מטאטא, חיבור והיסטוריה אנחנו מנותקים. יחד עם העליה הראשונה והשנייה לארץ, היהודים היו כאן בערך, 60.000. זה כלום, זה אפילו לא הספיק למלא עיר גדולה אחת- בתל אביב לדוגמא כיום יש 378,900 תושבים. היהודים שבאו לכאן, באו ממזרח אירופה בעיקר, שירים אחרים- חיים אחרים, הם באו בגלל היסטוריה עתיקה, והם לא היו מחוברים לאדמה. היה עליות נוספות אבל זה נגמר בסופו של דבר, שאלפיים שנה של רפואה עממית, אלפיים שנה של מאגיה וכוח וקשר לאדמה שהיו לבדואים ולערביי האזור- כל התורה שבעל פה הזאת- לא עברה ליהודים שלרוב ממילא היו כבר עם גישה למערב. צמחי מרפא יקרים מפז נקראו עשבים שוטים. ורפואה עתיקה ורבת עוצמה- נקראה אמונות תפלות. לעומת זאת היהודים ניסו להשיב לעצמם את הידע ורפואה שהייתה בתקופה הקדומה. עדיין יש דיון על האם האזוב המקראי הוא באמת זעתר או לא. המאבק למציאת היסטוריה שלא מתנתקת בגלל גלותיות הולך לאיבוד, והיום בגלל גאווה אנחנו מסרבים ללמוד את חכמת הצמחים מהבדואים מחד, ונופלים למתקתקות האמריקנציה מאידך. אני חושב שניסים קריספיל הבין את זה. הוא חי עם הבדואים ולמד את הרפואה שלהם, הספר הנפוץ ביותר בישראל בנושא תורת הצמחים, הוא המדריך שלו לצמחי מרפא. הוא בעבר כתב ארבעה כרכים מושקעים וכבדים עם כל ידע הצמחים שלו, והייתה הוצאה מצומצת נוספת- שקניתי- תושיית השדה. לא רק הרפואה, אלא גם הידע השימושי. למה מטאטא מסירה קוצנית? כי לרוב אנחנו לא יודעים את שמה בכלל. היא שיח קטן וקוצני שלאף אחד לא איכפת ממנו, הוא לא מרשים ומלא קוצים. מהשורשים עושים מרתח שמוריד את כמות הסוכר בדם, חליטה מהפירות יעילה לטיפול בדלקות חניכיים, נהדרת לכאבי בטן, וגם משתנת. 500 גרם שורשי סירה במים רותחים- ושפיכתם לאמבטיה נהדרים לטיפול בדלקות בעור. הבדואים הכינו מהסירה הקוצנית מוצרים רבים ובינהם גם מקרר. כן, שמעתם נכון, מקרר ששומר מוצרי חלב, וגם מטאטא עמיד שיעיל יותר מהמטאטאים שקונים בחנויות. אז שימוש במטאטא שהוא כלי "פשוט" יחסית גם מחזיר אותנו למקורות הסמלים של הכישוף בעבר. במקום מטה מקריסטל, ודיסקה מגולפת- הכלים הפשוטים שיש לנו בכל בית כדי לבצע עבודות מאגיות מורכבות. חזרה לשורשי הארץ, חזרה לשורשי המאגיה במטאטא מוצלח וחזק אחד ../images/Emo13.gif מטאטא מסירה קוצנית "לאלה המבלים את עיתותיהם בשדה במחנות קיץ, קיטנות וטיולים, נציע מטאטא חסכוני, יעיל וחזק, בו ניתן לכבד את רצפת האוהל וחצר המחנה: קוטיפים מספר גבעותי סירה סמוך לבסיסם- רצוי שיהיו ירוקים וגמישים.מומלץ להיעזר בכפפות ומזמרה (אם יש כאלה בנמצא). במידה ואין, דורכים על גבעולי הסירה בסוליות הנעליים ממרכז השיח לצדדים. בדרך זו מתגלים בסיסי הגבעולים. נוטלים אבנים שהן חדות בקצותיהן, רצוי אבני צור, ומכים בעזרתם בבסיס הגבעולים עד לניתוקם מהקרקע. נוטלים את הגבעולים ומניחים אותם זה על גבי זה, קושרים את גבעוליהם זה לזה ומנחים עליהם אבן מכבדת גדולה. כעבור מספר שעות המטאטא מוכן ואפשר לכבד בו את רצפת האוהל וחצר המחנה. מטאטא זה עדיף על כל מטאטא מוכן אותו קונים בחנויות לכלי בית בגלל היותו קשיח, חזק ומסוגל לגרוף גם אבנים קטנות ורגבי עפר. חסרונו היחיד: הוא קצר מידי וצריך להתכופף כדי לכבד בו את הריצפה. אך ניתן בקלות להתגבר על חסרון זה ולחבר את המטאטא לענף או למקל באמצעות חבל ולכבד את רצפות המחנה בקומה זקופה" ילקוט הצמחים- ניסים קריספיל נ'-צ' עמוד 811 תהנו ../images/Emo13.gif