מי אמר שזו השקפת היהדות?

אופירA

New member
מנהל
מי אמר שזו השקפת היהדות?

באחד השרשורים הקודמים, העיר לי מיודענו "פרובוקטור", הערה נכונה: האנשים הגולשים פה בפורום מבקשים להתחבר ליהדות ולא להתנגד לה. כלומר - הם מבקשים להשכיל במידע על עמדת היהדות. ואכן, יש לי הרבה מידע, שלמדתי בצורה מסודרת במשך שנים רבות, ואני נהנית להעניק לכל דורש. אבל השואל ישאל בצדק: מי אמר שדברייך נכונים? מי אמר שזו האמת? מי שמך לפה לאלוקים? מי את ואנו, שנתיימר לדעת את רצון האלוקים? ובאמת, אין סיבה להאמין באמונה עיוורת לכל מה שניק אלמוני אומר באינטרנט! אבל אפשר לקבל את הדברים בערבון מוגבל, על תנאי שתבדוק את אמיתותם בהמשך, בהתאם לצורך. (ובפרט כאשר אישיותו של אדם ניכרת מדבריו לאחר היכרות ארוכה עם סגנונו של הניק המסוים, עקביותו ופרטי המידע המצטברים לגביו גם בפורומים אחרים). כאשר לומדים יהדות במקום מסודר, סומכים על המורה משום שהוא הוסמך ע"י ההנהלה שמעידה עליו שהוא דובר תורת אמת, ועל אמינות ההנהלה מעידים גדולי התורה, ועל גדולי התורה מעיד ציבור לומדי התורה המקצועי (בני הישיבות) שבכל דור ודור - שסמכותם וגדלותם בתורה מוסכמת על הכלל, וכן הלאה וכן הלאה - עד משה רבנו שהקב"ה שנגלה בהר סיני לעיני כל העיד על התורה שנתן בידיו, שבה כתוב רצונו. בכל זאת, גם כשלומדים יהדות באופן כזה, לוקחים את הדברים בערבון מוגבל במידה מסוימת (שמא המורה טעה, שמא לא הבנתי נכון), והזמן והלימוד מכמה וכמה גורמים ומקורות - יעיד שהמידע שהצטבר היה אמת או שגוי. (ואינני מדברת כרגע על המחלוקות בין השיטות ביהדות, אלא על העניינים העיקריים הרחבים המוסכמים על הכל). כך שאת דברי באינטרנט פשוט צריך לקחת בערבון מוגבל, על סמך שבדיקה במקומות מוסמכים בהמשך תלמד על אמיתותם. ועדיין ישאל השואל - בצדק: אני מאמין, ואכן ניכר שדברייך הם ההשקפה האמיתית - אבל מה אני עושה אם זה לא מסתדר לי עם תכנים שאני מכיר, אם זה מבלבל אותי וגורם לי לספקות באמונה וכו'? לכן עלינו לדעת, שהיהדות היא ים רחב ועצום ומורכב מאוד של ידע, ויש ללמדו לכל אחד באופן המתאים להבנתו ולידיעותיו ולצורה שבה הוא מפנים דברים. אותה האמת יכולה להיאמר באופנים שונים והפוכים - תלוי בשומע. יש מי שרמת ידיעותיו היא כעין "כיתה א'", וכשהוא שומע את הרצאתי של "כיתה ח'" נשמעים לו הדברים חמורים ומופרכים, ואינו יכול לקבלם. ויש מי שרמת ידיעותיו היא כעין "כיתה ו'", ודברי נשמעים לו כנאמנים אך מבלבלים מאוד ואפילו מחלישים. וכן יש מי שדרך חשיבתו רגשית, ודברי שמובאים בסגנון לוגי אינם מובנים לו, ולפעמים חסר לי ידע חיוני להבהרת נקודה מסוימת, או שהדברים מובאים בהקשר לשאלה ואינם מובנים בהקשר אחר, וכו' וכו'. ולכן העצה כדי לא להתבלבל - להקשיב לבטן, ולקחת את הדברים בערבון מוגבל, באופן שאין צורך להתחבר לתוכן שמבלבל ומרגיש לך לא טוב וכו'. אין צורך להאמין למה שגורם לבלבול ומרגיש לך טעות. בזמן אחר אדם אחר יגיד לך אותם דברים בצורה אחרת שונה לחלוטין, שתתקבל ותתיישב על דעתך. ובינתיים - אין חובה להאמין לכל דבר, אלא רק למה שמתיישב על הדעת ומניח את הדעת. במשך השנים שאני שומעת הרצאות ביהדות, למדתי לא להקשיב להרצאות של רבנים מסוימים, למרות שהם מקובלים בציבור וידועים לי כגדולים בתורה עד מאד, בגלל שסגנונם גורם לי לחלישות הדעת בגלל אישיותי וחשיבתי, והצורה שהם מדברים אינה מתאימה לי. אני צריכה לשמוע אותם הדברים בצורה אחרת כדי לא להתבלבל. כיוון שדבריהם וסגנונם אינם מיטיבים איתי ואינם מחברים אותי לאלוקים - דבריהם "מבחינתי" אינם אמת, כי אני צריכה לשמוע אותם הדברים במשקל אחר, בסגנון אחר. אני מבקשת שבהתאם - תתייחסו לדברי.
 

