מחר ה-4 ביולי יהיה 65 שנה לכניסת

zvikurz18

New member
מחר ה-4 ביולי יהיה 65 שנה לכניסת

הרומנים והגרמנים לסטרוז'יניץ בצפון בוקובינה ביום ששי ה-4.7.41 נכנסו סיירים לעיר ולאחר זמן קצר נכנסו גם שיירות הצבא הגרמני והרומני והשתלטו על העיר בנקודות מרכזיות ובצמתים אסטרטגיים. תוך כדי כך נשמעו התפוצצויות עזות במקומות רבים. היו אלה כאמור, מוקשי השהייה שהצבא האדום הטמין בעת נסיגתו. הדבר שימש כאמתלא אצל הצבא הרומני בכדי להתחיל ולטבוח ביהודי סטרוז'ניץ בהאשימם כי היהודים הם אלה שירו על הצבא. בעיר השתוללה שריפה גדולה כתוצאה מהמיקוש. קבוצות חיילים בלווי תושבים מקומיים מהעיר והסביבה התפרסו בין רחובות העיר ועברו מבית לבית בצעקות רמות ובדפיקות על הדלתות ושבירת החלונות בכתות רוביהם. הם פקדו על יושבי הבתים לצאת כשידיהם מורמות. כל מי שהשתהה או שלא הספיק לצאת נורה במקום. האחרים רוכזו בקבוצות קבוצות ותוך איומים, מכות והשפלות הוצעדו אל מקום ריכוז במרכז העיר. הם יצאו מבתיהם כאשר נפשם בכפם והשאירו כל מה שהיה להם, כל רכושם אשר צברו במשך שנים נשדד מיד בידי הרוצחים והבוזזים המקומיים והחיילים. מקום הריכוז נקבע במרכז העיר בתוך הגן הציבורי שמסביב לו הופקדה שמירה של חיילים רומניים אשר העמידו מסביב מכונות ירייה מוכנות להפעלה. אל הגן הובאו בכוח תחת מכות ויריות אלה שניצלו ולא נורו באקציה שהלכה והתגברה בתוך העיר. אלה שהגיעו יותר מאוחר סיפרו על הזוועות המתרחשות ומספר הרב של הרוגים, שנהרגו ע"י החילים הרומנים, אלה שלא נורו רוכזו כאמור לתוך הגן הציבורי ונצטוו לשבת כשידיהם מורמות במשך שעות ארוכות. במשך זמן זה רוכזו כל יהודי העיר ילדים, נשים, גברים, זקנים וחולים - כל הקהילה במקום שררה חרדה איומה. כל קבוצה שנוספה סיפרה כי החיילים שהביאו אותם אמרו, כי מרכזים את כולם בכדי להורגם. הסיבה לכך, אמרו, היא: "היהודים ירו על החיילים בזמן שאלה נכנסו לעיר". לאחר שעות רבות הופיע קצין רומני שפיקד על המבצע ודרש כי נכבדי העיר יתנדבו לעבור עם מספר חיילים בין רחובות בכדי להודיע לתושבים היהודים להפסיק היריות על החיילים. מספר נכבדים התנדבו ללכת ולעבור ברחובות העיר. כל זאת, על מנת לנסות לשכנע את החיילים ומפקדיהם כי ליהודים אין כל נשק ולא ירו אף כדור על אף חייל וכי כל ההתפוצצויות והיריות הנשמעות הן תוצאה מהמוקשים שהוטמנו על ידי הצבא האדום טרם נסיגתם וליהודים אין כל יד וקשר לזה. מובן שכל זה לא שכנע אותם. ההרג והביזה נמשכו, כל העלילה בעניין היריות תוכנן ובוים מראש ע"י הצבא הפולש הגרמני והרומני. הדבר נתן להם ההצדקה לטבח הנוראי ולביזה הכללית שערכו באכלוסיה היהודית, כך נטבחו קרוב ל-300 מיהודי סטרוז'ניץ אנשים, נשים, ילדים וטף ללא עוול בכפם או אשמה כלשהי מלבד היותם יהודים. בימוי היריות חזר על עצמו בכל כפר, עיירה או עיר קטנה כגדולה כאמור, שימש עילה להרג ההמוני בימים הראשונים לפלישה! ריכוז התושבים נמשך יומיים כאשר במשך כל העת החיילים אמרו כי כל רגע צריכה להגיע הפקודה מהמפקדה העליונה לירות בנו על מנת להורגנו, מדי פעם היו מתרגלים יריות באוויר מעל לראשי הנאספים ממכונות הירייה שהיו מוצבות סביב, כדי להמחיש כוונותיהם. בשבת אחר הצהרים, היום השני לריכוז האוכלוסייה בגן העיר, הופיע קצין בכיר, נעמד על ארגז ,הביט סביבו באנשים האומללים השרויים על האדמה מזה למעלה מיומיים ללא אוכל או שתייה או אפשרות לעשות צורכיהם בצנע, ביניהם ילדים קטנים זקנים וחולים. לפתע הגיע בריצה קצין צעיר בדרגת סגן שהגיש לקצין הבכיר דף. לאחר עיון בכתוב פנה הבכיר אל העצורים בזו הלשון: "ניצלתם ! זה עתה הגיעה פקודה מאת המצביא העליון, המרשל אנטונסקו, לא לבצע את גזר הדין להרגכם". כעבור מספר