מייבש כביסה - טרמוסטט ניתוק/פיוז והרכיב שלידו

מייבש רגיל.
לפעמים עושה בעיות.
התכנית החמה ביותר בכלל לא עובדת. הכוונה לכותנה אקסטרא דריי.
יתר התוכניות עובדות אבל לפעמים בסוף הכביסה עדיין מעט לחה.
היו פעמים שלפעמים גם יתר התוכניות פתאום לא עבדו. לא היה חימום.

צמוד לגוף החימום יש שני רכיבים עגולים הנראים כך

על אחד מהם כתוב 180 מעלות צלסיוס ועוד כמה מספרים.
על השני כתובים רק מספרים.

בדיקת רציפות והתנגדות, בוודאי לאחר ניתוק הרכיב.
הראשון, עם ה180 מעלות - יש רציפות.
בשני אין רציפות.
בדיקת התנגדות לגוף החימום התקבל כ-100 אום.

בדיקה עם מולטימטר צבת על הכבל של גוף החימום.
שני הרכיבים היו מחוברים.
בבדיקה בתוכניות שכן עובדות צריכה של בערך 8-9 אמפר.
בתכנית החמה ביותר צריכה של 0 אמפר.

למה יש שני טרמוסטטים כאלו?
או שאחד מהם הוא לא טרמוסטט?
השני אמור להיות בלי רציפות?
אם הוא צריך להיות עם רציפות, זה יכול להסביר את התופעות של המייבש שרק חצי עובד?
איך קוראים לרכיב הזה? כמה הוא אמור לעלות בערך?

תודה רבה
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
מייבש רגיל.
לפעמים עושה בעיות.
התכנית החמה ביותר בכלל לא עובדת. הכוונה לכותנה אקסטרא דריי.
יתר התוכניות עובדות אבל לפעמים בסוף הכביסה עדיין מעט לחה.
היו פעמים שלפעמים גם יתר התוכניות פתאום לא עבדו. לא היה חימום.

צמוד לגוף החימום יש שני רכיבים עגולים הנראים כך

על אחד מהם כתוב 180 מעלות צלסיוס ועוד כמה מספרים.
על השני כתובים רק מספרים.

בדיקת רציפות והתנגדות, בוודאי לאחר ניתוק הרכיב.
הראשון, עם ה180 מעלות - יש רציפות.
בשני אין רציפות.
בדיקת התנגדות לגוף החימום התקבל כ-100 אום.

בדיקה עם מולטימטר צבת על הכבל של גוף החימום.
שני הרכיבים היו מחוברים.
בבדיקה בתוכניות שכן עובדות צריכה של בערך 8-9 אמפר.
בתכנית החמה ביותר צריכה של 0 אמפר.

למה יש שני טרמוסטטים כאלו?
או שאחד מהם הוא לא טרמוסטט?
השני אמור להיות בלי רציפות?
אם הוא צריך להיות עם רציפות, זה יכול להסביר את התופעות של המייבש שרק חצי עובד?
איך קוראים לרכיב הזה? כמה הוא אמור לעלות בערך?

תודה רבה
וואו.. כמה שאלות...
אם היצרן השתמש ב-2 טרמוסטטים, סביר שהוא ידע למה.
ויש גם משמעות ל-איזה מהם מורכב היכן. כלומר: אם החלפת ביניהם, אתה בעצמך יצרת כעת בעיה חדשה. [סביר בעיניי שזה דווקא לא קרה לך].
אני כבר לא זוכר מה אני מדדתי כשבדקתי את הזוג הזה, אבל יתכן, שהמנותק מתחיל להזרים חשמל כשהטמפרטורה מגיעה לרף מסוים. כלומר, אם הוא לא תקין, אולי הוא יגרום לכך, שה"תכנית החמה" לא תיכנס לפעולה ועל כן, אחת התקלות כרוכה באי תקינותו. ומכיוון שאתה טוען, שכעת גם התכנית ה"רגילה" לא פועלת כראוי? מאד יתכן שה"פלטינות" שבתוך החיישן כבר נשחקו. אז... מחליפים!
אז מדבריי, אתה יכול כנראה להבין, ש(לפחות) פעם אחת, נתקלתי בבעיות שאתה מתאר, ואז, נסעתי לחנות שמוכרת חלקים ורכשתי ליתר ביטחון את 2 הטרמוסטטים הללו. מחיר? איני זוכר, אבל זה כנראה לא היה יקר במיוחד.
מה שכן, המוכר אמר לי איזה מהם לחבר היכן והוא "כנראה" צדק, כי לאחר ההחלפה, המייבש עבד כראוי.

