מיואשת...

yupy9

New member
מיואשת...

אני צריכה להגיש תרגיל סיכום - קומיקס. לצייר אין לי בעיה- אני יודעת לצייר הכל, אבל מה לעשות שאני לא ממש נמשכת לעולם הקומיקס, ויותר מכך- אני לא מבינה בזה כלום. אז לאור זה שאת היכולת - יש לי. ואת המוטיבציה- אני מגייסת ברגעים אלה. אשמח אם תכלו לעזור בכך שתתנו לי "קווים מנחים" לקומיקס. ובכלל קצת הסברים כלליים בנוגע לזה. ורק אל תשלחו אותי לראות קומיקס- כי זה נורא מעייף אותי... ומי יודע, אולי אחרי התרגיל הזה שאני חייבת להגיש- אני עוד אתאהב בעולם הזה שנקרא "קומיקס". (אני אופטימית מידי?) מישהו...?
 

Scum Bunny

New member
פרטי ונמקי, בבקשה

קומיקס זה מדיום. ככזה, יש אינ סוף דרכים שהוא יכול להראות, או להכתב. השאלה שלך דומה לבקשה לקבל קווים מנחים לסרט, או לספר. זה יעזור אם תסבירי מה בדיוק את מחפשת. מה משותף לכל קומיקס באשר הוא? מהן מוסכמות הכתיבה והגרפיקה המקובלות בקומיקס? מה אופייני לז'אנרים שונים של קומיקס מבחינת מראה וסיפור? תסבירי בדיוק מה את צריכה לדעת, ואני לפחות אשמח לענות כמיטב יכולתי.
 

yupy9

New member
תודה רבה על ההענות...

אז כך, כתרגיל סיכום ללימוד FREEHAND אני אמורה להגיש "קומיקס" בן 3 דפי A-4. וכמו שציינתי, אין לי בעיה טכנית לצייר כל דבר שאצטרך, אבל באמת שאין לי מושג ירוק בכל הנוגע לקומיקס, מהסיבה הפשוטה שמעולם לא התעניינת/עיינתי/עסקתי בזה. אני מניחה שיש איזו חוקיות לקומיקס, לא? עכשיו אתה מבין? התוכל לתת לי כמה עצות בגדול כדי שאדע איך לגשת לעניין? אני לא יודעת אפילו ממה להתחיל...
 
אז ככה,

קודם תתחילי מעלילה - תחשבי על סיפור שאת רוצה לספר. אחר כך, תדמייני איך הוא היה נראה בקולנוע כסרט. את תוצאות מחשבותיך כתבי על דף. שימי לב שאם דמיינת בפירוט, אז יש לך "תמונות מפתח" שהן אבני הבניין של הקומיקס. עכשיו ציירי אותן על הדף. הקפידי לוודא שהמלל והתמונות משלימים אחד את השני ולא חופפים, ז"א שלא יהיה מצב שהדמויות אומרות משהו וגם מבצעות אותו באותו הציור, לדוגמא: תמונה: איש יושב בבית קפה, מחזיק ספל קפה ולוגם. מלל: ישבתי בבית קפה, החזקתי את הכוס החמה בידיי וחשבתי לתומי על נעורי. זו כפילות! מזה עליך להמנע! זו התורה על רגל אחת. אלפי ספרים נכתבובנושא ולא נוכל לתמצת אותם עבורך בפורום בכמה הודעות. אז בהצלחה. ותראי לנו את תהליך העבודה והתוצאות כדי שנוכל לייעץ הלאה. אני יודע שאני לפחות אשמח לעזור ולייעץ ככל שהזמן יאפשר לי, עופר.
 

