מינהור מסילות הרכבת בחיפה.

toto9

Active member
מינהור המסילות בחיפה (תת"ל 65 ב) הוא פרויקט אשר נועד למנהר את המסילות הקיימות
בנוסף לבנייה של שתי מסילות נוספות אשר תהיינה מיועדות לרכבות מהירות.

הפרויקט יכלול שתי מנהרות, מנהרה לרכבות הפרבריות ומנהרה לרכבות המהירות, הן יהיו כמעט באותו תוואי.
הכרייה תתבצע בשיטת TBM מה שיאפשר המשך פעילות על המסילות הקיימות בזמן הבנייה
אבל גם יעשה את הפרויקט ליקר.
הפורטלים של המנהרות הפרבריות יהיו באזור גשר פז ומלונות חוף הכרמל,
הפורטלים של המסילות המהירות יהיו דרומית למרכזית המפרץ ודרומית למרכזית חוף הכרמל.

במסגרת הפרויקט תחנת בת גלים תזוז קצת לשדרות ההגנה, תהיה תת קרקעית ויעצרו בה רק רכבות פרבריות,
תחנת מרכז השמונה תתבטל ובמקומה תיבנה תחנה בקרית הממשלה.
לפי איזשהו מקור שקראתי עלות הפרויקט היא 15 מיליארד ש"ח,
ממש לא זול וזה בעצם פרויקט שבא ביחד עם ריבוע מסילות החוף ומסילות חמש ושש באיילון.

לדעתי מדובר בפרויקט חשוב לתחבורה הארצית בכלל ולחיפה בפרט,
נקווה שיתבצע בקרוב אבל כנראה שלא.

תוואי המסילות
מנהור.PNG
תחנת קרית הממשלה

קרית הממשלה.PNG
הצגת הפרויקט בות"ל

יש לי הרבה הערות, אני אציין אחת,
המיקום של תחנת חוף הכרמל הוא מיקום די גרוע,
אין מוקדי שימושים סמוך לתחנה, מוקפת בכבישים מהירות ומרכזית האוטובוסים די גדולה ביחס לצרכים.
לדעתי להסיט את המסילה ולהעתיק את התחנה (את תחנת הרכבת ומרכזית האוטובוסים) קצת מזרחה לצומת של כביש 4 ודרך משה פלימן.
יש הרבה יתרונות למיקום זה, לא אציין את הכל, זה בעיקר מוקדי שימושים סמוך לתחנה
וגם קווי אוטובוסים, למשל, כיום יש קווי אוטובוס בין טירת הכרמל לחיפה ובין טירת הכרמל למרכזית חוף הכרמל,
אם המרכזית תהיה על כביש 4 לא יהיה צורך בשני קווים אלא באחד.
בתמונות שצירפתי נראה שהתוואי עובר בשטח בנוי, אך אלו עתידים להתפנות.
מרכזית חוף הכרמל.PNG מרכזית חוף הכרמל 2.PNG
 
מינהור המסילות בחיפה (תת"ל 65 ב) הוא פרויקט אשר נועד למנהר את המסילות הקיימות
בנוסף לבנייה של שתי מסילות נוספות אשר תהיינה מיועדות לרכבות מהירות.

הפרויקט יכלול שתי מנהרות, מנהרה לרכבות הפרבריות ומנהרה לרכבות המהירות, הן יהיו כמעט באותו תוואי.
הכרייה תתבצע בשיטת TBM מה שיאפשר המשך פעילות על המסילות הקיימות בזמן הבנייה
אבל גם יעשה את הפרויקט ליקר.
הפורטלים של המנהרות הפרבריות יהיו באזור גשר פז ומלונות חוף הכרמל,
הפורטלים של המסילות המהירות יהיו דרומית למרכזית המפרץ ודרומית למרכזית חוף הכרמל.

במסגרת הפרויקט תחנת בת גלים תזוז קצת לשדרות ההגנה, תהיה תת קרקעית ויעצרו בה רק רכבות פרבריות,
תחנת מרכז השמונה תתבטל ובמקומה תיבנה תחנה בקרית הממשלה.
לפי איזשהו מקור שקראתי עלות הפרויקט היא 15 מיליארד ש"ח,
ממש לא זול וזה בעצם פרויקט שבא ביחד עם ריבוע מסילות החוף ומסילות חמש ושש באיילון.