מעבר לכך, בחלק מהמייבשים, נמצא גם חיישן, שאמור לעצור את המכונה כשהכביסה מגיעה לרמת יובש מסוימת. לכן, כדאי גם לאתר את החיישן ההוא ולהחליפו במידת הצורך.
 
משה53 תודה על התגובה שלך.
לפני שפרסמתי פה חיפשתי מידע על שני הפריטים האלו ולא מצאתי
עכשיו הצלחתי למצוא משהו.
אחד הוא thermal fuse, כנראה האחד עם הכיתוב 180 מעלות.
השני הוא thermistor. לא הבנתי לחלוטין מה הוא עושה.

נראה שרכיב הthermistor עובד בסדר.
בטמפ' החדר הוא מראה התנגדות של 14K אום.
כאשר הדלקתי תחתיו אש, ההתנגדות החלה לרדת.
ממה שמצאתי, כך הרכיב הזה אמור לעבוד.

יש גם רכיב ntc sensor במקום אחר במייבש וגם הוא מראה התנגדות של 14K אום בטמפ' החדר.
בעייתי לבדוק אותו בסביבה עם טמפ' משתנה בגלל המבנה שלו.

לא קבעתי שמדובר בשני טרמוסטטים, אלא בשני רכיבים שנראים זהים ושאלתי מה הם.

גם אם הפלטינות נשחקו, זה לא מסביר מדוע צריכת החשמל עומדת על 0 אמפר בתוכנית החמה.

אוקיי. חיישן לחות. אשתדל ללכת לצוד אותו, אבל כרגע זה פחות קריטי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
משה53 תודה על התגובה שלך.
לפני שפרסמתי פה חיפשתי מידע על שני הפריטים האלו ולא מצאתי
עכשיו הצלחתי למצוא משהו.
אחד הוא thermal fuse, כנראה האחד עם הכיתוב 180 מעלות.
השני הוא thermistor. לא הבנתי לחלוטין מה הוא עושה.

נראה שרכיב הthermistor עובד בסדר.
בטמפ' החדר הוא מראה התנגדות של 14K אום.
כאשר הדלקתי תחתיו אש, ההתנגדות החלה לרדת.
ממה שמצאתי, כך הרכיב הזה אמור לעבוד.

יש גם רכיב ntc sensor במקום אחר במייבש וגם הוא מראה התנגדות של 14K אום בטמפ' החדר.
בעייתי לבדוק אותו בסביבה עם טמפ' משתנה בגלל המבנה שלו.

לא קבעתי שמדובר בשני טרמוסטטים, אלא בשני רכיבים שנראים זהים ושאלתי מה הם.

גם אם הפלטינות נשחקו, זה לא מסביר מדוע צריכת החשמל עומדת על 0 אמפר בתוכנית החמה.

