מיומנו של מארגן טיולים

מיומנו של מארגן טיולים

הרגעים הקסומים הללו, שאני נכנס הביתה בסוף יום הדרכה מוצלח, עטור ומוחמא מתגובות המטיילים, חולץ את הנעליים הכבדות ומביט בסיפוק אל היום שהיה..... הדרכתי קבוצת גמלאים בעקבות יגאל אלון. ושאלתי בתחילת הטיול - מה אנחנו זוכרים מהאיש ההוא. מסתבר שלא הרבה. לא מספיק. הוא קצת נמוג לנו בתודעה הקולקטיבית.
עמוס קינן אמר על יגאל אלון ""יגאל אלון היה ילד טוב ומשום כך לא ידע לתבוע את מקומות מחת לשמש" הוא נורה מפני שלא ידע לרצוח. רק המהפכן והמרדן רק הם יודעים גם לרצוח. על כן הוא התהלך בארץ נוד ואות הבל על מצחו". סיפורו של אלון בעיניו - " סיפור הכוכב הזוהר הסופר נובה שהתפוצץ והפיץ להט עז ואור מסנוור וקרס אל עצמו והיה לחור שחור".
אלון הותיר דימוי של מפסידן הכושל תמיד בדרך לדרגים הבכירים באמת.הוא הגיע לשיא חייו בזמן מלחמת העצמאות וכפי שאומרת אניטה שפירא - "כל חייו מאז היו בבחינת מבוא מתמשך לפרק הבא שמעולם לא הגיע".
בנימין גלאי הגדיר אותו בצורה הפשוטה יותר :הוא היה "האיש שרץ ולא הגיע, נפל במעלה ההר".
התחלנו דווקא בתל שמרון, ליד קברו של משה דיין ועסקנו בהבדל בין שניהם. הם צמחו באותן מסגרות בטחוניות בשנות המרד הגדול, יגאל אלון שכולם אהבו, מנהיג טבעי, מתחבב על כולם, מוליך אנשים בעוצמת מנהיגותו. ומשה דיין, ה"נסיך" שנולד באם הקבוצות דגניה וגדל באם המושבים - נהלל. שהיה אינדיבידואליסט, מופנם, נוטה למצבי רוח, לא מחפש להתחבב ואנשים הלכו אחרין מתוך הערצה. שני אנשים שלימים יתחככו בפוליטיקה המקומית. דיין ימריא ויהיה שנוי במחלוקת. אלון ישאר מאחור מר ומתוסכל וכולם ימשיכו לאהוב אותו בשל אופיו ומזגו.
המשכנו לבית ספר כדורי, ערש מובילים ומנהיגים - יגאל אלון בוגר מחזור א', יצחק רבין - בוגר מחזור ד', וחיים גורי ורבים אחרים - מה בתפיסת העולם של בית הספר ושל מנהלו המיתולוגי שלמה צמח עיצב את תפיסת עולמם של בוגריו....
ולקינוח - כפר תבור. מוזיאון המושבה. הדריך אותנו שבתאי גולדמן משבט הגולדמנים הידוע, בחספוס צברי, בהומור ובידע רב, למדנו עוד על ילדותו של יגאל, על הקשיים במושבה המבודדת, על אביו ראובן פייקוביץ' שגדלו ביד תקיפה שהלמה את צרכי המקום והתקופה.
ובין לבין - הרבה רקע, על תקופת המרד הערבי, על יצחק שדה, על יחסיו עם דוד בן גוריון, וכל הדרך - שרנו שירי פלמ"ח גם שובבים גם נוגים. יום של התרגשות, ידע ועוצמה.
 
למעלה