מיתוס אכזיב בשקיעה

פייטוש

New member
העיר המביישת את מייסדיה

עיר שאינה מטפחת ומשמרת את כבוד זיכרונם של מיסדתיה מוטב שטמן בתהום הנשייה בביקור אשר לאחרונה ערכתי בבית הקברות הישן בנהרייה עמדו למולי עליבותם של קברי מייסדיי העיר העומדים בינות לגלי אשפה קוצים וסחי. בית הקברות הישן של העיר בחלקה המזרחי של העיר מחולק לחלקה הצבאית בחזית אל מול שער הכניסה וחלקת הותיקים בחלק המערבי של בית הקברות. החלקה הצבאים מסודרת כמו שנאמר לימין שור, טובלת בים של צמחים ופרחים כיאה למקום שמכבד את מתיו כפי שאנו רגילים לראות במקום שמור ומטופח. לעומתו החלקה של ותיקי העיר זועק בשיממונו , בעליבותו במצבות המוטות ביגון והדהויות, חלקה זאת שהוקמה בשנת 1935 זועקת ומשוואת לזעקה האם שכחתם את פועלנו ? אינני יודע במה עוסקים ועסקו ראשי העיר בעבר ובהווה בנושא שימור מורשת העיר ,אך הנצחת המייסדים אינה יאה ועולבת בהם ,במבחן התוצאה הייתי מעניק להם את הציון אפס. בינות למצבות שבהם טמונים אנשי העיר הראשונים ומן המייסדים ,ניתן לראות בחלקת הותיקים מצבות מטופחות השייכות למשפחות של עשירי התעשייה בישראל שצמחו בעיר נהרייה , כמו שטראוס ,זוגלובק וכמובן ורטהיימר . מעט היסטוריה הוגה הקמת העיר יוסף לוי שנולד בשנת 1912 ועלה לישראל בחלוצי העלייה השנייה ,עבד כמהנדס בתל אביב ,עבר לחיפה והקים את חברת קדם בשנת 1934 על מנת לקנות שטחי אדמה ולהקים על פי חזונו שטח של משקים חקלאיים , ליהודים אשר ימלטו מעליית הנאצים בגרמניה לישראל. יוסף לוי רכש 3200 דונם מידיה של משפחת טוויני מביירות אשר היו לו שטחי אדמה חקלאיים באזור נהרייה של היום, אך לא התגוררו במקום , מחשבתו של הנכבד הערבי למכור את השטח על מנת שישמרו את שאר שטחיו במקום וימנעו מתפישת אדמותיו בידי בדואיים נודדים , בתכנונו של יוסף הייה רחוב ראשי אשר ממנו יצאו חלקות חקלאיות מתוכננות הן למיקום בית המגורים והן לסוגי הגידולים שיגודלו ,דרך הכביש הראשי הייתה אמורה הסחורה החקלאית לצאת לשווקים . כיוון שכסף רב לא הייה באמתחתו צירף אליו עוד שני שותפים שיעזרו לו בהשמת חזונו, את זליג סוסקין במקצועו אגרונום, ואת היינרין כהן שעזב לאחר זמן מועט ואת מקומו תפס שמעון רייך . עוד טמונים בחלקת הוותיקים ליברמן שכיום בביתו ממוקם מוזיאון ליברמן לתולדות העיר,אשר רכש 400 דונם מידי יוסף לוי והקים את חברת נהרייה למשקים זעירים ולימים ייזכר כבעלי מפעלי וולקן למצברים,ליברמן התאבד בשכבו על מסילת הרכבת בשבר אישי וטמון בחלקה הרגילה עם כולם. יונה ואברהם זוגלובג מתעשיית הנקניק והבשר, שעלו לישראל בשנים 1936-7 וקנו את חלקות 5.6.7 מתוכנית המתאר ביחד עם השותף ריכלבסקי שעזב לאחר זמן מה. קבר נוסף הוא קברו של הרב קלר שהיה רבם של אסירי כלא עכו וזיהה את חללי שיירת יחיאם לאחר שנפלו בקרב במארב הכנופיות הערביות. דמות נוספת המדריך החקלאי של המשקים בנימין ירמיאס ואשתו הגננת המוכרים לנו יותר כהוריו של בעל מסעדת הדגים בעכו אורי בורי . ולסיום מוטב היה שפרנסי העיר ירימו את ראשם ויטפחו את מורשתם כי מי שאינו משמר את עברו איזה זכות יש לו בהווה ובעתיד.
 

kdr

New member
עוד חזון למועד

ביום שיפריטו את בתי העלמין וחברה קדישא תהיה מחוץ לגדר, מרבית הכספים ילכו לייעודם וחלק קטן לכיסי המנהלים. כיום המצב הפוך. לראיה, בתי העלמין בקיבוצים. לא הייתי, שמעתי שגם מייסדי תל אביב נמצאים במקום שמבייש את שיכורי התחנה המרכזית.
 

