מחקר בנוגע ליחסי יהודים-ערבים

מחקר בנוגע ליחסי יהודים-ערבים

היום התפסמה כתבה בעיתון "ידיעות אחרונות" על מחקר חדש שבחן את יחס התלמידים היהודים לתלמידים הערבים ולהפך. המחקר בנושא "תפיסת האחר בקרב בני נוער יהודים וערבים בישראל" נערך בקרב 1600 תלמידים מ22 בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ. מוטב לציין כי את המחקר ערכו ד"ר חגי קופרמינץ וד"ר יגאל רוזן ורביע חסייסי מאוניברסטית חיפה. אלה הממצאים: תלמידים יהודים חושבים ש... 75% הערבים לא משכילים 69% הערבים לא חכמים 75% הערבים לא תרבותיים 74% הערבים לא נקיים 75% הערבים אלימים 33% פוחדים מהערבים 48% מוכנים לפגוש ערבים תלמידים ערבים חושבים ש... 27% היהודים לא משכילים 47% היהודים לא חכמים 40% היהודים לא תרבותיים 57% היהודים לא נקיים 64% היהודים אלימים 52% מבינים את היהודים 75% מוכנים לפגוש יהודים אז... מה דעתכם על מצבנו? האם הדעות מוצדקות? מה הן מעידות עלינו? לפי דעתכם אצנו, כעיר הסמוכה לכל כך הרבה ישובים ערבים (טירה, טייבה, קלקיליה), המצב שונה? האם הנוער הכפר סבאי חושב אחרת משאר הארץ?
 

tamas216

New member
בכפר-סבא התוצאות שונות לחלוטין

האם הדעות מוצדקות? וודאי שלא, 74% מהערבים לא נקיים? 75% מהערבים אלימים? או לחילופין, 57% מהיהודים לא נקיים? ברור שלא, הדעות לא מוצדקות ונובעות בעיקר מריחוק בין הצדדים וחוסר דיאלוג, יהיה זה גם טפשי להאשים רק את בני הנוער היהודים בתוצאות, בסופו של דבר האחוזים בצד הערבי לא נמוכים בהרבה ואם מתחשבים בזה שהערבים יודעים עלינו הרבה יותר משאנחנו יודעים עליהם (רק דוגמא- הערבים דוברים עברית וצופים בטלוויזיה שלנו וקוראים בעיתונים שלנו, מרביתנו לא יודעים ערבים ובוודאי לא קוראים בעיתונות שלהם או צופים בטלוויזיה שלהם, ואני לא מדבר על עיתוני מדינות ערב אלא אפילו על עיתוני המיעוט הערבי בארץ) הרי שבוודאי וההבדלים בין התוצאות בקרב היהודים לערבים הגיוניות. השאלה האמיתית היא מדוע הריחוק הזה, איפה מקורו? הריחוק הזה אינו נובע מהצד היהודי כפי שהוא נובע מהצד הערבי (לא של בני הנוער כמובן אלא של מנהיגי הקהילה), ממשלת ישראל מעניקה שירותי רווחה ביד רחבה למיעוט הערבי, יותר מזה היא אף מעניקה הנחות מס למעסיקים אשר מעסיקים עובדים ערבים (על מנת לצמצם את העוני במגזר), בלי שום ספק נסיונות לקירוב. הצד הערבי לא מחזיר טובה, בלשון המעטה, הפשיעה בקרבו גבוהה בהרבה, ניתן להאשים בזה את המחסור בתקציבי הממשלה, אבל המחסור קיים בארץ כולה, וגם אם קיים במיוחד במגזר הערבי אולי צריך להסתכל על העלמות המס בקרב המגזר והמיסים הפתטיים שהערביים בסופו של דבר משלמים למדינה, וזה עוד בלי לדבר על כל הבנייה הבלתי חוקית, ואני לא מדבר דווקא על הבדואים, תסע לכפר ערבי ותגיד לי כמה מרפסות בלתי חוקיות ראית שכביכול זה כלום, מה זה כבר מרפסת בלי אישור בנייה? זה עבירה על החוק. בסופו של דבר הציבור הערבי מרחיק את עצמו מהציבור היהודי ומעדיף להזדהות עם אחיו שמעבר לגבול שבמקרה מרגישים שנאה עמוקה כלפי ההתיישבות הציונית ונלחמים איתה באופן רציף עשרות בשנים. ופה טמון הכלב, הריחוק של הציבורים- הערבי והיהודי, הוא זה שמביא לבורות, ריחוק שמקורו בעיקר בצד הערבי (בלי שום ספק לא רק, אך אם אצלנו הרצון להתרחק מצוי בעיקר באנשים נמוכים בפריפריה אצלם זה חלחל עד למעלה, ומנהיגיהם הם לא אלו שמושפעים ממנו אלא משפיעים עליו ומנהיגים אותו למטרות רווח פוליטי) ומביא למצב כזה שבהחלט הוא לא מצב סימפטי. בכפר סבא המצב שונה בתכלית, נסתכל ונראה כי ככל שהאדם במצב סוציו-אקונומי נמוך יותר, והשכלה נמוכה יותר הסיכוי שיחשוב כך גבוה יותר, כפר-סבא יחסית נמצא ברף הגבוה מבחינה כלכלית ומבחינת השכלה, אם נוסיף לזה את ההשתייכות המסורתית של כל אזור השרון לשמאל הליברלי הרי שקבלנו מתכון בטוח לתוצאות שונות.
 
מעניין אותי באמת לדעת

כפר סבא נחשבת לעיר יחסית שמאלנית שמוקפת בישובים ערביים. האם זה משנה את היחס ואת הגישה? ואיך הנוער הכפר סבאי מסתכל על זה?
 

ba r2 0 1 0

New member
אני לא חושב שזה כל כך חמור אצלנו...

אפשר להגיד אולי שאנחנו "רגילים" לראות ערבים בסביבתנו.... יוצא לי לשמוע לפעמים הערות קשורות, אבל אין לזה התייחסות כל כך... כמובן שהדעות הקדומות האלה לא נכונות-וזה עצוב לחשוב שבחרה כביכול נאורה כמו שלנו כל כך הרבה מאמינים בדעות הקדומות האלו... לי יש מישהי ערבייה בכיתה מטייבה ומתייחסים אליה והיא אלינו רגיל לגמרי. היא כאילו ילדה רגילה בכיתה-לא שמתי לב שום דבר מיוחד שקורה איתה.
 
למעלה