לדעתי מדובר בפרויקט חשוב לתחבורה הארצית בכלל ולחיפה בפרט,
נקווה שיתבצע בקרוב אבל כנראה שלא.

תוואי המסילות
צפה בקובץ המצורף 119356
תחנת קרית הממשלה

צפה בקובץ המצורף 119357
הצגת הפרויקט בות"ל

יש לי הרבה הערות, אני אציין אחת,
המיקום של תחנת חוף הכרמל הוא מיקום די גרוע,
אין מוקדי שימושים סמוך לתחנה, מוקפת בכבישים מהירות ומרכזית האוטובוסים די גדולה ביחס לצרכים.
לדעתי להסיט את המסילה ולהעתיק את התחנה (את תחנת הרכבת ומרכזית האוטובוסים) קצת מזרחה לצומת של כביש 4 ודרך משה פלימן.
יש הרבה יתרונות למיקום זה, לא אציין את הכל, זה בעיקר מוקדי שימושים סמוך לתחנה
וגם קווי אוטובוסים, למשל, כיום יש קווי אוטובוס בין טירת הכרמל לחיפה ובין טירת הכרמל למרכזית חוף הכרמל,
אם המרכזית תהיה על כביש 4 לא יהיה צורך בשני קווים אלא באחד.
בתמונות שצירפתי נראה שהתוואי עובר בשטח בנוי, אך אלו עתידים להתפנות.
צפה בקובץ המצורף 119358 צפה בקובץ המצורף 119359
לגבי תחנת חוף כרמל, המיקום שלה מתאים בדיוק למטרה שלה. HUB לנוסעים למרכז/מהמרכז לחיפה. יש בה חניון גדול למשתמשי הרכבת וגם קישור של הרבה קווים עירוניים ומטרונית. כל הקווים שמגיעים אליה עוצרים גם בצומת שבה אתה מציע להקים את התחנה, אבל בצומת של כביש 4 אין מקום לתחנה מרכזית ובטח לא לתחנת רכבת. כל האזור מוקף בבנייה, קניון חיפה ומגרשי ספורט בצד מזרח, הייטק ובניני משרדים ממערב.
 

toto9

Active member
לגבי תחנת חוף כרמל, המיקום שלה מתאים בדיוק למטרה שלה. HUB לנוסעים למרכז/מהמרכז לחיפה. יש בה חניון גדול למשתמשי הרכבת וגם קישור של הרבה קווים עירוניים ומטרונית. כל הקווים שמגיעים אליה עוצרים גם בצומת שבה אתה מציע להקים את התחנה,
לא כל הקווים שעוברים בצומת שאני מציע אכן עוברים בתחנה המרכזית,
לפי מפת הקווים העתידית של המטרונית, יש 3 קווים אשר עוברים בצומת ולא מגיעים לתחנה המרכזית,
2 לטירת הכרמל ואחד לטכניון, אולי יש עוד קווי אוטובוס אחרים.
אבל זה רק יתרון אחד, יש הרבה אחרים.
תכנית תחבורה.PNG
אבל בצומת של כביש 4 אין מקום לתחנה מרכזית ובטח לא לתחנת רכבת. כל האזור מוקף בבנייה, קניון חיפה ומגרשי ספורט בצד מזרח, הייטק ובניני משרדים ממערב.
תחנת הרכבת תהיה תת קרקעית, תחנת האוטובוסים לא דורשת הרבה מקום.
 
לא כל הקווים שעוברים בצומת שאני מציע אכן עוברים בתחנה המרכזית,
לפי מפת הקווים העתידית של המטרונית, יש 3 קווים אשר עוברים בצומת ולא מגיעים לתחנה המרכזית,
2 לטירת הכרמל ואחד לטכניון, אולי יש עוד קווי אוטובוס אחרים.
אבל זה רק יתרון אחד, יש הרבה אחרים.
צפה בקובץ המצורף 119384

