מטפלים ברטיבות? הדרכים הכי משתלמות לעשות את זה

תוכן-מקודם

Member
מנהל
climbers-repairing-facade-residential-building-russia-back-view.jpg
קרדיט לתמונה FREEPIK

גם גם אתם התמודדתם אי פעם עם בעיה של נזילה או רטיבות בבית אתם בטח כבר יודעים שמדובר בעסק לא זול. רטיבות בפינת התקרה מצריכה איטום חיצוני שיכול להגיע לאלפי שקלים, נזילה בשירותים מצריכה לעיתים זמן רב עד שבעל המקצוע מצליח קודם לאתר את מקור הבעיה ולאחר מכן לטפל בה בהתאם.
ועם זאת, לא כל טיפול שנועד לייבוש רטיבות תת רצפתי וייבוש של חול רטוב או רטיבות כלואה מתחת לריצוף צריך להסתכם בבזבוז זמן יקר ועלויות גבוהות. הכנו לכם מאמר שיכם לכם בקצרה את בעיות האיטום הנפוצות בבית – ואת הדרכים הכי טובות לטפל בהם ככה שתצאו בזול.

רטיבות כלואה מתחת לריצוף​

זה מתחיל בריחות של עובש כללי בבית, כשבדרך כלל לא ממש מבינים מה המקור שלהם. כשהמצב ממשיך לאורך זמן – או במקרים פחות טובים גורם לקשיי נשימה ובעיות בריאותיות אחרות, אתם מזמינים את בעל המקצוע שמבצע כמה בדיקות ומבשר לכם: קיימת רטיבות תת רצפתית.
אז איך מטפלים ברטיבות שכלואה מתחת לריצוף?
האפשרות היקרה היא להחליף ריצוף אחרי ייבוש קפדני של כל אזור הרצפה (בין אם מדובר בייבוש חול רטוב או אבני "שומשום" שעליהן מרכיבים את המרצפות). כיום ניתן להימנע מתהליך יקר ולפתור את הבעיה באמצעות מכונה ייעודית לייבוש רטיבות תת רצפתי: המכונה בעלת כשלושה צינורות או יותר מוכנסת לבית למשך מספר ימים. את הצינורות מחדירים אל מתחת לריצוף, באמצעות חורים שקודח בעל המקצוע באזורים נסתרים בריצוף הבית. בזמן פעולת המכונה נשאב כל האוויר הרטוב שתחת המרצפות וכך מתייבשת הרטיבות הכלואה שברצפה. לאחר מספר ימי פעילות – הרטיבות אמורה להתנדף ואיתה ריחות העובש המזיקים.
כמובן שכאן לא נגמרת העבודה, ויש צורך לאטום את אזורי הכשל בריצוף לאחר שהתגלו, אך צורת עבודה זו עדיפה בהרבה על הרמת מרצפות הבית – מבחינת זמן ועלויות גם יחד.

נזילות ובעיות בצנרת? רק אל תהרסו​

סוג הבעיות הנפוצות בכל בית בישראל הוא הנזילות. בחדרי הרחצה, חדר השירותים או אזור הכיור צנרת הבית היא מערכת מורכבת שלא פעם ניזוקה או נפגעת כתוצאה מבלאי או הרס חיצוני. גם בתים עם מרזבים סובלים לא פעם מבעיות איטום בצינורות המרזב, והמחשבה הראשונה שעולה אצל כל מי שאינו מכיר מספיק את התחום היא: כמה בלטות צריך להרים?
אז קודם כדאי לרדת מהרעיון שבו בעיות נפתרות רק באמצעות הרס התשתית. קיים היום מגוון כה גדול של עזרי תיקון צנרת מים ללא הרס ואיתור נזילות, כך שכמעט ולא קיים מקרה שאין לו פתרון בשיטת אל-הרס. הנה כמה מהפתרונות המעניינים שהתפתחו בשיטת אל-הרס:
שרוול – פתרון שנועד לתיקון צינור תקול מסיבות של מפגע חיצוני, סדק או שבר. בשיטה זו מחדירים אל תוך הצינור התקול מעין צינור פנימי מחומרים חזקים, שיתפקד במקומו. פתרון זה יעיל מאוד בסביבה שבה שורשי עצים שעלולים לחדור את דפנות הצינורות ולגרום לנזק.
פאץ' – שיטה שבה עוטפים בלון בחומרי הדבקה ומחדירים אותו אל תוך הצינור. כמגיעים אל אזור הכשל (סדק או שבר) מפוצצים את הבלון. שכבת חומרי האיטום נשארת על דופן הצינור בעוד שהבלון עצמו נמשך החוצה.
רובוט צילום זעיר – פיתוח טכנולוגי שחולל מהפכה בתחום האיטום: מכונה רובוטית ניידת, שמצוידת במצלמה זעירה ומוחדרת אל תוך הצנרת. הרובוט "מטייל" בצנרת ומשדר את תמונת הצינור מבפנים לבעל המקצוע, שמחזיק במסך שבאמצעותו הוא צופה בצילום. הרובוט מאפשר לבעל המקצוע למצוא את מיקומו המדוייק של הכשל על מנת לטפל בו בהתאם. אם בעבר היה צורך להרים מספר בלטות (שלא לדבר על החלפת כל הריצוף בחדר הרחצה) על מנת למצוא את הצינור הבעייתי, כיום הטכנולוגיה מאפשרת לחסוך עלויות גבוהות וזמן יקר ולמצוא בקלות את הצינור הבעייתי והמיקום המדוייק של הסדק או הכשל האיטומי.

