מיקוד לבגרות בספרות מורחבת

מיקוד לבגרות בספרות מורחבת

היכן אני יכול למצוא את המיקוד המלא לבחינת הבגרות בספרות מורחב בקיץ הקרוב (תשע"ד), הכוונה ליחידות 3,4,5.

תודה לעוזרים.
 

jsaada100

New member
האם ניסית באתר משרד החינוך?

או באתר הבחינות שבמשרד החינוך? מצורפים פה בפורומים מגוון רחב של קישורים רלוונטיים - תעלעל קצת
.

בהצלחה ,
יהונתן
 

matan21b

New member
ניסיון לעזור

אור שלום,
המיקוד בספרות מורחב קיץ תשע"ד זהה למיקוד תשע"ג, כמפורט בלינק:
http://4.bp.blogspot.com/-FUuocgvUsuI/UiX6idJ0kSI/AAAAAAAALVM/HFs-jjnLEVY/s1600/0003.jpg


http://meyda.education.gov.il/mikudim/062013/Int/Heb/LITGEN.pdf

לגבי תכנית הלימוד, אני מצרף לך לינקים ליחידה הרביעית והחמישית (אני יוצא מנקודת הנחה שאתה כבר לא תלמיד תיכון לכן את היחידה השלישית אתה לא עושה):
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tochniyot_Limudim/Safrut/Kitot10_12/Yechida4/

http://cms.education.gov.il/Educati..._Limudim/Safrut/Kitot10_12/Yechida5/About.htm

אם יש לך עוד שאלות לגבי בחירת יצירות, מבנה הבחינה וכו', תרגיש חופשי לשאול.

בהצלחה
מתן
 
כמה שאלות

קודם כל, המון המון תודה, זה ממש מבלבל להבין לבד איך הבחינה הזו בנויה ועל איזה יצירות היא מבוססת מהאינטרנט, הכל פה מאד מבולגן.

מבחינת מבנה הבחינה, בתור אחד שלא נבחן במסגרת התיכון (ולפיכך לא עושה את היחידה השלישית), עלי לבחור שני נושאים במקום נושא אחד ביחידה החמישית נכון?

מבחינת היצירות ביחידה הרביעית (ספרות עולם), עלי ללמוד את כל היצירות, שכן כל אחת מהן יכולה להופיע במבחן, נכון?

מבחינת היצירות ביחידה החמישית, איפה אוכל למצוא רשימת יצירות מהן ניתן לבחור, נגיד ובחרתי בנושאים ספרות בעקבות השואה ולהיות יהודי, להיות ישראלי.

מה לגבי חלק ההרחבה ביחידה החמישית, איך אני לומד אליו לבד?
 

matan21b

New member
תשובות

קודם כל, בכיף, תרגיש חופשי.

אני אנסה להסביר לך בדיוק איך בנויה הבחינה וגם את מה כדאי ללמוד (אני אישית למדתי לבגרות לבד בעזרת המיקוד של רכס והבגרות עברה מעולה):

היחידה הרביעית נחלקת לשתי קבוצות:
1) בקבוצה הראשונה יהיה עלייך לענות על שאלה אחת מבין הנובלות/קומדיה של שייקספיר. על הנובלות (הגלגול, האף, מיכאל קולהאס וכו') תהיה שאלה ספציפית ואילו על קומדיה מאת שייקספיר תינתן שאלה פתוחה וכללית שאליה תצטרך להתאים את היצירה אותה למדת. לפני שניגשתי לבגרות הסתכלתי על המון בגרויות עבר, ובכולן (או לפחות ב-95% מהן) השאלות התייחסו על אותן נובלות שציינתי ושמפורטות במיקוד, כך שעצה שלי היא ללמוד נובלה אחת בעיון וקומדיה אחת בעיון על מנת לכסות את כל האפשרויות. אישית אני למדתי בעיון את "האף" ואת "מהומה רבה על לא דבר" (של שייקספיר), ולגיבוי (ברפרוף) למדתי את מיכאל קולהאס, ולבסוף עניתי על "האף" כי השאלה הייתה יחסית פשוטה.

