מיהו משיח?

LaDiva

New member
מיהו משיח?

תחת הודעה סמוכה התעורר דיון מענין סביב נושא המשיחיות. עולה מן ההודעות שזרמים שונים (ביהדות) רואים באדם מסוים "משיח", או פוטנציאל למשיח, וקיים ויכוח לגבי "משיחיותו" של אדם זה או אחר - ראו דוגמת ישו. ובי עולות מספר שאלות בנושא: * כיצד נזהה משיח אם ניתקל בו ברחוב? * מי או מה מסמיך אדם זה או אחר לזהות את המשיח? - * והאם לא נובעת מכך הסכנה שאותו אדם יגביל את בחירתו (ואפילו את עצם הבדיקה) לבני דתו/מינו/מוצאו בלבד? ובכלל - מי קבע שהמשיח יהיה יהודי? או גבר? לבן? שחור? האם לא נכון יהיה לאמר שמשיח הינו שליח, שמטרתו היא עזרה למין האנושי כולו? האם ניתן לצפות ממשיח להושיע עם זה או אחר, ולא להצטיין בראיה רחבה יותר של התמונה? האם לא נכון היה שאדם בשיעור קומה כזה יראה את טובת המין כולו לנגד עיניו? ובכלל - קשה לי לקבל שקיימת אמת אבסולוטית, שזרם כלשהו (בכל דת שהיא) יכול לטעון לתקפותה, אם אין היא נכונה לבני האדם בכללותם, באשר בני אדם הם. שאם לא כך - הרי דעה היא זו, ולא אמת או עובדה.
 

אלי ו.

New member
הרמב"ם עונה לשאלה הזו בפרוטרוט

שים לב להבחנה בין "בחזקת משיח" הוה אומר אדם שאפשר אולי לטעון שהוא המשיח אבל אי אפשר ממש להאמין בוא, לבין משיח ודאי. הלכות מלכים ומלחמות פרק י"א ו [ג] אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח, צריך לעשות אותות ומופתים, ומחדש דברים בעולם, או מחייה מתים, וכיוצא בדברים אלו שהטיפשים אומרים; אין הדבר כן--שהרי רבי עקיבה חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזבא המלך, והוא היה אומר עליו, שהוא המלך המשיח. ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעוונות; כיון שנהרג, נודע שאינו משיח, ולא שאלו ממנו חכמים, לא אות ולא מופת. ז ועיקר הדברים, ככה הן: שהתורה הזאת אין חוקיה ומשפטיה משתנים לעולם, ולעולמי עולמים, ואין מוסיפין עליהן, ולא גורעין מהן; וכל המוסיף או גורע, או שגילה פנים בתורה והוציא הדברים של מצוות מפשוטן--הרי זה בוודאי רשע ואפיקורוס. ח [ד] ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה'--הרי זה בחזקת שהוא משיח: אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נדחי ישראל--הרי זה משיח בוודאי. ט ואם לא הצליח עד כה, או נהרג--בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית דויד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים, שנאמר "ומן המשכילים ייכשלו, לצרוף בהן ולברר וללבן--עד עת קץ: כי עוד, למועד" (ראה דנייאל יא,לה).
 
למעלה