות של צעיר השבטים. קיים הבדל בין הזאב לבין יתר החיו. שאר בעלי החיים נרתעים מלתקוף כאשר עומד נגדם כח גדול יותר. הם יגנו על עצמם אבל לא ינסו לעשות מעשים הנראים להם שהם מעבר ליכולתם. לעומתם, הזאב תוקף גם כאשר המשימה נראית כבלתי ניתנת לביצוע. הגדרות שרועה הצאן מקים מסביב לעדרו מהוות אתגר עבור הזאב, הוא רואה בהן מכשול שיש לנסות לעבור אותו. הזאב מגלה דביקות בהשגת המטרה ודרכו היא מאבק בלי פשרות - תכונות אלו מייחדות אותו מיתר בעלי החיים. תכונות אלו הן הן שנתנו למרדכי את היכולת להתמודד עם המן, לעמוד כנגדו לא להיכנע לו בכלל. היהודים טענו למרדכי שאין זה הזמן המתאים להתמודד עם המן - שהרי השעה משחקת לו. הם בקשו ממרדכי שינסה להשתמט ממנו. למה להתגרות בו? הרי המן הוא משנה למלך ואין אפשרות להתמודד עמו? ענה להם מרדכי, כנצר לשבט בינימין אשר אף פעם לא התפשר, אוכל בעז"ה להצליח וזו היתה ברכתו של יעקב אבינו לבנימין: בנימין זאב יטרף...ולערב יחלק שלל (בראשית מט:כז) ...זה מרדכי ואסתר שעמדו להם לישראל בגלותם שדומה לערב (מדרש).
 
מצאתי תשובה לשאלה הראשונה שלך

אתמול כשעברתי על הספרים שלי בבית בשביל למצוא דברי תורה לעלון שאני מכינה מצאתי את הדברים הבאים בספר "פרפראות לתורה" בפרשת בשלח : "ובני ישראל אכלו את המן ארבעים שנה...עד באם אל קצה ארץ כנען"(ט"ז, ל"ה): שנינו במסכת ברכות (מח, עב): "משה תיקן לישראל ברכן 'הזן' (ברכה ראשונה בברכת המזון), בשעה שירד להם מן". ובהמשך הגמרא שם למדים בקל-וחומר, שאם חייבים לברך אחרי הסעודה ("ברכה אחרונה" - כשהוא שבע) - כל שכן שחייבים לברך לפני הסעודה ("בראכה ראשונה - כשהוא רעב"). כאן יש מקום לשאול: מה ברכה בירכו אבותינו במדבר קודם אכיל המן? לשאלה זו נתנו חכמי ישראל, ראשונים ואחרונים, תשובות שונות; ונביא כאן כמה מהן: א) ברכת "המוצא". כוון שהמן קרוי "לחם", ככתוב: "הנני ממטיר לכם לחם מן השמים" (טז, ד); וכן נאמר: "הוא הלחם, אשר נתן ה' לכם לאכלה" (טז, טו). לפי דעה זו, נוסח הברכה היה: "המוציא לחם מן השמים" (ולא המוציא לחם מן הארץ"). ב) "בורא מיני מזונות". כוון שנאמר על המן: "וטעמו כצפיחית(=כעוגה) בדבש" (טז, לא). ג) "שהכול נהיה בדברו". שכן נאמר במשנת ברכות (ו,ב): "על כולם (=על כל מיני מאכל ומשקה) - אם אמר 'שהכול נהיה בדברו', יצא". ***** לדעת כמה פוסקים חשובים, לא נתחייבו בני ישראל במדבר לברך על המן. דעה זו מנמק הרשב"א (רבי שלמה בן אברהם אדרת, מגדולי הראשונים בסוף המאה הי"ג ובראשית המאה הי"ד) בדרך הבאה: כידוע, אי מברכים על קיום מצוות צדקה; משום שמתן צדקה תלויה גם ברצון המקבל, וקיימת אפשרות שהמקבל יסרב ליטול את הצדקה, ונמצא שהנותן בירך ברכה לבטלה. כיוצא בכך - אומר הרשב"א - אפשר לומר על אכילת המן. נאמר על המן, שאשרפ היה לטעום בו כל מיני טעמים. משום כך ייתכן, שלאחר שאדם בירך על מאכל שהוא ביקש לטעום, הוא נמלך בדעתו ומבקש לטעום במן טעם של מאכל אחר, המחייב ברכה אחרת; ונמצאת הברכה הראשונה שבירך - ברכה לבטלה...
 
למעלה