2) בקבוצה השנייה יהיה עלייך לענות על שתי שאלות. השאלה הראשונה (לפי המיקוד הנוכחי) תהיה על "דון קישוטה" ואילו שאר השאלות על השירים (תעיף מבט במיקוד, שם מפורטים כל השירים, וגם תשווה מול בגרות קיץ תשע"ג, כי סביר להניח שעל השירים שנשאלו ב-2013 לא ישאלו גם ב-2014). ממליץ לך בחום ללמוד את "דון קישוטה", ולגבי השירים ממליץ לך ללמוד כמה שיותר.

ביחידה החמישית, כמו שכבר ציינת, יהיה עלייך לבחור שני נושאים. אישית אני בחרתי את הנושאים שציינת (גם מכיוון שאלו הנושאים שמופיעים במיקוד של "רכס"). על כל נושא תתבקש לענות בסה"כ על שאלה אחת, אבל השאלה היא כללית מאוד, ויהיה עלייך לענות עליה בעזרת מספר יצירות (לדוג', יכולים לדרוש ממך לענות על שאלה בעזרת רומן + שני שירים/שני סיפורים קצרים). תשובה מספקת לשאלה כזו, היא במינימום שלושה עמודים, על כן ממליץ לך לקרוא קצת רקע על הנושא הספציפי (למשל, בנושא השואה ללמוד על העליות השונות, היחס שקיבלו הניצולים בהגיעם לארץ וכו') על מנת ליצור מבנה של פתיחה, גוף התשובה (בהתבסס על היצירות שלמדת) וסיום.

לגבי בחירת היצירות, בלינקים ששלחתי לך מפורט לכל ז'אנר את היצירות אותן תוכל לבחור (שים לב שישנה הבחנה בין יצירות חובה ליצירות הרחבה). בגדול, לגבי רומנים הייתי ממליץ לך ללמוד בנושא "להיות ישראלי להיות יהודי" את "ארבעה בתים וגעגוע", ובנושא השואה את "מומיק" ואת "הזהו אדם". לגבי שירים וסיפורים זה נתון לשיקול דעתך ולהעדפה אישית.

מצטער אם העמסתי, ומקווה שהצלחתי לעזור. במידה ותצטרך סיכומים או עוד הכוונה תרגיש חופשי.

שבת שלום
מתן
 
המון המון תודה!

המון המון תודה מתן! עזרת לי ממש!
אני אהיה איתך בקשר אם יהיו לי שאלות כאלה ואחרות...
 
כמה שאלון נוספות

1. באתר שנתת לי ומפרט אודות היחידות, האם היצירות (בדגש עם השירים) הם היצירות הרלוונטיות לבגרות הנוכחית? האם עלי ללמוד אכן רק שישה שירים (שתיים מכל קבוצה)?

2. מדוע בנושאים ביחידה החמישית ישנו פרק הרחבה, האם היצירות בפרק החובה אינן מספיקות? האם עלי ללמוד יצירות נוספות?

3. כמה זמן לפני הבחינה היית ממליץ להתחיל ללמוד (כרגע אני שבעה חודשים לפני), כדי לקבל פרופורציות של זמן.

4. יש לך איזשהו אתר שמרכז את את כל היצירות הרלוונטיות (בדגש על שירים) לבחינה הנוכחית, או אפילו איזה מסמך שסיכמת לעצמך?


המון תודה.
 

matan21b

New member
תשובות

1. בנוגע לשירים, באתר מופיעים כל השירים בתכנית הלימודים הכללית ואילו במיקוד מופיעים השירים שרלוונטים לאותו מועד. תעיין בקישור שמפרט את מיקוד מועד קיץ תשע"ג (צירפתי לינק למטה) שם מופיעים כל השירים שאמורים להופיע בבגרות הקרובה. כפי שאמרתי לך בהודעה הקודמת, תעיין בבגרות קיץ 2013 כדי לראות על איזה שירים נשאל כבר. סביר להניח שעל שירים אלו לא ישאלו בשנית, ואז הבחירה אוטומטית מצטמצמת.
בנוגע לשאר היצירות (רק לגבי יחידה 4), כל מה שרלוונטי מופיע במיקוד תשע"ג.

