מטעם לשבת

yoelnd

New member
מטעם לשבת

פרשת וארא מדוע מצא אלוהים את דוד המלך דווקא בסדום?
בפרשת השבוע ישנה התייחסות נרחבת לאחת החברות המושחתות ביותר שידעה האנושות – סדום ועמורה. חברה זו משמשת עד ימינו סמל לגילוי של רוע, ואליה מתייחס המושג הלא מחמיא 'מעשה סדום' המשמש בכל החברות המערביות כמונח לאקט מיני שמבוצע שלא בדרך הטבע ועל פי רוב גם בכפייה.
המשורר בתהלים (פט, כא) כותב: "מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי, בְּשֶׁמֶן קָדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו" ועל השאלה המתבקשת היכן מצא האל את דוד? עונה המדרש (בראשית רבה פרשה מא ) תשובה מעניינת: "אמר רבי יצחק: מצאתי דוד עבדי, היכן מצאתיו? בסדום!". כיצד הגיע אותו דרשן קדום למסקנה כה יוצאת דופן? מי שבקיא קצת בהיסטוריה המשפחתית של דוד יודע שסבתא רבה שלו היתה רות המואבייה. את אותו מואב אנחנו דווקא כן מוצאים בפרשה, אבל בנסיבות לא כל כך מחמיאות: מואב הוא הבן שנולד ללוט לאחר שקיים יחסי מין עם בתו הבכורה בהיותו שיכור, בהחלט לא משהו שניתן להתגאות בו. את התמיהה העולה מדברי הדרשן הקושר את דוד דווקא למואב שמוצא משפחתו מסדום, מבקש להתיר המקובל רבי חיים ויטאל, בכותבו: "לא באה רות אלא לגאול הניצוץ הקדוש שבמואב" (שער הגלגולים). אלא שהתמיהה רק מתגברת: איזה 'ניצוץ קדוש' בדיוק הוא מצא באותו אקט של גילוי עריות שנעשה בין אב לבתו? המעיין בפרשה יכול למצוא נסיבות מקלות, הבנות חשבו שלא רק סדום ועמורה חרבו אלא העולם כולו חרב, ומאחר ונותרו רק הן ואביהן, הציעה הבת הבכורה לאחותה הצעירה להשקות לשוכרה את אביהן כדי להחיות ממנו זרע. לדידן, עתיד האנושות טמון בנכונותן להקריב עצמן באקט לא מוסרי של גניבת זרע מהאבא הזקן שלהן. ושוב, המדרש הקדום (רות רבה פרשה ז) ער גם לכך: "רבי תנחומא בשם רבי שמואל אמר: שמה כתיב, ונחיה מאבינו זרע, אין כתיב כאן בן אלא זרע, אותו הזרע שהוא בא ממקום אחר, ואיזה זה, זה מלך המשיח". אכן, אותו משיח בן דוד שעתיד לגאול את האנושות, ראשיתו בבתו של לוט שרצתה אף היא להציל את האנושות.
אך האם אותו 'ניצוץ קדוש' היה חד פעמי, או שמא מדובר בניצוץ שנדלק בקרב צאצאי מואב מידי כמה דורות (מעין גֶן רצסיבי)? את החיבור הגנאולוגי בין רות לאביה הקדמון מואב, יוצר התלמוד: "אמר רבי יוסי ברבי חנינא, רות בת בנו של עגלון, בן בנו של בלק מלך מואב" (בבלי הוריות י ע"ב), יש לנו כאן עוד שתי דמויות מואביות מוכרות מן התנ"ך, שמהוות חוליות מחברות בין רות למואב. היכן היה טמון בהן אותו ניצוץ קדוש? על בלק מלך מואב מסופר בפרשה הקרויה בתורה על שמו, שם הוא קורא לבלעם לקלל את ישראל. לצורך זה הוא בונה על פי דרישת בלעם 42 מזבחות עליהם הוא מקריב 42 פרים. על פעולה זו אומר המדרש: "אמר רב יהודה אמר רב: לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה; שבשכר מ"ב קרבנות שהקריב בלק הרשע, זכה ויצתה ממנו רות, שיצא ממנו שלמה שכתוב ביה אלף עולות יעלה שלמה" (בבלי סוטה מז ע"א). גם בתוך הרשעות של בלק ששכר את בלעם הרשע לקלל את ישראל מתגלה ניצוץ של קדושה, בנכונותו להקריב 42 קורבנות לשם ה'.
בהמשך אנו מוצאים שניצוץ זה של קדושה עבר מבלק אל הנכד שלו - עגלון. את עגלון מלך מואב אנו מוצאים בספר שופטים, שם הוא משעבד ביד קשה את שבטי ישראל, עד אשר מגיע אליו אהוד בן גרא ומבודד אותו מאנשיו באמצעות תכסיס – "דבר סתר לי אליך" (שופטים ג, יט). אולם מאחר ועגלון היה שמן מאוד והחרב עמה ביקש אהוד להתנקש בו היתה קצרה, הוצרך אהוד לתחבולה נוספת, הוא אמר לעגלון "דבר אלוהים לי אליך" (שם) ואז לאחר שקם עגלון לכבוד האל, נעץ בו אהוד את חרבו והסתלק. מחווה זו של עגלון בקומו לכבוד האלוהים לא נתעלמה מעיניהם של חז"ל: " אמר ליה הקדוש ברוך הוא: חלקת לי כבוד ועמדת מעל הכסא, חייך אני מעמיד מבתך בן שישב על כסאי, ואיזו? זו רות המואביה, כיון שעמד שלמה וישב שלמה על כסא ה' למלך" (מדרש תנחומא, פרשת ויחי, סימן יד). המסקנה מדהימה – שלמה המלך זכה לשבת על כסא האל בזכות עגלון מלך מואב שקם מכסא מלכותו לכבוד אותו אל.
אותו ניצוץ קדוש ממשיך אצל רות ועורפה, הצאצאות של עגלון. הן נישאות לבניו של אלימלך מנכבדי שבט יהודה ולאחר התאלמנותן הן נשארות עם נעמי ורוצות לחזור עמה לבית לחם. נעמי מסרבת להן ואומרת להן לשוב אל משפחתן ואל עמן. עורפה מסכימה ואילו רות דבקה בנעמי, זכתה רות ויצא ממנה דוד המלך, איבדה ערפה את הניצוץ ויצא ממנה גולית.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת וירא