תחנת הרכבת תהיה תת קרקעית, תחנת האוטובוסים לא דורשת הרבה מקום.
מאמין שאחרי שפרויקט המטרונית יושלם יהיה שינויי במסלולי הקווים. לבינתיים הרב מסיים במרכזית חוף הכרמל. נראה לי שבנייה של תחנת רכבת תת קרקעית רק כדי להזיז אותה 500 מ' מזרחה זה בזבוז כסף מאוד גדול בלי יתרון משמעותי בתמורה.
 

ohadg09

Active member
לא כל הקווים שעוברים בצומת שאני מציע אכן עוברים בתחנה המרכזית,
לפי מפת הקווים העתידית של המטרונית, יש 3 קווים אשר עוברים בצומת ולא מגיעים לתחנה המרכזית,
2 לטירת הכרמל ואחד לטכניון, אולי יש עוד קווי אוטובוס אחרים.
אבל זה רק יתרון אחד, יש הרבה אחרים.
צפה בקובץ המצורף 119384

תחנת הרכבת תהיה תת קרקעית, תחנת האוטובוסים לא דורשת הרבה מקום
הקווים שלא עוברים המרכזית אבל כן בצומת רובם אך לא כולם לטירת כרמל, אפשר להחליף לשאר היעדים בחיפה עם אוטובוס/מטרונית
זה די בזבוז לבנות תחנת רכבת תת קרקעית חדשה במקום ממש קרוב לאחד עילית קיימת שגם מרחיקה אותה מתחנה מרכזית
 

toto9

Active member
הקווים שלא עוברים המרכזית אבל כן בצומת רובם אך לא כולם לטירת כרמל, אפשר להחליף לשאר היעדים בחיפה עם אוטובוס/מטרונית
זה לא עניין של החלפה, זה עניין של כפילות בקווים.
גם עדיף לנסות להימנע מהצורך בהחלפה בנסיעה בין טירת הכרמל לחיפה,
לפחות ליעדים הראשיים, זה למעשה אותה עיר.
זה די בזבוז לבנות תחנת רכבת תת קרקעית חדשה במקום ממש קרוב לאחד עילית קיימת שגם מרחיקה אותה מתחנה מרכזית
הכוונה שלי הייתה שגם תחנת האוטובוסים תעבור לאותו מיקום.
 
זה לא עניין של החלפה, זה עניין של כפילות בקווים.
גם עדיף לנסות להימנע מהצורך בהחלפה בנסיעה בין טירת הכרמל לחיפה,
לפחות ליעדים הראשיים, זה למעשה אותה עיר.

הכוונה שלי הייתה שגם תחנת האוטובוסים תעבור לאותו מיקום.
בעבר כאשר טירת הכרמל הייתה סוג של שכונה רחוקה של חיפה כל הקווים ממנה (45. 46. 47.48) היו נוסעים לחיפה ועושים שירות עירוני בישוב. היום טירת כרמל היא ישוב בזכות עצמו והשימושים השתנו. חלק גדול מהתושבים דווקא עובדים במרכז ומבחינתם הנגישות למרכזית חוף הכרמל חשובה יותר. לכן הקווים האלו הוסתו לחוף הכרמל ונשארו מספר קטן של קווים שמקשרים לחיפה, כמו 148, 44 ונותנים גם שירות עירוני בחיפה. אז אין כפילות בקווים.

גם אם תעתיק את תחנת הרכבת יחד עם תחנת האוטובוסים זה בזבוז כסף מטורף ללא שום יתרון משמעותי כי כל המתחם הזה כבר קיים 500 מ' מערבה.
 

Ccyclist

Well-known member
מינהור המסילות בחיפה (תת"ל 65 ב) הוא פרויקט אשר נועד למנהר את המסילות הקיימות
בנוסף לבנייה של שתי מסילות נוספות אשר תהיינה מיועדות לרכבות מהירות.

הפרויקט יכלול שתי מנהרות, מנהרה לרכבות הפרבריות ומנהרה לרכבות המהירות, הן יהיו כמעט באותו תוואי.
הכרייה תתבצע בשיטת TBM מה שיאפשר המשך פעילות על המסילות הקיימות בזמן הבנייה
אבל גם יעשה את הפרויקט ליקר.
הפורטלים של המנהרות הפרבריות יהיו באזור גשר פז ומלונות חוף הכרמל,
הפורטלים של המסילות המהירות יהיו דרומית למרכזית המפרץ ודרומית למרכזית חוף הכרמל.

