מטעם לשבס'

yoelnd

New member
מטעם לשבס'

פרשת עקב חנוך לנער על פי דרכו
בפרשת עקב, ממשיך משה את סדרת נאומי הסיכום שלו לבני ישראל, לקראת כניסתם לארץ. בקריאה מרפרפת נדמה כי יש חוסר סדר בפרשה. ממבט על יש תחושה של תערובת בין אירועים היסטוריים, אזהרות והבטחות, ציפיות, ציוויים ספציפיים ותיאורי נשגבות האל. החזרתיות רבה, ודבריו של משה אסוציאטיביים למדיי. בקריאה מעמיקה אף נזהה מספר סתירות בתוך הדברים:
בחירת ה' בעם ישראל - (בפרשת ואתחנן): "לא מרובכם מכל העמים חשק בכם ובחר בכם כי אתם המעט מכל העמים; כי מאהבת ה' אתכם.." (אהבה ללא תנאי) ; "לא בצדקתך וביושר לבבך אתה בא לרשת את ארצם כי ברשעות הגוים האלה.." (רשעת העמים האחרים) ;"...ולמען הקים את הדבר אשר נשבע ה' לאבותיך לאברהם ליצחק וליעקב." (זכות אבות)
המוטיבציה לקיום מצוות התורה - "כי ה' אלוהיך מביאך אל ארץ טובה ארץ נחלי מים עינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר ארץ חיטה ושעורה.." (שכר) ; "כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל למען הקים את בריתו אשר נשבע לאבותיך כיום הזה" (מחויבות לאבות) ; "כי עיניכם הרואות את כל מעשה ה' הגדול אשר עשה" (התבוננות בנס, בעוצמה) ; "כי ה' אלוהיכם... האל הגדול לא ישא פנים ולא יקח שוחד עושה משפט יתום ואלמנה ואוהב גר לתת לו לחם ושמלה ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (מוסר) ; "העידותי בכם כי אבד תאבדון כגוים אשר ה' מאביד מפניכם כן תאבדון עקב לא תשמעון בקול ה' אלהיכם" (פחד, איום, עונש)
יציאת מצרים - "למען ענותך לנסותך לדעת את אשר בלבבך התשמור מצותיו אם לא" (ניסיון) ; "למען ענותך ולמען נסותך להיטיבך באחריתך" (ניסיון ומטרה חינוכית) ; "למען הקים את הדבר אשר נשבע לאבותיך" (מחויבות לאבות) ;
נראה כי בכל פעם שמזכיר משה לבני ישראל כי עליהם לשמור את המצוות, הוא פורש בפניהם את הסיבות לשמירתם. אולם נדמה כי הסיבות משתנות. אפשר לומר כי דרכי השכנוע לקיים את המצוות משתנות.
גשר מאחד
עם ישראל הוא עם צעיר. לא מזמן יצא מעבדות. עם המורכב מיחידים ופרטים העומדים על הסף, לפני שינוי עצום בחייהם, כאומה וכפרטים. ממצב בו שמלתם לא בלתה ומן שירד מהשמים, הם יעברו לצורך בעבודת האדמה ובגשם שיפרה אותה.
בתחום הפסיכולוגיה בישראל פותח מודל החוסן הרב ממדי על ידי "המרכז לשעת חירום". המודל מציע שבעה מרכיבים להתמודדות יעילה עם חשיפה למשבר. ערוצים אלה נקראים גש"ר מאח"ד.
מודל זה פותח על בסיס ההנחה, כי לכל אחד יש סגנון תגובה דומיננטי משלו, שלרוב משלב מספר אפיונים. הציפייה הינה לזהות את הסגנון בעצמנו ולדעת מהו הסגנון המועדף על הקרובים לנו. המודל מציע לקבל ולכבד את השונות בסגנונות, מתוך הבנה שבני אדם משלימים אחד את השני ולפיכך מתמודדים יחד. מודל זה מעניק גם הזדמנות להגביר את מגוון התגובות של כל אחד מאיתנו, במיוחד במצבי לחץ. מודל החוסן קובע שככל שנשתמש בכלים גמישים ורבים יותר, ההתמודדות עשויה להיות טובה יותר.
משה עומד מול ילדים, נשים וגברים. דור ראשון הנכנס לארץ. ולכל אחד מהם תגובה שונה לשינוי העומד לקרות. כל אחד מתמודד בדרך אחרת – אצל האחד ההתמודדות היא שכלית, האחר בעזרת הגוף, לשלישי יש דרך תפיסה אמונית והרביעי מסתייע בשהות בחיק המשפחה או החברים. יש מי שצריך יד קשה וסמכותית בשעת משבר והאחר זקוק דווקא למילים רכות. יש מי שיפעל מתוך מחויבות והאחר דווקא מתוך הבנת ההיגיון שבדברים.
משה כדמות חינוכית, מלמד אותי להכיל את הדרכים השונות בהם אנשים שונים מתבוננים ומפנימים את הנעשה סביבם. איש החינוך צריך להשכיל ולתווך את העולם לנפשו הייחודית של כל ילד וילד מחד, ומאידך, הקבוצה כולה והפרטים בתוכה ירוויחו הזדמנות להתבונן בחיים מזוויות השונות מעולמם האישי. כך עולמנו יצמח להיות מעמיק, מורכב ורחב יותר.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת עקב


כוחי ועוצם ידי!