איטום קירות מרתף – מה החומר העמיד ביותר?​

כשזה נוגע למרתפים המצב קצת יותר מורכב: כיום עדיין לא קיימים בעלי מקצוע שמוכנים לתת אחריות על תיקון כשלי איטום בקירות מרתף. עם זאת, ניתן לדחות את רוע הגזירה ואפילו לשמר את המצב ולמנוע ממנו להחמיר לעוד שנים הלאה. הסוד נמצא בחומר שבו מבצעים את עבודת האיטום.
איטום שלילי בהזרקה בקירות מרתף או רצפת מרתף משמעותו היא איטום מהכיוון הנגדי של מקור הנזילה ולא להיפך. זאת כיוון שקירות מרתף ברובם נמצאים מתחת לאדמה כך שבלתי אפשרי לאטום את הקיר מצידו החיצוני. איטום שלילי נעשה בהזרקה, באמצעות פיונים שמוחדרים אל תוך חורים שנקדחו בסדקי הקיר. קיימים מספר חומרים בשוק האיטום שמשמשים לאיטום קירות מרתף ורצפת מרתף, כאשר המוכר מביניהם הוא החומר הקריסטלי.
עם זאת, אם גם אתם מתכננים עבודת איטום מרתף בקרוב, כדאי שתכירו את המילה האחרונה בתחום איטום שלילי בהזרקה: ההידרו-ג'ל. מדובר בחומר דו-רכיבי, כזה שמורכב משני חומרים שמגיבים זה לזה בעת המגע ביניהם. במקרה של הידרו-ג'ל, החומרים מתמצקים וכך אוטמים היטב את התשתית שאליה הוזרקו.
ההידרו-ג'ל בעל תכונות של היצמדות חזקה לתשתית יחד עם עמידות טובה לאורך זמן, כך שגם ללא אחריות קבלן על העבודה, יש מי שנהנים מאיטום איכותי לאורך שנים בזכות החומר הזה.

איטום רטיבות בקיר חיצוני בבניין​

בניינים משותפים הם לא פעם מקור לחילוקי דעות בין שכנים בנוגע לאינספור דברים שנוגעים לתחזוקת הבניין ושמירתו. ועם זאת, יש דבר אחד שעליו לא כדאי להתווכח: סדקים ורטיבות בקיר החיצוני של הבניין דורשים טיפול בהקדם ולטובת כל השכנים.
סדקים או סימני רטיבות בקיר חיצוני מעידים לרוב על חדירת מים אל תוך קיר המבנה, וללא טיפול בבעיה הרטיבות עשויה לחדור פנימה ולגרום לנזקים משמעותיים בבטון, גם אם מדובר בקיר מצופה חיפוי.
קיימות מספר דרכים לאיטום ותיקון סדקים בקיר חיצוני בקומה גבוהה, כשהחסכונית והיעילה ביותר מביניהן היא איטום באמצעות סנפלינג.
כן, מסתבר שהסנפלינג הוא לא רק בילוי מועדף על בני נוער בישראל אלא גם דרך יצירתית לטיפול בקיר חיצוני בבניין בלי צורך להרים מנוף או לחסום את הכביש עם במת הרמה.
כשמדובר על איטום רטיבות בהתזה בסנפלינג או תיקון סדקים בקירות חיצוניים בבניין משותף בעל המקצוע משתלשל מחבל שעיגן בגג הבניין אל האזור הרלוונטי ושם מבצע איטום רטיבות בהתזה. כשהוא מסיים הוא פשוט חוזר למעלה עם הסנפלינג, או מיישם שכבת איטום נוספת בעת הצורך. כמובן שלא כל אדם או חברה בתחום האיטום בעלי הסמכה לעשות זאת, ויש צורך במעבר קורס והכשרה מתאימים על מנת לעבוד בשיטת פעולה זו. אם גם אתם זקוקים לאיטום מסוג זה, חפשו אחר חברה שמספקת שירות איטום בסנפלינג ובקשו לראות את סוג ההכשרה שעברו עובדיה בתחום.

***
עד כאן מספר טיפים שימושיים, שגם אם אין לכם צורך בהם כרגע, שמרו אותם לרגע המתאים. כמעט ולא קיים בית שלא יצטרף לטיפול בלפחות שניים מהמקרים שצוינו לעיל, ואם הבית שלכם גם מנסה לרמוז לכם משהו.. כדאי שתשימו לב ותמנעו מהנזק להחמיר עוד יותר. בהצלחה!
 
למעלה