אוקיי. חיישן לחות. אשתדל ללכת לצוד אותו, אבל כרגע זה פחות קריטי.
עומדת על 0 אמפר, כי לא מגיע מתח/זרם לגוף החימום, או שלחלופין, גוף החימום מנותק (תקלת רצף בתוכו).
לגבי הפלטינות, מגע לא מלא עלול לגרום לכך, שגוף החימום ה"רגיל" לא יקבל את מלוא הזרם שהוא אמור לצרוך ולכן החימום שלו יהיה "חלקי".
האמת שאני חושד יותר ברציפות ההולכה של גוף החימום ה"חם", אבל מדובר בבדיקה שדי קל לבצעה. כמו כן, כדאי לבדוק את מעבר האוויר שנפלט מהמכונה. האם זה בעזרת צינור שרשורי (שאולי התמלא ונסתם חלקית באבק או סיבים)? או שאולי המסנן הפנימי התמלא בג'יפה ואין לך גישה אליו? (בחלק מהמכשירים יש גם מסנן פנימי, שאינו נראה לעין). בקיצור... צריך לעשות בדק מלא על המכונה. ובאיזה מותג מדובר? דגם? עם חיישן? ללא חיישן? עם קונדנסור? ללא?
 
משה53 תודה על התגובה שלך.
לפני שפרסמתי פה חיפשתי מידע על שני הפריטים האלו ולא מצאתי
עכשיו הצלחתי למצוא משהו.
אחד הוא thermal fuse, כנראה האחד עם הכיתוב 180 מעלות.
השני הוא thermistor. לא הבנתי לחלוטין מה הוא עושה.
אני לא יודע לאבחן את הבעיה של המייבש שלך, אבל לגבי החיישנים - הראשון פשוט מנתק בטמפרטורה מסוימת. אני מניח שבמקרה שלך נועד לבטיחות בלבד, ומנתק ב-180 מעלות, שבאופן תקין לא אמורים להגיע לשם.
השני הוא חלק מ-"מד מעלות". נגד שמשנה התנגדות לפי הטמפרטורה. המוח של המייבש מתרגם את ההתנגדות למעלות, לצורך החלטה על ויסות גוף החימום.
כל חלק בשרשרת יכול להיות תקול - התרמיסטור, המוח, הריליי שמדליק ומכבה את גוף החימום, וכמובן שגוף החימום עצמו (בפרט אם יש יותר מאחד). והכי בנאלי - החוטים/החיבורים...
 
נערך לאחרונה ב:
תודה רבה!

בהודעה הראשונה נכתב שאין בעיית רציפות בגוף החימום. התנגדות גוף החימום עומדת על 100 אום.
מדובר בגוף חימום אחד המחולק ל"שני חצאים". לא מובן לי איך מפעילים רק 'חצי' גוף חימום אבל לא העמקתי באופן החיבורים.
כמובן, לכל 'חצי' יש התנגדות של כ-50 אום כך שזה מסתדר נהדר.

אין ג'יפה באף מקום במכונה. שתי הדפנות נפתחו.
לא ברור מה הכוונה במסנן פנימי. אך נראה שהכל נקי.
אין שרשורי, מייבש עם מעבה.
כמובן בעת ייבוש, כאשר עובד, מיכל האיסוף צובר מים.

מכונה של ווירפול, אעדכן בדגם כשאוכל.
אין לי מידע בנוגע לחיישנים. לא לכאן ולא לשם.

אפרק הכל. אחבר מחדש את כל החיבורים. מי יודע, אולי יעזור. בוודאי לא יזיק.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה רבה!

בהודעה הראשונה נכתב שאין בעיית רציפות בגוף החימום. התנגדות גוף החימום עומדת על 100 אום.
מדובר בגוף חימום אחד המחולק ל"שני חצאים". לא מובן לי איך מפעילים רק 'חצי' גוף חימום אבל לא העמקתי באופן החיבורים.
כמובן, לכל 'חצי' יש התנגדות של כ-50 אום כך שזה מסתדר נהדר.

אין ג'יפה באף מקום במכונה. שתי הדפנות נפתחו.
לא ברור מה הכוונה במסנן פנימי. אך נראה שהכל נקי.
אין שרשורי, מייבש עם מעבה.
כמובן בעת ייבוש, כאשר עובד, מיכל האיסוף צובר מים.