שעות הופרדו הגברים שגילם מעל גיל 16, מהנשים הילדים והטף. הם הועמדו בשורה והוצעדו תחת משמר אל בנין הפנימייה של הגימנסיה הרומנית שנמצאת מחוץ לעיר. המבנה היה תחת משמר כבד של הצבא הרומני. הדאגה והחרדה היו רבים כי לא ידענו מה עלה בגורלן של הנשים האמהות והילדים הקטנים שהושארו בגן. תוך כדי כך הופצה שמועה כי המבנה ממוקש וכי עומדים לפוצץ אותו על יושביו. ביום ראשון לפנות ערב התבשרנו באמצעות חייל שמוצאו היה מסטרוז'ניץ כי הנשים והילדים שהיו מרוכזים בגן הועברו לתוך ביה"ס שהיה ממוקם במרכז העיר. הוא גם מסר ד"ש מאלה שהכירם. נותרנו בפנימייה עד יום שלישי ללא מזון ומים, ביום ג' הוחלפה השמירה הצבאית בשמירה של המשטרה האזרחית אשר קבלה על עצמה את השמירה על המקומות בהן הוחזקו היהודים. השוטרים שחלק מהם שירתו בעיר במשך שנים לפני הנסיגה ולפני פרוץ המלחמה התייחסו במעט הבנה ואנושיות ביהודים אותם הכירו זמן רב. הרשו ליחידים לצאת זמנית מהבניין כדי שיוכלו לגשת לבתיהם ולבדוק מה קרה לבתים ורכושם שהשאירו אחריהם. המראה היה נורא ומזעזע. כל תוכן הבתים נבזז ונשדד וכל חפץ שלא ניתן היה להוציא הושחת כך שלא ניתן להשתמש בו: רהיטים, דלתות, חלונות, כלי בית גדולים וכיוב'. למרות הנזקים הכבדים שעשו ברהיטים בעת הביזה והשוד ריכזו החיילים באחד הימים כמה קבוצות מבין העצורים ואלו הובלו תחת משמר מבית לבית בכדי להוציא כל רהיט או חפץ שמיש שנותר. החפצים רוכזו במקום איסוף מרכזי והוכרז כרכוש המדינה. לפנות ערב הצעידו את קבוצות היהודים שנלקחו לעבודה אל בית העלמין היהודי והכריחו אותם תחת מכות ואיומים לחפור קברי אחים ולקבור את הנרצחים - קורבנות הרצח שביצעו החיילים ותושבי העיר והסביבה בימים הראשונים לפלישתם. המראה היה מחריד ובלתי ניתן לתיאור. גופות הנרצחים היו במצב של התפוררות ללא כל אפשרות לזיהוי. זאת, לאחר שבוע ויותר מאז האקציה הנוראה והפשע הנתעב בה קיפחו חייהם כשלש מאות מיהודי העיר ללא עוול בכפם. בכל הכפרים, בכל העיירות ונקודות מסחר בהם חיו קהילות יהודיות התרחשו מחזות דומים של הרג, ביזה וגירוש. כל זאת תוכנן מראש ע"י הצבא הפולש הגרמני/רומני בתאום ובשיתוף פעולה מלא עם האוכלוסייה המקומית הנוצרית. אלה ששרדו מהטבח גורשו ממקומות מגוריהם בחוסר כל, רק כותונתם לגופם. הם הצעידו אמהות עם תינוקות בזרועותיהן, זקנים וקשישות, חולים וחולות שהוצאו ממיטת חוליים. הוצעדו תחת מכות ואיומים ע"י הז'נדרמים הרומנים. כל מי שלא יכול היה לעמוד בקצב וכשל, נלקח הצידה נורה ונזרק לתעלות הדרכים. חלק הובאו לעיר המחוז - לסטרוז'ניץ, חלק הובלו ישירות לבסרביה לכוון הדנייסטר.כל זאת הייתה רק ההתחלה של דרך הייסורים שסופה השמדת רוב יהודי המחוז בדרך הייסורים המתוארת עד כאן ולאחר מכן במחנות טרנסניסטריה האיומים. לאחר שבועיים שהוחזקנו עצורים, הגברים בפנימייה, הנשים והילדים בביה"ס העממי, הוקם הגטו בחלק הדרום מערבי של העיר שכלל את רחובות Tempelgasse, Bahnhoffstrasse, וכל הרחובות הסמוכים להם ול- Neueweltgasse. כל היהודים העצורים בפנימייה ובביה"ס נדחסו לתוך המרחב הזה שהוקצה למטרת גטו מבלי כל התחשבות בצפיפות ואי הנוחיות. מיד עם ההעברה לגטו הופעלו כל הגזירות הנאציונל סוציאליסטיות: הגבלת היציאה מהגטו לשעות קבועות בהן ניתן היה לקנות מצרכים אצל איכרים, ענידת טלאי מגן דוד צהוב ועוד. באופן חד פעמי נתנו ליהודים רשות לבקר את בתיהם הקודמים זאת לכאורה, להביא את חפציהם, כל הבתים היו חרבים שדודים וריקים, הכול נשדד ונבזז, כולם שבו לגטו בחוסר כל, עולמם חרב עליהם. נותרו חסרי כל מבחינה חומרית וגם מבחינה זכויות אזרחיות סוציאליות, לא זכות אזרחית והגנה משפטית. כל דאלים גבר כל פרחך ופורע עשו בהם כרצונם.
 