עשרה נסיונות

עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו עליו השלום:
בפירושו על המשנה בפרקי אבות, מביא רש"י ז"ל בשם פרקי דרבי אליעזר את פירוט הניסיונות וז"ל: "תחלה בקש נמרוד להרגו ונחבא בקרקע י"ג שנה, שוב השליכו לכבשן האש באור כשדים, והגלהו ממולדתו, והביא הקב"ה רעב בימיו, ונלקחה שרה בית פרעה, ובאו המלכים והגלו את לוט בן אחיו, והראה לו בין הבתרים שעבוד מלכויות שימשלו בבניו, וצווה למול את עצמו ואת בנו, ואמר לו לגרש את ישמעאל עם אמו, וצווה לשחוט את בנו יצחק".

המהר"ל מסביר בדרך חיים על אבות את הקשר שבין כל המשניות שבתחילת פרק ה' עם המשנה הראשונה: בעשרה מאמרות נברא העולם. עד מספר עשר, כל המספרים הם מחולקים זה מזה, לכל אחד יש לו טיב משלו, בלי שיחסר שום דבר. בעוד שמאחד עשרה והלאה, חוזרים בעצם על פרט שכבר היה רק שמוסיפים אותו לקודמיו. משמעות הדבר היא שעל ידי מספר עשר מבטאים את כלל המציאות על פרטיו. ואם כן, כל פעם שבתורה מופיע עניין עשרה, מדובר בהקבלה בין אותו עניין לבין העשרה מאמרות שמהן נברא העולם.