מכונה של ווירפול, אעדכן בדגם כשאוכל.
אין לי מידע בנוגע לחיישנים. לא לכאן ולא לשם.

אפרק הכל. אחבר מחדש את כל החיבורים. מי יודע, אולי יעזור. בוודאי לא יזיק.
בוא ונחשוב רגע..
V=IXR
I=V/R
W = VXI
220/100=2.2A
2.2X220=484 וואט
לא משהו "גדול" אבל אולי מספיק.
האם יתכן, שבמצב של חימום גבוה, המפסק ממתג את גופי החימום במקביל ובמצב של "רגיל" הם מחוברים בטור?
אז אם כך, אולי יש לך בעיה במפסק שבורר בין חם לרגיל.
 
אישית, אין לי ניסיון עם המייבש הזה.
הוא התגלגל אלי עם התלונות שתיארתי.
דגם המייבש: ווירפול ddlx70114.

אין מה להתכווח על החישובים שעשית, אבל, מציאותית הוא לא "מסתדר".
עובדתית, כאשר מדליקים את המייבש, הזרם במוליך של גוף החימום עומד על כ-8.4 אמפר. כלומר, כ-1800W.

נראה לי שיש דרך ליישב את הסתירה הזו.
ככל שההתנגדות עולה, הזרם יורד ומשכך גם ההספק יהיה נמוך יותר.

במקום להסתכל על גוף החימום כגוף חימום יחיד עם התנגדות של 100 אום (הסליל לכל אורכו מקצה לקצה), נכון יותר להסתכל על גוף החימום כשני גופי חימום שבכל אחד מהם ההתנגדות היא 46-48 אום (המספר המדויק כרגע לא זכור לי).

אם נניח התנגדות של 48 אום, נקבל הספק של 1008W (זרם 4.58A), הגיוני הרבה יותר למייבש.

מצד שני, זכור לי שכאשר הפעלתי את המייבש ובדקתי את הזרם עם מד זרם צבת, על הצג היה זרם של 8.4A, כמובן מוליך של גוף החימום בלבד (אם בודקים על מוליך ההזמנה, יש צריכה נוספת, כמו המנוע וכו').
כלומר, כל גוף חימום צורך 4.2A, מתוך הנחה ששני גופי החימום זהים וזה מוביל לצריכה וזה מוביל למספרים לא רחוקים (הספק 924W והתנגדות כ-52 אום. לכל גוף חימום).
גופי חימום הנמכרים באתרי אינטרנט המתאימים למייבשי ווירפול ו-BAUKNECHT, נראה שמדובר בגוף חימום 1200W+1200W, כך שנראה לי שהמספרים מסתדרים.

אבל, כאשר הפעלתי את המייבש, תמיד - אבל תמיד - הצריכה הייתה 8.4A, ללא תלות בתכנית שנבחרה [למעט הראשונה, שמשום מה לא עבדה].
כלומר, הפעלה מלאה של שני גופי החימום.
למייבש אמורות להיות תכניות "עדינות", בהן אמור לעבוד רק גוף חימום יחיד ובודד. אז מדוע בתוכניות האלה הייתה צריכה 'מלאה'?

את הסתירה הזו אולי אפשר ליישב עם התוספת הנהדרת שכתב יוביוב הירוק.
יכול להיות שכאשר המייבש מתחיל לפעול, הוא מתחיל עם מלוא עוצמת החימום. ברגע שמגיע לטמפ' מסוימת, ה'מד מעלות' נכנס לפעולה, ההנגדות בו יורדת, וכך מגיע מתח לממסר כלשהו והוא בתורו "מכבה" את אחד מגופי החימום.
מצד שני, אולי תפקיד 'מד המעלות' הוא לשלוח מתח לכיבוי של שני גופי החימום אם הם מגיעים לטמפ' גבוהה מידי.
I don't know.