במסגרת הפרויקט תחנת בת גלים תזוז קצת לשדרות ההגנה, תהיה תת קרקעית ויעצרו בה רק רכבות פרבריות,
תחנת מרכז השמונה תתבטל ובמקומה תיבנה תחנה בקרית הממשלה.
לפי איזשהו מקור שקראתי עלות הפרויקט היא 15 מיליארד ש"ח,
ממש לא זול וזה בעצם פרויקט שבא ביחד עם ריבוע מסילות החוף ומסילות חמש ושש באיילון.

לדעתי מדובר בפרויקט חשוב לתחבורה הארצית בכלל ולחיפה בפרט,
נקווה שיתבצע בקרוב אבל כנראה שלא.

תוואי המסילות
צפה בקובץ המצורף 119356
תחנת קרית הממשלה

צפה בקובץ המצורף 119357
הצגת הפרויקט בות"ל

יש לי הרבה הערות, אני אציין אחת,
המיקום של תחנת חוף הכרמל הוא מיקום די גרוע,
אין מוקדי שימושים סמוך לתחנה, מוקפת בכבישים מהירות ומרכזית האוטובוסים די גדולה ביחס לצרכים.
לדעתי להסיט את המסילה ולהעתיק את התחנה (את תחנת הרכבת ומרכזית האוטובוסים) קצת מזרחה לצומת של כביש 4 ודרך משה פלימן.
יש הרבה יתרונות למיקום זה, לא אציין את הכל, זה בעיקר מוקדי שימושים סמוך לתחנה
וגם קווי אוטובוסים, למשל, כיום יש קווי אוטובוס בין טירת הכרמל לחיפה ובין טירת הכרמל למרכזית חוף הכרמל,
אם המרכזית תהיה על כביש 4 לא יהיה צורך בשני קווים אלא באחד.
בתמונות שצירפתי נראה שהתוואי עובר בשטח בנוי, אך אלו עתידים להתפנות.
צפה בקובץ המצורף 119358 צפה בקובץ המצורף 119359

בזמנו אחת הטענות נגד דורשי השיקוע היתה שהורדת המסילה ממפלס הקרקע לא תאפשר העברת דשנים וכימיקלים לנמל חיפה.

ניתוק נמל חיפה כאופציה למטענים מסויימים יהפוך את נמל אשדוד למונופול בתחומים אלו.

אני די מתפלא שבוחנים מנהרת TBM על סמך התוואי הקיים במקום תוכנית פשוטה יותר של הגדלת המעברים לעברה הצפוני של המסילה.

כמו כן, TBM מאפשרת מספר תוואים מקבילים, מהיר ואיטי. אני לא חובב גדול של רעיון הגראנד קניון כי זו הוצאת הרכבת מחיפה לשולי העיר, אבל מסלול ישיר מכיכר פריס לחוף הכרמל יכול להיות פשרה טובה.

אינני מחבב את תחנות חוף הכרמל ומרכזית המפרץ. הן שוליות מדי, על גבולותיה החיצוניים של העיר. תחנת רכבת טובה צריכה עורף בר הליכה, הגישה אליה אינה צריכה להיות תלויה בתחבורה משלימה.
 
בזמנו אחת הטענות נגד דורשי השיקוע היתה שהורדת המסילה ממפלס הקרקע לא תאפשר העברת דשנים וכימיקלים לנמל חיפה.

ניתוק נמל חיפה כאופציה למטענים מסויימים יהפוך את נמל אשדוד למונופול בתחומים אלו.

אני די מתפלא שבוחנים מנהרת TBM על סמך התוואי הקיים במקום תוכנית פשוטה יותר של הגדלת המעברים לעברה הצפוני של המסילה.

כמו כן, TBM מאפשרת מספר תוואים מקבילים, מהיר ואיטי. אני לא חובב גדול של רעיון הגראנד קניון כי זו הוצאת הרכבת מחיפה לשולי העיר, אבל מסלול ישיר מכיכר פריס לחוף הכרמל יכול להיות פשרה טובה.

