מטעם לשבת

yoelnd

New member
מטעם לשבת

פרשת שופטים אין לך אלא שופט שבימיך
פרשת שופטים פותחת בהכרזת החובה על מינוי שופטים ועשיית צדק:
שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ
וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק:
ובהמשך: וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה', וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ:

פרק י"ז מלמד אותנו על החובה לדרוש משפט, ועל ייסודה של ערכאת בית משפט עליון, שתשב "במקום אשר יבחר" ועל החובה לשמוע ולקבל את הכרעת הדין של בג"ץ קדום זה. התורה מדגישה שהדין יגיע אל האנשים הקיימים בימיך: "אשר יהיה בימים ההם", ולעתים נראה יהיה לנשפט, שלו עמד לפני גדולי הדור הקודם אולי השופט היה פוסק אחרת, אולי הוא היה גדול יותר וחכם יותר... הסמכות לפרשנות החוק ולהכרעה סופית, נמצאת לעולם אצל אלה החיים בדור בו אתה חי, וחובתך לקבל את דבריהם. עד להיכן מגיעים הדברים? נוכל לראות אצל רש"י:
"ואל השופט אשר יהיה בימים ההם" - ואפילו אינו כשאר שופטים שהיו לפניו אתה צריך לשמוע לו. אין לך אלא שופט שבימיך: ימין ושמאל - אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין,

לכאורה הדברים נראים מקוממים, ובניגוד להיגיון הבריא, השופט טועה ואתה חייב לקבל את דבריו? חכמינו ידעו שחברה בריאה מושתתת בין היתר על הנכונות לקבל את הכרעתם של אלה המופקדים על קבלת ההחלטות בעת הזאת. כך למדו וכך לימדו את הפסוקים הללו. הרמב"ן מצטט את רש"י ומסביר ומרחיב:
ענינו, אפילו תחשוב בלבך שהם טועים, והדבר פשוט בעיניך, כאשר אתה יודע בין ימינך לשמאלך, תעשה כמצותם, ואל תאמר איך אוכל החלב הגמור הזה... ומשמעות דעתם נתן לי התורה אפילו יטעו, וזה כענין רבי יהושע עם רבן גמליאל ביום הכיפורים שחל להיות בחשבונו (ר"ה כה א):

הרמב"ן מזכיר בהקשר זה את הסיפור המפורסם על רבי יהושע ורבן גמליאל על הלוח וקידוש החודש (בבלי ר"ה כ "א ע"ע) – אמר רבי דוסא בן הורכינס: עדי שקר הן; היאך מעידים על האשה שילדה, ולמחר כריסה בין שיניה?
אמר לו רבי יהושע: רואה אני את דבריך. שלח לו רבן גמליאל: גוזרני עליך שתבא אצלי במקלך ובמעותיך ביום הכפורים שחל להיות בחשבונך. הלך ומצאו רבי עקיבא מיצר. אמר לו: יש לי ללמוד שכל מה שעשה רבן גמליאל עשוי, שנאמר: אלה מועדי ה' מקראי קדש אשר תקראו אתם - בין בזמנן בין שלא בזמנן, אין לי מועדות אלא אלו.
בא לו אצל רבי דוסא בן הורכינס, אמר לו: אם באין אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל - צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו, שנאמר :ויעל משה ואהרן נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל, ולמה לא נתפרשו שמותן של זקנים – אלא ללמד שכל שלשה ושלשה שעמדו בית דין על ישראל הרי הוא כבית דינו של משה. נטל (ר' יהושוע) מקלו ומעותיו בידו, והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכפורים להיות בחשבונו. עמד רבן גמליאל ונשקו על ראשו, אמר לו: בוא בשלום רבי ותלמידי! רבי - בחכמה, ותלמידי - שקבלת את דברי.
ר' עקיבא ורבי דוסא מסבירים לרבי יהושוע שמרגע שנפלה ההחלטה היא תקפה, גם אם היא מוטעית, ויש לקבל את הכרעת בעל הסמכות. ר"ע נשען על הטיעון שהתורה נמסרה לבני אדם, ורבי דוסא מרחיב לא רק לדור בו הוא נמצא אלא לכל הדורות הקודמים ור יהושוע מקבל.
הרמב"ן בהמשך פירושו אומר ומסביר: והצורך במצוה הזאת גדול מאד, כי התורה נתנה לנו בכתב, וידוע הוא שלא ישתוו הדעות בכל הדברים הנולדים, והנה ירבו המחלוקות ותעשה התורה כמה תורות. וחתך לנו הכתוב הדין, שנשמע לבית דין הגדול העומד לפני השם במקום אשר יבחר בכל מה שיאמרו לנו בפירוש התורה, בין שקבלו פירושו עד מפי עד ומשה מפי הגבורה, או שיאמרו כן לפי משמעות המקרא או כוונתה, כי על הדעת שלהם הוא נותן (ס"א לנו) להם התורה...

הרמב"ן מאמין שהקב"ה מלמעלה מכוון נכונה את החלטות השופטים והמנהיגים, ומרגע שהן התקבלו יש להן תוקף מחייב. הוא מדגיש את הצורך למנוע מחלוקות ולשמור על תורה אחת ועם אחד.
מי יתן ובעת ויכוחים גדולים ועקרוניים נדע ונזכור תמיד, שיש חוק, יש מי שקבל את הזכות והחובה לפרשו, ואם חפצי חיים אנו, עלינו לקבל את הדין, תרתי משמע, גם אם נראה לנו שכאן יש אולי טעות אות אדם לא "חזק" או "חכם" מספיק. הצדק, וקיום חברה אחת ממלכתית אחידה, עומדים מעל לאגו של פרט זה או אחר.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת שפטים


צדק פירושו אמת ושלום יחדיו

(יח) שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ד' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק: (יט) לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם: (כ) צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ד' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ: ס

פרשתנו דנה במבנה השלטון בחברה הישראלית על פי התורה. היא מפרטת את ארבעת הראשים אשר ביחד מאפשרים את ייסוד כסא ד' בעולם, כאשר הם תקינים: מלך, שופט, כהן ונביא, שראשי תיבות שלהם מהוים את המשכ"ן, כדברי החפץ חיים.

