מחפש נתונים היסטוריים על שולי רווח

יעקב ו

New member
מחפש נתונים היסטוריים על שולי רווח

אני מחפש נתונים לאורך שנים של שולי רווח מה שנקרא GROSS MARGIN.
בעיקר של חברות ציוד תקשורת כגון CISCO JUNIPER ALU
דווקא חשובות לי השנים הראשונות של החברה ולא ההמשך.
הסתכלתי באתרי הפיננסים ולא מצאתי עד כה.

אני מתמודד עם מודל של רווחיות מוצר בשנים הראשונות שלו - האם דווקא ניתן להשיג שולי רווח גבוהים או שדווקא שולי הרווח מתחילים נמוך ועולים בהמשך עד להתייצבות מסויימת.
יש כאן שני גורמים מנוגדים - מצד אחד ניתן לכאורה למכור במחירים יותר גבוהים בהצחלה אבל מצד שני היעילות התפעולית והכמויות הקטנות מגדילות את עלות היצור.

אודה לרעיונות איפה אפשר למצוא את זה.
 

KobeRider

New member
אם תתן לי רשימת סימבולים אני יכול למצוא לך

בערך 10-15 שנה אחורה. זה לא יעזור לך עם חברה כמו סיסקו, אבל אני מניח שעם שאר החברות זה ייתן לך מושג.

בקשר למודל שלך, השאלה לא בהכרח תלויה במוצר ובמשך החים שלו עד כה, אלא בסביבה התחרותית שלו.
הנה מספר שאלות שאתה יכול לשאול את עצמך:

1. מה חסם הכניסה של יצרנים חדשים? האם יש סכום השקעה גבוה, האם חברות קיימות יכולות להתרחב בקלות, האם יש רגולציה מעכבת, האם יש פטנטים או טכנולוגיה מיוחדת, האם המיתוג משחק תפקיד, האם יש גישה נוחה לספקים וחומרי גלם.

2. מהו הכוח של הספקים? האם יש רק ספק אחד (במקרה הזה של החומרה עצמה ושל חומרי הגלם), האם קל לעבור לספק אחר, מה מחיר חומרי הגלם.

3. מהו הכוח של הצרכנים?? כמה צרכנים יש, מה גודל השוק, כמה חברות מספקות מוצר תחליפי (מוצר אחר לא חייב להיות זהה, אלא לתת אלטרנטיבה אחרת. רכבת למשל היא תחליף לטיסות פנים), כמה קל לצרכנים להחליף את המוצר.

4. מה מצב התחרות בשוק? כמה מתחרים יש לחברה, האם השוק בכללותו צומח או מתכווץ, האם נאמנות מותג משחקת תפקיד, האם קל לחברות לצאת מהתחרות.


השאלות האלה הן הבסיס של כוחות התחרות שפותחו על ידי מייקל פורטר, והן נותנות כיוון מחשבה כללי.

תחשוב על המוצר שאתה בוחן ותשקול את השאלות האלו. אם הן מצביעות על מוצר וחברה שיש להם יתרון תחרותי, שולי הרווח יהיו גבוהים.

ככלל אצבע, בלי קשר לתעשייה כזו או אחרת, שולי הרווח של התעשייה נוטים לנוע בצורה מחזורית, ושולי הרווח של חברה מסויימת נוטים לקטון בתוך המחזוריות הזו.
 

יעקב ו

New member
תשובות

קודם כל תודה רבה על העזרה.

אני מכיר את השיקולים שנתת, למעשה יש לי MBA וטחנתי גם את פורטר כמו את שאר הגורואים למיניהם.

אלא שהפעם אני לא מחפש הסברים כי כמו שאמרתי יש הסברים מנוגדים איכותית ובסוף שקול הכוחות הכמותי קובע מה קורה בפועל. זה גם ברור שזה שונה ממקרה למקרה ומתחום לתחום.

אם יש לך ביד מוצר עם יתרון חזק שתוכל למכור במחיר גבוה אז זה יתן רווחיות גבוהה עד שיכנסו מתחרים וכולי.