2. ברמת העיקרון היצירות בפרק החובה אמורות להספיק, אבל מומלץ, בגלל אופי השאלות (שהן כלליות מאוד ואליהן תצטרך להתאים מספר יצירות), ללמוד גם מספר יצירות (1-2 לז'אנר ספרותי בנושא מסוים) מפרק ההרחבה, כדי שתכסה כמה שיותר נושאים כלליים.

3.זמן הלימוד מאוד אינדיבידואלי ותלוי בך. בגדול, חודשיים עד שלושה זה זמן מספק כדי לכסות את כל חומר הלימוד..

4. אני מצרף לך את תוכן העניינים של ספר המיקוד של "רכס" לקיץ תשע"ד:
https://www.mikudim.co.il/images/files/file-1172.pdf - במידה ותלמד לפי היצירות המפורטות כאן, סביר להניח שתקיף את כל החומר ההנלמד. אגב, איך באמת אתה מתכוון ללמוד לבחינה?

כמו כן, מצרף לך (שוב) את מיקוד תשע"ג:
http://meyda.education.gov.il/mikudim/062013/Int/Heb/LITGEN.pdf

הערה: משום מה, ורק עכשיו אני רואה את זה, בתוכן העניינים של "רכס" מופיעות יצירות שלא מופיעות במיקוד הנ"ל (למשל, אודיסאה, רב חובל ועוד). ממליץ לך לפנות לד"ר שלמה הרציג (מפמ"ר ספרות) על מנת לוודא אם באמת מיקוד קיץ תשע"ג וקיץ תשע"ד זהים (כפי שמופיע במכתב מטעמו).

[email protected]

בהצלחה,
מתן
 
תודה רבה

משום מה רק עכשיו ראיתי שענית לי, אז קודם כל, תודה רבה.

רכשתי את המיקוד של רכז למועד קיץ 2014, אבל השאלה היא האם מספר היצירות המועט שמופיע במיקוד יספיק לי לבחינת הבגרות, אני בספק, כפי שהבנתי עדיף ללמוד אכן את כל השירים המופיעים במיקוד.

ואכן, יש חוסר התאמה בין המיקודית של רכז למיקוד של משרד החינוך, אפנה לשלמה הרציג פנייה בעניין.

המון תודה מתן.
 

matan21b

New member
בכיף

כמו שאמרתי לך, אני למדתי את רוב היצירות המופיעות במיקוד, ובמועד שניגשתי אליו זה הספיק. לא יכול להבטיח לך ב-100% שגם למועד תשע"ד זה יספיק, אבל סביר להניח שכן. מה שכן, תשתדל ללמוד כמה שיותר יצירות (בדגש על היחידה החמישית).

בהצלחה,
מתן
 
אגב

אגב האם יש לך את כל היצירות או חלקם (בדגש על השירה) במסמך אחד? אם כן תוכל להעביר לי אותו במסרים?
 

matan21b

New member
האמת שלא

יש לי את כל החומר מודפס, ואני מאמין שאת רובו גם במייל (היה לי את כל החומר במחשב הקודם אבל הוא נהרס ואיתו גם החומר), אבל לא במסמך אחד.
 
ושאלה אחרונה

ומהנובלות ביחידה הרביעית ("האף"; "הגלגול" ; "מותו של איוון איליץ" ; "מיכאל קולהאס"), האם עלי ללמוד את כולם?
 

matan21b

New member
לא בהכרח

לפי בגרויות משנים קודמות, תהיה שאלה על כל אחת מהנובלות המופיעות במיקוד הרלוונטי. הייתי ממליץ לך ללמוד אחת מהן (אם יש לך זמן אפילו שתיים) ולגיבוי תלמד קומדיה מאת שייקספיר ("מהומה רבה על לא דבר" במיקוד של "רכס"). על נושא הקומדיה תינתן שאלה כללית ופתוחה (ולא ספציפית כמו על הנובלות שציינת), אליה תצטרך להתאים את היצירה שלמדת.

שבת שלום וחג שמח,
מתן
 
למעלה