אינני מחבב את תחנות חוף הכרמל ומרכזית המפרץ. הן שוליות מדי, על גבולותיה החיצוניים של העיר. תחנת רכבת טובה צריכה עורף בר הליכה, הגישה אליה אינה צריכה להיות תלויה בתחבורה משלימה.
חיפה היא לא עיר שמתאימה להליכה בגלל הטופוגרפיה. תחנה במרכז העיר בטח לא תהיה רלוונטית להליכה למי שגר בכרמל, הדר עליון, נווה שאנן, כרמל מערבי ובעצם רב שכונות חיפה. המיקום של המרכזיות היום גם מצמצם תנועה בין עירונית לתוך חיפה ומוריד עומס בעיר התחתית וגם קישור נוח יותר מרב השכונות אל מחוץ לחיפה.
 

Ccyclist

Well-known member
חיפה היא לא עיר שמתאימה להליכה בגלל הטופוגרפיה. תחנה במרכז העיר בטח לא תהיה רלוונטית להליכה למי שגר בכרמל, הדר עליון, נווה שאנן, כרמל מערבי ובעצם רב שכונות חיפה. המיקום של המרכזיות היום גם מצמצם תנועה בין עירונית לתוך חיפה ומוריד עומס בעיר התחתית וגם קישור נוח יותר מרב השכונות אל מחוץ לחיפה.

באירופה מאד נדיר שתחנת רכבת עיקרית נמצאת במקום מרוחק מהמרכז. הדוגמה היחידה שנסעתי בה היא תחנת ה TGV של אוויניון Avignon בצרפת, שמיקומה נגזר מכך שהמסילה היא מפריס למארסיי והיה מקום למקם עליה תינה בשולי העיר. במערכת האישית יש תחנת רכבת וותיקה ממש ליד מרכז העיר.

תחנה בקריית הממשלה, עם חיבורים לאמצע מסלול המטרונית, לכרמלית, ועורף בר הליכה תהיה מוקד עירוני טוב לקו שישרת את חיפה. כמו כל תחנה במרכז עיר - היא לא תהיה תלויה בגורם יחיד אלא תהיה במרכז שוקק שיחבר אותה בכל מני אופנים.

אני מכיר לצערי את הנטייה של רכבת ישראל למקם תחנות רכבת בשולי הערים. תחנות הרצליה ורעננה סובלות מכך. הזזת תחנת הביניים היחידה בעיר למקום כמו הגרנד קניון יהיה טיפוסי למודל השגוי של רכבת ישראל ובכייה לדורות.

תחבורה ציבורית טובה אינה יכולה להוביל ממתחם מבודד אחד למתחם מבודד אחר - היא צריכה להגיע למקומות מרכזיים.
 
באירופה מאד נדיר שתחנת רכבת עיקרית נמצאת במקום מרוחק מהמרכז. הדוגמה היחידה שנסעתי בה היא תחנת ה TGV של אוויניון Avignon בצרפת, שמיקומה נגזר מכך שהמסילה היא מפריס למארסיי והיה מקום למקם עליה תינה בשולי העיר. במערכת האישית יש תחנת רכבת וותיקה ממש ליד מרכז העיר.

תחנה בקריית הממשלה, עם חיבורים לאמצע מסלול המטרונית, לכרמלית, ועורף בר הליכה תהיה מוקד עירוני טוב לקו שישרת את חיפה. כמו כל תחנה במרכז עיר - היא לא תהיה תלויה בגורם יחיד אלא תהיה במרכז שוקק שיחבר אותה בכל מני אופנים.

אני מכיר לצערי את הנטייה של רכבת ישראל למקם תחנות רכבת בשולי הערים. תחנות הרצליה ורעננה סובלות מכך. הזזת תחנת הביניים היחידה בעיר למקום כמו הגרנד קניון יהיה טיפוסי למודל השגוי של רכבת ישראל ובכייה לדורות.

תחבורה ציבורית טובה אינה יכולה להוביל ממתחם מבודד אחד למתחם מבודד אחר - היא צריכה להגיע למקומות מרכזיים.
ועדיין אני בטוח שגם באירופה רב האנשים מגיעים לתחנת הרכבת מהבית בתח''צ משלים ולא ברגל. בכל מקרה אם נתייחס לייחודיות של חיפה, אני מסכים שקרית הממשלה היא מיקום טוב לתחנה במקום ''חיפה מרכז השמונה'', במיוחד אם רוצים לפתח את האזור כאזור משרדים או תיירות. אבל זה לא מייתר את התחנות במרכזית המפרץ והכרמל שהם הרבה יותר נגישות מהשכונות של חיפה.