Scum Bunny

New member
הסבר קטן נוסף

בעקרון, מדיום הקומיקס מאפשר לך להעביר סיפור בצורה וויזואלית. הסיפור מתואר כסדרה של תמונות בודדות , שנקראות אחת אחרי השניה (בכוון הקריאה, כלומר מימין לשמאל בעברית, ומלמעלה למטה). הדמיון משלים את מה שקורה בין תמונה לתמונה ומספק את התנועה, וה"פסקול" מסופק על ידי הטקס בגוף הקומיקס שמעביר את השיחות, מחשבות והאפקטים הקוליים שברקע. בתור דוגמא בסיסית אני מצרף את דף הקומיקס האחרון בקומיקס שלי, "באני אקסטרים". בוא נעבור עליו רגע תמונה תמונה, לצורך הדגמה: הקומיקס הוא באנגלית, ולכן נקרא בכוון הקריאה באנגלית- משמאל לימין. לכן נתחיל במשבצת השמאלית העליונה: 1) בתמונה הראשונה נראה הרובוט(biotank) מנער את הבובה(Death Dolly). בתמונה אנו רואים את הרובוט אוחז את הבובה בצווארה בתנוחה המציעה ניעור. בנוסף, בסגנון האופייני לקומיקס יפני (מאנגה) מופיעה המילה "shake" ליד דולי כדי להדגיש שמנערים אותה. לחלופין היה אפשר להקיף את דולי בקווים קטנים ("קווי תנועה") כדי לרמוז שהיא מנוערת בסגנון מערבי יותר, או לצייר את הסצינה בצורה דינמית יותר שהיתה מעבירה את הרעיון ללא שימוש בעזרים ויזואליים מלאכותיים. "בועות" הטקסט היוצאות מפי הדמויות מעבירות את מה שהן אומרות אחת לשניה. כמו התמונות, גם בבלוני טקסט (אפילו בתוך אותה תמונה) סדר הקריאה הוא משמאל לימין ומלמעלה למטה. 2) התמונה השניה מתארת את הדמות הראשית (Bunny) נכנסת לחדר. בנוסף לבלון הדיבור של באני מופיעה גם המילה "slam" מעל הדלת. טקס זה מופיע באותיות גדולות וללא בלון דיבור- זהו "אפקט קולי", צליל שנשמע ברקע. במקרה זה זהו קול הטריקה של הדלת הנפתחת. 3) מכיוון שסיימנו שורת התמונות אנו יורדים שורה אחת למטה ומתחילים שוב משמאל. בתמונה בא באני חובטת בעורפו של הרובוט וגורמת לו להפיל את דולי. שימי לב שמתוארת פה בתמונה אחת סדרה של פעולות: באני מכה את הרובוט, וכתוצאה מכך הוא מפיל את דולי. סדרת פעולות זו מועברת במקרה זה על ידי תאור המצב רגע אחרי ההתרחשויות: אנו רואים את הרובוט כשצווארו מוטה קדימה ועיניו פעורות בהפתעה, דולי מוטלת באוויר (בצירוף המילה "drop" ששוב מדגישה שהיא הופלה- בסגנון היפני) ובאני כשאגרופה מונף באוויר. בין אגרופה של באני לצווארו של הרובוט נמתחים קווים שמסתיימים ב "פיצוץ". אלה הם קווי פעולה המתארים תנועה. במקרה זה- ה"שובל" של אגרופה של באני, מהמכה בעורפו של הרובוט (ה"פיצוץ") ועד לרגע שהיא עומדת כמה צעדים לפניו. כלומר באני חלפה על פני הרובוט וחבטה בו תוך כדי, ואני העברתי את רגע התנועה הזה בתמונה סטטית- זה הרעיון של קומיקס. שימי לב שה"מסגרת" של התמונה לא חייבת להיות מלבן. במקרה זה המסגרת היא מצולע לא סימטרי, כדי להבליט את התמונה ולהעניק לה דינמיות נוספת. 4) בתמונה הבאה באני מדברת עם הרובוט המשפשף את עורפו החבול. שימי לב שהרובוט הוא הדובר הראשון ובאני מדברת אחריו, כיוון שדבריו נקראים קודם- כי בועת הדיבור שלו היא משמאל לשלה. בקומיקס בעברית התמונה היתה כמובן צריכה להיות הפוכה, כדי שבועת הדיבור של הרובוט תהיה מימין לזו של באני. שימי לב ששוב תנועה מועברת באמצעות תמונה סטטית- הרובוט עם היד על העורף בפירוש משפשף את ראשו החבול, בעוד באני מצביעה על עצמה תוך כדי דיבור. וכמובן, לתמונה זו אין מסגרת בכלל. הקומיקס ממשיך, אבל נעצור כאן ונסכם. מה שראית היה סיפור קצר: הרובוט חונק את דולי, באני נכנסת לחדר, מכה את הרובוט בעורפו כדי שישחרר את דולי ואז משוחחת עימו. את סדרת הפעולות הזו תיארתי באמצעות שורה של תמונות סטטיות וטקסט. הקורא, בעזרת הדמיון, יהפוך אותן תוך כדי קריאה ל"סרט" בדמיונו.
 

