מישהו יודע קצת פרטים על...

מישהו יודע קצת פרטים על...

למה קבעו לפני הרבה שנים חוק שצריך לרדת מינור מלודי ולעלות הרמוני ... ? מה ההגיון...
 
קודם כל חשוב לזכור

שמדובר בתוצר של מערכת ההרמוניה המערבית הטונאלית ותו לא. ולפני הכל גם תיקון - אתה כנראה מדבר על לעלות מינור מלודי ולרדת טבעי. כשעולים סולם מינורי בעליה הכל יפה וטוב עד שמגיעים למדרגה השביעית. אזניים מערביות טובות ירושלים ירצו לשמוע טון מוביל לפני שמסיימים את כל הסיפור. הן ירצו לשמוע חצי טון שנפתר למעלה, כי זה הרבה יותר מספק מטון שלם שנפתר למעלה - וזו אמירה מאוד חלשה מבחינה הרמונית. אז הקפיצו את המדרגה השביעית חצי טון, ויש טון מוביל. אם אתה מכיר את הסיפור מאחורי הסולמות האלה - הטבעי והמלודי, אז אתה גם יודע שאת השישית הקפיצו כדי שלא תיווצר סקונדה מוגדלת בין השישית לשביעית, כי אז זה יוצר סאונד מזרחי - ולא מערבי - ואזני המערבים תכהינה. אז בעליה, נוכח המחסור בטון מוביל והצורך להשאר מערביים ככל האפשר - יש מדרגות שישית ושביעית מוגבהות. בירידה, לעומת זאת, אף אחד לא פותר שום דבר למעלה, ולכן לא צריך טון מוביל, ופתאום מינור טבעי נשמע בסיידר גמור. וכך, גם כשמתייחסים למלודי-עולה-טבעי-יורד כמשפט מוסיקלי, וגם כשבונים מלודיות "באיזורים הבעייתיים", זהו השיקול העליון אם רוצים ליצור מוסיקה שהיא נאמנה למסורת המערבית.
 

קניידעל

New member
אוי אוי אריק

זה כל-כך נורא שמערביים התעקשו ליצור מוזיקה שתישמע מערבית? בסך-הכל יצרנו מוזיקה שתישמע לנו נכונה, לא בהכרח כדי לעשות דוקא לאוריינטלים למיניהם. עכשיו בהסבר קצת יותר פשטני, לבחור ששאל- בעיקרון יש לנו קטע בהרמוניה של דומיננטה, יעני האקורד החמישי בסולם (או השביעי). מה שכל כך מיוחד באקורד הזה, זה שהוא מכיל בתוכו את הצליל המוביל לטוניקה של הסולם, ובגלל זה מתבקש להשמיע אחריו את אקורד הטוניקה. אבל כל זה בסולם מז'ורי, שבו קיים הטון המוביל (חצי טון מתחת לטוניקה) בסולם מינורי טבעי יש בעיה שפשוט אין טון מוביל, פשוט בגלל שאין (סול ל-לה, טון מלא, לדוגמא*), ובגלל זה נוצר מצב שכשאתה מנגן את האקורד החמישי בסולם טבעי לא קורה כלום, המוזיקה יכולה להמשיך עד שאריק יקלוט שככה היא לא מובילה לשום מקום (יעני, אף פעם, סליחה, הייתי חייב). בגלל זה העלנו את התו ה-7 בחצי טון כדי שהוא יוביל לטוניקה, ולשנייה אחת ניגנו דומיננט-ספטאקורד של סולם מינור, והתבקש לנגן טוניקה, וכולם היו שמחים ומאושרים, וכמה אנשים בסחבות חומות עם פדחת מגולחת אמרו ביחד אמן. אבל פתאום גילו בעיה, מישהו ניסה לנגן את הסולם החדש הזה בעלייה. פתאום שמעו שבין הדרגה השישית לשביעית יש איזה מרווח שאנחנו לא מכירים, משהו שונה, משהו מזרחי, סביר להניח מהשטן. אותו נזיר בטח עבר איזו מתיחה קטנה, אבל אותו נעזוב, פתאום אותם אנשים בסחבות רואים את התגלמות הרוע בסקונדה מוגדלת (*כינורות ברקע בטרמולו חזק, טימפני דופק), צריך לעשות משהו, צריך לתקן את הרוע (*תרועת חצוצרות נכנסת), אסור לחלל ככה את שם השם, יש להעלות את הדרגה השישית בחצי טון! (*המסך יורד, התזמורת מנגנת משהו לסיום היצירה!), אבל רגע!!! (*צליל של טייפ נגמר), הנזיר המתוח חזר מן הגלגל, ושב כדי לתקן את המעוות- לנגן את הסולם עכשיו בירידה (*טאם!טאם!טאאאאם!), אבל עכשיו יש לו תוים אחרים, לא משנה, הוא מנגן אותם בכל זאת, הוא כבר עייף. ושוב יש בעיה- עכשיו כשהעלנו את השישית והשביעית, ואנחנו מנגנים את התוים בסדר יורד, הסולם נשמע מאוד דומה לסולם המז'ורי, חוץ מאשר ההבדל היחיד ביניהם שמופיע רק בסוף הסולם. רק שהפעם הנזירים כבר עייפים, אין להם כוח לנסות ליצור משהו חדש, אז הם פשוט אומרים לנגן בירידה כמו שניגנו בהתחלה, ושולחים את הנער המתוח לתנינים. זה כל הסיפור ואגב אריק- בקשר למשפט האחרון שלך- לא, לא, פשוט לא
 