אותה המשנה הראשונה שבפרק ה' מסבירה שהצדיקים מקיימים את העולם שנברא בעשרה מאמרות בעוד שהרשעים מאבדים אותו. זאת אומרת שהעולם נברא מצד אחד בצורה כזאת שלא חסר בו כלום, והוא שלם מבחינה זו, ומצד שני כל מה שנברא עדיין דורש השלמה על ידי מעשיו של האדם. זהו פשוטו של הפסוק "אשר ברא אלהים לעשות", לעשות ע"י האדם, ואין "לעשות" אלא "לתקן", היינו לתקן עולם במלכות שדי.

אברהם אבינו הוא הראשון שהתחיל במלאכת התיקון ונמצא שלם בכל עשרת הבחינות שהן מימדי העולם. בגלל היותו הראשון שזכה לאותות חיבה מיוחדים מאת הקב"ה, היה מקום לחשוב שזה שרירותי. על כך מפרש רש"י את הפסוק "עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה": כי עתה ידעתי, מעתה יש לי מה להשיב לשטן ולאומות התמהים מה היא חבתי אצלך יש לי פתחון פה עכשיו שרואים כי ירא אלהים אתה. במילים אחרות, כדי שייוודע לכל שבחירתו של ד' באברהם אינה בחינם, שהטובות וההבטחות מבוססות הן בדין, היה צורך לנסותו, ושהניסיונות יהיו מצד מידת הדין דוקא: "והאלהים ניסה את אברהם", ולא בשם הוי"ה שהוא מורה על מידת הרחמים.

כך אפשר לפרש את אותו מדרש מפורסם האומר שבתחילה רצה הקב"ה לברוא את העולם במידת הדין, כיוון שראה שאין העולם מתקיים שיתף לה מדת הרחמים. ראה שאין העולם מתקיים, כי במידת הדין אין מקום לאריכות אפיים לעשרה דורות מאדם עד נח, למנוע את המבול עד תום כל אפשרות של תשובה על מה שהיו מכעיסים ובאים, וכן להמתין עוד עשרה דורות עד שבא אברהם. אריכות אפיים זו, היא היא שיתוף מידת הרחמים למידת הדין הנרמז ע"י הוספת שם הוי"ה לשם אלהים בסיפור מעשה בראשית שבפרק ב': "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם, ביום עשות ד' אלהים ארץ ושמים. ועד שלא הופיע אברהם, הכל היה במידת הרחמים. כשמופיע מי שמסכים לקבל על עצמו עול מלכות שמים, היינו דמות הצדיק, כי אז הוא צריך להיבחן דוקא במידת הדין, כי כך דורש הצדק. וזאת, אף על פי שמידתו של אברהם היא מידת החסד. או ליתר דיוק, מפני שמידתו של אברהם היא מידת החסד.

יש מי שפירשו על סמך זה את העובדה שבמשנה נאמר "עשרה דורות מנח עד אברהם" ולא כתוב "אבינו", ובהמשך הוא כל פעם מכונה "אבינו": "עד שבא אברהם אבינו וקבל שכר כולם", "עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו", "להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו". כי דוקא בכך הוא נעשה אבינו. הזכות הזאת מוקנית לו ע"י זה שעמד בכל הניסיונות ולא הרהר אחרי מידותיו של הקב"ה.
מכאן עלינו להבין שרק על מי שמוגדר כצדיק באים ניסיונות והניסיונות עצמם הם אות חיבה כי על ידיהם המנוסה מתנשא. כי אין די בכך שהקב"ה יודע את האמת. גם אנחנו צריכים לדעת אותו, היינו לדעת מי אנחנו, ורק הניסיון יעיד על כך. וגם "השטן ואומות העולם" המקטרגים צריכים לדעת, ואז יאמרו בגויים - כפי שכבר התחילו בדורנו, אם כי רק מיעוט שבמיעוט "בגוים" ולא "הגוים" - הגדיל השם לעשות עם אלה. ואנו עדין כחולמים ועוד לא לגמרי מאמינים כי "הגדיל השם לעשות עימנו". וכדברי הנביא: "כל הגוים נקבצו יחדיו ויאספו לאמים מי בהם יגיד זאת וראשונות ישמיענו יתנו עדיהם ויצדקו וישמעו ויאמרו אמת".

שבת שלום
 
למעלה