לסלולרים
בביקורתי אתייחס לזמר עצמו, להפקה, לבחירת השירים, לשירים עצמם ולדיסק בכללותו הזמר עצמו – אני עוד זוכר אותו עושה בר מצוות בילדותי. תזזיתי כתמיד. מאוחר יותר היה בעל המקרופון האלחוטי הראשון והדבר היה 'שוס' רציני. הוא אפשר לו להכנס למעגלי הרוקדים ולשיר בקול רועם. מגיע לו אכן ש'כויח על ההתמדה וההתחדשות. אמנם, דרכה של תזזיתיות, שכאשר משתמשים רק בה היא הופכת במקרים רבים לחרב פיפיות. רצוני לומר, שמחה מעושה יכולה לסחוף קהל שלם לשמחה אמיתית, אך עלולה לגרום גם לריאקציה הפוכה – למאיסה ודחיה. הדבר נוגע בעיקר לסעיף 'בחירת השירים' – הוא שר לכל הכיוונים, משתמש בכל הסגנונות ומנסה לעשות שמח בהכל. כמובן, הוא משתמש בכמה וכמה מעבדים – לא בטוח שהכל יהיה לטעמכם. סביר מאד שרק חלק מהדיסק ידבר אליכם. אבל על כך נרחיב אחרי שנסקור את השירים. ההפקה – קודם כל תרשו לי לציין לשבח את כמות השירים – 12 במספר ולוואי וכל זמר יוציא לנו קלטת עם מספר שירים רב שכזה. חוצמזה, השקיעו בקולות (אלי לאופר) ובעיבודים – סה"כ דיסק מאד מקצועי. השירים עצמם – כאן המצב קשה. נעבור אחד אחד: א. שלום עליכם – שיר סביר, אבל אין לו פואנטה. הוא מתחיל טוב אבל נשאר בפזמון החוזר באיזה חצי טון כזה שמשאיר אותך עם השאלה – 'נו ו...'. סביר היא עדיין מילת המפתח, במיוחד אחרי שתקראו את מה שיש לי לומר על השיר הבא. ב. ומפרנס – מה זה? זה שיר? נתחיל עם המילים – הם סהרוריות לגמרי. כבר שמעתי על מילים משונות, אבל להלחין את הזימון? נו באמת! השיר עצמו הוא חליפה שלושה חלקים, כל אחד בצבע שונה. הוא מתחיל בזימון מפי שרוליק הרשטיק שגם זה שטיק לא ברור – מה הוא, זמר או חזן? אם הוא זמר, למה הוא מתחזן? ואם הוא חזן, מה הוא שר? אם היה מזמן בעצמו, כי אז החרשתי, אבל למה להכניס כאן עוד מישהו ולסבך לו את הקריירה? השיר ממשיך בקטע הבאמת סהרורי – רבותי נברך מיר וועלן בענשיין בקצב אינדיאני. וממשיך ב'כי הוא אל זן ומפרנס לכל' שממש לא מתחבר למילים שבאו לפניו. תבינו, אפשר להלחין הכל – גם את קדיש הגדול ואת צידוק הדין ואת ההכרזה של ראש חודש ואולי באמת יום אחד מישהו ילחין את הדף הריק בתחילת ש"ס וילנא. תרגעו! על השיר הזה נאמר 'טוב לו שלא נברא משנברא'. מעבר לזה, בינתיים זיוף מספר אחד – 'ומיטיב לכל' הארוך בשבסוף הסיבוב הראשון של השיר. הוא עולה לזיוף. זה לא משהו שאי אפשר לתקן. חראם. אצלי האצבע ישר עוברת לשיר הבא. ג. יבוא ידיד – זה שיר של הרב הלל פלאי אז אני אמור להשתחוות ולצעוק קדוש קדוש קדוש. רק נאמר שהוא סביר. גם המילים יפות. השיר עצמו נחמד. באופן אישי נראה לי שאפשר היה להוסיף לו עוד חלק היה נותן קצת יותר פואנטה לשיר. אבל בסה"כ בסדר. אם רציתם להבין מה יש לו בקול שהוא לא ברור – תקשיבו כמה פעמים לביצוע של 'יבוא ידיד' בפזמון החוזר. ד. ובטובו – טוב, זה שיר! חסידי יפה והאמת, אברימי רוט נכנס כאן במקום שלו בדיוק. הערה למעבד – מה זה הסוף הזה של השיר? ככה מסיימים שיר? צריך סוף ספקטקולרי משהו שמשאיר אותך עם מחיאות כפיים סוערות. ה. תפילת הילדה – השיר הוא פראפרזה על שיר של אייל גולן נדמה לי. המילים עצמם הם קיטש מגעיל. מזכיר את הפרסומות המזעזעות כל אדם ל'חסדי נעמי' ולכן זה לא מתוק, אלא מגעיל. עיין בסוף שיר ב. ו. אנא ה' – השיר כמו לקוח משבט קניבלים שהתגייר ורוקד מסביב לקרבנותיו – אנא