שבי 83

New member
את מקסימה. אני אוהב לקרוא אותך

למרות שאני חילוני אני אוהב לקרוא מה שאת כותבת.
 

tamarhp

New member
זה נכון... :)

גם אני לא מסוגלת להקשיב לרבנים מסויימים כיוון שהם אינם משדרים על הגל שלי וגורמים לי רק לזלזול בהם ובתורה, למרות שאחרים דווקא מוצאים אצלם את היופי שביהדות. יותר מכך: לעתים אני רואה דתיים בעלי רמת ידיעות נמוכה מדי שעונים תשובות מטעות לשאלות, וחבל לי על כך - אבל איך אפשר לתקן את הנזק שכבר נגרם? לכן - קחו את הדברים בעירבון מוגבל, אף פעם אי אפשר לדעת מי עומד מאחורי הדברים...
 
ציבור בני הישיבות

הם המוסמכים לדברייך להכריע ולהודיע דרכה של היהדות מהי. למה בדיוק? מתי השקיעו שם בנ``ך או ב`אגדתא` ומדרשי חז``ל בצורה מסודרת? המקום בו הסבירו/דנו/הבהירו חז``ל את עמדתם ומשנתם הוזנח שם כמעט לגמרי. שם הכל שיטה אחת כאילו אין גישות שונות ביהדות לאלוהים, מוסר, מצוות, אמונה ועוד מליון ואחת דברים. קצת קשה לומר שזהו המקום המוסמך לקבוע את עמדת היהדות.
 

tamarhp

New member
מאיפה זה?

בישיבות יש שיטות שונות - יש ישיביות חסידיות וליטאיות, יש לימוד גמרא בפלפול ויש לימוד גמרא על מנת להגיע להלכה.. לכל ישיבה יש את שיטת הלימוד שלה, ההתמקדות שלה, וכו'. לדוג' בישיבות חרדיות כמעט ואין שיעורי אמונה, לעומת ישיבות חסידיות שזה חלק עיקרי בהן. וכן הלאה...
 
גם בשיעורי אמונה

מדובר בתפיסת עולם מאוד מאוד מסויימת, בלי לבדוק את הדברים מהמקורות בלי לחלק את הדברים לשיחות ולמקורות השונים. רוב מוחלט של בחורי הישיבות היום בור ועם הארץ במקורותיו ובבסיס להשקפתו. מצער מאוד אבל זה מה יש.
 

tamarhp

New member
תלוי באיזה ציבור

בציבור החרדי אין התמקדות כמעט בלימוד אמונה, לעומת זאת בציבור הדתי לאומי ברוב הישיבות יש לימוד מאד מעמיק של אמונה.
 

tamarhp

New member
למה אתה אומר את זה?