ואגב לא יודע עד כמה אתה מכיר טוב את חיפה, אבל גם אזור המפרץ וגם חוף הכרמל הם לא אזורים מבודדים. חוף הכרמל זה מרכז ההיטק של חיפה (פארק מת''מ) ואזור מרכזית המפרץ מלא במשרדים ועסקים והפיתוח שם רק נמשך.
 

Ccyclist

Well-known member
ועדיין אני בטוח שגם באירופה רב האנשים מגיעים לתחנת הרכבת מהבית בתח''צ משלים ולא ברגל. בכל מקרה אם נתייחס לייחודיות של חיפה, אני מסכים שקרית הממשלה היא מיקום טוב לתחנה במקום ''חיפה מרכז השמונה'', במיוחד אם רוצים לפתח את האזור כאזור משרדים או תיירות. אבל זה לא מייתר את התחנות במרכזית המפרץ והכרמל שהם הרבה יותר נגישות מהשכונות של חיפה.

ואגב לא יודע עד כמה אתה מכיר טוב את חיפה, אבל גם אזור המפרץ וגם חוף הכרמל הם לא אזורים מבודדים. חוף הכרמל זה מרכז ההיטק של חיפה (פארק מת''מ) ואזור מרכזית המפרץ מלא במשרדים ועסקים והפיתוח שם רק נמשך.

זהו - שלא. באירופה שכבת ההעדפה המסילתית מגיעה לתחנות הרכבת של המטרו והפרברית ברגל. אוטובוסים זה למי שאיתרע מזלם והם גרים מרחק מה מהתחנות וגם אז - לפעמים עדיף ללכת 10 דקות ברגל מאשר להמתין לאוטובוס.

נכון שתחנות בינעירוניות חשובות בדרך כלל מגיעים בנסיעת מטרו, אבל כשמגיעים מהן לעיר אחרת - במקרים רבים נמצאים מרחק הליכה סביר של 5-10 דקות ממרכז העיר.

בברייטון למשל, יש בקיץ נחיל אנושי קבוע מהתחנה לחוף, עניין של כ 900 מטר.

המנהג הישראלי העגום של מיקום תחנות הרכבת הרחק ממרכזי הערים, בתוך או מעבר לכבישים מהירים - הוא מודל פגום שאולי יש לו השראה צפון אמריקאית, אבל אין לו קשר כלשהו למודל האירופאי המפותח.

לגבי תחנות הרכבת המרכזיות במודל האירופאי: בגלל שהן ממוקמות במרכז העיר או על סף המרכז - האזור שלהן שוקק חיים ומהווה מוקד טבעי בין השאר למסחר, בילויים, משרדים - מה שמושך תחבורה משלימה באופן טבעי. לא ממקמים אותם בקצה העיר.

בלונדון יש מספר מיקומים של תחנות טרמינל זמניות שנבנו לפני השלמת הטרמינלים הגדולים סביב מרכז העיר. מקומות כמו Bricklayers Arms , Shoreditch High Street, Nine Elms. ברגע שהטרמינלים במרכז העיר נפתחו - התחנות המרוחקות האלו עברו לשמש כמסופי מטען וחלקן ננטשו במרוצת השנים. להגעה למרכז העיר יש חשיבות.

בארץ אפשר לראות את כישלונן של תחנות "תל אביב דרום" ו"תל אביב צפון". האיילון ביטל את הראשונה, שהיא כיום מסילות דיור, השניה ירדה ליגה ונקראת כיום בני ברק. ההצלחה של תחנת השלום באיילון נובעת מכך שרבים ממקומות העבודה הסמוכים אליה הם ברי הליכה מהתחנה. אם אינני טועה - השלום עוקפת את תל אביב מרכז כל שמותיה למרות מסוף 2000 וכל התחבורה השלימה שלו. לעורף בר הליכה יש השפעה ניכרת על האטרקטיביות של התחנה ואזור התחנה. זו גם הסיבה ששער חולון תהיה בעייתית בהשוואה לתמח"ת.