בכל אופן, כל המצב הזה מוזר.
מהבדיקות שעשיתי - המייבש עובד. גוף החימום נדלק ומגיע לצריכת חשמל רצויה.
אין מנוס אלא לבדוק אותו "על רטוב" ולהשתמש בו לנסות ולבדוק אם באמת יש תקלה. לבדוק צריכת זרם תוך כדי פעולתו.
אוודא שכל המגעים מחוזקים. אין לי רעיונות נוספים למעט חיישן הלחות שהוזכר לעיל, במידה ובכלל יש אחד כזה במייבש.
 
עדכון.
1. המייבש - בתוכניות כולן - עובד למשך20-30 שניות עם צריכה כוללת של כ-9A. לאחר 20-30 שניות הצריכה צונחת לכ-1A.
כלומר, לאחר עשרות שניות גוף החימום מספיק לעבוד.

מסקנה מתבקשת: משהו במעגל השליטה/בקרה תקול.

2. בגב המייבש יש שני רכיבים כפי המופיע בתמונה בתחילת הדיון.
על רכיב א כתוב ELTH Type 279.
על רכיב ב כתוב ELTH TYPE 261 ועל דופן הרכיב 180 מעלות.

להבנתי:
- רכיב א הוא Thermistor NTC.
- רכיב ב הוא טרמוסטט-נתיך.

בדיקת רציפות לטרמוסטט-נתיך, יש רציפות. יש התנגדות 0. תקין.

בדיקת רציפות לטרמיסטור - פה יש "טוויסט".
כאשר בדקתי אתמול את ההתנגדות, בטמפ' חדר, קיבלתי כ-15.9-16.2K אום.
הדלקתי מצית מתחת הרכיב, ההתנגדות הלכה ופחתה.
על פניו נראה תקין גם.
אם כי, אין לי מושג מה אמורה להיות ההתנגדות בטמפ' השונות.

היום החלטתי לבדוק אם אוכל לבצע החלפה של חלק עם המייבש היומיומי שלי.
אך, למייבש שלי יש שני טרמוסטטים (אחד 65 מעלות והשני סביב 150-180). אז לא יכולתי להחליף חלקים.

רעיונות?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
עדכון.
1. המייבש - בתוכניות כולן - עובד למשך20-30 שניות עם צריכה כוללת של כ-9A. לאחר 20-30 שניות הצריכה צונחת לכ-1A.
כלומר, לאחר עשרות שניות גוף החימום מספיק לעבוד.
או שאין זרימת אוויר טובה ואז נוצר חום יתר באזור גופי החימום, דבר שעוצר את פעולת החימום, או שכוונת המשורר היא להזרים רוח קרה לאחר שנוצרת מכת חום. בכל מקרה, משך הזמן של החימום הוא קצר מדי להתרשמותי. אז כן כדאי אולי להחליף את 2 הרכיבים שצילמת. יש מצב שזה יעזור.
מסקנה מתבקשת: משהו במעגל השליטה/בקרה תקול.

2. בגב המייבש יש שני רכיבים כפי המופיע בתמונה בתחילת הדיון.
על רכיב א כתוב ELTH Type 279.
על רכיב ב כתוב ELTH TYPE 261 ועל דופן הרכיב 180 מעלות.