ישנו דיון ביהדות מהו נסיון יותר גדול לאדם, האם שפע שלא חסר לאדם כלום, או שמא מחסור שחסר לאדם? וכתשובה ניתן לאמר שהשפע הינו נסיון גדול יותר לאדם. שהרי לעני שאין לו לעצמו כלום, קל לבטוח בהקב"ה שהרי במי זולתו יוכל לבטוח, אך לאיש עשיר, שלא חסר לו כלום, קשה לבטוח בד' שהרי נכסיו קוראים לו לבטוח בהם. (אנו באמת יכולים לראות שרוב חכמי הדורות לא חיו בשפע, כי עם בעוני, אולי כדי לא להכניס עצמם לנסיונות).

בפרשתנו מופיעים שני פסוקים שאנו נוטים לזכור רק את הראשון שבהם: "ואמרת בלבבך כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה" "וזכרת את ד' אלקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות ..." אנו מרבים לשמוע הן בתקשורת והן בנבחרי העם, אמרות המדברות על חסננו הלאומי ולמשמע דברים אלו ישנם כאלה שמתקוממים על הגאוה שאינה במקומה, כי הרי לולא הקב"ה לא היינו מצליחים כלום.

ובאמת מצב זה שבו יכול האדם לאמר "כחי ועוצם ידי" הוא רק בארץ ישראל, כפי שאנו רואים מהפסוקים הקודמים שבהם מתוארת כניסת ישראל לארצם ואח"כ מגיע השלב שבו יכולים אנשים להתגאות בכוחם, שהרי רק בארץ ישראל נמצאים ישראל ברשות עצמם.

באמת עם ישראל מתחילת שיעבוד מצרים ועד לכניסה לארץ, לא היו ישראל ברשות עצמם: במצרים היו תחת שעבודו של פרעה ובהליכה במדבר, היו תלויים בהשגחה העליונה מבחינת הנהגה ניסית שהיתה במדבר. ואכן במצבים שכאלה, אין חשש לגאות הלב ולשכחת הבורא יתברך. רק בכניסתם של ישראל לארצם, במעבר מהנהגה ניסית להנהגה טבעית שבה חייב האדם לעמול לפרנסתו ולקיים "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך", ישנה סכנה שיתלה האדם את הצלחתו בהשתדלותו האישית ובכחו הרב ולא לחסדי השם.

אולם עלינו להבחין בין שני דברים שהאדם יכול לאמר, בעבדו את האדמה ובראותו את מעשה ידיו. האדם יכול להתבונן בהצלחת מעשה ידיו ולשכוח את ד' ולאמר שבאמת רק בזכות עבודתו הרבה, ההשקעה, הטיפול וההשתדלות שבה עבד את אדמתו, או כל הצלחה אחרת של האדם, ולד' יתברך אין חלק בכך. ועל זה הזהירה התורה באמרה: "ואמרת בלבבך כחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה" אולם ישנו פן אחר שהאדם בראותו את הצלחתו יכול לאמר, וזהו באמת המשכו של הפסוק. האדם יכול לראות את הצלחתו הרבה, ובאמת השקיע האדם עבודה רבה, על מנת לראות פירות ממעשיו ובאמת כחו ועוצם ידו עשו לו את החיל הזה והאדם מודע לכך. והאברבנאל והר"ן כתבו שזו מצוות עשה מן התורה לומאר כוחי ועוצם ידי. אך האדם גם זוכר שלא רק כוחו ועוצם ידו גרמו להצלחתו כי עם גם עזרתו של הקב"ה תרמה להצלחת מעשה ידיו.

ובאמת יכולים אנו לאמר, שלא אומר הפסוק שכוחו של הקב"ה עשה את החיל הזה, כי אם כוחו של האדם באמת אך עליו לזכור, שמי שנתן לו את הכוח לפעול ולהצליח זהו הקב"ה כפי שאומר הפסוק: "הוא הנותן לך כח לעשות חיל".

ובכך שהאדם במו ידיו מפרנס את עצמו, ושומר על עצמאותו תוך חיזוק הצבא, אין בכך כפירה בד' ח"ו, אלא להיפך בכך מראה האדם שמאמין בזה שהקב"ה פועל בעולמו בדרך הטבע שפועלת בכניסת ישראל לארצו ולא בהנהגה ניסית הפועלת כשאין נמצא עם ישראל בארצו.

כפי שהכין עצמו יעקב לתפלה, לדורון ולמלחמה, וההצלחה מובטחת רק למי שמסוגל לשלושתם, והכל לפי המצב ולפי המעשה.

שבת שלום
 
למעלה