אסנתפ

New member
בית הקברות בטרומפלדור, תל אביב, די מטופח

ככה זה כשבית קברות הופך לאתר תיירות. אני אישית נגד חברא קדישא בגלל הכפייה הדתית, אבל כדאי לזכור שהחלקות בקיבוצים יקרות עד כדי כך שלרבים אין אפשרות להיקבר בהן, גם זו תוצאת ההפרטה. כלומר צריך לבטל את המונופול של האורתודוכסיה בקבורה ולהוציא אותה מידי חברא קדישא, אבל לא בטוח שהעברתה לידי ידיים פרטיות היא הפתרון. ואם כבר מדברים על פיתרון, נכון שקשה במדינה כמו ישראל לדבר על חלופות לקבורה, אבל כל מי שמזדמן לערי קברים כגון גבעת שאול או ירקון, ומוכן לפתוח קצת את החשיבה מבין שלאורך זמן קבורה באופן כזה לא תוכל להיות פתרון. המדיה מתכסה בקברי בטון ושיש פרמננטיים ולחיים לא יוותר מקום. החשיבות היא לא לתת כבוד דרך הפיכת הקברים למשהו קדוש, אלא מציאת חלופות לקבורה ואת הכבוד לתת בדרכים שאינן מבזבזות את הקרקע.
 

פייטוש

New member
מיתוס אכזיב בשקיעה

כאשר הייתי צעיר בגיל התיכון היה לי מורה לתנך שנהג לומר מעודי לא שמעתי .... נראה לי שמצאתי את תאומו במדינת אכזיב אצל הקולגה אלי אביבי ,עוד דמות ציורית הייתה לי בראש במפגש המחודש אחרי ארבעים ומשהו שנה שמו היה הברון מינכהאוזן . בתקופת לימודי בבצלאל היינו מארגנים את מסיבות הסיום על חוף הים באכזיב וכמובן שצוות הארגון בילה שבוע לפני להקמת הפרויקט וכמונו שהו במקום צעירים או יותר נכון צעירות בנות טיפש עשר שברחו מביתם וחשבו שדמותו האבהית של הפטרון ומלך המדינה היא התשובה לחופש והמרדנות. האמת לאמיתה סביב המקום ובתי הכפר הערבי היה שתושביו ברחו ללבנון טרם הקמת המדינה , המקום הפראי שימש מקום לאנשים שמסגרות אינם דפוס חיים,לאנשי השו שו מקום פעילות , חלק גדול מהמבנים נהרס ברבות הימים, נותרו מתי מעט,וכמובן המסגד והאנשים הקבורים בבית הקברות , כי אלו שכחו לברוח ואחרו את המועד. ממול לבית הקברות ומעבר לכביש ,ממוקם מבנה , אשר שימש את תושבי הכפר לימן כבית ספר ומגורים ובתי הכפר אף הם שימשו למטרה זאת ,כל זאת טרם עלות הישוב לנקודת הקבע כיום, שנים לפני שהמלך הגיע לאזור מסיוריו מעבר לים וקביעת מקום מדינתו בנקודה. כיום שטח המדינה צומצם בזכות הקמת מועדון הים התיכון ופארק ,חלק מהחוף הפך לחוף ציבורי מוסדר גם כיום בביקורי צבת אותי משהו בלב כפי הנראה הזיכרונות, המפרץ הקטן והמסולע ,השקט והשלווה המופרעים רק מרעש המכוניות החולפות בכביש הבקשיש . הבתים אשר התגוררתי מול הים אינם כיום , אבל אני ממליץ לבקר ולשלם את האתנן לביקור במקום לצפות באוסף במוזיאון באכזיב שנתרם מבתי השכנים שברחו וממעמקי הים בהשאלה ממדינת ישראל ל 99 שנה ,כלומר נותרו עוד 37 שנים לחזרת המדינה החדשה לחיק מדינת ישראל והרכוש למוזיאונים . ובכן הגענו לאחר ארבעים שנה במדבר שוב למדינת אכזיב ,פגשנו את המיתוס והדמות האגדית של המלך ,ישבנו תחת צל עציו ושמענו את סיפוריו הקולחים . סיפור האגדה מפי המלך אלי אביבי נולד בפרס בשנת 1930, בגיל שנה עלה עם הוריו באוטובוס דרך מדבריות עירק וירדן והגיעו למגורים ברחוב מולדת בתל אביב, יחד עימו גרו בשכונה אליהו נאוי ,נחמן פרקש ועוד , בגיל שבע ארגן כנופיית ילדים והחלו לפרוק עול, בפסי הרכבת שמו חתיכות מתכת וכשהיא האטה פרצו לקרונות וגנבו על פי דבריו אוכל שהיה מיועד לצבא הבריטי , כאשר נתפסו היו מגיעים להישפט בבית המשפט בידי השופט היהודי בכור שטרית בבית המשפט הבריטי, גזר הדין היה מיל לכל משפט ,כאשר לימים כך סיפר המלך , ביקר נכדו של בכור שטרית באכזיב ושמע את הסיפור החזיר לו שקית מטבעות מיל של הקנסות ששילם . עוד באותה תקופה