טtal

New member
תודה רבה, סיפור מעניין מאוד

בקשר ל-"הדבר שימש כאמתלא אצל הצבא הרומני בכדי להתחיל ולטבוח ביהודי סטרוז'ניץ בהאשימם כי היהודים הם אלה שירו על הצבא."- הנאצים ושאר האנטישמים חיפשו כל תירוץ להתעלל ולרצוח יהודים. הסיפור הזה מזכיר לי את מה שקרה בצ'כיה, אחרי שהרגו קצין נאצי ,הגרמנים "נקמו" ומחקו עיירה שלמה ורצחו את כל התושבים שלה. הסיפור בסטרוז'יניץ בוקובינה, מעניין ועצוב. תודה רבה לך על פירסום המאמר.
 

igreenwald

New member
שאלה שמעסיקה אותי זמן מה

האם ניתן להצביע על גורמים ברורים מדוע באזורים מסוימים הובלו היהודים ברכבות למחנות עבודה\ השמדה\ ריכוז ובאזורים אחרים רובם הומתו בעירם\ כפרם או סמוך להם בבורות ירי?
 

masorti

New member
מילת המפתח היא "מתי" ולא "היכן"...

המתה המונית בבורות ירי או בשאר מיתות משונות באיזור המגורים התרחשה בעיקר בשלב הראשון של ההשמדה, כלומר מיד אחרי הפלישה לברה"מ. הגרמנים ארגנו יחידות מיוחדות שנעו אחרי הצבא המתקדם וחיסלו יהודים בהמוניהם. פרט לכך, האוכלוסיה המקומית במדינות כבושות וגרורות תרמה גם היא להרג יהודים במקום מושבם וזאת ע"י חיסול יהודים ע"י שכניהם, המשטרה המקומית, כנופיות פאשיסטיות וכיו"ב. הענין הוא שהגרמנים הגיעו למסקנה שחיסול בבורות ירי או מכוניות גז לא יפתור את "הבעיה היהודית" בזמן סביר ובמשאבים סבירים, ולכן עברו להשמדה "תעשייתית" של מחנות השמדה. מחנות העבודה היו פשוט שלב ביניים שאיפשר ניצול של כוח העבודה היהודי לטובת מכונת המלחמה הגרמנית. לפי הבנתי, החלוקה הגיאוגרפית נובעת מהתפתחות המלחמה במקביל להתפתחות המדיניות הגרמנית לגבי היהודים. עד 1941 המדיניות היתה כליאה בגטו (תוך ניצול לעבודה) וחיסול איטי ברעב ובמחלות. לכן בפולין לא היו בורות ירי המוניים. לקראת הפלישה לברה"מ הגרמנים ראו שלא רק שהם לא נפטרים מיהודים בקרב משביע רצון, אלא שהם עומדים להשתלט על מליוני יהודים נוספים. לכן הם החליטו על שינוי אסטרטגי ומעבר להשמדה יזומה. לכן מהרגע הראשון הם הקימו יחידות חיסול שפעלו בשטחים הכבושים בברה"מ בשיטת בורות הירי וכדו'. כאמור, כשהגרמנים הגיעו למסקנה שהשיטות הנ"ל לא מספיקות, הם עברו למחנות השמדה. במערב אירופה לא הוקמו גטאות גם בזמן שהיו פחות יהודים (יותר פשוט לשנע מעט יהודים מהמערב לפולין מאשר ההיפך), וגם בגלל שהאוכלוסיה הלא-יהודית היתה צפויה להתנגד לכך יותר. כאשר הגיע השלב של ההשמדה, יהודי מערב אירופה נשלחו למחנות ההשמדה כמו יתר היהודים. עד כאן הסקירה הלא-מקצועית שלי על הנושא.
 

