מידע בסיסי לספק למשקיע
שמתי לב שיזמים רבים פונים בבקשה למימון ולא יודעים מה המידע המומלץ לספק. להלן רשימה מומלצת של מידע בסיסי בבקשה להשקעה, משקיע יצפה לקבל מידע כזה לפני פגישה וחתימה על הסכם סודיות (בטלפון או אימייל). יש לזכור שזהו תחום פתוח. אין חובה למלא את כל הסעיפים. רשימה זו היא המלצה בלבד. 1. סכום ההשקעה הנדרש - בסיסי והגיוני ועדיין ראיתי הצעות ללא סכום מדובר כלל. זהו סעיף הסינון הבסיסי שמשקיע יסתכל, 10,000 שקל או 500,000 דולר הם השקעות בדר"כ למשקיעים שונים. אין אפשרות לנחש את הסכום המבוקש מתאור הפרוייקט. משקיע יעדיף לבדוק סעיף עוד לפני הרעיון עצמו. 2. "מחפש..." משקיע/שותף - אני חושב שלכתוב "משקיע או שותף" זה הדבר הגרוע ביותר. או שאתה מחפש שותף כי אתה דורש בן אדם נוסף איתך כשותף באותו מצב. או שאתה מחפש משקיע, כלומר כסף בלבד ומצהיר שאתה מסוגל להרים את המיזם/העסק. כשאתה רושם אחד משניהם משקיע מקבל חשש שאינך חזק מספיק נפשית או מחוייב מספיק להרים את המיזם בעצמך. בדר"כ משקיע מעוניין להיות פסיבי והרעיון שאתה רוצה שותף מחשיד אותו שהוא ישמש אחד או שהמיזם לא יעבוד ללא זה. מה שאני אומר הצגה של חזון ברור והחלטי מצופה מהיזם ולא שלל אפשרויות (בשלב הצגת המיזם). *בנוסף אם אתה רושם "משקיע אסטרטגי" מומלץ לציין באיזה תחום אתה מעוניין שיהיה לו את הקשרים. 3. "מיזם חדש"/"הרחבת עסק קיים"/"קיים אב טיפוס" - מה המצב של הרעיון אם העסק קיים יש לתת מידע בסיסי על העסק הקיים. מספר עובדים? מחזור? למה מיועד הכסף של ההרחבה? 4. "קיימת תוכנית עסקית" - לא אין אפשרות אחרת כאן! משקיע מצפה לתוכנית עסקית! אין הכוונה בהכרך לתוכנית שנעשתה ע"י מומחים ועלתה לכם כסף רב. תעשו תוכנית בעצמכם לפי דוגמאות קיימות, זה מספיק טוב. ברוב המקרים משקיע רציני לא ירצה לדבר איתכם ללא תוכנית עסקית. למה? מבחינת משקיע תוכנית עסקית היא השעורי בית שהיזם צריך לעשות! אם אתם לא הולכים לעשות את שעורי הבית שלכם, את העבודה שמצופה, להקדיש את הזמן שלכם לתהליך, למה למשקיע לבזבז את זמנו איתכם? איך הוא יצפה שתרים עסק כשתהליך סטנדרטי כזה אין אתה טורח לעשות? 5. "החזר השקעה תוך שנה וחצי ורווח על השקעה של 60%" - כמובן שהמספרים פה מומצאים. א. משפט זה אמור להיות מבוסס על המספרים שקיימים בתוכנית העסקית ב. אין חובה על המשפט. ג. המשפט מבטיח למשקיע שתרחתם על התוכנית העסקית ואתם מבינים את המספרים שנמצאים שם. ד. אם אתם מגיעים ליותר משלוש שנים כדאי שתשנו את התוכנית. ה. אם אתם מגיעים להחזר פחות מ40% כדאי לחזור לתכנון. מקווה שזה יהיה שימושי למישהו. תודה על הקריאה, אופיר.