Scum Bunny

New member
הכל כדי לקדם את הסחורה

חתימות יחולקו ליפות מבין המעריצות אחרי ההופעה.
 

ykonijn

New member
החוקיות לקומיקס

דבר מאד פשוט. סדרה של תמונות המספרות סיפור. ניתן להוסיף טקסט בכמה צורות, אבל כל דרך לגיטימית. הדרכים המקובלות הן: בלוני דיבור, בלוני מחשבה, ריבועים עם טקסט שהם דבר ה"מספר" וכו'. אבל כמו שאמרו פה, זהו מדיום, והכל ניתן לעשייה בו. תעיפי מבט קטן באחד ממאות הקומיקס הקיימים ברשת (חפשי קומיקס בגוגל או בקרי באחד מאתרי הקומיקס הרבים), ותביני את העקרון.
 

yupy9

New member
וואוו ממש תודה!

איזה תשובות מושקעות...
טוב, אז קיבלתי כמה טיפים, ואני אתמקד בשתי שאלות - בקומיקס טוב, חייבת להיות אלימות? והשאלה השניה- קומיקס טוב אמור להיות מצחיק, או שזו אופציה? וכן, אני אשמח לשתף אתכם בתהליך- ובתוצר המוגמר...
 

Cartman

New member
איזה שטויות

קומיקס טוב לא חייב להיות אלים או מצחיק, קומיקס טוב הוא לפי טעם אישי, זה לא דבר קבוע. קומיקס הוא מדיום, לא נושא. כמו שסרט טוב לא חייב להיות אלים או מצחיק, וספר טוב לא חייב להיות אלים או מצחיק, ככה גם קומיקס. זה כלי להעברת סיפור, כל סיפור, זה יכול להיות גם סיפור מרגש עד מאוד, או באמת סיפור עם מכות או צחוקים.
 

ailag

New member
לא, לא, כן

ואת ההסבר קארטמן נתן
כן = שתפי אותנו) רק רציתי לכתוב שבאמת כדאי שתשלחי לכאן את הקומיקס בתהליכיו, כי לא משנה כמה עצות (מצויינות, כמו שהיו כאן) תקבלי, ביקורת היא כלי מאוד יעיל. בהצלחה! נ.ב. כמעט כתבתי תגובה ראשונה היום בבוקר.. ואז המחשב נפל! ארג!
 
אז ככה,

א. לא! קומיקס לא חייב להיות אלים. לצערי הרב, אלימות פשוט מוכרת! וברגע שנכנסים לשיקולים מסחריים וכלכליים, מה שמוכר טוב יותר- עושים ממנו יותר. יש גם קומיקסים לא אלימים, ודי הרבה למען האמת, פשוט שבארצנו הקטנה שתרבות הקומיקס שלה בחיתולים, לא רואים הרבה מהם. אם הם יעניינו אותך, תפתחי שרשור חדש בנושא קומיקסים לא אלימים ונשמח לענות, אבל חבל "להטביע" את הנושא האחד בשני. ב. גם כן, לא! יש קומיקסים מאוד עצובים. אני מודה שיש אפילו קומיקסים שגרמו לי לבכות תוך כדי קריאה... ובמקרה הזה, חלקם דווקא גם אלימים... בהקשר הזה, אני יכול להפנות אל לפחות קומיקס חד ששמעתי עליו לאחרונה שהוא בהחלט לא שמח: CUCKOO - שגם הביקורת עליו לא רעה. בכל מקרה, תשלחי תוצרים ואנחנו נשמח לעזור. עופר.
 