igreenwald

New member
שאלה נוספת על הטיפול בפליטים

ישנם שני מחנות שידועים על שיקום יחסית טוב של הניצולים מהם ע"י כוחות הברית ברגן בלזן ובוכנוולד, אך מנגד ידוע על מחנות שבזמן השיחרור שלחו את הניצולים לאכול שימורי בשר מה שגרם למיתת רבים מהם ובתמצית מה היו הגורמים שהשפיעו על טיב הטיפול בניצולים ע"י כוחות הברית ששחררו אותם?
 

igreenwald

New member
אני חוזר ושואל על רומניה וסלובקיה

ידוע לי שבפולין היו גטאות וטרספורטים למחנות ושבליטא אוקראינה ודומיהן בעיקר השתמשו בבורות ירי ואמצעים דומים. אך פחות ברור לי מה גרם לכך שבסלובקיה וברומניה הועדפה שיטת בורות הירי על פני שיטת הגטאות ? (אודה שלא ברור לי מקומם בסדר הכיבוש הגרמני) האם נגישות לקווי הרכבת היתה בין השיקולים?
 

masorti

New member
רומניה וסלובקיה...

לא היו בשלטון גרמני ישיר אלא מדינות גרורות. (סלובקיה היא בכלל מדינת-בובה שהוקמה ע"י הגרמנים.) המשטרים המקומיים העדיפו לפתור את הבעיה ברמה המקומית, כלומר לרצוח את היהודים במקומות מושבם (או לנצלם לעבודת כפייה). לארגן רשת מסודרת של גטאות עם טרנספורטים לפולין הכבושה היה ענין סבוך מבחינה לוגיסטית. בוא נגיד שהם פעלו בשיטות יותר "פרימיטיביות". ברומניה היו גם מאבקי כוח בין קבוצות פרו-נאציות יותר ופחות. לכן "פשרה" של רדיפת יהודים ממוסדת וניצולם ככוח עבודה + חיסולים ביוזמה מקומית (עם עידוד של השלטון המרכזי) - היתה כנראה נוחה לכולם. חוץ מזה, מבחינת הגרמנים פולין (או המדינות הבלטיות) היתה שטח כבוש ולא היתה להם בעיה לסגור רבעים בערים הגדולות לשם גטאות. ברומניה וסלובקיה השלטון לא היה מעונין "לבזבז" רובע בעיר הבירה או בעיר גדולה לטובת גטו (מה שיחייב גם "הזזת" גויים ממקומם). המטרה מבחינתם היתה להיפטר מהיהודים ולא להעבירם מרחוב א' לרחוב ב'. שוב, כל הנ"ל מתוך ידע אישי של חובב ולא כהסטוריון מקצועי.
 

zvikurz18

New member
גם מרומניה ומאזור אוקרינה הועברו למ

למחנות גטאות בטרנסיסטריה מצרף מפה
 
למעלה