מעמדה הירוד של התח"צ בארץ נובע בין השאר מכך שהיא אינה מגיעה לאן שהציבור רוצה להגיע.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
ועדיין אני בטוח שגם באירופה רב האנשים מגיעים לתחנת הרכבת מהבית בתח''צ משלים ולא ברגל. בכל מקרה אם נתייחס לייחודיות של חיפה, אני מסכים שקרית הממשלה היא מיקום טוב לתחנה במקום ''חיפה מרכז השמונה'', במיוחד אם רוצים לפתח את האזור כאזור משרדים או תיירות. אבל זה לא מייתר את התחנות במרכזית המפרץ והכרמל שהם הרבה יותר נגישות מהשכונות של חיפה.

ואגב לא יודע עד כמה אתה מכיר טוב את חיפה, אבל גם אזור המפרץ וגם חוף הכרמל הם לא אזורים מבודדים. חוף הכרמל זה מרכז ההיטק של חיפה (פארק מת''מ) ואזור מרכזית המפרץ מלא במשרדים ועסקים והפיתוח שם רק נמשך.

לגבי היכרותי עם חיפה:

אישית עשיתי שם חופשת פסח אחת, במלון במרכז הכרמל ליד תחנת גן האם של הכרמלית. יש לחברי משפחה מלונדון קשר משפחתי ליוקנעם ולכן התארחנו גם שם פעם - פעמיים, כמובן שביקרנו בחיפה כחלק מההתארחות שם. יש לי גם קרוב רחוק שגר בחיפה.

מגן האם כל המבנה של חיפה נמצא למרגלותיך. את מוזיאון הטכניון הישן אני מכיר גם מטיולי בית ספר. ביקרתי כמובן בגנים הבאהיים, במספר מקומות לאורך הכרמלית, אזור מרכז הכרמל בגן האם היה מאד שוקק וחזרתי אליו גם בביקור האחרון בארץ לפני שנה.

את ציר חורב והקמפוסים של הטכניון והאוניברסיטה אני לא מכיר אישית, אבל ברור לי שהם מוקד עירוני חשוב שמחזיק את השכונות היוקרתיות יותרעל הרכס בחיפה, כמו דניה.

את מנהרות הכרמל נהגתי פעם. אינני חושב שקניון בעמק שבאמצע מנהרות כביש כאלו הוא מוקד עירוני מתאים לתחנת רכבת עירונית ראשית.
 
לגבי היכרותי עם חיפה:

אישית עשיתי שם חופשת פסח אחת, במלון במרכז הכרמל ליד תחנת גן האם של הכרמלית. יש לחברי משפחה מלונדון קשר משפחתי ליוקנעם ולכן התארחנו גם שם פעם - פעמיים, כמובן שביקרנו בחיפה כחלק מההתארחות שם. יש לי גם קרוב רחוק שגר בחיפה.

מגן האם כל המבנה של חיפה נמצא למרגלותיך. את מוזיאון הטכניון הישן אני מכיר גם מטיולי בית ספר. ביקרתי כמובן בגנים הבאהיים, במספר מקומות לאורך הכרמלית, אזור מרכז הכרמל בגן האם היה מאד שוקק וחזרתי אליו גם בביקור האחרון בארץ לפני שנה.

את ציר חורב והקמפוסים של הטכניון והאוניברסיטה אני לא מכיר אישית, אבל ברור לי שהם מוקד עירוני חשוב שמחזיק את השכונות היוקרתיות יותרעל הרכס בחיפה, כמו דניה.

את מנהרות הכרמל נהגתי פעם. אינני חושב שקניון בעמק שבאמצע מנהרות כביש כאלו הוא מוקד עירוני מתאים לתחנת רכבת עירונית ראשית.
הכוונה שלי הייתה פחות היכרות גאוגרפית אלה יותר ''הדינמיקות'' של החיים בעיר. רק בתקופה האחרונה העיר התחתית התחילה לחזור להיות מוקד בילויי/תעסוקה/לימודים דומיננטי אחרי תקופה ארוכה שהאזור היה בירידה. הוקמו שם קמפוסים של 4 מוסדות אקדמיים ועוד מגוון מקומות בילויי. לפני כן וגם היום ודווקא ציר חורב-אוניברסיטה הוא ציר בילויים מאוד מרכזי, וגם אזור תיירותי בגלל מיקום המלונות.
תחנות מרכזית המפרץ/חוף כרמל שהן באמת דוגמא למצב שאתה מתאר בתל אביב של נגישות רגלית מהרכבת לאזורי תעסוקה ומכאן גם הפופולריות שלהן.
תחנת חיפה מרכז היא בעל חשיבות פחותה יותר היות ואין סביבה אזורי תעסוקה מפותחים וגם לא שכונות מגורים גדולות שצמודות אליה.