זאת אומרת שהמשמעות המדוייקת של "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" היא שכאשר המטרה של המערכות השלטוניות היא הקדושה, או אז השכינה שורה בישראל.

אבל יש לשים לב לכך שלומר שהמטרה היא הקדושה אינו מבטל את תפקידה המיוחד של כל זרוע שלטונית שחייבת למלא את תפקידה שלה בלי להתערבב בזולתה. מלך הוא מלך וכהן הוא כהן וכו' וכל אחד צריך לדאוג ולטפל בעניינים השייכים לו. כן למשל, אע"פ שבשעת הדחק המכבים שהיו כהנים גדולים גם מלאו את תפקיד המלוכה, כל האסונות שהגיעו בהמשך ההסתוריה של בית חשמונאי נבעו בעיקר מכך שלא מסרו את כס המלוכה לבית דוד אלא החזיקו בו.

עקרון זה הוא המאפשר לנו להבין שתפיסת השלטון ע"פ התורה אינו כלל ועיקר תיאוקרטיה - כפי שטוענים המתנגדים למה שהם קוראים "מדינת הלכה" - ויש בנושא הזה הרבה אי-הבנות שנגרמו בעיקר ע"י כך שניסו לתאר את המערכות התורניות בשפה שאינה מתאימה להן, היינו המונחים הדתיים של התרבות המערבית שתפיסתה אכן הינה תיאוקרטית (לדוגמה, האפיפיור הוא מלך הוותיקאן).

על יסוד הרמז של החפץ חיים היה רבינו הרב צבי יהודה זצ"ל מסביר שהמילה "משכ"ן" לא רק מגלה את ההרכב של המערכות השלטוניות אלא גם את סדר הופעתן. היינו שכאשר ישראל חוזר לעצמותו ולעצמאותו אחרי אלפיים שנות גלות, אין כל המערכות מופיעות בבת אחת אלא שצריך לייסד אותן אחת אחת בזו אחר זו. המערכת המדינית, דהיינו התפקיד של המלך, קודמת למערכת השיפוטית וכן הלאה.

פירוש הדבר הוא שהמשפט העברי אינו יכול למצוא את מקומו בחברה כי אם אחרי שתתוקן המערכת המדינית. ורק אחר כך בא התור של הכהן. וכן פסק הרמב"ם שתפקידו של המלך איננו להתחיל בבניית בית המקדש, שהוא בא בסוף התהליך:

"מינוי מלך קודם למלחמת עמלק, שנאמר אותי שלח ה' למשחך למלך עתה לך והכיתה את עמלק, והכרתת זרע עמלק קודמת לבנין הבית."

נשאלת אם כן השאלה מדוע פרשתנו מתחילה במנוי השופטים ולא "בשום תשים עליך מלך"? אמנם, ברור הדבר שהמילים "תתן לך" מכוונים אל מי שעליו מוטלת החובה למנות את השופטים. זאת אומרת שכבר צריך שתהיה סמכות שלטונית מתאימה שתפקידה למנות את השופטים (ואת השוטרים שיהיו כפופים למערכת השיפוטית) יחד עם מערכת ערכים שתאפשר לבחור את אותם השופטים בהתאם לדרישות המפורטות בפרשתנו.

דבר זה מסביר גם את משמעות פירושו של רש"י על הפסוק "למען תחיה וירשת": "כדאי הוא מנוי הדיינין הכשרים להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתן": שוב נתקלים אנו כאן בענין של סדר הדברים. היינו יכולים לחשוב שירושת הארץ היא כביכול שלב ראשון בתהליך והנה מוצגת היא כתוצאה מתיפקוד תקין של המערכת השיפוטית. רש"י מסביר שירושת הארץ היא "להושיב את ישראל על אדמתן". פירוש הדבר הוא שאחרי שאנו כבר נמצאים על אדמת ישראל, עדיין נדרש מאמץ כדי שההתיישבות תצליח. לרשת את הארץ הינו תהליך מתמשך. נטיעה על הקרקע אינה מסתיימת עד אשר העץ מפתח שורשים חזקים ועמוקים המשרישים אותו באדמה. כמו כן, ישראל אינו משתרש באופן אמיתי על אדמתו כל עוד חסרה המערכת אשר תדאג להתאים את המשפטים - היינו העקרונות המוחלטים הקובעים את דרכי חיי החברה - לאנשים הפרטיים המרכיבים את החברה. לכן התפקיד של השופט הוא לא לברר האם ובאיזו מידה הייתה עבירה על החוק, אלא לברר איך החוק הבלתי פרסונאלי יכול לחול על כל אחד ואחד באופן צודק. לכן: "ושפטו את העם משפט צדק". צריך בשביל זה "דיינים כשרים". השופט, ולא המשפט, עומד במרכז המערכת. תפקידו ואחריותו הוא לומר את דבר המשפט, דהיינו לוודא ש"אמת ושלום שפטו בשעריכם" בב"א.
שבת שלום וחודש טוב!
 
למעלה