להבנתי:
- רכיב א הוא Thermistor NTC.
- רכיב ב הוא טרמוסטט-נתיך.
בשלב הראשון הייתי רוכש 2 חדשים ומחליף. יתכן שבזה זה יסתיים.
בדיקת רציפות לטרמוסטט-נתיך, יש רציפות. יש התנגדות 0. תקין.
אכן בדקת ומצאת אותו תקין במצב קר. לא ברור שלא שינה נתונים במצב חם.
בדיקת רציפות לטרמיסטור - פה יש "טוויסט".
כאשר בדקתי אתמול את ההתנגדות, בטמפ' חדר, קיבלתי כ-15.9-16.2K אום.
הדלקתי מצית מתחת הרכיב, ההתנגדות הלכה ופחתה.
על פניו נראה תקין גם.
אם כי, אין לי מושג מה אמורה להיות ההתנגדות בטמפ' השונות.
אז זהו... שאתה לא יודע כיצד הוא תוכנן במקור. לכן, כדאי להחליף ואז לבחון את המצב.
היום החלטתי לבדוק אם אוכל לבצע החלפה של חלק עם המייבש היומיומי שלי.
אך, למייבש שלי יש שני טרמוסטטים (אחד 65 מעלות והשני סביב 150-180). אז לא יכולתי להחליף חלקים.
לא רצוי להחליף חלקים ממכונה שונה.
כנראה שהטיימר "מנווט" את חיבורי החשמל כך, שבמצב כלשהו, גופי החימום מתחברים במקביל ואז יש צריכת זרם גבוהה (והספק גבוה) ובמצבים אחרים, הוא מחבר את גופי החימום בטור, או שהוא מנתק את אחד מגופי החימום, ואז אתה מקבל חום נמוך יותר. אבל מכיוון שאינך יודע מה סדר הפעולות של הטיימר, תסתפק בכך, שתניח שהוא תקין והבעיה היא לא בו. בעיקרון, יש טיימרים מכאניים עם מנועון שמפעיל אותם ויש טיימרים דיגיטליים. בכל מקרה, אם וכאשר התקלה היא בטיימר, ספק גדול אם שווה להתעסק בהם. הטיפול בהם הוא יקר, וגם הטיפול של פירוק והרכבה אינם זולים, כי על הטכנאי להגיע פעמיים לביתך והוא גם צריך למסור ולקבל בחזרה את הטיימר מהמעבדה... אז נגיד, שטיימר מכאני אפשר לפרק לבד, אם רק יש לך ידיים טובות, אבל גם אז? שאלה לכמה זמן התיקון יהיה יעיל.
 
כיוון קצת אחר, ודי בנאלי - המאוורר: התופעה של עבודה זמן קצר וניתוק יכולה להתאים גם למצב שאין זרימת אויר. גוף החימום מופעל, ותוך זמן מה מגיע לטמפרטורה מוגזמת ומתנתק.
היתה לי בעיה כזו - המניפה יושבת על ציר המנוע הראשי. המנוע עצמו תקין, אבל ה-"שושנה" שמהדקת את המניפה לציר נישחקה. כך שהציר התקשה לסובב את המניפה, והמצב הלך והחמיר. (אפוקסי פתר את הבעיה). לא היה פשוט לעלות על הבעיה, מפני שהמניפה הסתובבה, והיתה זרימת אויר, אבל מועטה מדי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כיוון קצת אחר, ודי בנאלי - המאוורר: התופעה של עבודה זמן קצר וניתוק יכולה להתאים גם למצב שאין זרימת אויר. גוף החימום מופעל, ותוך זמן מה מגיע לטמפרטורה מוגזמת ומתנתק.
היתה לי בעיה כזו - המניפה יושבת על ציר המנוע הראשי. המנוע עצמו תקין, אבל ה-"שושנה" שמהדקת את המניפה לציר נישחקה. כך שהציר התקשה לסובב את המניפה, והמצב הלך והחמיר. (אפוקסי פתר את הבעיה). לא היה פשוט לעלות על הבעיה, מפני שהמניפה הסתובבה, והיתה זרימת אויר, אבל מועטה מדי.
מצב שבהחלט אפשרי. דומה ולא דומה... לשואבי אבק דייסון מהדגמים החשמליים של פעם, יש מברשת לשטיחים שמסתובבת בעזרת מניפה שהשאיבה מפעילה אותה. קורה שהמניפה משתחררת מהציר ואז היא לא יכולה לסובב את המברשת... כך שכל המברשת עובדת רק ביניקה שלא שווה מאום... אז גם... הדבקתי את הציר בעזרת אפוקסי והכל חזר לקדמותו.
 
למעלה