שמתי לב שיזמים רבים פונים בבקשה למימון ולא יודעים מה המידע המומלץ לספק. להלן רשימה מומלצת של מידע בסיסי בבקשה להשקעה, משקיע יצפה לקבל מידע כזה לפני פגישה וחתימה על הסכם סודיות (בטלפון או אימייל). יש לזכור שזהו תחום פתוח. אין חובה למלא את כל הסעיפים. רשימה זו היא המלצה בלבד. 1. סכום ההשקעה הנדרש - בסיסי והגיוני ועדיין ראיתי הצעות ללא סכום מדובר כלל. זהו סעיף הסינון הבסיסי שמשקיע יסתכל, 10,000 שקל או 500,000 דולר הם השקעות בדר"כ למשקיעים שונים. אין אפשרות לנחש את הסכום המבוקש מתאור הפרוייקט. משקיע יעדיף לבדוק סעיף עוד לפני הרעיון עצמו. 2. "מחפש..." משקיע/שותף - אני חושב שלכתוב "משקיע או שותף" זה הדבר הגרוע ביותר. או שאתה מחפש שותף כי אתה דורש בן אדם נוסף איתך כשותף באותו מצב. או שאתה מחפש משקיע, כלומר כסף בלבד ומצהיר שאתה מסוגל להרים את המיזם/העסק. כשאתה רושם אחד משניהם משקיע מקבל חשש שאינך חזק מספיק נפשית או מחוייב מספיק להרים את המיזם בעצמך. בדר"כ משקיע מעוניין להיות פסיבי והרעיון שאתה רוצה שותף מחשיד אותו שהוא ישמש אחד או שהמיזם לא יעבוד ללא זה. מה שאני אומר הצגה של חזון ברור והחלטי מצופה מהיזם ולא שלל אפשרויות (בשלב הצגת המיזם). *בנוסף אם אתה רושם "משקיע אסטרטגי" מומלץ לציין באיזה תחום אתה מעוניין שיהיה לו את הקשרים. 3. "מיזם חדש"/"הרחבת עסק קיים"/"קיים אב טיפוס" - מה המצב של הרעיון אם העסק קיים יש לתת מידע בסיסי על העסק הקיים. מספר עובדים? מחזור? למה מיועד הכסף של ההרחבה? 4. "קיימת תוכנית עסקית" - לא אין אפשרות אחרת כאן! משקיע מצפה לתוכנית עסקית! אין הכוונה בהכרך לתוכנית שנעשתה ע"י מומחים ועלתה לכם כסף רב. תעשו תוכנית בעצמכם לפי דוגמאות קיימות, זה מספיק טוב. ברוב המקרים משקיע רציני לא ירצה לדבר איתכם ללא תוכנית עסקית. למה? מבחינת משקיע תוכנית עסקית היא השעורי בית שהיזם צריך לעשות! אם אתם לא הולכים לעשות את שעורי הבית שלכם, את העבודה שמצופה, להקדיש את הזמן שלכם לתהליך, למה למשקיע לבזבז את זמנו איתכם? איך הוא יצפה שתרים עסק כשתהליך סטנדרטי כזה אין אתה טורח לעשות? 5. "החזר השקעה תוך שנה וחצי ורווח על השקעה של 60%" - כמובן שהמספרים פה מומצאים. א. משפט זה אמור להיות מבוסס על המספרים שקיימים בתוכנית העסקית ב. אין חובה על המשפט. ג. המשפט מבטיח למשקיע שתרחתם על התוכנית העסקית ואתם מבינים את המספרים שנמצאים שם. ד. אם אתם מגיעים ליותר משלוש שנים כדאי שתשנו את התוכנית. ה. אם אתם מגיעים להחזר פחות מ40% כדאי לחזור לתכנון. מקווה שזה יהיה שימושי למישהו. תודה על הקריאה, אופיר.