מיתולוגיה יהודית

  • פותח הנושא NJS
  • פורסם בתאריך

NJS

New member
מיתולוגיה יהודית

יש דבר כזה? כאילו כל התנ"ך וכל זה נחשב למיתולוגיה יהודית? או להיסטוריה של העם היהודי?
 

Esmerallda

New member
אמנם זה לא הפורום לשאלה, אבל:

בהחלט יש מיתולוגיה יהודית. היא מורכבת מהתנ"ך, מסיפורים שהתפתחו בגולה, מפירושים שונים, מדברי חז"ל ומאלף ואחד דברים נוספים. אמנם יש לי כמה בעיות איתו, אבל הספר "המיתולוגיה היהודית" של חגי דגן, בהוצאת מפה, הוא מבוא יפה למיתולוגיה היהודית, וכתוב בפתיחות מסוימת שחסרה לכתבים קדומים יותר. בנוסף יש את "ספר האגדה", בהוצאת דביר, שגם הוא יכול להיות מעניין לקריאה ולהתעמקות. -הצוענייה.
 
In addition

באינציקלופדיה מית'יקה יש חלק שמוקדש למיתולוגיה היהודית (יש קישור בטאגליינס ובקישורים)
 

Thestral

New member
אבל אני חושב ש../images/Emo162.gif../images/Emo108.gif

יותר מתייחסים למיתולוגיה היהודית כמיסטיקה יהודית.
 

NJS

New member
ואני חושב

שיותר מתייחסים לזה בתור היסטוריה יהודית (הרי לא מתייחסים לברית החדשה בתור מיתולוגיה או מיסטיקה)
 

double O S

New member
ואני חושב../images/Emo96.gif

לא יודע, קשה לי
 

Esmerallda

New member
זה מאד תלוי מי מסכם אותה

האורתודוכסים יציגו לך את זה בתור היסטוריה, משום שעבורם זוהי היסטוריה, אין מה לעשות. חילוניים, כמו בספר "המיתולוגיה היהודית", יתייחסו לזה כמיתולוגיה, כי למעשה זה מה שזה. זה ממש לא מיסטיקה, משם שלמרות שיש קשר חזק לעשרת הספירות של הקבלה, בסופו של עניין מדובר ב"היסטוריה" כיבכול של האל שלנו ומערכת היחסים שלו עם עם ישראל. -הצוענייה.
 

Y. Welis

New member
יתכן שהיתה, אבל לא נשאר ממנה הרבה

קאסוטו (ההוא מפירוש התנ"ך הידוע) טען בזמנו שלתנ"ך קדמה שירה-אפית, וששרידים מתוכה השתמרו בו. אבל הדעה הזו לא זכתה להרבה תמיכה או להוכחות. לפי המימצאים שנמצאו והעדויות על העמים שחיו בארץ (הכנענים, שהעברים היו חלק מהם), סביר שהאמונה באל אחד היתה פיתוח מאוחר (מתקופת יאשיהו), ולפניו היתה אמונה שקרובה יותר לזו הכנענית (כמו מכתובות 'יהוה ואשרתו'), ואולי גם כללה סיפור מיתולוגי על הבריאה ויצירת שאר דברים. קשה לדעת אם משהו מזה נשאר בתנ"ך (אם כי סיפורים כמו נוח והמבול בהחלט לקוחים ממיתוסים מסופוטאמיים), ובאיזו צורה, כי עורכי התנ"ך ומשכתביו הרבים השתדלו להצמית כל זכר למה שקדם לאמונה באל האחד, ולהדגיש שכל מי שהאמין בהם הביא חורבן על ישראל. מעבר לכך קיימת, כמו שהוזכר כאן, המיסטיקה היהודית, שהושפעה בעיקר מאמונות בבליות (השדה הבבלית לילו -> לילית -> אשת הסיטרא-אחרא בקבלה), יווניות ואחרות מימי הביניים, והשתמרה בפירושים (מידרשים) ובקבלה.
 

Meijen Shaggy

New member
לדעתי זה קיים ../images/Emo15.gif

הנה מושגים שלקוחים מהמיתולוגיה היהודית: בריאת העולם, השטן, הנפילים, בהמות, התנינים הגדולים, בני האלוהים, לילית... כל אלה, לדעתי, הם בבחינת סיפור מיתולוגי, בעוד לחלקים אחרים יש היבט דתי (כמו עשרת הדיברות והמצוות וכו') או היבט היסטורי (יציאת מצרים, כיבוש הארץ וכו').
 