לכן הפעם אני רק מחפש מידע אמפירי שאומר - מה קרה לחברות דומות בעבר. מאחר ואני מנסה להבין איך נראה ה- GM בשנים הראשונות דווקא אז נתוני ההווה כשהשוק כבר יציב (כגון במקרה של סיסקו) פחות עוזרים לי. המחשבה שלי היתה כזו (אבל אין לי סימוכין):
בשלב ראשון עליות היצור גבוהות ולכן הרווחיות נמוכה.
בשלב שני הכמויות גדלות, היצור מתייעל, יש יתרון לגודל והרווחיות עולה.
בשלב שלישי נכנסים מתחרים, הלקוחות והספקים לוחצים, והרווחיות יורדת.

לשאלתך על סימבולים - חברות ציוד תקשורת שלא קיימות יותר מדי שנים ויש להם מרכיב חומרה גבוה (ולא תכנה יותר מדי) יהיו למשל - אלוט הישראלית (ALLT), חברת F5 שהיא FFIV, ריוורבאד אולי כי אני לא בטוח כמה זמן קיימת RVBD, סיטריקס CTXS, נטאפ NTAP.
 

KobeRider

New member
למה שעלויות הייצור יהיו גבוהות בהתחלה?

אנחנו לא חיים בעולם שפס ייצור משוכלל הוא משהו בלתי מושג. נכון שיש התייעלות מסויימת ככל שהזמן עובר, אבל ההתייעלות הזו זניחה בסך הכל.

הרבה מאוד מפעלים, במיוחד בתחום חומרת מחשבים ואלקטרוניקה מייצרים בפסי ייצור במזרח שמשותפים להרבה חברות, ולכן גם מתרחבים ומתכווצים לפי הדרישה. (בדיוק עכשיו התפרסם ש-FOXCONN למשל מייצרת גם את PS4 וגם את XBOX, וזה כמובן במקביל לשאר הייצור שלה, שמפורסם בעיקר בזכות האייפון, חצי מהטאבלטים בשוק, ואחוז המתאבדים הגבוה של עובדיה)

בכל מקרה, זה זניח לעומת שאר הכוחות הפועלים בשוק.

אני אבדוק את החברות שציינת, נראה מה אפשר לדעת עליהם (אל תשכח גם שאפילו אם הולכים את כל השנים אחורה, עדיין חשופים רק לשנים הציבוריות אחרי ההנפקה).

[[כן, לא חשבתי שאני מחדש משהו עם פורטר וכו', אבל בדרך כלל מעדיף לתת תשובות מקיפות שיעזרו גם לכל מיני קוראים מזדמנים.]]
 

יעקב ו

New member
כשמדובר ברכיבים

בכמויות קטנות, בתהליכי עבודה שעדיין אינם יעילים, ב-YIELD נמוך של ASIC ים, באוטומציה לא מלאה של הרכבה ובדיקות - בלשב הזה עלות היצור ליחידה עדיין גבוהה.
כן חשבתי על הבעיה של השנים הראשונות כשהחברה ציבורית אבל היא היתה פרטית קודם. לא רואה פתרון פשוט לזה.
 

mnakash

New member
לא בטוח שיעזור

וכנראה אתה מכיר יש 10-15 שנים בADVFN בפנדמנטלס ו10 שנים בMORNINSTAR.

אם לא חשבת על זה כבר לבד אולי אפשר לעשות פירוק של תעשייה לחברות שכבר מונפקות בשלב סטארטאפ, צעירות, ותיקות ודועכות ומהן לקבל תובנות לפי הMARGINS באתרים כמו שהזכרתי למעלה.

אני לא בטוח שבספר הזה יש בדיוק משהו שאתה מחפש (כמעט בטוח שאין), בכל מקרה לא הייתי קונה אותו במיוחד


http://www.amazon.com/Valuation-Mea...=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1381417979&sr=1-1

עוד רעיון זה לשאול את החברה מקהילת השקעות ערך בדה מרקר. אני לא יודע מה הבקיאות שלהם בתעשייה הספציפית אבל יש שם כמה חברה עם הרבה ידע בנושאים האלו.
 

יעקב ו

New member
תודה על הרעיונות

אסתכל.

לגבי הספר - אוותר על זה כי לא אמצא בו שימוש נוסף.
 

KobeRider

New member
אני יכול לנסות לברר למי יש את הספר ב-PDF

שמעתי שיש כאן אנשים בפורום שיש להם כל מיני ספרים בגרסא אלקטרונית ואין להם בעיה לשתף (לעיון בלבד כמובן, אנחנו לא רוצים שתגזול פרנסה ממקנזי חס וחלילה)
 
למעלה