yupy9

New member
ושוב תודה

על התגובה, ואכן יש לי כבר נושא לקומיקס שאני אעשה. ואני בשמחה אפרסם אותו פה לאחר ההגשה... ורק שאלה- אמרתם שקומיקס לא חייב להיות מצחיק- אז למה קוראים לזה "קומיקס", זה לא בא מהמילה "קומי"?
 

Scum Bunny

New member
עניין של מסורת

אני בטוח שיש כאן כמה עם ידע כללי יותר רחב משלי שישמחו לסקור עבורך את ההסיטוריה של המילה ושל מקורות הז'אנר, אבל בעקרון זה פשוט בגלל שהקומיקסים הראשונים היו דברים קטנים והומוריסטיים שהופיעו בעיתונים (הראשון היה, כמדומני, "הילד הצהוב" האגדי). מאז התחום התפתח, והיום ישנם עוד סוגים רבים של קומיקס בנוסף ל "סטריפ" ההומוריסטי הקלאסי. כמו המאנגה היפנית (שיכולה לעסוק בכל תחום, ממדע בדיוני ועד פורנו) והרומן הגראפי האמריקאי שמספר סיפור ארוך בסדר גודל של ספר, רק בקומיקס.
 
האמת...

הראשונים לעשות גראפיק נובל, היו דווקא הצרפתים. אז אולי אני לא מת עליהם ועל סגנון הקומיקס המוזר שלהם, (חוץ מאסטריקס אולי) אבל, לא ניקח להם את הבכורה.
 

Scum Bunny

New member
זה עניין של הגדרה

כבר בימי הביניים הופיעו ציורים של דמויות עם בלוני דיבור כאיורים לחיבורי דת באירופה, בעוד שכבר ביפן הפיאודלית היו סדרות של של ציורים שתיארו סיפורים קצרים מסיטואציות קומיות ועד ביקורת פוליטית (המאנגה במובנה המקורי- תודה לך מוזיאון טיקוטין לתרבות יפן...) השאלה היא על מה מוסכם באופן גורף פחות-או-יותר שהוא גיבש את מוסכמות הקומיקס המודרני. כמובן, אם אתה טוען שאלה הצרפתים אין לי סיבה לא להאמין לך. ...צרפתים ארורים.
 

tarkan

New member
ההגדרה של קומיקס היא לא קלה

יש קומיקסים שמופיעים בלי בלוני דיבור אלא עם הטקסט למטה (פרינס וליאנט, למשל) יש כאלה שהם בני פאנל אחד כמו THE FAR SIDE של לרסון יש קומיקסים רבים שעוסקים בנושאים מגוונים כמו הומור, הרפתקאות, מד"ב, סופר הירוז, היסטורי, פוליטיקה, בעיות חברתיות. קומיקס הוא מדיום פופולארי מאוד בירופה המערבית בחלק ממזרח אירופה, במזרח אסיה ויפן בארה"ב וקנדה, באמריקה הלטינית ובטורקיה ובכל מקום יש לקומיקס סגנון אופיני במערב אירופה ובמיוחד בצרפת ובלגיה הקומיקס מופץ במגזינים ואח"כ בספרים, בבריטניה המדיום הפופולארי הוא חוברות עם מגוון קומיקסים (DANDY, BEANO, EAGLE, LION, 2000 AD ועוד). בארה"ב הקומיקס מופץ בעיקר בחוברות (COMIC BOOKS) ובעיתונות היומית (NEWSPAPER COMICS) ביפן הוא מופץ בספרונים קטנים ועבים בשחור לבן אם את מעוניינת במידע על אמני קומיקס מכל רחבי העולפ את יכולה למצוא באתר הבא
 
למעלה