ה' הושיע נא. דאנס חסר טעם. אבל כבר אמרתי שלדעתי כמעט כל שיר דאנס הוא חסר טעם. תגיד פרנס, מה נותן לך השיר הזה בקלטת? ז. יעלה ויבוא – אני חייב לומר לכם שאיך ששמעתי את השיר לא הבנתי מהו רוצה, אבל בהאזנה שניה ושלישית דווקא שיר נחמד. קצת יותר מחשבה על פואנטה, היה עושה ממנו שיר גדול. שוב, הבעיה היא שאין איזו נקודת שיא בשיר שכששרים אותו שואפים אליו. הוא נשאר מאד אנמי וחבל, יש בו בסיס ממש טוב. ח. ריבונו של עולם – המילים מאימרה חסידית ידועה, כך כתוב על הדיסק. נו שוין. אני לא בקי כל כך גדול באמרות חסידיות אז נאמין לו. אבל להלחין את זה? זה כמעט מתקרב לחוסר טעם שבשיר ב'. על משקל אימרה חסידית אחרת של הרבי מקוצק, תרשו לי לומר – לא כל מה שחושבים שיפה צריך להלחין, לא כל מה שמלחינים צריך להשמיע ולא כל מה שמשמיעים צריך להוציא בקלטת. המנגינה נחמדה, אבל המילים כאן כל כך דוקרות ומפריעות שאני כבר לא יודע מה לומר – עד כאן העסק כולו נראה כמו איזה צ'ולנט שזרקו את הכל לתוך סיר – מה שיצא יצא. וכאן אנחנו מגיעים גם לביצוע – יש כאן זיופים למכביר – 'אתה יודע' בתחילת השיר ובמיוחד שימו לב איך הזמר הוגה את המילים 'הוא בנויייייייי' – נו באמת! ט. יחדשהו – השיר של הקלטת. יפה מאד ועדין במידה. פינת הזיוף: 'ונאמר אמן' האחרון בשיר. לדעתי זה שיר ששייך ליידל או למ.ב.ד. אבל אם פרנס ביצע אותו – כל הכבוד. י. ושמרו – יכול להיות פתיח נחמד לסדרת טלויזיה. ברונר קלאסי. מוזיקה של שנות השמונים. נחמד. יא. כנגן המנגן – לא הבנתי מה הקטע של השיר. המילים עצמם נראה לי שמתאימות יותר למוזיקה עדינה שתביא ל – 'ותהי עליו יד ה'', במקום זה קיבלנו את תופי הטם טם, הקפצת גיטרות ובוזוקי ברקע. פינת הזיוף: לא ברור לאן הולכת המנגינה במילים 'ותהי'. יב. דרכיה – חמוד. העסק מתחיל כשיר המנוני שמתאים להיות המנון של נועם – לגבי החלק של 'השיבנו' – אפשר היה לעשות קצת יותר, בכל אופן, זה סגירה מתאימה לתקליט. הדיסק בכללותו – התקליט 'פרנסי' מאד. לפרנס יש קול נמוך עם נוכחות. אבל – צר לי לומר את מה שכולם יודעים - הבחור מזייף. זה לא הוא אישית, יש משהו בקולו שגורם לכך. יכול להיות שהוא לא משתמש נכון ומדגיש את הרך ומרכך את הטעון הדגש, אבל לאזני תמיד צרם. כאן אני מגיע לענין חשוב שבגללו השארתי את הקטע הזה לסוף – בשמחות אפשר בהחלט לסלוח על הדברים הללו, כי לעשות שמח זה מה שחשוב. בקלטת – זה ממש פשע. ובכן רבותי, מניתי כמה וכמה זיופים על הקלטת וזה דבר שאסור שיקרה! מדובר כאן על קלטת שישית של פרנס, לכן אני מרשה לעצמי לשים את הענין הזה על השולחן – לא יתכן שבקלטת ערוכה שהושקע בה כל כך הרבה כסף - יהיו זיופים של הזמר. כולם מזייפים, אבל אלו דברים שאפשר לנקות בתהליך ההוצאה של הקלטת. כל מה שצריך הוא שמישהו יאמר לו – אדוני, יש כאן בעיה. לקנות אותו או לא – זה שיקול שלכם, אני כתבתי את סקירתי על הדיסק ולא דפקתי חשבון הפעם, כיון שמדובר על דיסק שישי ולא על דיסק ראשון. עכשיו תורכם לקלל אותי, לצעוק עלי ולטעון שאני מה זה שונא אותו. אבל תאמינו לי אין לי שום דבר נגד פרנס. לדעתי הוא בחור נחמד מאד. יש לי בעיה אחרת – אני משתדל להקשיב למוזיקה שאני קונה ולא להתבייש לומר מה שחושבים – תאמרו, תקבלו איכות. תשתקו כמו דגים – תאכלו הערינג. בכל אופן, את 'יחדשהו' אני ממש אוהב. תכניס את זה למצעד.