לא סתם שאלה טובה... אלא מרוב שהיא
טובה ובשל החשיבות שיש לעניין המדד למדריך טוב ולפי מה בעצם אנחנו, כמתאמנים, נוטים לקבוע זאת - העמדתי ברשימת הקישורים (בכניסה לפורום) דיון שנערך בזמנו בנושא
"מיהו מדריך טוב" ופתח אותו רן מגן בפורום אירובי ובבמקביל
בקומונת הספינינג. גם אני התייחסתי שם לנושא מנקודת מבטי ובכל זאת אעתיק את התגובה לכאן (למען העצלנים שלא אוהבים לפתוח קישורים
... כמוני למשל
): כמו כל דבר... צריך להתחיל מהבסיס!
מדריך שמקנה את הבסיס לביצוע נכון ובריא של הספינינג - אם באמצעות "שליחיו" שמכוונים ומתדרכים את המתאמן החדש, אם באמצעות שיעורי בייסיק ואם תוך כדי הפרחת כללי דיווש נכונים במהלך האימון עד כדי הבאת המתאמן לידי הפנמתם.
מדריך שלא גורם למתאמן חדש להתייאש לאחר השיעור הראשון ולהחליט ש"זה לא בשבילו".
מדריך שגם בין 80 מתאמנים ידע לזהות את המתאמן הבודד שמאותת על קושי, מצוקה או כל בעיה אחרת (שזה אומר: דיווש בטכניקה לקויה שעשויה לגרום לו נזק או תקלה טכנית באופניים)
מדריך שלמרות שלא קיבל הכשרה רשמית כ-D.J יעשה כמיטב יכולתו לגוון בסגנונות המוסיקה שיביא לשיעוריו ויתאים אותה במידת האפשר לקהל מתאמניו המגוון תוך שמירה על התאמת הקצביות כל מקטע למערך שיעור מתוכנן כנדרש.
מקצועיות - כן... מה לעשות... יש מתאמנים שלהם "אין את הכלים לקבוע אם המדריך שמולם מקצועי או לא" אבל יש מתאמנים שכן יש להם כלים שכאלו, גם אם לא הכשרה מקצועית אבל יש גם כאלו שמבשלים נכון, בריא וטעים ואין להם תעודה מ"תדמור". מדריך טוב (ראה סעיף 1 דלעיל) יביא אותם לאחר תקופה מסויימת גם לידע שיאפשר להם ברמה הבסיסית להבחין מי ומה הוא מדריך מקצועי.
מדריך שיקרין וישדר שהוא אוהב את מה שהוא עושה, שמדריך באהבה... לא כזה שהמתאמן קולט שהגיע לאימון רק כדי "לדפוק עוד שעה בתלוש" או לחילופין "לעשות לעצמו אימון"
מדריך שיודע לפרגן למדריכים טובים אחרים...
מדריך שמסוגל לבנות אימונים מותאמים לקבוצת מתאמנים ספציפית ולשפר את היכולות של אותם מתאמנים תוך הכוונה ומתן דוגמא אישית
מדריך שמשאיר "פינה" לפרט בתוך הכלל, מבלי לחשוש שזה יסב לו נזק תדמיתי או יגרור אחריו את "הכלל"(וזאת כמובן בתנאי ברור ששום נזק לא כרוך ב"פינה" המוקצית)
"מדריך שמעבר לתיקון טעויות, הסברים נכונים,אימון בנוי נכון וכו' - מעבר לכל זה,
יודע להסביר בסיום האימון את הרציונל (תוך הסתמכות על פיזיולוגיה ותורת אימון ענפית) של האימון, מה קורה בכל חלק, מה המטרה הפיזיולוגית שרצה להשיג, על מה עבדנו וכו'" - וגם אם אינו עושה זאת בסיום כל אימון, נכון לענות לשאלה של כל מתאמן שהוא בנושאים הללו בין אם בתום אימון ובין אם טלפונית. סביר להניח שתכונות נוספות שהופכות מדריך למדריך טוב נשמטו מראשי, אבל ברמה עקרונית, התכונות שפירטתי הם אלו שמביאות אותי, באופן אישי, להעדיף מדריך כזה על פני אחר.