עבור תושבי חיפה שיוצאים מהעיר הנגישות למרכזית המפרץ וגם לחוף הכרמל הרבה יותר קלה מאשר לעיר התחתית. הגרנד קניון הוא מוקד עירוני חשוב והקניון הגדול ביותר בחיפה אבל לא רואה סיבה שתהיה שם תחנת רכבת (גם לא ראיתי אף הצעה כזאת).
 
בזמנו אחת הטענות נגד דורשי השיקוע היתה שהורדת המסילה ממפלס הקרקע לא תאפשר העברת דשנים וכימיקלים לנמל חיפה.

ניתוק נמל חיפה כאופציה למטענים מסויימים יהפוך את נמל אשדוד למונופול בתחומים אלו.

אני די מתפלא שבוחנים מנהרת TBM על סמך התוואי הקיים במקום תוכנית פשוטה יותר של הגדלת המעברים לעברה הצפוני של המסילה.

כמו כן, TBM מאפשרת מספר תוואים מקבילים, מהיר ואיטי. אני לא חובב גדול של רעיון הגראנד קניון כי זו הוצאת הרכבת מחיפה לשולי העיר, אבל מסלול ישיר מכיכר פריס לחוף הכרמל יכול להיות פשרה טובה.

אינני מחבב את תחנות חוף הכרמל ומרכזית המפרץ. הן שוליות מדי, על גבולותיה החיצוניים של העיר. תחנת רכבת טובה צריכה עורף בר הליכה, הגישה אליה אינה צריכה להיות תלויה בתחבורה משלימה.
נראה לי שהתכנית היא שרכבות משא לא יעברו עוד בעיר התחתית, אלא ייצאו מזרחה למסילת העמק ואז דרומה במסילת מנשה/עירון העתידית. כך שאין מניעה שהמסלול יהיה בשיקוע או תת קרקעי ממערב למרכזית המפרץ, וניתן יהיה להמשיך לפרוק חומרים מסוכנים בנמל חיפה.
 

laRio

Active member
פרויקט עקום שכל ראש עיר בחיפה מושך אותו לכיוון מסוים ובולם את ההתפתחות של כל האיזור צפונית לחיפה.
המסילה המהירה היתה אמורה להיות מקבילה לכביש 22 עם עצירה יחידה בחיפה באיזור גרנד קניון.

הרכבת היתה אמורה לעבור את חיפה ב5 דקות, לא 25 דקות.
 
פרויקט עקום שכל ראש עיר בחיפה מושך אותו לכיוון מסוים ובולם את ההתפתחות של כל האיזור צפונית לחיפה.
המסילה המהירה היתה אמורה להיות מקבילה לכביש 22 עם עצירה יחידה בחיפה באיזור גרנד קניון.

הרכבת היתה אמורה לעבור את חיפה ב5 דקות, לא 25 דקות.
מסכים. בכללי מצב הרכבת בצפון הרבה פחות מתקדם מאשר בדרום, גם מבחינת מספר הקווים וגם מבחינת החשמול.
 

Ccyclist

Well-known member
מסכים. בכללי מצב הרכבת בצפון הרבה פחות מתקדם מאשר בדרום, גם מבחינת מספר הקווים וגם מבחינת החשמול.

כל זה באשמת יונה יהב וקמפיין ה"קרינה" שהריץ נגד חישמול המסילה בין 2010 ל 2013.

כשהרכבת הבינה שתוכניות הפיתוח שלה בצפון לא רצויות - היא ביצעה את מה שכבר היה בתיכנון - קווי העמק וכרמיאל - אך העבירה את הקו הרביעי של הצפון ל"רק"ל נצרת" כדי לחסוך לעצמה את כאב הראש.
 
למעלה