בצעירותו , נהג אלי לקרוא ספרות מופת וסיפורת מספרים, שרכש בכסף אשר קבל מאביו תמורת עבודתו עימו, לטענתו כ 20.000 ספרים וכתבי עת ישנים בספרייתו. הספור ממשיך ומתגלגל לגיל 12 שאז התנדב להגנה ושימש כשליח להעברת נשק וידיעות, כאשר הגיע לגיל המכובד 15 עזב את ביתו והצטרף להכשרה הימית בקבוץ שדות ים על מנת ללמוד ימאות ולהצטרף לפלוגות הים, צי הסירות מנה שלוש סירות שבהם למדו לחתור לשוט בסירות מפרש ולשחות. כאן ציין שמות מפורסמים שחלקו עמו את ההכשרה כמו שייקה אופיר,נעמי פולנסקי ועוד , כמו כן החל לעזור בנושא העפלה, כמובן שהיה עם יוחאי בן נון בנמל חיפה מחופשים כערבים , בגיל 17 עזב הכול והחל להפליג ברחבי העולם, למד להיות דייג בהולנד,ביקר בבירות העולם וחקר את נשות היבשת , שירת בצי הסוחר באונייה שהביא בולי עץ מאפריקה לישראל. לאחר שהתעייף מהמסעות הגיע לאחותו בכפר לימן והחל לטייל באזור עד שהגיע לממלכתו לעתיד וקבע את מושבו, כאשר הגיעו אנשי ממשל לנקודה ואמרו לו שעליו לפנותה כיוון שחסר אישור מבעל הקרקע שהיא מחלקת הרכוש הנטוש ברכוש הנפקדים , הגיע למחרת לחיפה למחלקת האפוטרופוס לרכוש הנפקדים וסיפר לממונה דוד הופמן שהוא גר במקום ועסוק הן בשמירת המקום כנגד בוזזים והן בכתיבת ספר ולכן הוא מבקר חוזה חכירה עם המנהל ,בשלב הזה ניתן לו חוזה חכירה ל99 שנה תמורת 18 לירות של אז, לאחר שהחוזה נמצא בכיסו ,הוכרזה המדינה על מנת להשתמש בקלף הזה במלחמתו בשלטונות. כאשר חזרו אנשי הממשל לגרשו נשלף מסמך החכירה ומאז פרצה מלחמת האדמות בחלקה הצפוני של המדינה.במוחו הקודח נוצר הרעיון לבנות ספינה פניקית ולבצע סיורי חופים בנמלים פניקים בצפון ,אך תוכנית זאת לא יצאה אל הפועל. את נשותיו של המלך הכרתי , סביב הראשונה תמרה שהייתה ילידת נחליאל בחדרה ,נוצר המיתוס כאילו הייתה נסיכה הודית שנחטפה בידי שודדי ים הובלה ללבנון וקפצה מהאוניה שהובילה אותה בחופי אכזיב וכך הגיע למקום ,אבל האמת, שחברת אגד אשמה במקרה,כיוון שתמרה התגוררה בקבוץ סעד בדרום החליטה יום אחד לעלות על אוטובוס והופיעה בשערי המקום, לאחר תקופה של שנתיים גורשה מהמקום. לאחר שנים הופיע רינה הבלונדינית מצרפת,סיירה בארץ הגיעה לאכזיב וקבעה את מקומה בנקודה. לאלי ולשתי נשותיו, לא היו ילדים כפי שטען מרצון, אך קיימים ילדים ,איני יודע כמה מנשים אחרות ,אחד כזה נמצא במדינת אכזיב וסועד את אביו . אחרית מעשה יכולנו להמשיך ולהקשיב אבל הזמן דחק, הנשים המבוגרות שהיו עימי היו מוקסמות מהאדם וסיפוריו ,או יותר נכון קסם האגדה הקדומה נתן נופך לדמות . סיירתי בשטח החוף בין סלעי הבזלת, אוחז כוס קפה מהתרמוס נהניתי מרוח שעלתה מהים ,סיירתי במבנים שנותרו נהניתי מהיופי הפראי והאזנתי לסיפורי מלך מדינת אכזיב ובסך הכול סיור מומלץ.
 
יפה כתבת פייטוש ../images/Emo47.gif ואני מוסיפה....

שיש משם טיילת מקסימה עד לחוף בצת ולראש הנקרה שהוקמה הודות לקק"ל , וחנייה נוחה הנושקת לקו המים לדעתי זה החוף הכי יפה בארץ
לא לחינם כתבה עליו נעמי שמר את משיריה המקסימים " לילה על חוף אכזיב" צימרים טובים יש במושב בצת ובכפר לימן הסמוכים ומסעדה טובה מומלצת היא אסתושה. אם עושים מאמץ קטן אפשר להגיע לארוחת בוקר נפלאה אצל סמדר בכליל אינשאללה יבוא השלום במהרה, ונוכל לעבור את הגדר אל השכנים בצפון.
 

kdr

New member
עוד פרט קטן

בתאריך 16/2/1971 צילם אלי אביבי בליווי זוגתו רינה את בר המצווה שלי וחתונת אחותי באולמי "תפארת" ז"ל. אם היה לאלי שקל על כל צילום שצילם בימי חייו, היה מיליארדר. אדם מיוחד שלא זוכה לכבוד המגיע לו.
 
למעלה