האם עברת בכל הישיבות בארץ כדי לראות שכולם לומדים אמונה בצורה רדודה? תסלח לי, אלו שטויות - אלא אם כן אתה מתכוון ללימוד אמונה מסוג שונה.
 

הללוס

New member
ומה לגבי השקפתך האישית?

אין מקום לתובנות אישיות, ליצירתיות מחשבתית? רק מה שהרבנים מלמדים? כמה נקודות בקשר לדברייך- -אני לא יכול להעיד לגבי כלל הגולשים בפורום, אך לגבי עצמי - אני מנסה לברר את עמדתי ביחס ליהדות, ולאו דווקא להתקרב או להתרחק. -מדוע לבטל לחלוטין את עצמך בפני הרבנים? אולי סגנונם ודבריהם מעידים על חולשותיהם ולאו דווקא על חולשותייך? הרי הם בסופו של דבר בני אדם. אז זה יפה לבחון קודם את עצמך אבל האם מכיוון שהם נושאים את התואר 'רב' אי אפשר לבקר אותם? - הדברים שאת כותבת מלאים בצניעות ונועם, וזה כשלעצמו מעיד על היופי שבתורה. אך מצד שני את מציגה איזשהי אמת בלתי ניתנת לעירעור, ובמקום שישנו עירעור על האמת הזו, את מעדיפה לא לענות. האם את מוכנה לשאול את כל השאלות, או רק את השאלות שנוח לך לענות עליהן? -אני מתנצל מראש אם הנימה של דברי אינה נעימה, זוהי חולשתי, ואני מודע לה.
 

אופירA

New member
מנהל
מבינה את הנימה, ואינני נפגעת

אנו סופגים המון כעס על היהדות בחינוך ובחברה החילונית. גם אני באתי בזמנו ליהדות עם המון כעס ואי הבנה. אבל קצת התפרצת לדלת פתוחה - כי כתבתי במפורש, שאני מעבירה ביקורת על ההרצאות שאני שומעת, ומסננת מתוכן את מה שטוב לי לשמוע. ההרצאות שאינן טובות עבורי - אינן אמת עבורי. למשל, יש רב אחד שהנשים מאד אוהבות את הרצאותיו ונהנות מהן, אך אני לא יכולה לשאת אותן, משום שהוא צוחק על הנשים (למרות שהן נהנות מכך), ולטעמי זה לא ראוי. איפה ראית שהשלכתי מחולשה של רב על חולשותי? אינני מבינה מדוע הנך כותב: "אין מקום לתובנות אישיות וליצירתיות מחשבתית". לאחר שספגתי הרבה ידע שלא היה לי קודם לכן, התפתח אצלי כר להמון תובנות אישיות ויצירתיות מחשבתית. בנות שלמדו יחד איתי מלפני 15 שנה לא מבינות את הדברים כמוני ואינן מסיקות מסקנות כמוני, בגלל שעומק התובנה והיצירתיות המחשבתית שלי מוצו הרבה יותר מאשר שלהן. מעצמי הבנתי הרבה דברים שכתובים בספרי המוסר, והסקתי מסקנות שמופיעות בספרי ההלכה והפוסקים - ושלא למדתי אותם קודם לכן, אלא הסקתי מתובנותי ומהגיוני. אין אמת אחרת מאשר האמת האלוקית, אלא מאחר שהיא רחבה מיני ים, כל אחד ואחד יכול פוטנציאלית לחדש בה ולהגיע לעומקה מכיוון אחר, ובלבד שיכוון לאמת האלוקית. אבל לא כל מחשבה ורעיון שאדם יעלה בדעתו מתאימים לאמת האלוקית, כשם שלא כל הגיג ייחשב אקסיומה במתמטיקה, אלא צריך היגיון מאד מסוים ומערכת הוכחות כדי שעניין מסוים ייחשב מעניין המתמטיקה. בתושבע"פ ניתנו הכלים שבהם ניתן לדרוש את התורה לאמיתה (13 המידות שהתורה נדרשת בהן), וכך יכול לומד התורה לדעת אם הוא מכוון לאמיתה של תורה או מטעה ומזייף. עפ"י כלים אלו ניתן לקבוע ששיטת חסידות ברסלב (למשל) היא זרם ביהדות, ואילו "הזרם הרפורמי" אינו זרם ביהדות אלא זיוף והטעייה. כאשר אדם עונה לדברי שהוא אינו מסכים איתם - אני מכבדת ולא מתווכחת איתו. אינני מנסה לשכנע, משום שאינני יודעת לשכנע אדם שאינני מכירה את מערכת המושגים שלו. במשך 15 השנים שאני לומדת, שאלתי את רבותי את השאלות הקשות ביותר ביהדות. היות שאני באה ממקום של ייסורים קשים, חקרתי עמוק את שאלת השואה ושאלת הייסורים, והגעתי לתובנות עמוקות, שאת רובן קשה לי לחלק, משום שהן יושבות על מערכת תובנות והכרה מורכבת ורחבה, שרוכשים אותה בייסורים ולא בהסברים. מניסיוני גיליתי, שהרבה שאלות ששאלתי, ולא קיבלתי עליהן תשובה בזמן ששאלתי, קיבלתי עליהן תשובה לאחר כמה שנים, משום שבזמן ששאלתי לא הייתי מוכנה נפשית לקבל את התשובות. וכך למדתי שלהרבה שאלות התשובה היא: חכי. סבלנות. התשובה תגיע. לכן כאשר אני חושבת ששאלה של גולש מנוסחת באופן שהתשובה עוד מוקדמת עליה, או שהתשובה עליה כרוכה בידע שאין לי - אני נמנעת מלהתעסק איתה. אין לי הזכות לכך. יש מקומות שחובתנו להישאר עדיין עם השאלה על בורא העולם, להישאר עם הכעס על היהדות, ולחכות עד שיגיע הזמן לתשובה, להבנה, להכרה. מקווה שהבנת את גישתי יותר כרגע.
 

