מישהו מוכן לעשות סדר במושגי יסוד

esti_prikit

New member
מישהו מוכן לעשות סדר במושגי יסוד

מישהו זרק לי בפורום כי כשהחברות אומרות 0.5MB הם מתכוונות ל BITS ולא ל BYTES והמשמעות היא שמהירות ההורדה המירבית שיש לצפות לה בחבילה של 0.5MB היא בערך KB/S 60
 

shed

New member
מושגי יסוד:

קצת סדר בבאלגן, ואולי זה יעזור לכל מיני אנשים שקמים בבוקר ומרגישים שדפקו אותם, רימו אותם ושיקרו להם במצח נחושה. בתחום התקשורת הדיגיטלית, (ושלא כמו בתקשורת אנלוגית - כמו רדיו), "רוחב הפס" או בשפה מקצועית יותר - קיבולת ערוץ (כמה מידה ערוץ התקשורת שלנו מסוגל להעביר ביחידת זמן) נמדד בביטים לשניה, שוב - ביטים. (דרך אגב, מספר הביטים לשניה תלוי גם המספר הסימבולים הקיימים בשפה- כלומר, אנחנו רגילים לחשוב במונחים של 0 ו-1: כלומר שני "אותיות" בשפה אבל לא נכנס לזה עכשיו). byte: ביית הוא אוסף של 8 ביטים, קילו ביית - 1024 בתים. (ולא 1000 כמו שהרבה חושבים). מאיפה הגיעו המושגים האלה? גודל הרגיסטר (אוגר) הבסיסי ביותר במחשב הוא 8 ביט, ואז במקום להגיד 8 ביט התחילו להשתמש במושג ביית. המספרים גדלו, וכך נכנסו לתמונה KB, MB וכו´. כאשר בזק, או הכבלים או כל ספק ערוץ תקשורת אחר, מדבר על "רוחב הפס" שהוא נותן, הכוונה היא לקיבולת הערוץ שלו, וכאן, כאמור, מדברים בביטים. דרך אגב: חלק מקיבולת הערוץ "מתבזבז" על ביטי בקרה אשר נועדו להבטיח שלא יהיו שגיאות בהעברת המידע. לדוגמא: נניח שיש לי ערוץ תקשורת המסוגל להעביר 7 ביטים בשנייה. האם זה אומר שאני יכול להעביר עליו 7 ביטי מידע בשנייה? בפירוש לא! למה? כי גם לערוץ הזה (כמו כל ערוץ תקשורת אחר) יש הסתברות שגיאה כלשהיא, שביט מסויים יהופך את עורו (מ-0 ל-1 ולהיפך) ואז המידע שאני אקבל יהיה שגוי. לכן אפשר לשדר רק 6 ביטי מידע וביט בקרה אחד (נניח זוגיות). הצד המקבל יכול לדעת האם היתה שגיאה - אבל לא יכול לדעת איפה היא היתה. בנוסף, אם היו 2 שגיאות - הצד המקבל לא ירגיש בהן. (הנחת היסוד היא שהסיכוי שיהיו 2 שגיאות בחבילה אחת של 7 ביט היא נמוכה מאוד). אפשרות אחרת: לשדר רק 4 ביטי מידע, ולהוסיף 3 ביטי בקרה. במקרה כזה, הצד המקבל יכול לזהות מקרה של 2 שגיאות, ואם היתה רק שגיאה אחת הוא יכול גם לתקן. מה כל זה אומר לנו? שלמרות שקיבלתי מבזק ערוץ תקשורת של 7 ביט לשנייה, אני מצליח להעביר רק 4 ביט לשנייה. אני מקווה, שברור לכולם שאין כאן רמאות...
 

philips

New member
הסבר מעולה...

אוסיף רק עוד מעט... בחישוב פשוט... 0.5MBIT חלקי 8 (על מנת לקבל ב BYTE שזה המידה שהרבה אנשים מכירים)... מביא לבערך 60KBYTE.... מכך יורדים אכן תוי הבקרה ותיקון השגיאות הפיסיים והלוגיים (גם התוכנות FTP ותוכנות אחרות מוסיפות עוד מידע לתיקון שגיאות) ולמעשה המהירות נטו היא עוד פחותה... בכל מקרה.... 60KBYTE למרות כל ההורדות בדרך, זה קצב בכלל לא רע.. אציין גם עוד פרמטר שישפיע על ה"מהירות הסופית" והוא איכות התקשורת/קוים ברוב תוכנות האינטרנט , חבילת מידע שלא הגיע ליעדה תשלח מחדש (זמן!!) ולכן אם הרבה חבילות נאבדות..... יש כאן בעייה...שתוביל גם לאיטיות... ויש עוד הרבה הרבה הרבה מה לומר... זה היה תוספת מעוגלת להסבר מצויין של SHED...
 

antidot

New member
עוד 2 אגורות

נושא תיקון השגיאות תלוי בין היתר בפרוטוקול הנושא מידע. אם נפשט ונקח דוגמא הכי נפוצה: ההבדל בין TCP ל-UDP הוא ביכולת של TCP לתקן שגיאות מצד אחד והתעלמות מהPACKET אם ארע בו שגיאה ע"י UDP מצד שני. בין היתר, אם נכנס לעומק של TCP/IP, עד עכשיו המימוש של TCP/IP STACK ביוניקס היה נחשב יותר מהיר. אחת הסיבות היא: RAW SOCKETS שאיפשרה שליטה ישירה על הPACKET הנשלח ויכולת שינוי המידע הפנימי ברמה של כמעט כל שכבות הפרוטוקול. המימוש של מייקרוסופט עד ליציאת W2K לא איפשר את זה והיה נחשב יותר בטוח אך בין היתר גם יותר איטי. משהו נוסף: בד"כ כל צורות ההתחברות, אם זה מודם או ADSL יודעים לבצע דחיסה של מידע טרם שליחתו, כך שלמעשה אפשר להעביר יותר מידע בפרק זמן מסויים במקרים שהמידע ניתן לדחיסה. Antid0t
 
נו אסתי...

חשבת שאני מספר לך סיפורים. אם קראת טוב מה שכתבו כאן בקצרה - 0.5M ביטים (תגים במבנה 0 ו -1) הם כ - 60K בייטים בלבד. אם עדיין אינך משוכנעת תבדקי בספרים בנושאי מחשוב או שתמשיכי לשאול בפורומים נוספים. דרך אגב - אם אפשר לשאול שאלה אישית - במה מתבטא אצלך הפריקיות?
 
למעלה