Y. Welis

New member
לא כולם במשמעות שיש להם היום

השטן למשל מופיע לראשונה בספר איוב, ולא ברור מהו בדיוק - מלאך מטעם האל או משהו אחר. סוברים שזה אינו סיפור יהודי כלל. לילית בתנ"ך מוזכרת בפסוק על 'שעירים וליליות', שאולי מתייחס לבעלי חיים, או לשדים. עוד יצורים מעניינים הם 'נחש בריח' ו'נחש עקלתון'. התרגומים הנוצריים לתנ"ך תרגמו את התנין ל'דרקון' (כמו למשל בספר דניאל). הכוהנים, שכתבו חלק ניכר מהתנ"ך (לדעת החוקרים התנ"ך מורבב מלפחות 3מסורות שונות שאוחדו יחד), שאפו לסלק את הרקע המיתולוגי ככל שרק ניתן. בכל זאת, גירסת סיפור הבריאה שלהם (גירסת 7 הימים) מזכיר מיתוסים קרובים - כך למשל תיאור הרוח שמרחפת מעל התוהו/מים (כלומר יסוד זכרי מעל נקבי), מקביל למיתוסים מהסהר הפורה, שבהם המים הם תמיד יסוד נקבי, והרוח זכרית.
 
סליחה אבל

הנפילים מוזכרים בתנ"ך בפרשת המרגלים - אין לי תנ"ך כדי למצוא בדיוק אבל כשהמרגלים חוזרים, 10 מתוך 12 אומרים משהו בסגנון: "...ארץ זבת חלב ודבש אך הנפילים יושבים בה..." (הציטוט לא מדוייק)
המפלצת הקרויה "בהמות" מוזככרת בכמה מקומות והידוע מכולם הוא זה מספר איוב שבו אלוהים שואל את איוב "התדע מה אורכו של זנב הבהמות?". בקשר למיתולוגיה היהודית - אין ספק שהיא קיימת. האפוקריפים (הספרים החיצוניים) נכללים בהגדרה וכנ"ל הקבלה.... הסיפור המלא של לילית (לפיו היא הייתה לפני חווה אבל לא הסתדרה עם אדם והלכה להיות עם השטןן ולעשות לו מאה שדים ביום) הוא דוגמא טובה לזה....
 

Y. Welis

New member
אגב לילית, הנה מאמר יוצא מן הכלל

עליה, ומקורות שמה - כאן. זה גם המקום לציין שגם גרייבס כתב עליה בשעתו, בפרק בספרו 'מיתוסים עבריים'.
 
המיתולוגיה היהודית היא מה שנמצא

מחוץ לתנ"ך... כל מה שבתנ"ך נכנס להגדרה כמשהו של הדת...
 

Y. Welis

New member
הממ. מישהו (טולקין) פעם הגדיר דת

כ'מיתוס אמיתי'. כלומר, יש מיתוסים שהם אגדות, ויש שהם אמת...
 
../images/Emo12.gif Your point being?

מלבד לצטט את טולקין (Not him again...)... אני פשוט כבר חמש דקות מנסה להבין מה אמרת בזה - שאתה מצדד בפואנטה שלי? שאתה דווקא להיפך? יש לי סחרחורת... אסור לי להפעיל את המוח כל כך הרבה... זה לא בריא לי, זה לא בריא לסביבה ובנוסף זה עושה למחשב שלי התקפת גזים
 

ToryMaster

New member
אני חושבת

שהוא הבין את מה שאמרת כטענה שמשהו לא נכון אבל מילא, גם לי כואב לחשוב, אני בלונדינית עמוק פנימה
 

Y. Welis

New member
הנקודה היא שההבדל בין מיתוס לדת

תלוי בדבר אחד - באמונה. עבור היוונים העתיקים המיתולוגיה היתה דבר אמיתי; האלים היו אמיתיים. הם חיו ומתו לפי טקסים שקויימו על בסיס המיתולוגיה. כך שכאשר אתה אומר שהמיתולוגיה היהודית מצויה מחוץ לתנ"ך ומה שמוגדר כ'דת' (ואני מוציא מתוך הכלל את ספר ויקרא על אינספור חוקיו), אתה בעצם טוען שאין בדת אלמנט מיתי. אני אומר ההיפך - הדת מושכת ומרתקת *בגלל* שיש בה אלמנט מיתי. טולקין, שהיה קתולי מיסטיקן (לדעתי), האמין שהמיתוסים מושכים אותנו (כי הם מושכים בדרך זו או אחרת כל אדם) משום שיש בהם אמת גבוהה יותר, אלוהית. תחושת ההתעלות הדתית נבעה לדעתו מהמיתוס, ועל כן אמונה במיתוס האמיתי, הדת (במקרה שלו זה היה כמובן סיפורו של ישו), היא האמונה האמיתית הנעלה, וצורת הסיפור המיתית היא הגבוהה מכולן.
 
למעלה