tamarhp

New member
אני רוצה להוסיף

הרבנים הם אלו שלמדו והתעמקו בתורה הרבה יותר מאיתנו. הם השקיעו את זמנם ומרצם בלימוד גמרא, פסיקות, הלכות, אמונה, מוסר ועוד - בדיוק כמו רופא שלמד 7 שנים רפואה ושנים של סטאז' וניסיון במחלקות שונות. אם אבוא לרופא מומחה בתחומו ואציג לו את הבעיה, מלבד מקרים חריגים - אין שום היגיון לחלוק עליו, כי מי אני - שידע הרפואה שלי מתבטא במדידת חום ולקיחת כדורי אקמול - אחלוק על רופא רב ניסיון שראה אלפי אנשים חולים ומאות מחלות ואבחן ברגע את הבעיה? (שוב, מלבד מקרים חריגים). האם יש כאן התבטלות עצמית? יתכן, אבל זהו דרכו של עולם - אין אדם אחד יכול לשלוט על כל התחומים, ולכן אחד מומחה ברפואה ואחר מומחה בתכנות... או אקח דוגמא אחרת: התקלקל המזגן בבית - האם הקריאה לטכנאי מעידה על ביטול עצמי כיוון שאינני מנסה לתקן את המזגן לבד, או הכרה בכך שאינני מושלמת ויש אנשים שטובים ממני בתחומים מסויימים (ואני טובה מהם בתחומים אחרים)?
 
../images/Emo45.gif יפה כתבת../images/Emo13.gif

ובכלל יש אנשים שאופן הדיבור שלהם או התכנים שלהם לא מתאימים לכולם, וזה בסדר (אולי קצת חבל, אבל זה מה יש...). ואני מוד מסכים איתך לגבי הנושא של שיקול דעת והטלת ספק, אלו ערובות חשובות כדי שנבצע בחירה אמיתית (ואת יודעת כמוני, אם לא יותר, את חשיבותה של בחירה עצמאית).
 
למעלה