קניידעל

New member
אני יודע

גם אמרתי שאני יודע רק יותר בפשטות, ובלי להאשים את העולם המערבי בזה שהוא מערבי רחמנא ליצלן.
 
נפלא

"לא ולא" זה קצת פשטני מדי בשבילי. אם תואיל להסביר לי קצת מה זה "לא ולא" אולי אבין את מה שאתה רוצה לומר לי. אני לא מאשים את העולם המערבי בזה שהוא מערבי. המוסיקה המערבית התפתחה יפה מאוד וחוץ מאיזה קונצרט מזוויע אחד שנכחתי בו לפני זמן לא רב, אין לי הרבה תלונות כלפי עולם המוסיקה המערבית. את הביקורת שלי כיוונתי, גם אם לא נראה כך, כלפי החינוך המוסיקלי המערבי. אך הביקורת הזו מצטרפת לעוד מיליון שאילתות בנושא החינוך בימינו בכלל, אז באמת חבל על המאמץ.
 

קניידעל

New member
האמת היא

שאני ממש מצטער אבל אני לא זוכר מה כל כך הפריע לי במשפט הזה אבל משהו שכן הפריע לי היתה העובדה שטענת שהסיבה היחידה שהעלו את השביעית היתה כדי שיהיה טון מוביל ונוכל לסיים סולם כמו שמערביים רוצים, כשהסיבה היתה בעצם מאוד הגיונית ומאוד נכונה, ובכלל הרמונית ולא מלודית. וזהו, אין לי עוד מה להגיד
 

einatlevin

New member
אני מסכימה איתך ../images/Emo13.gif

אתה יודע שבמשך 5 שנות לימודיי באקדמיה למוסיקה הורשתי לשיר רק מוסיקה קלאסית?... עכשיו, כשיצאתי משם סופסוף, אני רואה את הכיעור והעיוורון בו המוסדות האלו נמצאים. מאוד חבל.
 

EoT

New member
עיה

כל היופי בכל המוסיקה הוא ששום דבר לא באמת קבוע והכל בא רק לעזור לך ליצור משהו מיוחד עם כיוון כלשהו.אין דבר כזה חוק...
 
מה זה קשור לעניין?

שאלתי למה קבעו את זה לפני כמה שנים... אף אחד לא אמר שהחוק הזה מזיז לי...
 
למעלה